< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Augustus 2007-Club » oppas of onthaalmoeder etc ... ????

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Augustus 2007-Club
oppas of onthaalmoeder etc ... ????
30/04/2007 @ 15:59
yoda

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo

Iedereen had me aangeraden om zo snel mogelijk een onthaalmoeder te zoeken of je in te schrijven in een kribbe want het zit snel vol. Nu ben ik al van het begin van mijn zwangerschap aan het zoeken en kan gewoon niets vinden. Alles zit op zijn minst vol tot september 2008 ?
Het is echt een ramp. Bij mijn ouders kan ik ook niet terecht want ze zijn zelfstandige en mijn schoonouders wonen te ver. Heb me ingeschreven bij Kin&Gezin maar sta op een wachtlijst. Hebben jullie allemaal al een oplossing gevonden ?
Groetjes

Link naar deze reactie
30/04/2007 @ 17:55
stampertje

Ik heb inderdaad ook gehoord dat je vanaf het begin van zwangerschap moet zoeken. Maar ik heb er nog eventjes mee gewacht. Ik ga strakjes maar 3 daagjes werken en mijn ouders hebben aangeboden om 1 dagje op te passen. Ik hoop dat mijn schoonouders dat ook willen.

Vorige week ben ik bij een kinderdagverblijf langsgegaan en zij vonden niet dat ik er te laat mee was. Ze konden me wel vertellen wat de minst drukke dagen waren. Ik heb een telefoonnummer van het hoofdkantoor van hun meegekregen en die ga ik morgen even bellen.

Zelf vind ik het belachelijk dat iemand al vol zit tot september 2008. Op die manier hebben mensen toch geen eerlijke kans? Zijn er dan geen kinderen die naar school gaan? En zijn er echt mensen die vanaf het begin dat ze zwanger zijn al op zoek gaan naar opvang? Zelf heb ik, doordat ik 2 miskramen heb gehad, nog even gewacht. Je wilt toch zekerheid?

Meid, ik voor je dat je een plekje kunt vinden.

Liefs
stampertje

Link naar deze reactie
30/04/2007 @ 20:21
Marijke

Hey

Ik heb geen creche of onthaalmoeder gevonden.
Ik heb me op een aantal wachtlijsten gezet, maar ik hoor van niemand iets. Ik heb me ook ingeschreven bij "dienst opvanggezinnen", maar we zullen wel zien zeker.
En ik ben echt beginnen zoeken van zodra ik 100% zeker was van de zwangerschap.
Kortom, je moet precies al beginnen zoeken van zodra je beslist om aan kinderen te beginnen.
Het is echt een ramp om hier in het Leuvense opvang te vinden, wachtlijsten tot idd september-november 2008 en zelfs later.

Ik heb wel een voordeel: mijn vader is wel alle dagen thuis en hij zit er ook niks mee in om veel bij de kleine te blijven.

Maar ik vind dat zelf zo'n beetje profiteren en ik wil ook niemand tot last zijn weet je. Dus ik ga proberen om zelf 80% (misschien zelfs 50% tijdelijk) te gaan werken, dan ben ik er zelf ook 1 dag per week (of meer) bij en mijn man gaat ook ouderschapsverlof nemen 1 dag per week. We gaan toch proberen zoveel mogelijk zelf bij ons kindje te blijven dan.
T enige probleem is natuurlijk dat het financieel ook haalbaar moet blijven, dus dan zullen we ons op dat vlak wat kalmer moeten houden en minder luxe dingen doen en kopen
(minder shoppen dus voor mij).

Groetjes

Marijke

[Laatst gewijzigd door Marijke - 30/04/2007 @ 20:25] - Link naar deze reactie
30/04/2007 @ 23:35
yoda

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik zie het soms echt niet zitten, hebben dan een huis gekocht en heb een goede job maar hier in dit land gunnen ze het precies niet om kindjes te hebben. Je bent verplicht om met 2 te gaan werken tegenwoordig om wat rond te kunnen komen als een gemiddelde burger. En dan is er gewoon geen opvang voorzien want er zijn er tekorten, dat ze daar eens wat aan gaan doen!
En ja, hoe kunnen wij nu een kans krijgen ? En het is echt gek dat we tegenwoordig al voor we zwanger zijn moeten gaan zoeken ? Er zijn zelfs al 2 mensen die mij gezegd hebben om mijn ongeboren kind al in de peutertuin in te schrijven, want daar zijn ook al wachtlijsten voor. Ik kom uit het Antwepse en hier is het niet te doen, of ik zit op verkeerde plaatsen te zoeken, maar ik hoor van onthaalmoeders dat het echt schandalig is tegenwoordig.Het enige wat ik kan doen is zoeken en zoeken en blijven zoeken, of zelf beginnen !
groetjes

[Laatst gewijzigd door yoda - 06/05/2007 @ 21:01] - Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 17:30
Bieke

Hallo Yoda,

ik ben bij ons eerste inderdaad ook vanaf de dag dat ik wist dat ik zwanger was, beginnen zoeken. Via mijn werk kwam ik geregeld in contact met kinderdagverblijven en dus wist ik dat je er snel bij moet zijn! En tussen de 10-tallen crèches die ik bezocht of gebeld heb, waren er 2 met een plaatsje vrij tegen dat zij naar de crèche moest beginnen gaan... Spijtig genoeg waren we vanaf de eerste dag dat ze naar de opvang geweest was, eigenlijk niet tevreden van de opvang die we gevonden hadden, maar ze is er dan toch nog 5 maanden naartoe moeten gaan alvorens we een ander plaatsje gevonden hadden. Daarbij hebben we eigenlijk veel geluk gehad, want ik had mij niet op een wachtlijst laten zetten (het is toch een moeilijke beslissing om ineens te veranderen van crèche), maar belde af en toe eens rond. Na een zoveelste voorval in de andere crèche, belde ik nog eens naar een crèche in de buurt (waar ik al een paar keer naar gebeld had) en toen bleek dat ze 2 weken later een 2e crèche zouden openen en dat daar nog plaats was (ze hadden nog geen wachtlijst aangelegd, enkel tegen iedereen gezegd dat ze een opendeurdag hielden). We zijn dus de week nadien naar de opendeurdag geweest (zo vroeg mogelijk 's morgens, om zeker plaats te hebben, hebben haar onmiddellijk ingeschreven en nog een week later (de eerste dag van de opening) is zij overgeschakeld. Een wereld van verschil was het, vanaf de 1e dag zag je haar openbloeien! Toen ik de 1e avond binnenkwam, lag zij vrolijk te tateren op de mat, iets wat ze thuis altijd deed, maar in de andere crèche had ze nooit een woord gezegd! En zo kan ik nog honderden voorbeelden geven. Nu gaat ze 4 dagen per week, de 5e ben ik thuis, maar bij lange weekends zoals nu, zie je echt dat ze het ravotten met de vriendjes mist... Ik wil dus maar zeggen: opvang vinden is één ding, maar je moet er ook tevreden van zijn!
Voor het 2e is er natuurlijk geen twijfel, hij/zij gaat gewoon naar dezelfde crèche. Ik heb het onmiddellijk gevraagd na de kerstvakantie (wist van met kerstmis dat ik zwanger was) en de week nadien zat ook alles weer vol voor de periode waarin hij/zij voor het eerst naar de opvang zal gaan (= na de volgende kerstvakantie, dus januari 2008)!

Veel succes met de zoektocht!

[Laatst gewijzigd door Bieke - 02/05/2007 @ 08:15] - Link naar deze reactie
02/05/2007 @ 17:19
boeleke

hoi
onze onthaalmoeder ligt toch ook al een tijdje vast , hoor, ben op 2à 3 maanden beginnen zoeken en kreeg van een dienst in de buurt ( iets dat verbonden is aan de gemeente waar je woont- landelijke kinderopvang of zoiets)exact 3 adressen waar nog 'eventueel' een plaatsje vrij was. na telefonisch contact bleken er twee toch geen plaats meer te hebben! ben dan gaan kijken bij mijn enige optie en het leek me een lieve mevrouw. maar ik vind het wel moeilijk om zo te oordelen of het daar goed zal zijn of niet, zonder zo eens te kunnen vergelijken en om nu te zeggen dat het dadelijk geweldig klikte... enfin heb ons kindje daar toch laten inschrijven en kan alleen maar heel erg hopen dat het allemaal mee zal vallen!
das eigenlijk wel triestig he, dat het hier in ons land zo slecht gesteld is met opvang! en je wilt toch goed doen voor je kindje he ... als thuis blijven geen optie is !

groetjes en nog veel succes met je zoektocht !
Link naar deze reactie
07/05/2007 @ 22:10
yoda

Hey

Heb 2 onthaalmoeders gevonden en 1 mini-creche. Nu ben ik bij 1 al gaan kijken maar het is toch moeilijk om nu al te weten of deze een goede gaat zijn of niet ? Ik had dan ook de vraag gesteld of ik de bedjes mocht zien waar de kindjes in slapen, en ze antwoorde "dat dat normaal niet gedaan wordt. Het is op vertrouwen en het zijn reisbedjes met aangepaste matrasjes die vanonder extra verstevigd zijn en ik was iedereen zijn lakentjes. Ik doe dit al 30 jaar zo." en ze is erkend door Kind&Gezin. Is dat niet een beetje een vreemde reactie van haar ???? Ik ga nu ook eens naar Kind&Gezin bellen maar wat denken jullie ervan ? Voor de rest leek alles ok te zijn daar. Maar tis mijn eerste kindje en dit is toch een moeilijke opgave, en ja vooral het vertrouwen.
Wat moet ik doen ??? Ik moet ook snel beslissen of deze plaats is ook weer weg.
Groetjes

Link naar deze reactie
08/05/2007 @ 09:19
snuffie

Hoi,

Amai, het lijkt wel dat iedereen moeilijk een onthaalmoeder vindt... Dan wonen wij wschl in een regio waar het aanbod nog een beetje groter is dan de vraag. Ik ben pas op 6 maand zwangerschap van mijn eerste beginnen zoeken naar een o-m, en toen ik twee maanden bevallen was kreeg ik van de dienst voor kinderopvang telefoon dat er een plaatsje vrijkwam bij een mevrouw enkele straten verderop. Ben daar dan eens gaan kijken, en hoewel het een hele rommelige boel was bij die mensen, was het zo'n lieve vrouw dat ik niet lang moest nadenken.

Ik heb liever een beetje meer rommel en een o-m die heel veel met de kindjes bezig is, dan een piekfijn huis met een om die maar half omkijkt naar haar beschermelingetjes...

Yoda, ik mocht wel de bedjes zien hoor! Ik vind het ook normaal dat dat mag. Als er net kindjes slapen terwijl je op bezoek bent is dat misschien niet zo logisch, maar desnoods zou ik daar dan wel even voor teruggaan na de uren...

Ik had wel maar voor 2 dagen per week een onthaalmoeder nodig, de andere drie dagen zorgden de oma's voor opvang van Pol. En na ons tweede kindje ga ik 4/5 werken (ouderschapsverlof), en gaan de oma's de opvang helemaal voor hun rekening nemen (elk twee dagen per week). Dus nu hoef ik die zoektocht niet meer te gaan voeren...

Veel succes bij het vinden van de juiste opvang voor je kindje!

Snuffie

Link naar deze reactie
08/05/2007 @ 20:46
yoda

Beste Snuffie

Ik ben er geweest om 20 u s'avonds toen er geen kindjes meer waren. Heb ondertussen naar Kind&Gezin gebeld en wisten mij te vertellen dat de bedjes normaal geen reisbedjes mogen zijn waar de kindjes in slapen, en dat is wel zo bij deze onthaalmoeder (ze zei het me zelf)
Nu ga ik eerst een controlerapport opvragen van Kind&Gezin om toch een beetje zekerheid te hebben voor ik mijn kindje daar ga inschrijven.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Groetjes Wendy

Link naar deze reactie
09/05/2007 @ 12:58
Bieke

Yoda,

ik ben bij de eerste mini-crèche ook buiten de openingsuren gaan zien. En hoewel ik niet precies kon zeggen waarom, had ik toch geen super gevoel over deze crèche. Uiteindelijk had ik toen dus beter mijn gevoel gevolgd en een andere mini-crèche gezocht (de onthaalmoeders hadden bij ons trouwens geen van allen plaats), want zoals je eerder hebt kunnen lezen, heb ik toch een nieuwe mini-crèche moeten zoeken nadien omdat de kwaliteit en de mentaliteit van de eerste mini-crèche op niets trok, mijn eerste gevoel was dus juist!
Ik ben trouwens heel blij dat ze naar een mini-crèche gaat (met 21 kindjes) en niet naar een onthaalmoeder. Zo leert ze niet alleen met veel andere kindjes omgaan, maar er zijn ook meerdere mensen die voor haar zorgen. Er zijn namelijk onthaalmoeders die zich 'mama dit of dat' of 'moeke' of zo laten noemen en dat vind ik maar niets! De kinderverzorgsters in de crèche worden allemaal gewoon met hun voornaam aangesproken.
Ben je al bij de andere onthaalmoeder en de mini-crèche gaan kijken, want als daar ook plaatsjes vrij zijn, zou ik dat zeker doen zodat je kan vergelijken en degene eruit kan kiezen waar je het beste gevoel bij hebt!
Trouwens, 'onder controle staan van K&G' houdt in dat ze 1 keer per jaar gecontroleerd worden en dat is het, dus eigenlijk is dat toch maar een momentopname vind ik!

Groetjes!

[Laatst gewijzigd door Bieke - 09/05/2007 @ 13:01] - Link naar deze reactie
09/05/2007 @ 14:27
yoda

Bieke

Deze avond ga ik kijken naar de mini-creche, enkel dat er pas plaats is een maand later nadat mijn verlof al verlopen is. En volgende week naar een andere onthaalmoeder. Die ook later plaats heeft. Misschien moet ik ons kindje dan inschrijven bij die eerste onthaalmoeder en na 2 weken al opzeggen (ze heeft een opzegtermijn van 2 weken) en dan nu ook mijn kindje in de creche inschrijven.
En inderdaad mijn kind moet niet iemand vreemd mama of moeke of zo noemen, daar hebben ze het recht toch niet toe ? Ik denk als ik aan mijn 2de kindje begin, zelf onthaalmoeder ga worden, dat is nog de beste oplossing.
Ik laat wel weten wat het gaat worden.
Groetjes

Link naar deze reactie
11/05/2007 @ 21:16
yoda

Hallo

Het is de mini-creche geworden. Ben zo opgelucht dat ik deze taak heb volbracht. En ik voel me veel geruster dan dat ik voor die onthaalmoeder had moeten kiezen. Hopelijk verloopt daar alles naar wens maar dat zal ik pas in maart 2008 ontdekken.
Groetjes Wendy

Link naar deze reactie
12/05/2007 @ 14:02
snuffie

Hi,

Goed dat de knoop is doorgehakt Wendy! En nog beter is het dat je je er zelf ook opgelucht bij voelt. Het belangrijkste is toch dat jij als mama een goed gevoel hebt bij de opvang die je kiest voor je kindje, niet?

Nu nog maar even niet aan denken, eerst genieten van de komende tijd!

Snuffie

Link naar deze reactie
15/05/2007 @ 10:21
Bieke

Hallo Wendy,

je hebt dan toch een keuze kunnen maken! Dat is goed nieuws, gelukkig ben je zelf tevreden met je keuze, dat is al een hele last minder! En kan je kindje nu pas een maand later naar de crèche gaan of toch meteen als je begint te werken? Wat ga je dan ondertussen doen, nog een beetje verlof nemen?

Groetjes
Link naar deze reactie
15/05/2007 @ 19:59
yoda

Hoi Bieke

Ze kunnen in de maand maart ma,woe en vr ook op mijn kindje passen dus neem ik mijn vrije dag op dinsdag(moet zaterdag werken) en dan kunnen de donderdagen door de meter en oma en zussen en papa opgevuld worden.
Dus dan valt alles nog mee.
Ben vandaag naar het ziekenhuis gegaan wegens zware pijnen boven de schaamstreek, heb aan de monitor gelegen en alles was ok. Heb een urinetest gedaan en nu blijk ik een ontsteking op een pees op de hoogte van de bekken te hebben en ook last van bekkeninstabiliteit.
Dus nu moet ik antibiotica nemen dat nu nog geen kwaad zou kunnen voor het kindje en dan zou het na 5 dagen beter moeten zijn, er was 1 ding waar ze niet zeker over waren en mijn urine is naar het labo verzonden ik krijg pas meer uitleg over een paar dagen. Was zo ongerust vandaag en heb heel de tijd lopen huilen op mijn werk
Hebben jullie ook soms dat bang en onzeker gevoel ?
Groetjes wendy

Link naar deze reactie
16/05/2007 @ 11:23
Bieke

Hoi Wendy,

probeer gewoon af te wachten wat de uitslag is van de test, misschien is het wel helemaal niets ernstigs! (dat is niet gemakkelijk, ik weet het...)
Ik heb ook geregeld last van mijn bekken, er is een zenuw die af en toe geklemd raakt waardoor ik volledig geblokkerd raak... Héél vervelend! Maar vorige zwangerschap had ik dat ook en enkele weken na de bevalling, was het weer allemaal OK, dus trek mij daar maar aan op.

Veel succes en sterkte en als er iets is, weet je ons hier wel te vinden!

Groetjes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]