< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » vraagje over cmv

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
vraagje over cmv
17/04/2007 @ 22:15
katrien

Online Status
Dag iedereen,

Ik ben een tiental weken zwanger van een tweede kindje. Onlangs las ik iets over CMV. En als je daarvoor negatief testte, dat je dan erg moest opletten. Besmetting wordt overgedragen door kindjes tussen 1 en 3 jaar. Vooral urine, speeksel, tranen zouden besmettelijk zijn. Mijn gynaecologe had hier niets over gezegd. Mijn dochterje en ik zijn echte knuffelaars. Zij heeft me ook heel vaak een kusje op de mond. Dat hele CMV-gedoe spookt nu wel door mijn hoofd. Kan iemand mij zeggen of dit een veelvoorkomend iets is? Moet je daar echt zo voor opletten of is het allemaal wat overroepen? Mijn gyn weet dat ik een jong kindje heb. Mocht zij mij expleciet gewaarschuwd hebben dan had ik natuurlijk voorzorgen genomen. Maar zij heeft er dus helemaal niets over gezegd.

katrien

Link naar deze reactie
17/04/2007 @ 22:39
Sparrow

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Het komt bij 50% voor en er is niets aan te doen.
Nu denk ik wel dat als het je eigen kindje is, dat het geen kwaad kan, maar bij kindjes van vrienden en familie zou ik eventjes opletten.
Goed de handen erna wassen. En geen bestek delen.
Ik zou het wel eens tegen je gynae zeggen...
Hopelijk voel je je (buiten het bezorgd zijn) goed..
Ik wens je in ieder geval een goede en gezonde zwangerschap toe

Liefs Silke +

Link naar deze reactie
17/04/2007 @ 23:10
Petrake

Katrien, zoals sparrow al zei, je kan er niets aan doen. De meeste gyns waarschuwen je niet, omdat als je andere kindje het heeft, je het bijna niet kan voorkomen dat je zelf besmet wordt. Het gaat nogal gemakkelijk over, dan zou je in 9 maanden je kindje amper mogen aanraken, wat praktisch niet haalbaar is. Je kan zo hygiënisch zijn als je wil, overdracht is bijna niet te vermijden bij je eigen kindje.

In kinderdagverblijven en kleuterscholen worden onderandere om die reden de zwangere werkneemsters ook verwijderd tijdens zwangerschap, omdat ze vrij snel met cmv kunnen besmet worden.

Daarbij komt nog dat als je besmet zou worden in je zwangerschap er maar een heel kleine kans is dat je kindje er zware ziektes aan overhoudt.
Je kan hier ook eens gaan kijken als je nog meer wil lezen
http://www.kindengezin....040906_tcm149-14165.pdf op p22

en hier wat uitgebreider:http://www.rivm.nl/cib/...cytomegalie.jsp#index_8

Maak je niet te ongerust in al die dingen,
Groetjes

[Laatst gewijzigd door Petrake - 17/04/2007 @ 23:12] - Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 09:24
Evi

Online Status Stuur bericht
Hallo,

Ik ben momenteel zwanger en heb een zoontje dat nog in de luiers zit. Ik ben negatief voor CMV en moet dus inderdaad zo min mogelijk in contact met lichaamsvloeistoffen:
- de luiers vervangen met handschoenen en nadien ontsmetten met alcohol
- geen kusjes op de mond
- geen lepeltjes in de mond nemen

Het is echt niet evident, je word er echt paranoia van. Ik was ook al negatief voor CMV voor de zwangerschap van mijn zoontje en sinds zijn geboorte heb ik het ook niet van hem gekregen en heb er in die periode ook niet fel opgelet.

Groetjes,
Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 11:48
zina

Ik moet ook opletten, maar om nu te zeggen handschoenen aandoen vind ik wat ver gaan, daar heeft mijn gyn niets over gezegd!! Gewoon zien dat je je handen goed wast na het verversen.
Niet van hetzelfde glas drinken, geen tut in de mond en geen vork of lepel in de mond, verder niets!

En je moet echt wel opletten ook bij je eigen kind en andere kinderen! Of het zou moeten zijn dat je kind het al gehad heeft.

groetjes

zina

Link naar deze reactie
18/04/2007 @ 15:46
cleopita

Ik ben kleuterleidster en heb deze week op school gezegd dat ik zwanger ben. Ik moet morgen naar de arbeidgeneesheer en 9/10 zal morgen dan ook mijn laatste werkdag worden. Als hij zegt, stoppen is het onmiddellijk zo!
CMV is inderdaad enorm besmettelijk en ik vroeg mij al af, wat je moet doen als je zelf een kindje hebt tussen 0 en 6 jaar. Niet evident! Want mijn gyn. zei ook dat je het altijd kan terug krijgen, ook al heb je het al gehad en ben je zogezegd immuun ervoor. Dus nooit helemaal beschermd. Wij moeten immuun of niet, altijd stoppen met werken. Zelfs de leerkrachten in het lager onderwijs bij ons moeten stoppen indien ze niet immuun zijn. Dus dat CMV is volgens mij echt niet te onderschatten. Het nare is dat je het ook kan doormaken zonder er iets van te merken.
Beste is er niet te veel bij stil te staan en altijd goed de handen te wassen met antibacteriele zeep.

Link naar deze reactie
19/04/2007 @ 20:14
Sylvie

Katrien, echt veel kan je er niet aan doen behalve de klassieke hygiënische maatregelen, zoals vaak je handen wassen en opletten als je kindje verkouden is.
Probeer er niet te veel aan te denken en te genieten van je zwangerschap. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik een CMV infectie opgelopen, helemaal in het begin van mijn zwangerschap. Ik moet bekennen dat dit een domper was op mijn hele zwangerschap maar uiteindelijk ben ik van een kerngezonde dochter bevallen.
Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.
Geniet van je zwangerschap!
Groetjes

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 08:40
Seil

CMV kan je ook via besmet sperma krijgen. Het hoeft niet perse via kleine kinderen (rechtstreeks althans) overgedragen worden.
Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 19:27
Evy

Ben onlangs naar de huisarts geweest. Ben ook negatief voor CMV en moet dus ook oppassen als het bij ons zover is. Ze vertelde me dat er deze periode heel veel kindjes zijn die op consultatie komen met CMV. Ze sprak zelfs over een hoger aantal besmettingen dan andere jaren. Oppassen dus dames!!

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 21:56
katrien

Online Status
Dag iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Ben vandaag naar gyn geweest en heb met haar over CMV gesproken. Ze zei dat zij er was om haar zorgen te maken over elke zwangerschap en dat de mama moet genieten. 2 a 4 procent zwangeren raakt besmet met CMV zei ze nog. Daarvan houden er zo'n 1O procent van de kindjes iets aan over. Ik ga mij er inderdaad niet meer al te veel zorgen over maken. Dokter zei me dat als je alles zou weten over wat eventueel kan misgaan bij een zwangerschap, dat je dan gewoon niet durft zwanger worden. Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in.

groetjes
katrien

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]