Hey,
Ik ga je proberen een beetje op weg te helpen.
Ik weet niet of ik op alle vragen ga kunnen antwoorden hoor!
- De ontsluiting meten ze met hun vingers. Dit is niet pijnlijk. Ik had wel een epidurale, dus...Ze tellen het aantal vingers ongeveer. 1 vinger = ongeveer 1 cm. Op laatst moet de boord van de baarmoeder volledig verstreken zijn, dan heb je 10 cm.
- Als je kindje geboren wordt, krijg je het op je buik gelegd als alles oké is natuurlijk. Even later nemen ze het mee om de slijmpjes weg te doen, te meten, te wegen, aan te kleden,...
Jij blijft liggen op de verlostafel en de gyn. duwt met zijn hand op je onderbuik om de nageboorte eruit te krijgen. Ik voelde er niks van, misschien door de verdoving maar ook omdat je

daar ligt. Je bent één en al oor voor hem/haar!
- Als alles eruit is, naaien ze je weer netjes dicht. Ook hier voelde ik niks. Ondertussen heeft de papa jullie wondertje vast en staat waarschijnlijk naast je ...fier te zijn...
- Daarna gaan ze jou wassen en proper kleren aandoen. Dus direct douchen zit er niet in. Maar je wordt proper naar de kamer gebracht hoor. Als je een verdoving neemt, kan je de eerste uren nog niet uit je bed. Het voelt aan als een verdoofde mond/tand, maar dan je onderlichaam hé!
- Reken ongeveer een uur nadat je bevallen bent, lig je op de kamer (zo was het bij mij toch) (Kempen bevallen in Turnhout)
- Je man of vriend kan dan de nodige telefoontjes doen naar doopsuiker, kaartjes, ouders, vrienden, geboortelijst en hij kan de kamer een beetje inrichten: je kleren en andere spulletjes wat wegzetten.
- En daarna kan je lekker genieten van je

. Ze komen alleen nog eens langs om hem/haar aan de borst te leggen, ze helpen erg goed hoor! Meestal komen ze helpen en mag je niet zelf proberen.
Het is niet zo dat ze om de 5 minuten je deur platwalsen. Als er iets is , moet je bellen.
Ik zou zeggen: geniet van je dagen in de kliniek om op krachten te komen en veel uitleg te vragen. Ik vond het 2 zalige periodes.
Veel succes!
Hoeplijk ben je een beetje wijzer geworden!
Liefs -kim-