[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 30/05/2007 @ 14:10 Fien | Dames, kan iemand mij meer vertellen over de risico's van curretage? Heb elders e.e.a gelezen over Ashermann, een ziekte waar je kans op zou hebben bij een grof uitgevoerde curretage. Ook heb ik hier op het forum gelezen over dames waar wel twee, drie curretages plaatvonden voordat alles weg was! Zijn dit de horrorverhalen die de uitzondering op de regel vormen of zijn er wel degelijke pittige risico's? Ik weet dat we weinig keuze hebben... maar toch Alvast bedankt voor de reacties! |
| 30/05/2007 @ 20:26 Fien | ha fropsel, bedankt, daar heb ik wat aan! heb inderdaad een "missed abortion". Het was al drie weken mis toen ik er achter kwam en loop er nu al weer twee weken mee sinds ik het weet. Ik wilde mijn lichaam de kans geven het zelf af te stoten maar het lijkt er niet op dat dit gaat gebeuren ![]() Ga morgen afspraak voor curetage maken. Nogmaals dank voor je info |
| 31/05/2007 @ 12:29 Fien | dames, wat een hoop reacties! erg lief! wat de techniek betreft, mijn huisarts zei dat ze geen zuigcurettage zullen doen. In plaats daarvan "gebruiken ze een tangetje". Klinkt niet fijn maarja, als het maar effectief is. Wat de risicos betreft zal een arts je toch niet gauw alles vertellen heb ik de indruk. Gevraagd naar het risico van littekenweefsel zei de arts dat dat "bijna nooit voorkomt". Daar moeten we het maar mee doen, he! Dank voor het delen van jullie ervaringen, fijn idee dat ik waarschijnlijk niet lang in de lappenmand zal zitten. Ben er nu ook wel klaar mee, met de misselijkheid en andere zwangerschapskwalen die ik inmiddels 11 weken voor niets heb gehad...En ik heb veel troost van mijn dochter, kan me voorstellen dat dit allemaal nog zwaarder is als het je eerste zwangerschap is. Succes iedereen in het zelfde schuitje! |
| 06/06/2007 @ 13:29 Fien | meiden, is er een manier waarop we dit topic actief kunnen houden? ik was zelf op zoek naar info/ervaringen over curettage maar alle topics die miskraam/curettage als titel hadden waren inmiddels van inhoud veranderd omdat dames nog maandenlang gezellig doorpraten over nieuwe zwangerschappen enzo ![]() kunnen we iets bedenken waardoor bepaalde threads bv. alleen over curettage-ervaringen/facts blijven gaan zodat iemand die hier info over zoekt het makkelijk kan vinden? Bij deze nog even mijn ervaring... Curettage was inderdaad zuig-curettage, niet met een tangetje zoals mijn huisarts had gezegd. Ook bij zuig curettages bestaat volgens het ziekenhuis een risico op verkleving/ashermann, in tegenstelling tot wat ik hier had gelezen! Risico is echter klein en ingreep viel mij erg mee. Ingreep duurde klein half uur, volledige narcose, nauwelijks bloedverlies, paar dagen krampjes en verder weinig klachten! Succes en sterkte gewenst aan alle dames die dit nog moeten ondergaan! |
| 06/06/2007 @ 21:20 | hallo allen ik ben cindy27 en heb midden maart een curretage gehad van ons eerste kindje het had een grote afwijking en had minder dan 30 procent kans op normaal leven dus leek ons het beste dat weg te halen met heel veel pijn in het hart als je weet dat je al 2 jaar geprobeert hebt door problemen aan de eistokken ben goed herstelt daarvan en heb een dikke week geleden mijn eerst regels gehad dus mag ik nu terug oefenen ik ben heel bang nu dat het weer eens mis zou gaan alhoewel de dokters mij ervan overtuigen dat dit niet zo is nu zit ik steeds met de vraag of het lang zou duren voor ik terug zwanger zou worden? heeft iemand hiebij al ervaring en na hoeveel tyd ongeveer ben je terug zwanger geworden heb wel nood aan positieve reacties hopelijk kan iemand mij een beetje gerust stellen alvast bedankt iedereen en veel sterkte voor diegene dat dit ook meemaken cindy |
| 07/06/2007 @ 09:29 Emi | Ook hier iemand die kan zeggen dat de curretage haar meegevallen is. Doe het liever niet, maar op dat moment was het de juiste oplossing. We hebben een missed-abortion gehad, kwamen er op 9 weken achter, en niets wees er op dat mijn lichaam zelf snel actie zou ondernemen om alles te stoppen, dus met 10 weken een curretage gehad. Heb me van te voren niet verdiept in risico's o.i.d. gewoon omdat het toch niet er toe deed. Het moest, en zelfs aan keelamandelen verwijderen zit een risico. Wat ik al zei, het is me echt heel erg mee gevallen. was nooit eerder onder narcose gegaan, maar ik heb heerlijk geslapen ![]() ![]() Daarna 2 dagen wat bloedverlies, daarna een week amper wat en toen brak het door en heb ik 3 dagen heeeeeeeel veel bloedverlies gehad, had echt het gevoel van grote schoonmaak (later nagevraagd aan gyne en dat klopte idd, hormoonspiegel was toen echt gedaald in mijn lichaam en dus werd er "schoongemaakt"). Vervolgens nog anderhalve week beetje bruinverlies, en uiteindelijk 4½ week na mijn curretage weer mijn eerste keer ongesteld, al was dat niet als normaal. Pas nu weer een cyclus later (weer netjes 29 dagen) een normale menstruatie, dus we zitten weer in plooi denk ik. Hoop nooit meer voor de keuze te staan, maar moet het ooit weer eens, dan zie ik de curretage niet als een groot probleem. Heb wel nacontrole gehad bij de gyne, was niet nodig, maar na de curretage dacht ik dat dat wel een goeie afsluiter was. Alleen was mijn gewone leven na zo'n bijna 4 weken alweer volop aan het draaien en voelde het bijna belachelijk om naar de gyne te gaan . Was ook gewoon even een praatje, bevestiging dat het pure pech was en of ik nog klachten had en daarna de groet: "hoop je pas weer te zien als je komt bevallen over een jaar ofzo, maar liever dat de vk dat ook doet!" |
| 14/06/2007 @ 10:55 fietje | Hoi meiden, het is raar om zeggen maar wat ben ik opgelucht om jullie verhalen te lezen. Op bijna 13 weken zwangerschap kreeg ik het slechte nieuws dat het vruchtje al een tijdje gestopt was met groeien. Alleen bleef het hartje kloppen en dat gaf me hoop. Een paar dagen na mijn laatste controle bij de gyn kreeg ik echter hevige buik- en rugpijn en licht bloedverlies. Op aanraden van de dokter ging ik naar spoed (het was op zondag) waar ze na een echo vaststelden dat ook de hartslag verdwenen was. Ik koos resoluut voor een curretage, dezelfde middag nog. Het idee om met een dood vruchtje in mijn buik te lopen vond ik angstaanjagend. Ook de onzekerheid over wanneer de spontane abortus zou komen zag ik niet zitten. Je krijgt inderdaad veel te weinig informatie over de ingreep zelf en hoe het nadien zal gaan. Hoe lang je nog bloed zal verliezen, dat er serieuze klonters bij kunnen zijn en dat je emotioneel best wel rake klappen krijgt vertellen ze er niet bij. Ondertussen zijn we bijna 3 weken verder. Het bloedverlies is er nog maar in kleine mate, de pijn is weg, emotioneel is het nog steeds een roller-coaster. Ja Libel, ik kreeg in het ziekenhuis ook die pil voor 1 cyclus en die Methergin druppels waar je barstende koppijn van krijgt. Alleen vraag ik mij af of ik na het innemen van de laatste pil (volgende week ergens) onmiddellijk mijn maandstonden zou moeten hebben of het dan nog even kan duren? Verwarrend allemaal hoor. Ik vond het in elk geval heel verhelderend om jullie ervaringen te lezen. Sterkte aan iedereen die hetzelfde doormaakt! Groetjes, Fietje. |
[Reageer]

risico curretage?

. Was ook gewoon even een praatje, bevestiging dat het pure pech was en of ik nog klachten had en daarna de groet: "hoop je pas weer te zien als je komt bevallen over een jaar ofzo, maar liever dat de vk dat ook doet!"