even proberen of ik ons verhaal van de afgelopen maanden in 't kort kan reconstrueren. Vanaf een maand of 3 kreeg keiko last van eczeem (een plek aan de zijkant van haar gezicht). Ze kreeg een eerste tandje door iets voor 4 maanden. Sindsdien kreeg ze dus 14 tanden op 8 maanden tijd!!! De eczeem fluctueerde met het krijgen van tanden, maar als ik de melkproducten achterwege liet, bleef het net iets beter onder controle (herinner je je de verschrikkelijke infectie?)
De homeo kinderarts was overtuigd dat keiko lactose-intolerant was (en ook allergisch aan soja en tarwe) en ook reageerde op de lactose in mijn melk. Dat leek me sterk, omdat lactose-intolerantie eerder met darmproblemen gepaard gaat en kma eerder met eczeem. De dermatoloog die haar behandelde na de infectie vond mijn dieet zinloos, omdat hij totaal niet gelooft in de diagnose van de homeo arts. De klassieke geneeskunde zegt dat het bijna onmogelijk is om de ware oorzaak van eczeem te achterhalen, en dat het aanpassen van mijn dieet zinloos en te zwaar is. Zij adviseren om de eczeem in de eerste plaats te behandelen, en niet zozeer bezig te zijn met de oorzaken.
Nu, je hebt gelijk hoor... normaal gezien ga je op dieet, en als de klachten weg zijn, dan ga je weer provoceren. Nu kom ik aan ons grootste probleem, de klachten zijn nooit volledig weg geweest, omdat de tandjes tot op dit moment continu zijn blijven doorkomen. Keiko heeft nog niet langer dan enkele dagen rust gehad op dat vlak. Daardoor blijft de eczeem steeds maar weer opflakkeren... en als ik dan weer iets gegeten heb dat niet helemaal koemelkvrij was, dan word ik ongerust dat het daar iets mee te maken heeft. Daarom durf ik nog steeds niet volledig te provoceren... Ik ben zo bang voor wat er gebeurd als het rechtstreeks binnen krijgt. Volgens mij is het onmogelijk dat ze minder reageert op het pure product dan wanneer het via mijn melk bij haar komt.
Ondertussen zit ik dus al 8 maanden te wachten op een moment dat die tanden even stoppen met haar lastig te vallen, zodat ik me even op die voeding kan concentreren zonder steeds te twijfelen of het de tanden zijn die de reacties uitlokken.
begrijp je 't een beetje... 't is ingewikkeld, ik weet het!!
Ik denk dat ik binnenkort inderdaad eens een sojayoghurtje uitprobeer. Op dit moment ligt daar het risico het minst hoog. Hopelijk vind ik ze ook suiker- en zoetstofvrij!