[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 17/04/2007 @ 22:15 katrien | Dag iedereen, Ik ben een tiental weken zwanger van een tweede kindje. Onlangs las ik iets over CMV. En als je daarvoor negatief testte, dat je dan erg moest opletten. Besmetting wordt overgedragen door kindjes tussen 1 en 3 jaar. Vooral urine, speeksel, tranen zouden besmettelijk zijn. Mijn gynaecologe had hier niets over gezegd. Mijn dochterje en ik zijn echte knuffelaars. Zij heeft me ook heel vaak een kusje op de mond. Dat hele CMV-gedoe spookt nu wel door mijn hoofd. Kan iemand mij zeggen of dit een veelvoorkomend iets is? Moet je daar echt zo voor opletten of is het allemaal wat overroepen? Mijn gyn weet dat ik een jong kindje heb. Mocht zij mij expleciet gewaarschuwd hebben dan had ik natuurlijk voorzorgen genomen. Maar zij heeft er dus helemaal niets over gezegd. katrien |
| 17/04/2007 @ 23:10 Petrake ![]() | Katrien, zoals sparrow al zei, je kan er niets aan doen. De meeste gyns waarschuwen je niet, omdat als je andere kindje het heeft, je het bijna niet kan voorkomen dat je zelf besmet wordt. Het gaat nogal gemakkelijk over, dan zou je in 9 maanden je kindje amper mogen aanraken, wat praktisch niet haalbaar is. Je kan zo hygiënisch zijn als je wil, overdracht is bijna niet te vermijden bij je eigen kindje. In kinderdagverblijven en kleuterscholen worden onderandere om die reden de zwangere werkneemsters ook verwijderd tijdens zwangerschap, omdat ze vrij snel met cmv kunnen besmet worden. Daarbij komt nog dat als je besmet zou worden in je zwangerschap er maar een heel kleine kans is dat je kindje er zware ziektes aan overhoudt. Je kan hier ook eens gaan kijken als je nog meer wil lezen http://www.kindengezin....040906_tcm149-14165.pdf op p22 en hier wat uitgebreider:http://www.rivm.nl/cib/...cytomegalie.jsp#index_8 Maak je niet te ongerust in al die dingen, Groetjes |
| 20/04/2007 @ 08:40 Seil | CMV kan je ook via besmet sperma krijgen. Het hoeft niet perse via kleine kinderen (rechtstreeks althans) overgedragen worden. |
| 20/04/2007 @ 21:56 katrien | Dag iedereen, Bedankt voor alle reacties. Ben vandaag naar gyn geweest en heb met haar over CMV gesproken. Ze zei dat zij er was om haar zorgen te maken over elke zwangerschap en dat de mama moet genieten. 2 a 4 procent zwangeren raakt besmet met CMV zei ze nog. Daarvan houden er zo'n 1O procent van de kindjes iets aan over. Ik ga mij er inderdaad niet meer al te veel zorgen over maken. Dokter zei me dat als je alles zou weten over wat eventueel kan misgaan bij een zwangerschap, dat je dan gewoon niet durft zwanger worden. Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in. groetjes katrien |
[Reageer]

vraagje over cmv