[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 04/07/2007 @ 14:16 | Mijn zoontje wordt in september 3 jaar, maar praat nog niet. Brabbelt heel veel, begrijpt wel alles en af en toe met heel veel geluk zegt hij wel enkele woordjes na zoals papa, huis, ... Als hij iets wil wijst hij het meestal aan of neemt mijn hand. We hebben al enkele tips gekregen om hem verder op weg te helpen. Iemand hier ook ervaring mee? |
| 04/07/2007 @ 14:44 Isa | Hoi, Misschien is een peuterspeelzaal wat voor hem, daar is de begeleiding ook altijd goed en kunnen ze hem en jullie op weg helpen. Verder lekker veel lezen, en alles aanwijzen en woordjes zeggen. Als hij iets brabbelt en je begrijpt hem wel moet je niet meteen doen of pakken. Eerst het goede woord zeggen en herhalen en dan kijken of hij moeite doet om het te zeggen. Nooit zeggen dat is fout, bijv zo: een appel, hij zegt bijv aaaap, zeg je o wil je een appel. Dus maak er zinnetjes van. Hij bedoelt bijv auto en het lijkt er niet echt op dan zeg je o kijk die auto rijden. Dan verbeter je hem niet helemaal maak je het nog meer duidelijk wat het is en doet. Moeilijk uit te leggen. Wat leuk is om te doen, neem een leuk memoryspel. En zoek de plaatjes bij elkaar en benoem ze. Bijv. een huis, zoek het ander huis. En als hij hem heb zeg je wat is dit? komt het er niet uit of niet goed maakt niet uit maar zeg o wat goed jij hebt het huis. Met zo'n spel komen elke keer de zelfde plaatjes terug, dus bijv elke dag eventjes doen. Onze dochter van 2,5 jaar die praat ontzettend goed, maar die is zo ontzettend snel met alles.(lopen, praten, enz.) Zij praat al hele zinnen, telt enz al. Maar zij is ontzettend leergierig. Op straat worden alle cijfers en letters aangewezen en ja kletsen. Ze is ook een grote voor haar leeftijd, dus door dat kletsen word ze ook altijd ouder geschat. En dat is soms wel moeilijk, o zit ze nog in de luiers enz.Of af en toe nog in de buggy. Sommige kindjes zijn wat later met praten, andere met lopen enz. Dat praten komt heus wel goed, en straks komen er woorden en zinnen snel uit hoor. Je niet te erg druk maken, en zeker niet met andere kinder vergelijken. Komt goed! groetjes isa |
| 11/07/2007 @ 23:49 Stefanie2203 | Hoi Carmen, T klinkt gek maar ik ben blij dat ik dit lees. Onze zoon Tom is bijna 2,5 en praat ook nog steeds niet. Kinderen om ons heen van school of familie die praten wel en dat lijkt mij ook zo gezellig. Tom weet idd ook precies wat ik bedoel en weet alles duidelijk te maken door te wijzen of ons bij de hand te pakken. Je bent dus niet de enige met dit "probleem" Ik hoop dat er voor onze beide kinderen snel een doorbraak komt en dat ze net zo kletsen als hun leeftijdsgenootjes. Groetjes Stefanie |
| 18/07/2007 @ 10:56 lisa | wou toch even reageren. Mijn nichtje inmiddels 4 jaar en gaat naar school. Praat nu iets minder dan een jaar. Ze moest ook naar de logopodist, maar mijn zus wou dat neit. Ze praatte niet omdat ze het niet kon, maar haar broer (die is 3 jaar ouder) begreep haar in alles. Ze hoefde maar te kijken en hij zei wat zij dacht. Ze hoefde gewoon niet te praten. Dus waarom dan doen. Ik denk inderdaad als een kindje met andere kindjes speelt het wel gemotiveerd wordt, want andere kindjes praten ook. Ik wil alleen maar zeggen dat je je niet te druk meot maken. natuurlijk is het knap als je kind 1,5 jaar is en kan praten met volle zinne. maar een kind van 4 dat bijna niet praat wil niet zeggen dat het een achterstand heeft. Alles op z;n tijd toch. sterkte ermee. groetjes lisa |
| 06/09/2007 @ 10:49 Pebbles ![]() |
| 16/09/2007 @ 17:07 marlene | ik zou me niet te snel druk maken hoor. mijn zoontje zei ook op 2,5 jaar enkel papa en mama en zijn eigen naam, voor de rest wees hij alles aan ma hij verstond perfect wat we zeiden. ik heb het er toen ook met Kind en Gezin over gehad en die zeiden dat sommigen kindjes eerst visueel worden en dan pas verbaal. ze nemen alles in zich op en verstaan alles ma kunnen het nog niet verwoorden. nu moet ik ze gelijk geven, hij is nu vier jaar en een echte praatwaterval! een heel pienter ventje dat het altijd goed kan uitleggen :) dus vergelijk vooral niet met anderen, ieder kindje heeft zijn eigen tijd om te beginnen praten, dat wil zeker niet zeggen dat ze minder slim zijn! xxx |
| 18/09/2007 @ 16:43 Pebbles ![]() | Jay kan papa zeggen!!!! En dat papa daar heel blij mee is hoef ik niet te zeggen ![]() |
| 18/09/2007 @ 18:26 Elsi ![]() | Oei, nu merk ik op dat ik best veel 'dus' gebruik. Sorry hoor daarvoor. ![]() |
[Reageer]

peuter praat niet