< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's en slapen » venkelolie->verhoogde kans wiegedood

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's en slapen
venkelolie->verhoogde kans wiegedood
13/04/2007 @ 15:30
elke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo dames. Ik had hier een onderwerp op het forum gezet over krampjes bij de baby. Enkelen onder jullie raadden mij venkelolie aan.. Ondertussen heb ik deze gehaald. (dat van VSM kenden ze hier niet in de apotheek) Heb babyfen venkelolie. Nu schreef iemand in het forum dat dit wiegedood kan veroorzaken omdat ze dan te diep slapen en er niet meer uit geraken. Ben nu aan het opzoeken hierover op google en ben op een paar artikels uitgekomen waar dit inderdaad in staat als preventie tegen wiegedood GEEN venkelolie gebruiken... Ik heb onze Ado daarnet 8 druppeltjes gegeven en ben nu maar toe naar zijn wiegje aan het lopen, zo ongerust. Iemand hier ervaringen mee dat het werkelijk zo is of niet????

Link naar deze reactie
13/04/2007 @ 15:57
dieke 9Maand Moderator

Dag Elke

Hier heb ik nog nooit over gehoord, en ik geloof er ook niet veel van. Als het werkelijk zo zou zijn, zou dat toch niet verkocht mogen worden in een apotheek.

Ik heb bij mijn oudste ook Babyfen gebruikt en bij mijn jongste de venkelolie van VSM. Bij geen van beiden heb ik iets gemerkt tijdens hun slaap hoor!

Link naar deze reactie
13/04/2007 @ 16:48
cindyke

Online Status Stuur bericht
ik heb ook de babyfen venkelolie gebruikt
en heb der helemaal geen problemen mee gehad

Link naar deze reactie
13/04/2007 @ 20:13
fatos

Ik heb alleen VSM gebruikt, maar dit is een homeopatische druppel dus dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Bovendien heb ik behoorlijk wat over wiegendood gelezen en heb hier nooit over gehoord. Maar ik kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt. Anders kan je nog altijd even je huisarts of CB bellen maandag.

Ik gebruikte de druppels trouwens veel minder vaak dan de venkelthee en venkeldrank (dit dronk ik zelf natuurlijk).

Link naar deze reactie
14/04/2007 @ 06:43
Simba

Toen ik vroeg aan de arts van het cb of venkelthee hielp tegen krampjes zei ze: tja ik heb ook gelezen dat venkelthee kankerverwekkend is. Ik heb het maar niet gedronken. Tja we moeten niet vergeten dat venkel een kruid is. Kruiden kunnnen wat bij je doen en worden ook als medicijnen gebruikt. Ik weet het niet ik ben geen dokter. lees even: http://nl.wikipedia.org/wiki/Venkel

Link naar deze reactie
15/04/2007 @ 00:56
jess

hey,
allereerst: venkel is een groente (kan je bij ons kopen in de groente-winkel: precies het onderste van een selderplant maar veel dikker en bleker van kleur; de bladeren worden meestal weggesneden). ik heb dit ook gestoofd gegeten in de kraamkliniek maar lustte dat echt niet (het heeft een anijssmaak, jak). ze zeggen dat sla en spinazie ook kankerverwekkend kunnen zijn als er teveel nitraten en nitrieten inzitten. dus aangezien de thee getrokken wordt uit de bladeren van de venkelplant ligt daar misschien de verklaring voor dat verwekken van kanker. maar ik zou dat toch met een ferme korrel zout nemen zenne. wat mag je dan wel nog eten?

ivm die verhoogde kans op wiegedood: dat weet ik echt niet. heb er in ieder geval nooit van gehoord.

Link naar deze reactie
15/04/2007 @ 09:09
Ilse

Maak je niet druk, als dat echt wiegedood in de hand zou werken, zouden ze die druppels niet meer mogen verkopen lijkt me!
Als je beebje ermee geholpen is ,gewoon blijven geven, maar je wel houden aan de dagelijkse dosissen en niet meer druppeltjes geven.

Maar even ter verduidelijking, venkel is een kruid en het gedeelte in de grond is hetgeen we klaarmaken voor onze beebjes of voor onszelf!!! De bladeren (of hetgeen erop lijkt), daar wordt thee van gemaakt.

groetjes,Ilse

Link naar deze reactie
15/04/2007 @ 09:50
elke

ja, ga maandag toch eens bij de dokter informeren... Lijkt mij ook wel dat ze dat niet meer zouden mogen verkopen als het daadwerkelijk een bewezen feit was. Heb hem ondertussen terug de venkelolie gegeven. Heeft er wel een keer van overgegeven toen ik het toegediend had tussen twee borsten door. Blijkbaar niet de goede combinatie. Nu wacht ik even tot hij goed geboerd heeft na de bv en geef het dan. Tot nu toe merk ik wel nog niet echt een beterschap...

Link naar deze reactie
15/04/2007 @ 22:27
jess

hey, heb hier een website gevonden die uitsluitend over venkel gaat: www . venkel . nl. Hier kan je ook foto's zien van de venkelplant met receptjes en zo. groetjes

Link naar deze reactie
15/04/2007 @ 22:34
jess

Hey, heb hier verder dit nog gevonden via wikipedia:
@ilse: we hadden dus allebei gelijk!!!

Venkel (Foeniculum vulgare) is een naar anijs smakende plant die als kruid gezien wordt (de takken en draadachtige bladeren), maar ook als groente en dan vooral de verdikking van de onderkant van de steel die aan de voet van de plant groeit (de venkelknol). De venkelplant kan tot boven manshoogte groeien.

De zaden staan al eeuwenlang bekend om hun geneeskrachtige werking. Ze worden op verschillende manieren tot medicijn verwerkt. De krachtigste vorm daarvan is de venkelolie, die uit de zaden wordt geperst. Een andere mogelijkheid is het trekken van extracten ( bereid als thee ) uit de zaden.

Venkelzaad kan onder meer helpen bij darmproblemen en menstruatiestoornissen. Ook wordt het gebruikt om borstvoeding te stimuleren aangezien het phyto-oestrogeen bevat. Ook worden er bepaalde medicijnen uit venkel gewonnen.

In venkel, en met name in venkelzaad wordt echter ook de stof estragol aangetroffen. Deze stof kan in het menselijk lichaam op twee manieren afgebroken worden, een onschuldige en een schadelijke. Mogelijk is deze stof indien deze op de schadelijke manier afgebroken wordt kankerverwekkend. Uit dierproeven en ander onderzoek blijkt dat estragol gentoxisch is en daardoor mogelijk kankerverwekkend. Of venkel daarmee een schadelijke werking heeft is nog onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.

Venkel is oorspronkelijk afkomstig uit Azië en middeleeuwse handelsroutes naar Europa vervoerd. Vooral in Zuid-Europa wordt de plant veel verbouwd en is een belangrijk ingrediënt van o.a. salades.

In vroeger tijden kauwden arme gelovigen soms venkelzaad tijdens de kerkdienst. Dit voorkwam het storende geknor van hun lege maag tijdens de preek.

Venkel is evenals dille een lid van de Schermbloemenfamilie (

Link naar deze reactie
17/04/2007 @ 09:31
elke

Ik heb ondertussen meer informatie opgezocht over het ABC Dophilus powder produkt. Dit vervangt venkelolie en is misschien veiliger???
Sinds ik de venkelolie gebruik heeft hij nog steeds last van krampjes. Wel beduidend minder. Maar wat ik wel raar vind, is dat hij nu maar één kakapamper heeft per dag. Daarvoor was het echt wel vier keer soms per dag. Heeft dit nu met zijn leeftijd (6weken) te maken of met de venkelolie???

Link naar deze reactie
17/04/2007 @ 20:54
fatos

Ik denk dat het met z'n leeftijd te maken heeft. Het wordt steeds minder. Blikbaar is 1 keer per week zelfs normaal. Maar ik merk zelf aan Sera dat zij er last van begint te krijgen als zij niet elke dag of in ieder geval 1 keer per twee dagen een poepluier heeft. Het is trouwens bij haar wel voorgekomen dat ze 4 dagen achterelkaar niet heeft gepoept. ze had er wel echt duidelijk last van. Ze was alsmaar aan het persen, maar er kwam niets . We waren zo blij toen het uiteindelijk wel lukte. Nooit gedacht dat ik ooit zo blij kon zijn bij het zien van poep

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 13:20
elke

Hihi! Ik ben ook zo blij als ik kaka zie. Alleen 's morgens nog is er kaka te zien... Maar stinkie stinkie! Amai amai! En anders rook dat helemaal niet onaangenaam...

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 13:54
sigri

Dat van die verhoogde kans op wiegedood door venkelolie te geven ; daar heb ik nog nooit van gehoord.
Beide kids hebben hier die druppels van babyfen gehad.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]