< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » (On)Bewust alleenstaande moeders » rechten vader eerste levensjaren

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » (On)Bewust alleenstaande moeders
rechten vader eerste levensjaren
07/06/2007 @ 10:43

Hoi
mijn ex-vriend heeft zondagavond een smsje gestuurd dat het gedaan is tussen ons. Ik ben nu 29weken,5dagen zwanger en hij zegt dat hij het kindje wel wil zien.
Als het kindje op een bepaald moment zegt dat hij/zij iets met papa wil gaan doen,dan mag dat natuurlijk van mij.
Maar ik vraag me af welke rechten mijn ex-vriend heeft tijdens de eerste levensjaren.
Mijn moeder zegt dat hij dat kindje zeker het eerste jaar niet mee mag nemen. Dat hij dan enkel op bezoek mag komen.
Mijn moeder vind dat hij enkel op bezoek mag komen totdat het kindje zelf zegt dat hij/zij eens met papa weg wil gaan.
Kan ik daar (liefst zonder rechtzaak) voor zorgen(in België)?

mvg
Sanne
Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 10:45
Marleen

Heb je een rechtbijstandverzekering?? Stel daar je vraag of ga naar een rechtswinkel. Zij kunnen je exact aangeven over de rechten. ieder geval is weer anders Sterkte
Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 11:50

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik denk dat het er ook aanligt of hij het kindje al erkend heeft, of jullie getrouwd zijn, geregistreerd partnerschap...

succes!

Link naar deze reactie
07/06/2007 @ 12:19

hij heeft het kindje erkend maar we zijn niet getrouwd ofzo
Link naar deze reactie
08/06/2007 @ 09:43
isje

Hey,

Normaal is het zo dat het tijdens het eerste levensjaar de papa bezoekrecht heeft maar dat het niet mag blijven slapen. Het kindje mag tijdens die dag wel mee met de papa. Een erkenning van het kindje is hetzelfde alsof je gehuwd bent naar rechten en plichten toe. Je mag niet vergeten dat je vriend naast zijn rechten ook plichten heeft naar je kindje toe.

Er zal zowiezo een regeling op papier moeten komen en ik vrees dat je daarvoor een advocaat nodig hebt. Ik denk niet dat het via een notaris kan maar daar ben ik niet zeker van.

Veel succes alleszins.

groetjes

Link naar deze reactie
08/06/2007 @ 13:02
Nathi

Online Status Bekijk profiel
Sanne, mijn vriend heeft me 2 maanden na de bevalling laten staan.Hij had ons dochterke erkend dus had hij evengoed rechten en plichten... Tis ni da hij er pas recht op heeft pas als het kind zelf kan beslissen.
Mijn dochter gaat sinds ze 4 maanden is om de 14 dagen bij hem een weekend..allee van zaterdagmiddag tot zondagavond. Wij hebben toen een advocaat genomen om alles deftig op papier te zetten en das dan naar de jeugdrechtbank gegaan en zo is da vonnis gekomen en is da legaal vastgesteld.
Mijn advocaat zei ook da het normaal ni gedaan wordt als ze zo klein zijn van ze al bij de papa te laten slapen,maar uiteindelijk is da nog steeds je eigen beslissing en moet de advocaat doen hetgeen jij wilt verkrijgen.
En geloof me als alleenstaande mama is het ni altijd even makkelijk en heb je soms die nacht zonder wel nodig...

Als je nog vragen hebt,ik zal wel af en toe eens komen loeren hier... Mijn dochter is nu 16 maanden en is da zo gewoon da ze om de 14 dagen naar hem gaat.Die beseft da ni,zenne,want voor haar is da momenteel precies gewoon nen babysit..maar als ze wa groter is zal da wel komen.

Groetjes Nathi en Sienna

Link naar deze reactie
08/06/2007 @ 23:40

hey,

mijn zoontje is nu 3jaar en wij zijn ook uit elkaar van voor de geboorte, wij hebben niets op papier gezet maar alles onderling geregeld. Ik heb hem het eerste jaar wel regelmatig meegegeven, wanneer mijn ex er om vroeg, maar nooit laten slapen. daarna is de regeling gekomen 1 avond een nacht en volledige dag in het weekend bij papa en 2 avonden in de week. Nog steeds onderling geregeld. Maar nu heeft mijn ex een nieuwe vriendin die zich echt profileerd als de nieuwe mama van mijn zoontje, wat zeer frustrerend is, en zijn er veel problemen met de omgangsregeling. Hij wil plots veranderen naar week om week. In de praktijk is dit in juli en augustus een volledige maand. Ik weet dat deze regeling tegenwoordig de huidige maatstaf is geworden. Maar hoe leg ik aan mijn zoontje van 3 uit dat hij zijn mama binnenkort een maand nie mag zien???
voor mij is dit emotioneel erg zwaar, ben momenteel zwanger van een tweede en wil ook vermijden dat de oudste denkt dat hij moet verdwijnen voor zijn nieuwe broertje.
Mijn nieuwe relatie verloopt ook moeizaam en mijn angst om dit nog eens mee te moeten maken bij het tweede kind is dan ook groot. kloop er serieus down van allesinds
Link naar deze reactie
09/06/2007 @ 09:57
Nathi

Anniek,

mijn ex heeft sinds de dag da wij uitelkaar zijn al een nieuw vriendin en die voedt mijn dochter dus mee op de dagen da ze daar is.Hij kan da ni alleen voor haar zorgen omdat em het dus ook nog nooit 1 dag gedaan heeft.Ik had het er ook heel moeilijk mee int begin,maar achteraf bezien ben ik blij da ze der is,want dan ben ik zeker da er goe voor mijn kind gezorgd wordt.Maar het verschil hier is wel da zij haar ni profileert als sienna haar mama.Da heb ik hen altijd heel duidelijk gemaakt da ik da ni zou apprecieren en da als ik een nieuwe vriend heb die ook ni zou voordoen als hare papa.Das ni meer als eerlijk!!
Kan begrijpen da je beetje angstig bent en zeker nu da hij de regeling wil veranderen.Hier staat alles op papier,maar ik ga binnekort wel eens vragen voor een dagje extra..maar ja hij moet da altijd bespreken met haar,want ja zoals ik al eerder zei zorgt zij er het meeste voor en ze is dus nu ook zwanger en ja ik weet ook ni hoe da ze het dan gaat willen.Ik zou graag hebben da sienna al van vrijdag gaat,da ik een volledig weekend heb.Natuurlijk heb ik de angst nu da ze mijn dochter achteruit gaan steken met da ander kindje op komst. Maar ja das afwachten,he?!
Trouwens je moet je zoontje toch geen volledige maand missen...tis normaal 2 weken in juli en 2 weken in augustus.Voor zo'n kindjes is da toch te lang om gescheiden te zijn van hun mama of papa,een volledige maand???

Groetjes

Link naar deze reactie
10/06/2007 @ 10:56

Hoi
bedankt voor jullie reactie
ik ga deze week langs het ocmw gaan voor gratis juridisch advies
ik besef dat een kind een grote verantwoordelijkheid is en dat alleenstaande mama zijn niet altijd gemakkelijk is
maar ik sta er niet volledig alleen voor, ik woon bij mijn moeder en zus. Natuurlijk is het kindje mijn verantwoordelijkheid, maar als ik het even moeilijk heb,staan zij wel altijd voor mij klaar.
Ik wil het beste voor mijn kindje en ik denk dat mijn ex-vriend de verantwoordelijk niet aan kan omdat hij het gedaan heeft gemaakt omdat hij door zijn psychische problemen een relatie niet aan kan.
x Sanne
Link naar deze reactie
11/06/2007 @ 21:05
Silvia

Hoi Sanne,

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons moet het kind en herkend zijn en jullie moeten samen voogdij hebben aangevraagd, anders heeft hij dus neit dezelfde rechten.
Zeker met psychische achtergronden, zou ik van alles doen om de eerste tijd gewoon alleen met jullie erbij op bezoek te laten komen... Veel succes met alles!!
Link naar deze reactie
12/06/2007 @ 14:31

hoi sanne,

hier ongeveer diezelfde situatie.
toen ik bijna 8 weken zwanger was, zijn mijn vriend en ik uit elkaar gegaan. we woonden bijna 2 jaar samen in zijn huis, waren niet getrouwd.
hij had een ander, al enkele maanden.
dat is nu bijna 4 maanden geleden en ik woon sinds 2,5 maand alleen. ik heb daarvoor even bij mijn ouders gewoond maar ik wilde op mijn eigen benen staan!
in de relatie van mijn ex-vriend en zijn nieuwe vriendin ging het op en af. we zijn elkaar blijven zien. ondanks wat er allemaal gebeurd was, ben ik hem graag blijven zien. ik kon hem niet vergeten. hij is en blijft de papa van mijne kleine.
vannacht is hij blijven slapen. hij heeft dat nog eens gedaan maar nu zegt hij dat het uit is tussen hem en haar.
ik weet niet wat ik ermee moet... zou het nog goedkomen tussen ons?
hij gaat de kleine sowieso erkennen. dat is ook wat IK wil. moesten we niet meer samenkomen, dan wil ik wel geen co-ouderschap dat zie ik niet zitten.
hij heeft me zoveel verdriet gedaan en toch zie ik hem nog doodgraag! ik zou door een vuur gaan voor hem.
is dat wel normaal? laat ik mij doen?
ik weet het even allemaal niet meer...
stuur je me iets terug?
groetjes,
dorientje

Link naar deze reactie
12/06/2007 @ 18:03

dorien, bij mij is het net hetzelfde
Ik zie hem doodgraag maar ik kan niet op hem rekenen
hij kan geen werk houden
heeft schulden
als hij geld heeft gaat hij winkelen ipv zijn rekeningen te betalen
komt niet opdagen
of 5 , soms 10 u te laat zonder iets te laten weten
maar dat komt allemaal door zijn psychische toestand
dus telkens als hij hulp ging zoeken,steunde ik hem
hoe zwaar het ook was , ik stond klaar voor hem - altijd -
nu heeft hij weer een moeilijke periode
dan ziet hij de gevolgen van zijn daden niet in
want ik weet dat hij van mij houd
maar toch maakt hij het uit
enkele dagen later belt hij me al op om te zeggen dat het niet defenitief gedaan is , dat hij nog van me houd
en ik hou ook van hem maar heb ik een toekomst met hem??
als ik enkel met mijn verstand een beslissing zou nemen, geef ik hem geen kans meer , ik kan nooit gelukkig met hem worden
de momenten samen zijn fantastisch maar al die andere momenten zijn verschrikkelijk kwetsend..
maar ik hou nog steeds van hem en ik wil ons natuurlijk nog steeds als gezinnetje zien
Ook ik zie co-ouderschap niet zitten .. of we doen het samen of ik doe het alleen ..
maar eenmaal het kind erkend is heeft de vader ook rechten
dus als ik nu beslis om niet verder te gaan met mijn ex-vriend
(dat is de beste keuze volgens mijn vrienden en familie
en als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat ze gelijk hebben)
en hij wil contact met ons kindje
dan zal hij dat hoogstwaarschijnlijk ook krijgen
maar dorien,enkel om die reden moet je niet bij hem blijven
ik begrijp dat je wel bij hem wil blijven , omdat je van hem houd
en droomt van die toekomst als gezin
maar ik zou toch eerst goed nadenken ofdat hij jou wel waard is..
sterkte x Sanne
Link naar deze reactie
19/06/2007 @ 12:46
Nant

Online Status
Als je wil weten wat de rechten van de biologische vader zijn kan je een kijkje nemen op deze website:
http://www.elfri.be/nl/...we_afstammingsrecht.htm
De wetgeving met betrekking tot de afstamming is onlangs grondig veranderd. Bovenstaande link verwijst naar een bespreking van de huidige toestand en de recente wijzigingen.
Als je niet wilt dat hij het kind erkent, kan hij een onderzoek naar de afstamming vorderen. In dat geval is een DNA-vaderschapstest buiten procedure heel nuttig.
(http://www.dna-vadersch...nl/vaderschapstest.html)
groetjes, en succes!
Link naar deze reactie
19/06/2007 @ 18:05

in belgie heeft de vader als je niet getrouwd bent ni veel rechten hoor.
Hij heeft 1j tijd om een dna test te vragen en dit via jeugdrechtbank, maar das ook niet zo gemakkelijk. Als je hem ni laat de kind erkennen en zet geen vader op paier is het heel moeilijk nog om uets te doen hij. Soms is het beter want ik heb een grove fout gemaakt met mijn ex man en ben mijn dochter kwijt door leugens en bedrog, rechtsysteem in belgie is niet in de voordeel van diegene die eerlijk is maar die best kan liegen blijkbaar.
De eindvonnis komt in september maar zal voor vechten want het zelfs zijn kind niet en das de ergste.
Beste is een advocaat onder de arm nemen voor zon zaken, want het is heel delicaat.
wens je veel sterkte meid echt waar, kijk wat het beste is voor jezelf nu en niet aan hem ook als je hem graag ziet want dat zal hij gebruiken tegen jou als hij zijn gedacht ni krijgt. Geloof me ik spreek uit ervaring en wens het niemand en das al 4j bezig.

Link naar deze reactie
19/06/2007 @ 19:23

sorry maar ik wil toch eens reageren op butterfly:
ik ben ook gescheiden mijn exman kon ook liegen als de beste maar mijn zoontjes zijn nog steeds bij mij,ze nemen niet zomaar kinderen weg bij de mama dan moeten ze toch al bewijzen of iets dergelijks hebben!!op de jeugdrechtbank hebben ze al vanalles gezien hoor en ook dan komt er een maatschappelijk werkster kijken dus als alles in orde is en je bent goed voor je kind heb je niks te vrezen!!!

sanne,je moeder heeft wel gelijk in het eerste levensjaar mag hij het kind niet meenemen alleen bezoeken omdat het kind te klein is !
als er met je vriend te praten valt en je kan dat op paier laten zetten al was het op het vredegerecht dan is dat een origineel papier,maar let wel hij kan altijd die situatie veranderen als hij vind dat dat nodig is via de jeugdrechtbank!!
en als er geen grondige reden is dat hij je kind niet mag zien gaan ze hem zeker toestaan het te zien!!
dus als hij een beetje op de hoogte is en er iets voor over heeft zal hij die dna test vorderen en die kan je niet weigeren dan,als je geluk hebt doet hij het eerste jaar niks en zit je goed!!
alvast veel succes!!

Link naar deze reactie
20/06/2007 @ 14:10

ewel Peggy ja ze zijn komen kijken en alles is in orde, dus zeg jij mij dan wat doe ik verkeerd, ik rook ni , neem geen drugs, ik sla ze ni ze hebben alles enz. Niemand begrijpt het.
Ze vinden zelfs ok( maatschappelijk onderzoekster) dat mijn dochter zelfs nooit bij mijn ex slaapt maar bij de stief oma en dat vinden ze ok.
We hadden een co ouderschap maar kreeg haar nooit mee en nu hebben ze in de rechtbank gezecht dat ik er ni om kwam wat natuurlijk geen waar is en heb er ook bewijzen van. Ik ben vooledig eerlijk geweets en zij niet dus niemand moet ni komen zeggend at ze zomaar geen kinderen weg nemen!!!
In september komt de volledige uitspraak, en kan garanderen dat ze zomaar ni van zullen afraken. Heb een prive detective aangesteld en al, ze kunnen gewoon ni verkroppen dat ik beter heb dan zij op dit moment.
Hij heeft me gedwongen voor prostitutie om zijn schulden van drank enz te betalen, hij sloeg mij heb er zelfs politie verslag van.
Ze hebben me gebruikt en misbruikt. Als ze in ziekenhuis zaten van depressie heb ik hun zaak rechtgehouden, alles voor hun gedaan en nu dit.
Hij stak haar in 2 andere scholen znd mijn medeweten en hij ga achter ha dochter 15min voor dat ik haar ga halen als ze bij mij komt en een 30min na dat ik ha terug breng brengt hij ha terug na oma. Als ze bij mij woonden was ze nooit elders ga slapen , nooit.
Ik begrijp het ook niet ze behandelen mij als iemand die iemand heeft vermoord of die weet ik veel van een crimineel is dus aub e, ik weet dat ik een goeie mama ben en weet dat ik niks heb fout gedaan behalve mijn ex en zijn familie vetrouwd.
Ze heben mij staan stalken, hier rond komen wandelen in mijn huis als ik ni thuis was, al mijn geld afgenomen enz.
Ik ben ni beschaamd om dit te vertellen omdat ik niks verbergen heb , en daarom ben ik ook zo boos mijn dochter wilt bij mij zijn maar ja ze mag ni van oma, zelfs cadeau vo moederdag moet ze aan oma geven, en de oma verteld dat ik slecht ben enz. Ze zegt zelf dan van oma is een liegbeest en zu zo graag bij jullie slapen , maar mag ni van oma enz. Dus als ik zo slecht ben ga ze dat ni zeggen e.
Mensen niet veroordelen als je het hele verhaal niet weet.
Daarom zeg ik ook dat echt sommige mannen niet te vetrouwen zijn , ze lachen tegen je gezicht en achter jou ze gebruiken dat tegen jou.
Maar in september zal ik ook niet zwijgen hoor, nu is mijn beurt om alles op tafel te leggen, want niemand begrijpt ni hoe is dit kunnen gebaeuren, maar volgens mij stinkt de zaak, want ik wsit pas 2w ,na de uitspraak en mijn ex zijn advocaat wist al de dag zelf wanneer dat zou zijn uitgesproken hebben ...... vind dit heel raar !!!
Met mijn oudste dochter en mijn 1e ex heb dan geen problemen en nu ook niet dus ja zelf hij begrijpt het niet.
Gerechtigeid, wat is dat ???

Link naar deze reactie
20/06/2007 @ 20:56

hey butterfly,

ik heb hier nergens gezegd dat jij een slechte mama bent,dat zal ik nooit over iemand zeggen wat er ook gebeurt want ik ken u niet !!ik zeg alleen maar dat ze niet zomaar kinderen weg halen bij de mama,en ik geloof goed dat je dochter bij jou wil zijn want dat kind zal haar mama graag zien!!maar dat jij veertien dagen nadien maar weet wanneer het uitgesproken word,en uwe ex de dag zelf wilt zeggen dat gij uwe advokaat stuurt en niet zelf meegaat want ik ging zelf ook altijd mee en daar voor je vertrekt zeggen ze dat,en zoals je zelf wel zal weten advokaten doen alsof ze tegen elkaar zijn maar als het er al bij al op aankomt gaan ze samen eten,dus ik denk dat jou advokaat grove fouten maakt meid,als ik jou was nam ik nen andere dan bekom je misschien sneller resultaat!!
mijn vriendin had hetzelfde ook haar dochter kwijt maar wel een ander verhaal maar die advokaat deed ook niks dan zijn zakken vullen met geld van haar en ze kwam geen stap verder,nen andere advokaat genomen en op drie maand tijd was haar dochter weer bij haar!! zo zie je maar!!
misschien het overwegen waard hé?
groetjes peggy

Link naar deze reactie
21/06/2007 @ 11:31

We moest en blijkbaar bij de uitspraak niet zijn en als ik over vroeg wist ze van niks en mijn ex wel dus ik begreep dat niet en zei het ook dat ik het raar vond.
Ik had tenslotte hele rechtzaak tegen mijn ex aangespannen want ik kreeg haar niet nooit mee. Heb ook aan gedacht om te veranderen want ze deed haar mond ni open bijsta de advocaat van mijn ex grove leugens en valse beschuldigingen deden.
Ergste is dat je weet dat je niks hebt misdaan en dat ik de slachtoffer was omdat ik mijn dochter soms maanden niet mee kreeg en nu ben ik zogezegd de slechste ??!! Ik begrijp er niks van, dat kookt van binnen want hij staat dan met zon glimlach van ja ik heb haar enz. En ze weten dat ik niks heb misdaan.
Heb die voordeel dat heel mijn familie , vrienden en schoonfamilie aan mijn kant staat want ze weten welke rotzak mijn ex is.
Nu in september komt het voor en laat het echt ni hier bij, we zijn gewoon getrouwd dat onze dochter op zijn naam kon zetten dus nooi meer. Vanaf nu is op mijn naam en niet anders.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]