< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » Doe ik het goed zo?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
Doe ik het goed zo?
03/07/2007 @ 15:16
nele

Hallo,

er zijn al vaak vragen gesteld over het zindelijk worden, maar ik raak er nog steeds niet uit. Mijn dochtertje is nu 28 maanden en sinds enkele dagen laat ik overdag thuis de pampers achterwege. Ik doe haar een onderbroek ipv een pampertje. Als ik haar zeg dat ze nu geen pampertje meer aan heeft en haar vraag waar ze pipi moet doen zegt ze vastberaden "op het potje". Maar de realiteit is natuurlijk anders . Twee keer heeft ze al gewoon geplast terwijl ze aan het spelen was. Ze zegt achteraf wel direct "pipi" want ze voelt natuurlijk dat haar kleding nat is. Ik zeg haar dan dat ze dat op het potje moet doen en zet haar ook even op het potje. Meestal wil ze dit niet echt, maar ze gaat er wel even op zitten omdat ik haar dan een boekje laat zien. Geplast op het potje heeft ze nog niet. Het potje staat overigens bij in haar speelhoekje.
Ik vraag me nu af of dit de goede werkwijze is. Of moet ik haar op geregelde tijdstippen op het potje laten gaan (wat ze denkelijk niet zal willen). Over twee maanden mag ze naar school en dan kan ze geen pamper meer aan. Ik voel me dus heel onzeker en vrees dat ze het niet vast zal hebben voor het september is. Het komt er eigenlijk op neer dat ik niet goed weet wat doen nu.

Alvast bedankt voor tips.
Groetjes,
Nele
Link naar deze reactie
03/07/2007 @ 19:58
Astrid

Online Status Stuur bericht
Ik denk persoonlijk dat je dochtertje er nog niet aan toe is. Mijn zoontje plast en poept vanaf die tijd op zijn potje als ik hem erop zet, maar de rest doet ie nog in zijn luier. Hij gaat het wel steeds meer aangeven dus vanaf morgen ga ik ook zonder luier beginnen. Maar waarom moet je kindje dan al zindelijk zijn in september,er zijn toch miljoenen kinderen die dan toch niet zindelijk zijn? Hier in Nederland gaan ze met vier jaar naar de basisschool, dan zijn de meeste wel zindelijk natuurlijk. Maar op de peuterochtendjes mogen ze gewoon een luier om hoor.

Misschien moet je even wachten tot ze er wat meer aan toe is? Wij geven hem overigens altijd een sticker die hij dan op een vel papier mag plakken, dat vindt ie wel leuk. Misschien kan je zeggen dat als ze vijf stickers heeft geplakt een klein cadeautje mag hebben of zo?

Link naar deze reactie
03/07/2007 @ 22:36
loes

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Wij hebben onze oudste dochter wel op vaste tijden op het potje gezet.Ze is zindelijk van haar 26 maanden. We zetten haar op het potje iedere keer na het eten, en voor het slapengaan, we lieten haar ook zonder pamper lopen. Telkens ze op het potje deed, deden we heeeeel uitbundig BRAVO!!! Is eigenlijk bijna automatisch gegaan vind ik. Ze moeten er ook aan toe zijn, je merkt het wel denk ik. Bij ons op school moeten ze zogezegd ook zindelijk zijn als ze beginnen, maar er zat in haar klas toch een jongetje die niet zindelijk was, die ging gewoon naar school zonder pamper en wat extra kleertjes, het duurde nog geen 2 weken en hij was volledig zindelijk. Zou me niet teveel zorgen maken, het komt wanneer het komt, toch blijven proberen, maar niet te dwingend worden, heeft het omgekeerde effect, het moet plezant blijven

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 09:36
Davina

Ik heb één groot geluk, mijn onthaalmoeder begon met de zindelijkheidstraining. Ik heb gewoon thuis de vruchten kunnen plukken. Vanaf dat de kindjes bij haar 's middags na het dutje droog zijn, zet zij ze meteen op het potje als ze wakker worden. Als ze dan plassen, worden ze uitvoerig beloond. En zo had zij haar vaste tijdstippen waarop ze de kindjes op het potje zette. Mijn dochtertje kan het zelf al heel goed aangeven als ze moet plassen, maar andere kindjes doen dat niet. Ze moeten echt op het potje gezet worden.
Dus ik zou ook proberen op vaste tijdstippen als je weet dat ze waarschijnlijk moet plassen. En als ze plast, goed belonen en laten zien dat het fijn is.

Link naar deze reactie
05/07/2007 @ 13:11

dries is nu 2j 4m en sinds zijn 2j gaat hij soms op het potje (meer geluk dan echt weten wanneer het moest gebeuren) Aangezien hij het potje nu gewoon is, laat ik hem zonder pamper rondlopen, maar vraag regelmatig of hij pipi moet doen. sowieso zet ik hem om het uur even op zijn potje, komt er iets: groot applaus en koekje als hij een hoopje heeft gemaakt. Komt er niets, ook goed, maar geen applaus of koekje. Ik zeg wel altijd: flink hoor Dries, dat je op het potje hebt gezeten. Ik deed dit geleidelijk aan
1. beloning als hij een plasje deed
2de stap: beloning als zijn pamper na een uur nog droog was en op het potje wou zitten
3de stap: beloning bij een hoopje

Link naar deze reactie
06/07/2007 @ 18:08

Het is altijd lastig; vragen over zindelijk worden. Want ieder kind is weer anders.
Zelf werk ik als nanny en en ik had ook een kindje van 2,5 dat nog niet zindelijk was. Ik heb haar toen inderdaad elk half uur op de wc gezet (later elk uur) en uitbundig geprezen als ze een plasje deed. Ook hadden we stickers die op de tegels in het toilet geplakt konden worden. Verder niet in discussie gaan als ze niet naar de wc wilde. Gewoon op de wc zetten en ondertussen afleiden. Geen enkel drama gehad. Na 2 dagen ging het hartstikke goed en na 2 weken gaf ze het ook goed zelf aan wanneer ze naar het toilet moest. Maar zoals gezegd: ieder kind is anders. Sommige moeders zeggen: ik begin pas met zindelijk maken als het kind het zelf aangeeft, want dan is het kind eraan toe. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige kinderen hebben gewoon een duwtje in de rug nodig. Maar als je na 2 dagen merkt dat het helemaal niet opschiet, dan kun je beter even stoppen en een poosje later weer proberen. Want dan is je kindje er duidelijk nog niet klaar voor.
En verder: niet al teveel zorgen maken! Alle volwassenen zijn zindelijk

Veel succes ermee!
Link naar deze reactie
10/07/2007 @ 15:11
deesje

Wij gaan ook binnenkort nog eens een poging doen. Enkele weken had ik het potje bovengehaald, maar na een onverwachts kakje wil ze er niet meer op. Nu wordt ze morgen geopereerd, dus wil ik even afwachten tot dat helemaal voorbij is. Het potje staat er dus al enkele weken met haar beer erop, ze is er dus wel mee bezig want ze wil ook elke keer mee met mij naar het grote toilet.

Maar ik vroeg me af of jullie dat potje dan overal mee naartoe sleuren? Op bezoek bij familie is geen probleem, maar wat bij een dagje naar zee? Of als ze onderweg in de auto zeggen dat ze pipi moeten doen?

Groetjes

Link naar deze reactie
10/07/2007 @ 17:16
nele

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.
We zijn nu een paar dagen verder, maar er zijn nog geen vorderingen. Dus voorlopig gebruik ik weer even pampers.
Over enige tijd nog eens proberen.

Groetjes!!!
Link naar deze reactie
13/07/2007 @ 22:55
Mama Loes

probeer eens met een zo'n wc-brilletje dat je op de grote wc moet zetten. Ik ga dat morgen ook voor m'n oudste aanschaffen. Op het potje gaat plassen wel, maar de rest niet. Vandaag zei ze opeens "oooh, kakapipi doen" en ik zette haar eigenlijk voor de grap op de grote wc, omdat het op het potje toch nooit lukt. En het lukte! Ik fier, maar Amélietje ook, hoor.
En uitvoering prijzen als het lukt is nog altijd de beste stimulans.

Link naar deze reactie
17/07/2007 @ 22:39
nele

Hallo,

ondertussen nog eens geprobeerd om de pampers achterwege te laten en gisteren is mijn schattebol plots spontaan op het potje gaan zitten en heeft een plasje gedaan. Vandaag ook al 2 keer. Het gaat dus echt de goede richting uit en ik ben zo trots op mijn dochtertje .

Ik heb me blijkbaar dus echt zorgen gemaakt om niks.

Groeten,
Nele
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]