< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Opa/oma zijn/worden » Opa ongeneeslijk ziek, wat zou jij doen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Opa/oma zijn/worden
Opa ongeneeslijk ziek, wat zou jij doen?
01/05/2007 @ 00:06

Online Status
Mijn vader heeft een aantal weken geleden te horen gekregen dat hij ongeenslijk ziek is en nog ongeveer een jaar te leven heeft!!! Een vreselijk bericht wat de gemoederen flink bezig houdt. Er is geen moment dat ik er niet aan denk. Ik ben ontzettend verdrietig al zit momenteel het verdiet erg diep van binnen.
Wij hebben twee kinderen. Opa past samen met Oma 1 dag in de week op. De meiden zijn werkelijk stapelgek op Opa (en ook Oma) en dit is wederzijds. Waar het nu om gaat is dat wij nog een kinderwens hebben. Als het aan mijn man gelegen had was de 3e er al bijna geweest maar ivm met een nieuwe baan, verbouwing, er nog niet aan toe zijn etc. etc. hebben we het wat voor ons uitgeschoven. Maar goed, eigenlijk zouden we er wel weer voor willen gaan maar nu heeft mijn vader dit vreselijke bericht gehad en weet ik even niet wat we moeten. Wat zouden jullie doen? Onze kinderen zijn 2 en 4 en wij wilden eigenlijk niet al te veel leeftijdsverschil. (Geen 5 jaar ofzo) Allerlei gedachten schieten door mijn hoofd. Stel dat we er voor gaan............!!!!! Hoe zal dat gaan, maakt mijn vader het nog mee, ben ik hoogzwanger als het zover is met mijn vader of misschien wel net bevallen. Kan ik wel genieten van de zwangerschap? Wat als we wachten.............!! Hoe lang wacht je dan? Kortom een verselijke moeilijke vraag waar ik geen antwoord op heb. Dit soort dingen kan (en wil) ik ook niet delen met vrienden en bekenden. Toch merk ik dat ik behoefte heb om er met "derden" over te praten. Dus als er mensen zijn die hier over van gedachten willen wisselen dan hoor ik het graag.
[Laatst gewijzigd door Bo - 01/05/2007 @ 00:09] - Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 12:25
dieke 9Maand Moderator

Online Status Stuur bericht
Hey Bo

Allereerst wil ik je sterkte wensen. Ik kan natuurlijk niet weten hoe het voelt, maar ik kan me inbeelden dat dit geen makkelijke kluif is voor je.

Verdriet en geluk liggen vaak heel dicht bij elkaar. Dat maakt het leven vaak verwarrend, maar helpt je ook om perspectief te behouden. In het licht hiervan, zou ik in jullie plaats de ziekte van je papa niet zien als reden om niet voor een derde zwangerschap te gaan. Het lijkt me zelfs voor je papa net erg leuk om in zijn laatste momenten mee te kunnen leven met de komst van zijn kleinkind.

Natuurlijk is de natuur baas, daar kun je niet omheen. Je kan niets plannen, niet de dood van je papa, niet een nieuwe zwangerschap. Probeer je bij die wetenschap neer te leggen en geniet nog van ieders gezelschap!

Liefs en sterkte!

Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 14:12
Anoniem

Hoi,

Ten eerste ontzettend veel sterkte in deze hele moeilijke tijd.
Ik kan helaas uit eigen ervaring spreken dat het heel moeilijk is, als je weet dat je vader(of moeder) nog maar kort te leven hebt. Helaas heb ik het in een paar jaar tijd allebei meegemaakt.
Mijn moeder overleed 3 jaar eerder dan mijn vader. Toen mijn vader het verschrikkelijke nieuws kreeg dat hij nog maar 3 a 4 maanden te leven had was ik al zwanger.
Het is ontzettend zwaar, allemaal dubbele dingen. Het was ook nog eens zijn eerste kleinkind, en dat maakt het natuurlijk nog zwaarder. Mijn vader heeft het er ontzettend moeilijk mee gehad dat ik zwanger was. Hij was wel blij, maar hij had er meer verdriet van dat hij het misschien niet zou halen. Daarom wilde hij geen echo's zien enz. en ook vond hij het moeilijk om er over te praten. Om mijn buikgroei en al mijn kwaaltjes kon hij niet heen, ook kon ik er minder voor hem zijn omdat ik heel ziek was in mijn zwangerschap. Hij was er zo mee bezig dat hij het toch niet ging halen, dat wij niet echt van de zwangerschap hebben genoten.(zo'n last van zwangerschapkwalen).
Ik moest bevallen in het ziekenhuis, via een kz. Gelukkig eigenlijk want de datum stond vast en het kwam eerder dan uitgerekende datum. Alleen ja ik las wel een week in het ziekenhuis. Hij heeft wonder boven wonder, echt met hak over de sloot zijn kleinkind gezien. Hij heeft er onbewust voor gestreden. Daarna ging het snel met hem. 2 weken na de geboorte overleed hij. Dus een fijne kraamtijd hebben wij niet gehad, echt blij konden we toen niet zijn. En dat is toch ook best moeilijk omdat je toch blij bent met je kindje. Allemaal heel dubbel. Ook omdat we het bij 1 kindje houden.
Mijn vader vond het trouwens ook moeilijk dat hij het heeft meegemaakt (ook weer een dubbel gevoel) omdat hij ook afscheid moest nemen van zijn kleinkind die hij nooit zou op zien groeien. Hij kon ook bijna geen afscheid nemen, zo'n pijn deed dat.

Dit is zo'n beetje mijn verhaal. Als je vragen hebt stel ze gerust.

Sterkte!
Link naar deze reactie
01/05/2007 @ 14:50
Marleen

Bo, als jij nog een derde kind wilt moet je er voor gaan. je weet toch neit hoe snel jij zwanger bent en je weet neit hoelang je vader nog leeft. Ik ken mensen waarbij ze zeggen een jaar en nu 5 jaar later leeft ze nog. Ik ken ook mensen waar dat jaar maar 3 maanden heeft geduurd. Ga er voor wat jij wilt. Maar maakt die keuze niet voor/vanwege je vader. Sterkte
Link naar deze reactie
02/05/2007 @ 17:46
Veerle

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi Bo,

Hier nog iemand die in een soortgelijke situatie zit (zat). Toen ik zwanger werd van Achiel begon mijn vader stilaan de strijd tegen kanker te verliezen. We hebben er nooit over gesproken (noch mijn vader noch ik zijn 'praters'). Natuurlijk werd de zwangerschap wat overschaduwd door de vrees dat hij het niet zou halen. Tenslotte is hij drie weken na Achiels geboorte overleden.
Ik ben er heel zeker van dat mijn vader helemaal niet gewild zou hebben dat ik zou gewacht hebben om zwanger te worden! Integendeel, hij was erg blij dat hij dat nog mocht meemaken. Jouw vader zal er vast hetzelfde over denken!

Groetjes en sterkte,
Veerle.

Ps: elders onder dit forumgedeelte "opa/oma worden/zijn" vind je mijn verhaal onder het topic "opa is ziek".

[Laatst gewijzigd door Veerle - 02/05/2007 @ 17:49] - Link naar deze reactie
03/05/2007 @ 22:10

Online Status
Fijn, dat er gereageerd is.
Zoals er ook gezegd wordt denk ik inderdaad niet dat mijn vader zou willen dat we wachten. Maar ik moet zeggen dat ik het wel een beetje dubbel vind. Terwijl ik ontzettend veel verdriet heb ben ik ook bezig met leuke dingen, zoals een zwangerschap. Ik denk dat mijn vader het voor ons heel fijn zal vinden maar dat hij ook veel verdriet zal hebben en dat vind ik lastig. En vooral het feit dat we er nu in deze periode bewust voor kiezen. Ik zal niet zeggen dat wanneer je vader (of moeder) zoiets te horen krijgt en je bent al zwanger dat het verdriet dan minder erg is. Maar ik kies er bewust voor. Dat vind ik eigenlijk best wel moeilijk.
Hoe zien jullie dat?
Niet dat ik mijn keuze af zal laten hangen van de reacties (ik denk dat ik mijn keuze onbewust/bewust al gemaakt heb) maar meer om ervaringen te delen en te horen hoe anderen tegen dit soort dingen aankijken.
[Laatst gewijzigd door Bo - 03/05/2007 @ 22:17] - Link naar deze reactie
03/05/2007 @ 23:07
marjoontje

de schoonvader van mijn broer is dit jaar overleden aan kanker helaas,op een jonge leeftijd,zij is nog maar 25 en heeft geen vader meer en ook geen moeder meer.
hij vond het mooi dat ze zwanger was,hij had daar veel steun aan,omdat z,n dochter hem kwijt raakte maar er een nieuw leven voor terug kreeg,het deed hem veel goed om te horden dat ze zwanger was,en dat ze niet alleen met haar man en broertje achter bleef,mjin broer en schoon zusje hebben op zijn sterf bed beloofd dat ze goed voor elkaar zouden zorgen,en voor de kleine,hij heeft helaas nooit het kleintje gekent,maar hij vond het wel mooi,en het deed hem goed,hij had het gevoel dat ze niet alleen achter bleef,en hij had er vrede mee.

groetjes sterkte marion.

Link naar deze reactie
04/05/2007 @ 09:59
madre

Ik denk meid,dat je vader niet zou willen dat jij je leven stil zet vanwege zijn ziekte.Ik begrijp je dat je het een bad timing vind.Maar je weet inderdaad niet hoe het zal gaan lopen.Misschien,en ik hoop het voor je,leeft je vader langer. Hoe dan ook,ik heb mijn moeder verloren en ik weet uit eigen ervaring dat zij het makkelijker te aanvaarden vond dat ze ons achter ging laten,met de wetenschap dat we gelukkig zijn.

Sterkte

Link naar deze reactie
05/05/2007 @ 18:42
Veerle

Hoi Bo,

Wij hebben indertijd dus ook bewust gekozen voor een kindje te gaan ookal was het niet zeker dat mijn vader de geboorte nog zou halen.
In het begin heb ik de twee zaken heel bewust gescheiden gehouden. Mijn vader zou immers zeker niet gewild hebben dat we zouden wachten omdat hij ziek was. Ik was meteen zwanger, maar kreeg na zes weken een miskraam. Ik reageerde daar toen wel heel apart op, denk ik. Het eerste wat ik dacht, was namelijk dat de kans dat mijn vader het zou halen, weer wat kleiner werd! Dus ik moest zo snel mogelijk weer zwanger zijn... Gelukkig was dat ook het geval. Van de twee gescheiden houden, schoot niet veel meer over...
Toen hij rond de uitgerekende datum van mijn eerste zwangerschap steeds maar zieker werd, heb ik het mezelf zelfs kwalijk genomen dat ik een mk had gehad. Anders had hij toen al van zijn kleinkind kunnen genieten... Heel vreemde gevoelens...
Gelukkig heeft hij het dus net gehaald. Hij heeft er ook wel voor gevochten, dat was erg duidelijk. Reeds in de week na de geboorte zag ik hem met de dag achteruitgaan. Zijn laatste doel was bereikt...

Het is zoals Marjoontje zegt. Weten dat er een wondertje onderweg is, doet ook al veel. Dat heeft hij waarschijnlijk wel liever, dan de wetenschap dat jij wacht voor het volgende kindje...

Sterkte,
Veerle.

Link naar deze reactie
21/05/2007 @ 16:20
fiz

Online Status Stuur bericht
hoi,

In ons geval was het oma die erg ziek was.Ze is getorven op 5 april,toen was ik nog niet zwanger,ik had graag gehad dat ze het nog had geweten,ze was al zo fier op haar eerste kleinkind,haar pruts Maud!
Ze zei altijd dat ik ze niet alleen mocht laten opgroeien en zeker nog voor een tweede moest zorgen.
De dag van de begrafenis was de eerste dag van mijn laatste ongesteldheid...ik kreeg waarschijnlijk hulp van mama uit de hemel,althans zo voel ik het aan en dat geeft me een goed gevoel.Oma volgt alles ook al zien we het niet meer.
Sterkte!Probeer toch maar met je vrienden te praten,je zal versteld staan hoeveel steun je van hen kan krijgen.

Link naar deze reactie
06/09/2007 @ 22:24
jamieverhoeven

Online Status
Neem geen kind om een ander een plezier te doen, maar alleen omdat jullie er allebei aan toe zijn. Ben je zwanger en opa is er nog zeg het dan zo snel mogelijk, vindt hij vast leuk, maar doe het echt niet voor hem.
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]