< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Babynamen » Lentel

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
20/04/2007 @ 16:22
even ano

Hoi,

weet er iemand de herkomst en/of de naambetekenis van de naam Lentel?
Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 16:30
Hilke

Online Status Bekijk profiel
Hoi!

Ik denk dat het een verkorte vorm van Leonard of Leonarda is. Dat betekend: sterk door genade.

Groetjes,
Hilke

Link naar deze reactie
20/04/2007 @ 17:58
Esther en K3

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Wat ik heb gevonden, is dat Lentel een meisjesnaam is, afgeleid van Len, wat op zijn beurt weer afgeleid is van Leonhard..En daarover staat:

verklaring:
Het eerste lid van deze Germaanse naam is vermoedelijk aangepast aan het woord leeuw, in het Latijn leo, aangezien de Germanen dit dier oorspronkelijk niet kenden (in de naam van de leeuw kon het symbool van de evangelist Marcus zitten). Ook is het mogelijk dat het oorsprinkelijk een Germaanse stam lewa-, liwi- is met de betekenis `genadig'. Die stam kan later met `leeuw' gassocieerd zijn op grond van de vorm. De naam ging dus betekenen: `sterk als een leeuw' (-hard betekent `sterk', zie -hard-). Reeds vroeg, in de 5e eeuw, komt deze Germaanse naam voor. Men vindt hem ook al bij Gregorius van Tours, de Frank. geschiedschrijver uit de 6e eeuw (heilige). De populaire heilige Leonardus was in de 6e eeuw kluizenaar in Noblac bij Limoges. Zijn vermoedelijke sterfjaar is 539; kerkelijke feestdag: 6 nov. Zijn verering verbreidde zich in het begin van de 12e eeuw over W.-Europa. Bij ons komt de naam in de 14e eeuw op, maar pas in de 16e eeuw wordt hij werkelijk populair. Vrouwelijke vormen sinds de 2e helft van de 16e eeuw.

Lang l*lverhaal, maar it's all I could find!

Liefs Esther
Link naar deze reactie
21/04/2007 @ 10:13
hidee

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Bedankt hé !!!

Ik dacht ook al dat ik het in die richting moest gaan zoeken...

THX again!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]