[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 24/05/2007 @ 09:57 | Hallo iedereen, Ik ben Desiree, 2e jaars verpleegkundige, en wij zijn op school nu bezig met een kraamproject. Het was de bedoeling dat we met elkaar (een groep van 6) een onderwerp zochten, en dit uitwerken, en 5 professionel mensen intervieuwen, en 5 mensen die eigen ervaring hebben. Nu is ons onderwerp: 'Tijdens de zwangerschap een vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen, en hoe verder als hier uit blijkt dat het kindje een beperking heeft?'. Welke keuzes maak je dan? Hoe ga je hiermee om? Ik wou via dit forum vragen of er misschien mensen zijn (het liefst in de provincie Overijssel) die over hun ervaring zouden willen vertellen. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Desiree |
| 01/02/2008 @ 14:10 kruimel ![]() | kan iemand ook een gerustelend bericht sturen. ik snap ook niet waarom ik zo lang moet wachten voor de volgende bloedtest ![]() |
| 01/02/2008 @ 14:57 kruimel ![]() | bedankt ![]() |
| 26/02/2008 @ 20:08 ilse van gijseghem | Hallo Kan er mij iemand helpen over de ervaring van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie? Ik ben na een aantal pogingen met IFV toch op een natuurlijke wijze zwanger geworden. ben nu bijna 9 weken ver. Ik zou een vlokkentest of punctie laten doen omdat er bij mijn man een afwijking in de chromosomen is vastgesteld. |
| 26/02/2008 @ 21:44 ilse van gijseghem | dag lenlie je bent erg bedankt voor de reactie. zo weet ik toch al wat weer over de punctie. hopelijk verloopt alles even vlot groetjes |
| 27/02/2008 @ 08:58 kiekeboeke | Ook ik heb een kindje met down. Niet erfelijk hoor, en zijn vooraan in de 20. Nekplooi en tripple waren prima! Waar ik het zo moeilijk mee heb ik dat mensen een punctie laten doen en als daaruit blijkt dat alles ok is, mensen denken dat het kindje 'gezond' is. Met die punctie kunnen ze toch alleen maar de chromosomenafwijkingen opsporen. Andere handicaps zoals spierziekte, autisme enz... zien ze niet. Ik ben nu ook zwanger van nr 2 , heb een punctie laten doen, maar als het weer een kindje met down was zou ik dit zeker houden, want ik heb nu maar bang dat er iets veel erger mee kan schelen dan alleen maar down syndroom. Alle uitslagen waren goed, maar ik ben zeker niet gerust dat ons kindje 'gezond' is. We moeten het maar nemen zoals het komt en dankbaar zijn voor wat we krijgen. |
| 20/04/2008 @ 16:20 Els | Hey, mijn kindje blijkt een verdikte nekplooi te hebben (O,32 cm), de kansberekening gaf 1 op 40, waardoor me aangeraden werd om een vruchtwaterpunctie te doen. Nu moeten we nog 2 weken wachten eer we de punctie doen, en stel ik me continue vragen wat ik zal doen als het kindje niet gezond is. Mijn man wil geen kindje met down, ik twijfel. Ik weet niet of ik met mezelf zou kunnen leven als ik mijn eigen kindje laat sterven. Aan de andere kant heb ik ook schrik voor het leven van dat kind eens het volwassen zal zijn: het zal zoveel kansen niet krijgen: geen job, geen kinderen, ...? Wat als ik sterf, moet mijn kind dan de rest van zijn leven in een voorziening slijten ? Zal het dan wel nog genoeg liefde krijgen ? Wie zal er dan voor zorgen ? Een familielid van me kreeg door een beroerte een licht mentale handicap, ik hou zielsveel van haar en zou haar nooit willen missen. Als men op het ogenblik dat ze de beroerte kreeg, zou gevraagd hebben om te kiezen tussen haar te laten sterven, of te laten leven met een licht mentale handicap, dan zou ik het nooit over mijn hart hebben gekregen om haar te laten sterven. Ook nu zou ik dat niet kunnen. Aan de andere kant weet ik zeker dat, als je haar die keuze had gegeven, zij wel zou kiezen om te sterven. En, als ik ooit in zo'n situatie zou verkeren, ik ook liever zou sterven dan voortleven met een licht mentale handicap. Vooral het feit dat ik niet meer bewust zou kunnen kiezen voor wie ik ben en wat soort leven ik leid, maakt dat ik zelf liever zou sterven dan leven met een licht mentale handicap. Ook al is zij heel lief en heb ik prachtige momenten met haar, ze is niet meer in staat om een eigen mening te hebben, beslissen over wat ze waardevol vindt in het leven, keuzes te nemen, verbanden te leggen. Ze neemt emoties van anderen over eerder dan dat ze zelf emoties toont. En vooral: ze is zo een gemakkelijk slachtoffer voor iedereen die misbruik van haar wil maken. Voor het leven van het gehandicapt kindje als hij of zij nog jong is, heb ik minder schrik: ik weet dat ik sowieso heel veel van het kindje zal houden, ook al heeft hij of zij beperkingen. Al brengt dit natuurlijk meer zorgen met zich mee. Mijn partner wil echter geen kind met down, hij heeft schrik dat hij er niet van zou kunnen houden. Kan ik beslissen om een kind te houden terwijl zijn/haar vader het kindje niet wil? Nu maar aftellen tot de vruchtwaterpunctie, hopelijk is het resultaat goed, zodat ik deze verschrikkelijke keuze niet hoef te maken. Welke beslissing ik ook neem bij een slechte diagnose, het zal sowieso een verkeerde zijn. Als ik kies om de zwangerschap door te zetten, dan geef ik mijn kind een leven dat ik voor mezelf niet zou willen. Als ik kies om mijn zwangerschap te onderbreken, dan moet ik leren leven met het feit dat ik mijn eigen kindje waar ik nu reeds van hou heb geaborteerd. Zijn er nog vrouwen die met deze verschrikkelijke keuze worstelen ? |
| 05/05/2008 @ 21:24 | punctie en beslissing Hoi, Ook wij hebben voor die keuze gestaan. Met de 20 weken echo kwamen er afwijkingen naar voren die (nadat we het zelf hadden ontdekt) te maken hadden met het D.S. Toen hebben we voor een vruchtwaterpunctie gekozen. Het was inderdaad DS en meerdere afwijkingen. Ook liep ik zelf gevaar. Toen hebben we besloten om de zwangerschap af te breken. Dit was en is verschrikkelijk want je mist je kindje enorm. Wat er dan allemaal op je af komt is niet te beschrijven. Je bent niet zielig want je hebt er zelf voor gekozen!!! Heel erg zwaar wat er allemaal met en bij ons is gebeurd........... |
[Reageer]

Vruchtwaterpunctie en vlokkentest

, en dan prikt hij.
)