Hoi,
Bij mijn eerste controle deze zwangerschap waren er ook twee vruchtjes te zien. Die eerste echo was op 7weken 4dagen. Het ene vruchtje bevatte een kloppend hartje, het andere was kleiner en minder goed ontwikkeld, en daar klopte niets. Het was blijkbaar ook ergens in die eerste weken al afgestorven. De gyn zei toen dat het wel vaker voorkwam dat er bij het begin van een zwangerschap twee vruchtjes gevormd worden, en dat eentje daarvan afsterft.
Ze waarschuwde me dat het mogelijk was dat dit vruchtje zou worden afgestoten en ik bloedverlies zou kunnen krijgen, maar dat ik daarover dus niet moest panikeren. Het was ook mogelijk dat het afgestorven vruchtje gewoon zou opgenomen worden door de rest van het weefsel in de baarmoeder. Bij mij is dat tweede dus gebeurd, want ik heb geen bloedverlies gehad.
Maar vermits jij het wel hebt, denk ik dat dit vruchtje nu gewoon wordt afgestoten. Maak je nog niet teveel zorgen over het andere vruchtje. De kans is dus wel degelijk groot dat het gewoon blijft zitten en verder groeit.
Dit scenario noemt men een 'vanishing twin'. Je kan er misschien eens even over googelen?
Veel vrouwen weten niet eens dat ze dit meemaken omdat hun eerste controle bij de gyn pas later in de zwangerschap plaatsvindt. Er zijn volgens mijn gyn ook veel vrouwen die in het begin van de zwangerschap bloedverlies hebben, en bij wie dus zo 1 van 2 vruchtjes wordt afgestoten. Die vrouwen denken dan dat ze gewoon ongesteld zijn geworden, maar blijken achteraf toch nog zwanger te zijn.
Hopelijk stelt dit je enigszins gerust... Ik ben ondertussen al een heel eind gevorderd in mijn zwangerschap, dus dat is het levende bewijs dat het ook bij jou goed kan aflopen he!
Snuffie