< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » peuter praat niet

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
peuter praat niet
04/07/2007 @ 14:16

Mijn zoontje wordt in september 3 jaar, maar praat nog niet. Brabbelt heel veel, begrijpt wel alles en af en toe met heel veel geluk zegt hij wel enkele woordjes na zoals papa, huis, ... Als hij iets wil wijst hij het meestal aan of neemt mijn hand. We hebben al enkele tips gekregen om hem verder op weg te helpen. Iemand hier ook ervaring mee?
Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 14:26

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi, hoi,

Mijn zoontje wordt in oktober 3. Tot 4 maanden geleden zei hij ook niets. Tot hij naar de peuterspeelzaal ging en sindsdien is het praten begonnen en houdt het niet meer op.
Elke dag komen er nieuwe woordjes bij.

Eén van de adviezen was destijds ook om net te doen alsof je hem niet begrijpt als hij niet praat en dus niet te reageren op alleen het wijzen. Maar dat is best hard, als moeder.
Ook heb ik van de juffen het advies gekregen om met Senna naar de logopediste te gaan, omdat hij de achterstand nog niet heeft ingehaald. Omdat er een wachtlijst is, kan hij in augustus pas terecht.

Groeten, Nathalie.

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 14:44
Isa

Hoi,

Misschien is een peuterspeelzaal wat voor hem, daar is de begeleiding ook altijd goed en kunnen ze hem en jullie op weg helpen.
Verder lekker veel lezen, en alles aanwijzen en woordjes zeggen. Als hij iets brabbelt en je begrijpt hem wel moet je niet meteen doen of pakken. Eerst het goede woord zeggen en herhalen en dan kijken of hij moeite doet om het te zeggen. Nooit zeggen dat is fout, bijv zo: een appel, hij zegt bijv aaaap, zeg je o wil je een appel. Dus maak er zinnetjes van. Hij bedoelt bijv auto en het lijkt er niet echt op dan zeg je o kijk die auto rijden. Dan verbeter je hem niet helemaal maak je het nog meer duidelijk wat het is en doet.
Moeilijk uit te leggen.

Wat leuk is om te doen, neem een leuk memoryspel. En zoek de plaatjes bij elkaar en benoem ze. Bijv. een huis, zoek het ander huis. En als hij hem heb zeg je wat is dit? komt het er niet uit of niet goed maakt niet uit maar zeg o wat goed jij hebt het huis.
Met zo'n spel komen elke keer de zelfde plaatjes terug, dus bijv elke dag eventjes doen.

Onze dochter van 2,5 jaar die praat ontzettend goed, maar die is zo ontzettend snel met alles.(lopen, praten, enz.) Zij praat al hele zinnen, telt enz al. Maar zij is ontzettend leergierig. Op straat worden alle cijfers en letters aangewezen en ja kletsen. Ze is ook een grote voor haar leeftijd, dus door dat kletsen word ze ook altijd ouder geschat. En dat is soms wel moeilijk, o zit ze nog in de luiers enz.Of af en toe nog in de buggy.

Sommige kindjes zijn wat later met praten, andere met lopen enz. Dat praten komt heus wel goed, en straks komen er woorden en zinnen snel uit hoor. Je niet te erg druk maken, en zeker niet met andere kinder vergelijken.

Komt goed!

groetjes isa
Link naar deze reactie
11/07/2007 @ 23:49
Stefanie2203

Online Status
Hoi Carmen,

T klinkt gek maar ik ben blij dat ik dit lees. Onze zoon Tom is bijna 2,5 en praat ook nog steeds niet. Kinderen om ons heen van school of familie die praten wel en dat lijkt mij ook zo gezellig. Tom weet idd ook precies wat ik bedoel en weet alles duidelijk te maken door te wijzen of ons bij de hand te pakken.
Je bent dus niet de enige met dit "probleem"
Ik hoop dat er voor onze beide kinderen snel een doorbraak komt en dat ze net zo kletsen als hun leeftijdsgenootjes.

Groetjes Stefanie

Link naar deze reactie
17/07/2007 @ 16:15
Elise

Online Status Stuur bericht
Hallo,
ook onze zoon van bijna 2,5 jaar praat nog niet. Hij gaat inmiddels al naar logopedie. Deze probeert hem spelenderwijs uit te lokken om te gaan praten. Als we heel vaak hetzelfde woord herhalen zegt hij het wel eens na, maar daarna valt het weer stil. Hij brabbelt verder wel. In principe kan hij papa, mama, oma en zijn eigen naam zeggen. Maar we moeten heel veel moeite doen om hem dat te laten zeggen. In augustus gaat hij naar de peuterspeelzaal, dus ik hoop dat het dan meer gestimuleerd wordt ook door andere kindjes.

Hij wijst verder alles aan als hij wat wil of hij neemt ons aan de hand mee naar datgene wat hij wil hebben. Hij begrijpt verder alles perfect wat we zeggen dus doof is hij niet.

Fijn om te lezen dat onze zoon niet de enige is!

Link naar deze reactie
18/07/2007 @ 10:56
lisa

Online Status
wou toch even reageren. Mijn nichtje inmiddels 4 jaar en gaat naar school. Praat nu iets minder dan een jaar.
Ze moest ook naar de logopodist, maar mijn zus wou dat neit.
Ze praatte niet omdat ze het niet kon, maar haar broer (die is 3 jaar ouder) begreep haar in alles. Ze hoefde maar te kijken en hij zei wat zij dacht. Ze hoefde gewoon niet te praten. Dus waarom dan doen.
Ik denk inderdaad als een kindje met andere kindjes speelt het wel gemotiveerd wordt, want andere kindjes praten ook.
Ik wil alleen maar zeggen dat je je niet te druk meot maken. natuurlijk is het knap als je kind 1,5 jaar is en kan praten met volle zinne. maar een kind van 4 dat bijna niet praat wil niet zeggen dat het een achterstand heeft.
Alles op z;n tijd toch.
sterkte ermee.
groetjes lisa

Link naar deze reactie
06/09/2007 @ 10:49
Pebbles

Zie ook http://www.9maand.com/forum/reactions/61758

Vermoedelijke bevalling op 27/04/2008.
Al 76 weken en 5 dagen zwanger (192.00% ver), nog 36 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
16/09/2007 @ 17:07
marlene

ik zou me niet te snel druk maken hoor. mijn zoontje zei ook op 2,5 jaar enkel papa en mama en zijn eigen naam, voor de rest wees hij alles aan ma hij verstond perfect wat we zeiden.

ik heb het er toen ook met Kind en Gezin over gehad en die zeiden dat sommigen kindjes eerst visueel worden en dan pas verbaal. ze nemen alles in zich op en verstaan alles ma kunnen het nog niet verwoorden.

nu moet ik ze gelijk geven, hij is nu vier jaar en een echte praatwaterval! een heel pienter ventje dat het altijd goed kan uitleggen :)

dus vergelijk vooral niet met anderen, ieder kindje heeft zijn eigen tijd om te beginnen praten, dat wil zeker niet zeggen dat ze minder slim zijn!

xxx
Link naar deze reactie
17/09/2007 @ 12:19
ChoCho

Online Status Bekijk profiel
Ben ook blij dit te lezen!
Ons zoontje is nu 25 maanden en kan maar enkele woordjes zeggen. Hij begrijpt wel alles en is overal snel mee weg, maar praten, ho maar.
Nu hebben mensen in mijn omgeving me het gevoel gegeven dat het mijn schuld is, omdat ik te snel zou toegeven. Maar waarom zou ik het kind frustreren? Zelf heb ik altijd het idee van 'alles op zijn tijd'. Hij zal het wel leren als hij in februari naar school gaat (jaja, in België al op 2.5jaar), denk ik dan...
En jullie?

Link naar deze reactie
18/09/2007 @ 16:43
Pebbles

Jay kan papa zeggen!!!!

En dat papa daar heel blij mee is hoef ik niet te zeggen

Vermoedelijke bevalling op 27/04/2008.
Al 76 weken en 5 dagen zwanger (192.00% ver), nog 36 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
18/09/2007 @ 18:25
Elsi

Chocho,
laat de mensen maar 'zagen'. Ze denken altijd dat ze het beter weten. Ik ken dat ook. Het is zéker uw schuld niet hoor. Ieder kind heeft zijn eigen tempo. Er heeft mij eens iemand gezegd dat kindjes die laat zijn in het actief spreken, wel alles opvangen en onthouden. Gevolg is dus, eens ze beginnen met praten, ze inderdaad niet meer ophouden. A nee hé, want dan kunnen ze eindelijk praten, dus gaan ze ook praten, de hele dag door. Ons Elena zegt ook nog niet zo veel, maar probeert wel veel na te zeggen. Waarom alles toch forceren? Laat die kindjes toch hun eigen tempo bepalen. Alles op zijn tijd. Dus, ik zou zeggen, geniet dus nog even van die 'rustige' tijd, want eens ze kunnen praten, komt er geeeeeeeeeeeeeeeeen einde meer aan. (heb ik dus van horen zeggen hé)

Link naar deze reactie
18/09/2007 @ 18:26
Elsi

Oei, nu merk ik op dat ik best veel 'dus' gebruik. Sorry hoor daarvoor.

Link naar deze reactie
01/10/2007 @ 15:02
ChoCho

Online Status Bekijk profiel
Hij heeft ondertussen al een iets uitgebreidere woordenschat, al is het nog lang niet zoals bij zijn leeftijdsgenootjes. Maar ik ben ervan overtuigd dat hij het kan hoor, de deugeniet

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]