< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Vader worden/zijn... » Depressieve vriendin...

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Vader worden/zijn...
Depressieve vriendin...
02/05/2007 @ 15:49
Ralph

Online Status
Hoi,

Onze dochter is geboren met een aangeboren slokdarmafwijking, waardoor we zowel tijdens als na de zwangerschap behoorlijk wat te verduren hebben gekregen. Vooral het eerste half jaar was erg zwaar.

Toen het met onze dochter beter ging, was mijn vriendin aan de beurt. Ze werd depressief. Het werk viel erg zwaar. Ze sloot zich voor me af. Ze kreeg een soort van postnatale depressie.

Ze heeft me een tijdje geleden gevraagd afstand te nemen omdat het niet zo goed ging met haar. Misschien wilde ik haar wel te graag helpen. Ik vond dat erg moeilijk maar ik heb haar de tijd en de ruimte gegeven en heb geprobeerd om er toch voor haar te zijn indien nodig.

Na een tijdje ga je er aan wennen, aan die afstand. Ik zag zelf goed dat we langs elkaar aan het leven waren. De laatste weken gaat het opeens veel beter met haar, en nu ziet zij pas hoezeer we langs elkaar afleven. Ik krijg regelmatig de hele emmer over me heen dat ik van alles niet goed doe en dat ik geen rekening met haar hou. En dat terwijl ze me zelf vroeg om afstand te nemen. Nu ik dat (hoe vreemd het ook klinkt) gewend ben en het moeilijk vind om het alweer anders te moeten doen, wordt het me kwalijk genomen. Ze ziet nu pas dat we langs elkaar heen leven. Ik zag het al veel eerder maar werd gedwongen om machteloos toe te kijken totdat zij zover was om erover te praten en naar te handelen.

Ik doe nog steeds veel voor haar, maar de goede dingen hierin lijkt ze niet te zien. Praten over deze situatie resulteert vaak in een monoloog van haar kant. Een lange lijst van dingen die ik niet goed doe. Als ik probeer aan te geven hoe ik erover denk en wat ik jammer vind aan haar gedrag valt hier niet over te praten.

Al met al... een hele lastige situatie. Toch lijkt deze situatie vrij normaal te zijn als een van de ouders aan een depressie lijdt. We houden nog steeds veel van elkaar en willen elkaar zeker niet kwijt. Maar, hebben jullie misschien nog tips voor ons?

Toch even fijn om ergens mijn ei kwijt te kunnen.

Bedankt alvast.
[Laatst gewijzigd door Ralph - 02/05/2007 @ 16:14] - Link naar deze reactie
02/05/2007 @ 21:08
Wenneke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,ik had na de bevalling (ongeveer 4 maanden nadien) ook een postnatale depressie,ik kon niks meer verdragen van niemand,zelfs niet van mijn kindje en mijn man.Ik zat constant tussen die 4 muren en kwam nooit buiten tot ik op een avond ben ingestort en ben beginnen huilen als een klein kind.Mijn man had dit al in de gaten want toen hij vroeg wat er scheelde ben ik dus onophoudelijk beginnen te huilen.Ik zag het echt niet meer zitten en wou zelfs mijn man en kind achter laten en terug thuis gaan wonen.
Door heel veel met mijn man te praten en vanaf dan eens dikwijls weg te gaan(naar zee enzo) heb ik mij kunnen herpakken en gaat het vanaf nu terug heel goed met ons.

Maar in jouw geval;je vriendin wil afstand,je geeft het haar en dan is het nog niet goed.
Probeer veel met haar te praten,probeer erachter te komen wat haar ergert en zoek oplossingen.
Wat je ook kan doen is jullie kindje eens een weekend naar de grootouders brengen en eens een weekendje echt tijd maken voor mekaar,boek een weekendje naar de zee ofzo of iets wat zij echt leuk vindt om te doen en verras haar ermee.Normaal gezien zou dit wonderen moeten doen.

Want vergeet niet,naast mama en papa zijn jullie nog steeds een koppel en moet je tijd maken voor mekaar.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Link naar deze reactie
21/05/2007 @ 17:53
kelleke

Online Status Stuur bericht
hey

inderdaad praten doet WONDEREN. ik heb ook zo een periode achter de rug dat ik niets kon verdragen. het gaat al beter maar soms heb ik wel nog van die perioden.
wat wenneke zei viind ik echt wel de moeite waard om is te proberen. verwen ze is goed.
hopelijk komt alles goed

groetjes

Link naar deze reactie
15/06/2007 @ 13:36
marina

praten en antiedepresiva hebben mij geholpen

Link naar deze reactie
01/07/2007 @ 22:52
spreeuwtje

als je partner alleen maar klaagt en een monoloog houdt.. is praten met elkaar iets heel lastigs..
ik ben jaaaaaaaaaaaaaaren depressief geweest door borderline persoonlijkheids syndroom..
geloof me.. je ziet dingen dan niet meer helder.. ook al ziet de ander ze wel goed!
alleen antidepressiva helpt niet..
dat is t onderdrukken van de symptomen en kan helpen om een beetje los te komen van de negatieve cirkel.
maar vaak mag het niet samen met borstvoeding en zijn de neveneffecte net zo erg als de kwaal zelf.

mijn tip is..
zorg dat je een tussenpersoon krijgt, t liefst in de vorm van een therapeut.
iemand die ziet wat jij (ralph) doet en anders zou kunnen doen.. en wat jouw vriendin doet..
samen zien wat jullie saampjes nodig hebben zonder dat er verwijten vallen die niet meer recht getrokken kunnen worden.
een depressie is heel heel zwaar..
zowel voor de persoon zelf als voor de partner..

ik hoop dat jullie eruit komen..
maar als jij je helemaal gaat aanpassen aan haar.. betekend wellicht dat jij strakjes ook onderuit gaat..
niemand houdt het lang vol om niet zichzelf te kunnen zijn.. en dat maakt de situatie alleen maar erger..
gebeurt heeeeeeeeeeeeeeeeel vaak dat de een weer opstaat.. en dat dan de ander teneer gaat..

sterkte!!

spreeuwtje

Link naar deze reactie
16/07/2007 @ 16:27
Peter

Ik ervaar als grootste nadeel van mijn vriendin haar postnatale depressie dat ik niets anders mag doen dan hulpeloos in een hoekje toekijken hoe zij onze pruts opvoedt. Hulp duldt ze niet, haar houvast is ons dochtertje.

En ik kan je zeggen: dat vreet hoor! Ik hoop eerlijk gezegd dat het niet te lang duurt, want ik voel mezelf ook steeds meer in donkere wolken belanden...

Link naar deze reactie
16/07/2007 @ 16:48

hoi,

goh ik heb het ookheel zwaar te verduren gehad. ik moest op een bepaald ogenblik mijn kindjes eigenlijk gedwongen full time naar de onthaalmoeder doen van mijn huisdokter. we hebben dat even overwogen en op de moeilijke dagen gingen ze met hun twee. tijs was nog erg klein. ik zag eerst ook niet hoe moe mijn man was toen werd hij ziek door de spanning. pas toen zag ik het. we hebben vanaf dan de kinderen regelmatig in het weekend weggedaan en tijd voor ons genomen.

en geloof me we zien beiden onze zoontjes doodgraag maar hebben het met momenten nog zwaar. ( de jongeste is al 7 keer opgenomen in het zh).

heren, knap dat jullie erover komen praten. ik wou dat mijn man dat toen ookmet iemand deed. tis hard werken voor je realtie maar ook jullie komen er en dan gaan jullie eens te meer genieten van jullie gezinnetje!

veel sterkte en kom jullie ei hier zeker leggen.

groetjes
evi

Link naar deze reactie
05/08/2007 @ 23:46
spreeuwtje

peter..
ik begrijp dat dat zwaar is.. het is ook niet "eerlijk"
maar hopen dat t over gaat is niet de oplossing..
zo werkt een depressie niet..
alleen met hulp kom je er uit..
een PD kan soms jaren duren!!!
zorg dat je er achteraan gaat..

sterkte
spreeuwtje

Link naar deze reactie
16/08/2007 @ 21:02
sara

Hallo Ralph en iedereen,

ik snap je probleem volkomen. ik ben zelf al jaren depressief en nu verwacht ik mijn kindje over twee weken.
mijn vriend is erg tegen de medicijnen (en ik zelf ook eigenlijk).vanuit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat jullie met een betrouwbaar en ervaren therapeut moeten gaan praten die jullie advies kan geven. depressie is niet op te lossen door jullie twee alleen, want het kan zijn dat jullie na een tijdje alleen maar ruzie krijgen. jullie maken een hele moeilijke tijd mee.(wij namelijk ook)
maar een tip van me wat misschien van toepassing is bij jullie. laat haar NOOIT en NOOIT alleen huilen want dan voelt ze zich heeeel erg alleen en ellendig(zoals ik me voel, want mijn vriend geeft me geen aandacht meer als ik huil zelfs als ik 's nachts naast hem lig en huil.soms zegt ie dat t hem niks meer doet). laat het aub niet zover komen, want dan wordt het heel moelijk om jullie relatie te reden (zoals onze relatie).

wens je heel veel success.
Sara.
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]