< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

Rainbowbabies

Pepatino.be

Jolena

BasilKato.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's en slapen » slaappatroon baby 6 weken

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's en slapen
slaappatroon baby 6 weken
05/06/2007 @ 15:55
Cindy

Hallo,

Ons kindje is 6 weken en slaapt echt superweinig overdag. Wanneer ze in slaap valt is tijdens haar eten en bij haar boertje en dan bij mij (nu slaapt ze op mijn buik). Maar leg ik haar in bed is ze direct wakker en wenen. Ze moet zo al om de 2 uren eten. Ik ben gewoon de hele dag bezig met haar te dragen, te voeden, boertjes te laten. Ik heb amper de tijd om zelf te eten. Het gebeurt zo weinig dat ze eens een uur slaapt in haar bed. Snachts gaat dit beter. Het duurt soms wel even voor ze dan in slaap ligt. Is dit normaal, wat moet ik doen? Hebben jullie tips. Ze schrikt ook snel wakker van lawaai, maar ik ben heel rustig of zet de TV op ofzo. Ik vind het echt moeilijk om te weten wat ik nu moet doen. Ik kan haar toch moeilijk een hele dag bij mij dragen.

bedankt
Link naar deze reactie
05/06/2007 @ 17:40
des

Online Status Stuur bericht
Hoi,

ons pruts is ook 6 weken, en we hebben tot nu toe weinig problemen met het slapen. Wel is ze ook heel vlug wakker van lawaai (dus bij het afwassen gaat het lepel per lepel ). Ik denk dat het heel belangrijk is om een goed ritme te vinden, vooral in haar voedingen. Ik ben er eigenlijk tamelijk "streng" in. 'k heb echt een redelijk vast voedingsschema en zal er meestal maar een kwartiertje of max. een half uurtje van afwijken. En voor jullie ongerust worden: onze kleine meid vindt het prima zo, en vraagt ook niet om gevoed te worden. Tuurlijk wordt zij ook wel eens wakker en gaat aan het huilen, maar dit is meestal om andere oorzaken: krampjes of zo. Met wat doorzetten is ze dan wel weer te troosten. Wat wij wel meteen toegepast hebben: niet direct oppakken als ze begint te huilen. Vele baby's hebben immers moeite om in slaap te vallen, dit is ook iets dat ze moeten leren volgens k&g (en volgens vele andere boeken). Ze moeten zich echt leren overgeven aan hun slaap. Dus een kwartiertje tot een half uurtje laten huilen is de boodschap. Ikzelf laat ze meestal maar een kwartiertje max huilen overdag en een half uurtje 's avonds, en 't is meestal ook echt goed te merken aan het gehuil zelf of ze zal stil vallen of niet (en het dus voor een andere reden is en ik haar dus moet gaan troosten). 'k ben zelf van plan om morgen het boek te gaan halen van ria blom 'rust en inbakeren', daar zullen er ook wel een heleboel tips in staan betreffende het huilen.
Myrthe ligt bij ons ook in de woonkamer (hebben een heel klein huurhuisje voort moment), maar zal binnenkort 's nachts in haar eigen bedje mogen slapen.

Ben je zeker dat als ze na 2u terug weent, dit van de honger is? Zo ja, misschien moet je dan melk voor hongerige baby's overwegen (heeft een vriendin van mij ook voorgehad). Zo neen, is het beter om haar zelf een beetje jouw ritme op te leggen. Natuurlijk weet ik niet of je bv geeft of flesvoeding, bij bv is het meestal wel nog wat anders.

'k weet het ook niet zeker, ben pas ook voor de 1e keer mama en het is zo zoeken in het begin, niet normaal... Hopelijk heb je er wel wat aan en veel succes!

groetjes,
des

Link naar deze reactie
05/06/2007 @ 18:42
Cindy

Hallo,

Ja ik ga ons pruts ook eens proberen in haar kamertje te leggen overdag. Want hier in de woonkamer is het ook misschien te licht en te warm. Ik leg ze ook gewoon zo neer, dus dek ze dan niet toe. In haar kamertje kan ik haar dan in een slaapzakje leggen, dan zouden ze beter slapen. Haha ja hier is het ook lepel voor lepel voorzichtig neerleggen. Of soms als je de deur wat te hard dichttrekt schiet ze weer wakker.

Het is niet zo dat ze problemen heeft om in slaap te vallen maar dat ze eigenlijk na 15 minuutjes weer wakker word. En daarnet bijvoorbeeld heeft ze dan 30 minuutjes geslapen en dan word ze wakker en kijkt ze rond en kucht wat. Er is dan ook wat melk teruggekomen.

Ik denk dat het goed is zo dat ons kindje elke 2 uur eet, soms is er natuurlijk iets langer tussen 2,5 a 3 uur en uitzonderlijk 4 uur. Omdat ze snachts redelijk lang tussenlaat komen we zo aan 7 flessen. Ze drinkt ook maar kleine porties van 100 tot 130 ml.

Ik zou ook dat boek willen kopen van Ria Blom om enkele tips mee te nemen!

Ik vind het zo moeilijk te zien of ze nu moe is of niet en wanneer ik haar in haar bed moet leggen want ze slaapt meestal gewoon in tijdens haar fles en boertje en als ik haar dan in bed leg is ze snel wakker, maar waarschijnlijk zal dat zichzelf nog wel uitwijzen.

groetjes
cindy
Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 19:01
patricia_klopstra@hotmail.com

hoi Des, wat is jouw voedingsschema als ik vragen mag en hoeveel drinkt je kindje?
Heb zelf namelijk ook een baby van 6 weken die flesvoeding krijgt en weet ook niet goed meer wat ik moet doen. Wel of geen vaste voedingstijden, wel of niet laten huilen, ik wordt er gek van!!

Wil nu toch een poging wagen om een vast schema te gaan hanteren en kan wel wat ideen gebruiken!

Groetjes Petra
Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 19:02
patricia_klopstra@hotmail.com

hoi Des, wat is jouw voedingsschema als ik vragen mag en hoeveel drinkt je kindje?
Heb zelf namelijk ook een baby van 6 weken die flesvoeding krijgt en weet ook niet goed meer wat ik moet doen. Wel of geen vaste voedingstijden, wel of niet laten huilen, ik wordt er gek van!!

Wil nu toch een poging wagen om een vast schema te gaan hanteren en kan wel wat ideen gebruiken!

Groetjes Patricia
Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 23:24
bommel

onze prutser is nu 8 weken , maar was drie weken te vroeg (ze had een groeistop en was er gklein bij geboorte)
ze weegt inmiddels 4250 gram..

bij geboorte (woog toen maa 2400gram) moest ze om de 3 uur voeding hebben
dit viel niet mee, omdat ze erg klein was en ze dus tijdends het eten van vermoeiheid weer in slaap viel
We moesten haar echt stimuleren om een beetje haar flesje te drinken...
na twee weken overgestapt op een groteren speen (voor 3 maanden geschikt) en toe ging het al veel beter, van voedingstijd 1,5 uur naar 30 minuten !
daardoor vile ze niet meer in slaap tijdens het eten en kon je nog even met haar omtutten en daarna lekker in haar wagen of bedje
(let wel op dat je je kindje niet te veel aanleert om te slapen in een stille omgeving
dat hebben wij met de eerste gedaan en die wordt nu overal wakker van, terwijl de jongste zelfs door de stofzuiger heen slaapt)
nu zit ze eigenlijk al ongemerkt op 6 voedingen (eerst op 3,5 uur, toen 4 uur) alleen moeten we nu oppassen dat ze niet door haar laatste voeding heen slaapt (anders haalt ze de minimale hoeveelheid voeding niet eens
mijn schema is ongeveer als volgt

8.30-9.00 uur
12.30-13.00 uur
16.30-17.00 uur
dan red ze om 1 of andere reden nooit de 4 uren , maar 3 uurtjes (net of ze merkt dat ik erg druk ben met de oudste, haar eten en naar bed brengen)
19.30-20.00
23-30-00.00
dan slaapt ze meestal tot een uur of 5 a 6, en dan is ze er weer, maar dan slaapt ze ook weer binnen 5 minuten

misschien heb je er wat aan

wat mij verteld werd bij het consultatieburo: REGELMAAT=
wakker worden /maken
eten
spelen
slapen (het liefste wakker in hun eigen bedje, zo leren ze zelf in te slapen
en alleen troosten als er echt wat aan de hand is (krampjes enz.....)
gelukkig moppert ze wel voor het slapen, maar huilt ze eigenlijk nooit
mijn man en ik noemen haar ook wel knorretje omdat ze zo lekker kan mopperen en knorrten.....

Link naar deze reactie
08/06/2007 @ 10:16
des

Hoi Patricia,

mijn voedingsschema was tot voor kort het volgende (flesjes van 120ml + 4 + indikking (voor reflux), behalve die van 22u30 eentje van 150 + 5 + indikking):
5u30 - 8u30 - 12u - 15u30 - 19u - 22u30
In het ziekenhuis deed ze soms al deze nachtjes door. Eenmaal thuis heb ik vaak gehad dat ze er al om 3u 's nachts was en dan gaf ik de voeding wel. Met de flesjes van 5u30 en 8u30 liet ik wel speling toe (dus geven op vraag). Vanaf die flesjes liet ik dan wel max 4u tussen, maar zorgde wel dat ik zo vlug mogelijk terug op schema kwam. Laten huilen was dus soms de boodschap.
vb. nacht 3u - 7u (niet uitzonderlijk, probeerde het wel te rekken tot 7u30-8u) - 11u - 15u - 19u - 22u30 (dan zat ik pas weer goed). Als ze wat vroeger wakker werd, probeerde ik haar wel zoveel mogelijk te rekken tot het flesje. 'k weet dat het zwaar is als ze liggen te huilen in je armen, maar je moet even doorzetten en normaal gezien wennen ze wel vlug aan het schema.
Nu sinds een paar dagen slaapt ze 's nachts door en is haar eerste flesje ten vroegste om 6u en geef ik maar 5 voedingen van 150 meer. Ideaal schema is dan (volgens k&g): 6u30 - 10u30 - 14u30 - 18u30 - 22u30
Vanochtend heeft ze echter geslapen tot 8u!(ze had wel die namiddag en avond bijna niets geslapen...)
Nu laat ik dus maar 3,5u tussen zitten om toch maar weer uit te komen op +-22u30.
Mijn schoonzus werd in het ziekenhuis verteld om te voeden op vraag, maar dat kindje was daar dan om het uur of zo en dronk maar 20-50 ml. Van kind & gezin hebben ze dan gezegd dat dit meer geldt voor borstvoeding (voeden op vraag), maar er bij flesvoeding een regelmatig schema in moet gestopt worden. Je moet daar niet te strikt in zijn, maar ik zorgde er wel voor dat er toch minimum 3,5 uur tussen voedingen zat. Als ze begon te huilen na twee uur, wist ik dat het niet van de honger kon zijn, maar eerder van krampjes of zo (en dan is het nog erger als je direct weer voeding geeft, want de darmpjes worden dan nog eens meer belast).
Regelmaat is inderdaad heel belangrijk. Als ze nog wakker is, zet ik haar na haar voeding (duurt ongeveer een half uurtje, inclusief een kwartiertje recht zitten voor reflux) nog even in haar relax, en vanaf ze gaapt leg ik haar terug neer. Ze ligt dan nog wat rond te kijken, maar meestal valt ze dan wel zelf in slaap. Ze moeten leren om zelfstandig in slaap te vallen.
Ik was ook van mening eerst dat ze moest leren om te slapen met geluiden rond haar, maar in de praktijk lijkt dit toch niet echt te lukken.
Hopelijk heb je er wat aan...

Groetjes,
Des

Link naar deze reactie
17/01/2008 @ 13:26

slapen
Hey

onze zoon is nu 6 weken. de afgelopen 5 weken sliep hij erg slecht s nachts, hij bleef zo'n 2,5-3 u wakker na zijn fles en tegen dat ik sliep moest hij alweer eten.

ik heb een goeie remendie gevonden!!! nu wikkel ik hem heel strak in zijn lodger en stop zijn handjes erin zodat hij zich niet wakker zwaait. hij slaapt nu veel sneller in ( tussen begin flesje en inslapen is nu een uur) en hij slaapt ook meteen veel langer. dat in,bakeren helpt dus.

ik heb nu plots wel het probleem dat hij tijdens de dag niet meer wil slapen. hij stopt alleen met wenen en slaapt enkel als ik hem bij me hou, dus loop ik nu ganse dagen rond met een babybnjorn.

wij laten ons ook soms verleiden tot hem troosten met eten, maar ik probeer toch ook min 3,5 uu tussen de laten. wat ik ook soms doe is tussendoor als hij veel weent een 30cc lauwe venkelthee te geven. hij slokt dat binnen, dus blijkbaar heeft hij vaak dorst en het helpt ook tegne de krampjes als het dat is. vocht bijgeven kan nooit kwaad en soms kalmeren ze wat door te zuigen.

veel moed!
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]