< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » taalbegrip achterstand

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kindjes met een handicap
taalbegrip achterstand
30/06/2007 @ 23:30
Leen

Ons zoontje van 3j6m zit in de 2de kleuterklas.

Hij heeft een achterstand in taalbegrip van 12 maanden.
Een half jaar geleden was de achterstand 8 maanden.

Complexe opdrachten kan hij niet aan. Het dringt precies ook niet goed tot hem door als je hem iets vraagt.

De school stelt voor het tweede kleuterklasje te dubbelen en ons zoontje op een wachtlijst bte zetten voor logopedie.

Is een achterstand van 12 maanden in taalbegrip ernstig?
Weet iemand wat mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Heel erg dank voor wie me kan helpen.
Link naar deze reactie
30/06/2007 @ 23:32
Leen

correctie: ons zoontje is nu 4j6m en niet 3j6m
Link naar deze reactie
11/07/2007 @ 13:44
greet

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

ons dochtertje (ondertussen is ze bijna 8 jaar) had in de 2de kleuterklas min of meer hetzelfde probleem ze kon zich niet verstaanbaar(zinsbouw) maken en snapte de opdrachten niet.We zijn toen gestart met logopedie en uiteindelijk heeft de logopediste ons doorgestuurd naar een rervalidatiecentrum(lijkt erger dan het is hoor!en voor kleuters is de wachtlijst minder lang)Wij hebben sinds nov2005 een diagnose en weten wat er aan de hand.Ik kan alleen maar de raad geven om zeker met logo te starten kan je niet bij iemand terecht zonder dat je moet wachten?(ik weet uit ervaring dat de wachtlijst overal lang zijn maar voor logo had ik nog niet gehoord)
je mag me altijd een privé berichtje sturen.

Groetjes,

Link naar deze reactie
12/07/2007 @ 16:14
Leen

Dag Greet,

Ik had je graag een privé-berichtje gestuurd maar zie nergens je mail-adres staan.

Mijn mail-adres is: reieor@hotmail.com

Mocht je willen, mail me eens.
Welke diagnose hebben ze uiteindelijk bij je dochter gesteld?
Link naar deze reactie
12/07/2007 @ 16:25
Kim

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi Leen,

Ons dochtertje Britt is 3 en een half jaar oud.
Haar eerste schooljaar zit er net op en ook zij heeft toch wel wat problemen op vlak van taal. Ze brabbelt soms nog echt en vertelt dingen die wij niet kunnen verstaan.
Ik heb ook de indruk dat zij bepaalde opdrachten van ons of van haar juf niet verstaat of begrijpt.

Ze volgt nu al bijna een half jaar logopedie en wij hebben haar ook laten testen in het COS te Wilrijk.
Daar stelden ze de voorlopige diagnose van ASS = autisme spectrum stoornis.
Het is maar een voorlopige diagnose, pas op 4 jaar kunnen ze dit met zekerheid zeggen.
Ik sta in het onderwijs en ik weet goed genoeg wat ASS inhoudt. Ik dacht altijd dat het mij nooit zo hard ging raken als bij andere ouders, omdat ik wist wat het was.

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb tranen met tuiten geweend!
Je gaat letten op alles wat je kind doet!DOE DIT NIET!

Ze blijft dezelfde alleen weet je nu waarom ze bepaalde dingen zus of zo doet of helemaal niet doet!

Veel succes verder!

Groetjes kim -x-

Link naar deze reactie
22/07/2007 @ 18:11
Katrien

Hallo,

Ik ben zelf logopediste en werk heel veel met kinderen met een autisme spectrum stoornis (ben ook GON-begeleidster).
Wat ik even wou zeggen : een taalachterstad van 12 maanden is wel degelijk ernstig te noemen, zeker als je in je achterhoofd houdt dat ze nog maar 4 is...
Het laatste 6 maanden is ze dus nog 2 maanden geëvolueerd. Dit betekent dat ze nog wel bijleert uit zichzelf, maar dat ze zeker nood heeft aan extra stimulatie. Ik zou daar persoonlijk niet te lang mee wachten, momenteel zit je dochter namelijk opeen leeftijd waar ze erg gevoelig zal zijn aan taalstimulaatie.

Normaal gezien moet het wel mogelijk zijn een logopediste te vinden zonder wachtlijst. Voor adressen kan je terecht in de gouden gids, bij je ziekenfonds of via de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten.

Heel veel succes

Katrien
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]