< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Augustus 2007-Club » borstvoeding of niet ?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Augustus 2007-Club
borstvoeding of niet ?
24/04/2007 @ 10:35
wendy

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Dames,

Zijn jullie er al uit : borstvoeding of flesvoeding ?????

Ik weet 't echt niet; bij Mailee wou ik echt BV geven, maar mijn meid wou er absoluut NIET van weten.
Bij 't aanleggen wond ze zich zo op (huilen) dat er geen andere keuze was dan na 3dagen 't op te geven. We hebben wel achteraf opgemerkt dat ze een heel slechte zuigreflex heeft en daardoor zou 't zoiezo moeilijk zijn geweest om BV te geven.
Wat zouden jullie doen : opnieuw proberen of direct flesjes geven??
Ik moet ook vermelden dat Mailee volgens de KA eigenlijk niet zo zwaar (4.240kg) moest zijn maar dat mijn placenta te veel voeding aan haar had gegeven. Met als gevolg dat ze tot nu gedaan heeft om op de voor haar juiste curve van gewicht te zitten. Heel moeilijk om te vatten allemaal maar de kans is heel groot dat nr2 hetzelfde gaat zijn.

Grts Wendy

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 11:20
Nans

Online Status Stuur bericht
Ik ga alleszins proberen om borstvoeding te geven. Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat mijn nicht vroedvrouw en borstvoedingsdeskundige is en heeft toegestemd mij te begeleiden na de bevalling. Zij heeft zelf ook al twee kinderen, dus heeft ook persoonlijke ervaring erin. Het is geen garantie dat het dan gaat lukken, maar ik denk dat het wel een plus is...

Groetjes, Nancy

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 14:36
manon

Nee bij mij wordt het flesvoeding, meer uit overmacht want na 2 weken ga ik al terug gaan werken (zelfstandig).
Denk dat het dan gemakkelijker is om direct met flesvoeding te starten, da's dan toch gemakkelijker dan dat afkolven en zo...
Alhoewel ik er wel van overtuigd ben dat borstvoeding beter is voor het kind, maar questie van organisatie wordt het voor mij gemakkelijker om flesvoeding te geven.
Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 14:50
evelien

Online Status Bekijk profiel
ik ben er ook nog niet uit.
Bij kobe heb ik borstvoeding gegeven, ongeveer 6 weken, dan ben ik moeten stoppen, hij had namelijk nooit genoeg, dronk 2 uur aan een stuk, sliep een uur en was daar dan terug voor 2 uur... vreselijk... dan hebben we hem soyamelk gegeven en plots sliep hij dan de nacht door.
Tis een beetje een dilemma...

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 16:09
tien

Online Status Stuur bericht
dit wordt ons eerste kindje en als ik borstvoeding kan geven dan doe ik het. ze zeggen namelijk wel dat het beter voor je kindje is, aangezien ik het beste voor ons kindje wil.......

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 18:41
Marijke

Hey iedereen

Bij ons is het ook ons eerste kindje en we hebben er ook voor gekozen om borstvoeding te geven.
Hopelijk lukt het, want daar ben je nooit op voorhand zeker van.

Groetjes

Marijke

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 21:32
T'ke

Hallo dames,

Bij Lore heb ik het borstvoeding-geven stopgezet na 3 weken omdat ze niet genoeg melk binnenkreeg (ook al lag ze soms 3 kwartier aan de borst). Ze bleef maar gewicht verliezen. Blijkbaar was mijn melkproductie nooit echt op gang gekomen, ik ben bevallen met een geplande keizersnede omdat ze in stuit lag... misschien dat ik daarom nooit echt veel melk gehad heb, kweet het niet. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook nooit echt stuwing gehad.

Ik hoop dat het deze keer anders zal uitdraaien... liefst een gewone bevalling EN langer borstvoeding kunnen geven.

Moet toegeven dat ik mij redelijk "mislukt" voelde toen ik te horen kreeg dat het een keizersnede zou worden en nogmaals toen ik moest overschakelen op flesvoeding, maar als ik nu naar haar kijk... tis zo een schatje en op die 20 maanden is ze nog nooit echt zwaar ziek geweest.

groetjes

Link naar deze reactie
24/04/2007 @ 22:49
Endorfientje

Online Status
Hallo Iedereen,

Hier ook borstvoeding hoor! Bij ons 1ste kindje is dat heel goed gegaan, in die zin dat ik veel melk had en dat ons zoontje goed aankwam.

Het was wel ongelooflijk vermoeiend omdat hij soms een hele dag door dronk! Ben er zelfs mee naar de pediater geweest die het niet kon geloven, maar na 3 uur in de wachtzaal bij haar terwijl ze na elke patient kwam kijken, moest ze toch vaststellen dat het klopte.

Ik heb 11 weken rechtstreeks van de borst gegeven en dan 11 weken afgekolfd.

Ik weet niet of ik het deze keer ook zo lang volhoud, als het even vermoeiend is haal ik het niet. Maar ik probeer zeker. Alles voor mijn kleintje he...

Iedereen moet doen wat die aanvoelt. En ik kies voor borstvoeding.

XXX
Link naar deze reactie
25/04/2007 @ 07:04
Bieke

Oeps, te snel vertrokken...

Ik denk dus dat ik deze keer ineens flesjes ga geven. Het was vorige keer heel frustrerend dat ik al zo snel ben moeten stoppen en dat heeft toch wel een domper op de feestvreugde gezet en dat willen we liever niet meer meemaken! Langs de andere kant voel ik mij nu soms wel een beetje schuldig dat dit kindje dan totaal geen borstvoeding zal krijgen...

Trouwens, iedereen zegt dat het 'toch zo gemakkelijk is want dat je nooit melk moet meenemen', maar eigenlijk vond ik het best wel onpraktisch ook omdat je zomaar niet overal borstvoeding kan geven. Als je ergens iets gaat drinken op een terrasje bv, moet je al om de paar uur een rustig plaatsje gaan zoeken! Sommige vrouwen gaan dan blijkbaar op het toilet borstvoeding geven of zo, maar dat vind ik precies toch niet zo aangenaam! Een flesje kan je geven waar je wil natuurlijk. (Er zijn ook wel vrouwen die overal borstvoeding geven, ook in het openbaar, maar dat zag ik toch niet zitten, niet iedereen moet naar mijn borsten zitten te zien! Misschien dat jullie mij nu een beetje preuts vinden of zo, maar dat gevoel heb ik nu eenmaal Ik weet dat borstvoeding op alle plaatsen in Nederland totaal aanvaard is, maar in België is dat toch nog een beetje anders!

[Laatst gewijzigd door Bieke - 25/04/2007 @ 07:16] - Link naar deze reactie
25/04/2007 @ 07:04
Bieke

Ik ben bij Lotte begonnen met borstvoeding, maar heb het al na een week moeten stopzetten van de kinderarts omdat ze maar bleef afvallen. Ze woog al niet veel bij de geboorte en dus hadden we weinig keuze, want haar gewicht daalde snel richting 2 kg... Toen we overschakelden op flesjesmelk, bleek dat ze eigenlijk maar een 15 ml per keer dronk en dat om de 4 à 5 uur! Veel te weinig dus. De hoeveelheid flesvoeding per keer steeg dan wel zeer snel (dat komt er ook makkelijker uit dan borstvoeding en is dus minder vermoeiend voor het kindje, ze viel namelijk ook altijd direct in slaap en was dan niet meer terug wakker te krijgen) zodat ze nadien gelukkig toch in gewicht begon bij te komen.

Borstvoeding is natuurlijk wel het beste, maar spijtig genoeg dus niet altijd mogelijk! De kinderarts rade trouwens af om af te kolven, want als je dat vanaf helemaal in het begin moet doen, was dat volgens haar véél te vermoeiend voor de moeder, je bent natuurlijk bij elke maaltijd veel langer bezig dan normaal: eerst eten geven met de fles en dan nog eens afkolven ook, dag en nacht...

Link naar deze reactie
25/04/2007 @ 09:23
snuffie (niet ingelogd)

Hoi,

Ik heb het grote geluk gehad om echt te kunnen genieten van het borstvoeden bij mijn eerste. De keuze om opnieuw borstvoeding te gaan geven is nu dan ook heel evident.

Pol heeft uitsluitend BV gehad tot 5 maanden, toen moest ik weer aan het werk en zijn we stapvoets overgeschakeld op de combinatie van vaste voeding en flesjes.

De eerste weken waren ook bij mij niet zo makkelijk. Vreselijke stuwing in het begin, kloven en een beginnende borstontsteking maakten de BV echt pijnlijk. Dankzij mijn omgeving die me echt steunde in mijn beslissing om BV te geven, ben ik die eerste 4 moeilijke weken doorgekomen en toen kon ik er echt van beginnen genieten.

Pol kwam goed bij en groeide goed, dus dat geeft ook al een fijn gevoel. En verder vond ik het wel supermakkelijk. Ik woon ook in Belgie, maar heb nooit het gevoel gehad dat BV op sommige plaatsen niet aanvaard wordt. Ik heb Pol BV gegeven terwijl we iemand stonden op te wachten op de luchthaven, op een bankje in het park, bij vrienden thuis, op een terrasje... De mensen keken naar mijn gevoel niet raar op. Het is uiteindelijk ook het meest normale dat er bestaat he, je kind voeden...
Ik ben ook nogal een preutse van aard, maar ik vond het echt supergoed meevallen: er is tijdens het voeden nauwelijks 'borst' te zien. Bovendien denk ik niet dat het aanstootgevend overkomt, ik vind een borst vol melk helemaal geen erotische of seksuele connotatie uitstralen. Maar daarover kunnen meningen natuurlijk uiteenlopen.

Soit, voor mij was het een hele fijne tijd: melk altijd bij de hand, altijd op temperatuur, geen gedoe met steriliseren en flesjes afwassen, geen poeder en mineraalwater overal mee naartoe sleuren... Hopelijk lukt het bij alle BV-mama's in spe even goed!

Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat ik, toen we overschakelden op flessen, al snel gewoon was aan FV. En het gesleur viel uiteindelijk nog wel mee. 't Is gewoon een routine die je moet aankweken. In het begin altijd nadenken van: 'wat moet ik nu weer allemaal meenemen?' maar al snel zit er een standaard-uitrusting voor voeding in je verzorgingstas!!

Groetjes
Snuffie (niet ingelogd)
Link naar deze reactie
25/04/2007 @ 13:06
wiezewase

Hoi,

Iedereen moet gewoon op zijn gevoel afgaan. Bij Marlies heb ik tot 6 maanden BV gegeven en ik werkte toen al terug 3 maanden. Het hangt er allemaal van af hoe goed je melkproductie is. Na 2 weken BV ben ik gaan afkolven zodat de papa s avonds eens een flesje kon geven. Wat in het openbaar BV geven betreft, ik heb af en toe rare blikken gekregen. Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. Ik heb een dunne trui met een enorme grote halsopening; ik stak Marlies daaronder zo zag niemand iets aanstoot gevend. Marlies vond het zelfs heel knus daaronder.
Deze keer ga ik terug voor BV, maar je weet nooit of het nu van een leie dakje gaat.

Link naar deze reactie
26/04/2007 @ 10:04
Daisy

Online Status
Hallo

Bij Thimo heb ik borstvoeding gegeven en dat is zo goe meegevallen dat ik opnieuw borstvoeding ga geven.
Borstvoeding geven in het openbaar, ik had er in het begin ook moeilijk mee. Ik herinner mij nog dat ik en mijn man aan zee waren en ik moest Thimo voeden. We gingen op een terrasje zitten, ik ging al zitten met mijne rug naar de straatkant toe en kwam er daar zo een oudere dame zitten op dat terras, die heeft mij toen de hele tijd bekeken. Je kon zo van die haar gezicht aflezen dat ze het een schande vond maar ik heb er mij niks van aangetrokken.

Groetjes Daisy

Link naar deze reactie
29/04/2007 @ 10:46
stampertje

dit is onze eerste en we gaan beginnen met BV. Althans, we gaan het proberen. We zien wel of het lukt. Mocht het niet lukken, dan kunnen we altijd nog overstappen op de fles.

stampertje

Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 16:02
Lies

Hallo!

ik ga ook resoluut weer voor borstvoeding! Bij Florine was het begin niet makkelijk. ik heb een spoedkeizersnede gehad en daardoor kwam mijn melk niet op gang. florine heeft echt honger gehad en heeft ook een beetje kunstmelk bijgekregen. ik moest haar hééél veel aanleggen en tussendoor moest ik afkolven met een kolfapparaat, ik moest er 's nachts zelfs de wekker voor zetten. Mijn moeder kwam aandraven met tafelbier en daar heb ik liters van gedronken! En na een paar dagen is het toch goed in gang geschoten! florine begon net terug bij te komen toen ik mocht vertrekken uit het moederhuis. En daarna ging het echt helemaal prima. Ik heb echt overal borstvoeding gegeven en ik heb nooit het gevoel gehad dat mensen raar keken, ik vond dat ze eerder vertederd en aanmoedigend keken. En het is zooo handig! Je hebt het altijd bij, juiste temperatuur en helemaal steriel! alleen viel ik er niets van af, ook al was me dat 'beloofd'. ik had heel veel eten nodig anders bleef ik niet recht. Uiteindelijk ben ik na 5,5 maand gestopt omdat ik terug moest gaan werken. Ik ben wel wat te bruusk gestopt want toen heb ik errruge pijn gehad!
Maar ik verheug me nu alweer op de borstvoeding! Ik hoop dat het terug zo goed loopt!!!

groetjes!

Lies

Link naar deze reactie
17/05/2007 @ 14:15
Feli

Hey,

Ik ben ook van plan om borstvoeding te proberen. Het is ons eerste kindje en hopelijk lukt het om door te zetten met borstvoeding.
Wat ik me afvroeg: kun je geen flesje afgekolvde borstmelk meenemen als je een terrasje doet? Ik weet dat het niet in de micro warm mag gemaakt worden, maar ze hebben toch van die handige opwarmingstoestelletjes die je kan meenemen?
Ik zie er ook wel beetje tegenop om in het openbaar borstvoeding te geven...

Groetjes,
Feli

Link naar deze reactie
17/05/2007 @ 20:37
snuffie

Hoi,

Feli, je kan vanzelf afgekolfde melk meenemen als je weggaat. In de microgolf opwarmen wordt niet aangeraden, maar gewoon in een pannetje met warm water (au bain marie) is geen probleem. Je moet er wel voor zorgen dat je de melk goed fris vervoert (ook moedermelk wordt slecht als ze niet koel gehouden wordt he) en evt. in de ijskast laat zetten als je ergens bent.

Ikzelf zag er op voorhand ook wel wat tegenop om overal 'met mijn borsten bloot' te gaan lopen, maar je krijgt er al snel zo'n handeling van, dat je kan bv geven zonder dat anderen er iets van merken. Je hoeft je t-shirt maar even op te heffen, en uiteindelijk ligt de kleine ook voor je borst, dus is er eigenlijk niet zo heel veel te zien he . Maak je er op voorhand maar niet te druk in, je zal wel zien hoe het verloopt!

Het is maar een kleine tip, maar de eerste 5-6 weken is het niet echt raadzaam om je kindje naast borstvoeding ook aan een flesje te laten drinken (ook al is het afgekolfde melk). Aan het speentje van een fles moet zo'n kindje veel minder hard zuigen dan aan de tepel, om dezelfde hoeveelheid melk binnen te krijgen. Zo gebeurt het dat sommige kindjes het 'krachtig zuigen' verleren omdat ze teveel aan een flesje hebben gedronken. En dan wordt de borstvoeding een moeilijk gedoe...

Groetjes
Snuffie

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]