< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Vraagjes over en na bevalling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Vraagjes over en na bevalling
04/07/2007 @ 21:03
Jojo

Online Status Bekijk profiel
Hoi,

ik heb een paar vraagjes over en over na de bevalling. Hoe wordt er precies gekeken hoeveel ontsluiting je hebt? Ik weet dat dit gebeurd via inwendig onderzoek, maar kunnen ze dit dan zo voelen met 1 of 2 vingers? En is dit pijnlijk?

Wat ik ook wilde weten is hoe het gaat na de bevalling. Als alles goed is krijg je gelijk je kindje bij je. Zitten ze dan nog te plukken aan je of wordt je gelijk lekker met rust gelaten om van je kindje te genieten?

Binnen hoeveel tijd kun je de nageboorte verwachten? Klopt het dat je hiervoor weer moet persen en ze op je buik moeten duwen? Is dit pijnlijk?

Binnen hoeveel tijd mag je lekker douchen en je daarna omkleden?
Dus hoe lang duurde het bij jullie vanaf de geboorte van je kindje tot je weer lekker gedouched samen met je kindje weer lekker in bed kan liggen? En kregen jullie ook lekker de tijd om met je vriend/man samen van de kleine te genieten?

En binnen hoeveel tijd na de bevalling mag/moet je borstvoeding geven? En mag je dit eerst zelf proberen of staat er iemand op je vingers te kijken en aan je borsten te frunniken? Bij een vriendin van mij viel dit namelijk erg tegen.

Alvast bedankt!!!

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 21:23
MariposA

Hoi!

Als je baby wordt geboren, wordt hij/zij, als er niets met hem/haar aan de hand is, meteen op je buik gelegd om te knuffelen. Daarna wordt de baby wat schoongemaakt (meestal niet gewassen) en evt. binnen het uur aangelegd als je bv wilt geven. Mijn nageboorte kwam binnen 20 minuten na de geboorte van Robin. Het was een beetje het geveol van een wee, en het floepte er heel snel uit. Pijn deed het bij mij niet meer.

Wel het samentrekken van je baarmoeder doet pijn, als je bortsvoeding gaat geven en je baby wordt de eerste keer aangelegd, en ook de dagen erna, zodra de baby de eerste zuigbewegingen maakt, doet dat wel erg pijn (vond ik) maar het wordt steeds minder. Het is goed dat dit gebeurd, je baarmoeder komt daardoor weer snel tot de grootte van voor de zwangerschap (zo goed als even groot).

Toen Robin werd aangelegd stonden ze niet te frunneken, maar ze hapte meteen heel goed. Als dat niet zo zou zijn zou er wat meer gefrunnkid worden, maar geloof me, na zo'n bevalling heb je maar weinig gene hoor.....ze hebben immers het intiemste al gezien...dat ze aan mijn borsten zaten interesseerde me echt niet meer

Om je ontsluiting te meten voelen ze idd. met vingers, ik weet niet meer of ik dit pijnlijk vond, het heeft niet veel indruk gemaakt, wat wel indruk heeft gemaakt is dat ze mijn vliezen braken en dat ze haar vingers langzaam eruit trok: een bak water ik wist niet wat me overkwam! alles was zeik en zeiknat! ze moesten handdoeken bijpakken en alles verschone, en dat met weeen geen pretje dus

Groetjes!

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 21:32
Kim

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey,

Ik ga je proberen een beetje op weg te helpen.
Ik weet niet of ik op alle vragen ga kunnen antwoorden hoor!

- De ontsluiting meten ze met hun vingers. Dit is niet pijnlijk. Ik had wel een epidurale, dus...Ze tellen het aantal vingers ongeveer. 1 vinger = ongeveer 1 cm. Op laatst moet de boord van de baarmoeder volledig verstreken zijn, dan heb je 10 cm.

- Als je kindje geboren wordt, krijg je het op je buik gelegd als alles oké is natuurlijk. Even later nemen ze het mee om de slijmpjes weg te doen, te meten, te wegen, aan te kleden,...
Jij blijft liggen op de verlostafel en de gyn. duwt met zijn hand op je onderbuik om de nageboorte eruit te krijgen. Ik voelde er niks van, misschien door de verdoving maar ook omdat je daar ligt. Je bent één en al oor voor hem/haar!

- Als alles eruit is, naaien ze je weer netjes dicht. Ook hier voelde ik niks. Ondertussen heeft de papa jullie wondertje vast en staat waarschijnlijk naast je ...fier te zijn...

- Daarna gaan ze jou wassen en proper kleren aandoen. Dus direct douchen zit er niet in. Maar je wordt proper naar de kamer gebracht hoor. Als je een verdoving neemt, kan je de eerste uren nog niet uit je bed. Het voelt aan als een verdoofde mond/tand, maar dan je onderlichaam hé!

- Reken ongeveer een uur nadat je bevallen bent, lig je op de kamer (zo was het bij mij toch) (Kempen bevallen in Turnhout)

- Je man of vriend kan dan de nodige telefoontjes doen naar doopsuiker, kaartjes, ouders, vrienden, geboortelijst en hij kan de kamer een beetje inrichten: je kleren en andere spulletjes wat wegzetten.

- En daarna kan je lekker genieten van je . Ze komen alleen nog eens langs om hem/haar aan de borst te leggen, ze helpen erg goed hoor! Meestal komen ze helpen en mag je niet zelf proberen.

Het is niet zo dat ze om de 5 minuten je deur platwalsen. Als er iets is , moet je bellen.
Ik zou zeggen: geniet van je dagen in de kliniek om op krachten te komen en veel uitleg te vragen. Ik vond het 2 zalige periodes.

Veel succes!
Hoeplijk ben je een beetje wijzer geworden!

Liefs -kim-

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 22:36
Davina

Online Status Stuur bericht
Ik hoop dat ik je ook een beetje kan verder helpen met je vragen. Ik heb bij mijn bevalling geen epidurale gehad.

Ik denk dat wat er gebeurd na de geboorte van je baby allemaal afhankelijk is van het ziekenhuis en je wensen. Bij mij was het zo dat Marie bij mij is gebleven. Ze is pas gewogen en aangekleed nadat we ondertussen weer op de kamer waren en ze had gedronken. Ze heeft de hele tijd bij mij gelegen enkel om van de arbeidstafel naar het ziekenhuisbed te gaan, heeft mijn man haar gehouden.
Maar dit is dus afhankelijk van wat je zelf vraagt.

De nageboorte vond ik niet zo pijnlijk. Een korte wee en een pers en het is er uit. Ik vond het wel erg pijnlijk als ze achteraf op je buik duwen. Ik weet niet meer waarom dit was, maar ik weet dat ik echt wel vroeg om ermee te stoppen en dat deden ze niet. Het naaien vond ik niet zo erg. Dat gaat met plaatselijke verdoving.
Het meten van de opening vond ik gewoon erg vervelend. Niet overdreven pijnlijk.

Nadat we weer op de kamer waren, hebben we Marie eerst aangelegd. Dat was bij mij wel een fiasco. Met 3 vroedvrouwen waren ze me aan het 'helpen'. Er was er één bij met zelfs koude handen. Marie was helemaal overstuur. We hebben dan ook gezegd van maar even te wachten. Toen iedereen de deur uit was, hebben we Marie zelf aangelegd en alles was toen ok.
Daarna wilde ik mij douchen, maar ik was veel te slap en de verpleegsters hebben me op het bed gewassen. Ook naar het toilet gaan ging niet goed. Ik ben van mijn stokje gegaan op het toilet.

We is in mijn verhaal niet alleen mijn man en ik, ik had een zelfstandige vroedvrouw mee die bij de bevalling is mogen blijven. Dat mag niet in alle ziekenhuizen. Zij is gebleven tot na dat Marie voor het eerst gedronken had. Ik mocht haar ook altijd bellen als er iets was. Toen ik weer thuis was, heeft ze me verder begeleid. Ik heb aan haar veel meer gehad dan aan de vroedvrouwen in het ziekenhuis. Dus echt een aanrader als je borstvoeding wil geven!!!

Wanneer moet je eigenlijk bevallen, Jojo?
Ik wens je alleszins veel succes!!

Link naar deze reactie
04/07/2007 @ 23:31
Veerle

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi,

Bij mij ging het als volgt:

- het checken voor ontsluiting doet wel wat pijn, maar het is wel te doen (en duurt maar even).

- wat er na de bevalling nog gebeurd, hangt af van de omstandigheden. Mijn zoontje werd meteen even op mijn buik gelegd, maar vrij snel weer meegenomen om te wassen. Ondertussen kwam de nageboorte en werd ik genaaid (ben ingeknipt, maar die knip is lelijk uitgescheurd). Daarna werd ik gewassen en werd Achiel een eerste keer aangelegd voor borstvoeding. Daarna vertrokken we naar de kamer.

- Bij mij kwam de nageboorte vrij snel, denk ik. Een tien minuutjes na de geboorte ofzo. Ik heb er niets van gevoeld maar ik had epidurale (al werkte deze maar half, links verdoofd, rechts niet). Op mijn buik werd daarvoor niet geduwd.

- Vlak na de geboorte werd ik dus gewassen en omgekleed, dus zo'n half uurtje na de geboorte lagen we al rustig op de kamer.

- Als je voor de eerste keer bv geeft, heb je echt wel een verpleegster nodig om je te helpen. Dat gefrunnik aan je borst is niet zo leuk en soms een beetje pijnlijk (knijpen in je tepel om er al wat colostrum uit te krijgen). Eens je de techniek kent, kan je zelf proberen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes
Veerle.

Link naar deze reactie
06/07/2007 @ 21:37

Hallo,

ik ben ik Torhout bevallen (west-vlaanderen) en bij mij ging het als volgt:

- het checken voor ontsluiting vond ik niet pijnlijk. Ze voelen dat met hun vingers. Nu ze hebben dat bij mij niet zoveel gedaan (kdenk vier keer ofzo, ben ik 6 uur bevallen, om 7u30 baxter om op gang te brengen en om 13u45 bevallen)

Na de bevalling.
Wel ik heb mijn dochter zelf uit mij mogen halen, zalig! Wilde eerst niet (vond het raar) maar gyn zei doe het maar en ben blij dat ik het gedaan heb. Ze heeft zo'n 15 à 20 minuten bij mij mogen liggen. Dan hebben ze haar meegenomen om te wegen en aan te kleden (papa was erbij). Ze hebben haar maar de morgen erop gewassen en gemeten.
Terwijl ze met haar bezig waren hebben ze mij verzorgd. De nageboorte kwam niet direct, wat moeten duwen op mijn buik een lichte wee en kdenk zo'n halfuur na bevalling was ie daar. Ze hebben mij dan ook geknipt, verzorgd enzo en ik mocht terug het bed in.
Ze hebben Elise dan direct bij mij gelegd en eens op de kamer mocht ik direct borstvoeding geven.

- Een tweetal uur na de bevalling, rond 16u à 16u30 zijn ze mij komen wassen. Ze hebben mij zelf gewassen omdat ik erg wit was (heel de tijd moeten overgeven tijdens arbeid en ijzer stond laag door bloedverlies). Heb wel veel gebloed erna (toch eerste twee uren erna, ze hebben dat goed in het oog gehouden). Ze hebben mij toen in bed gewassen, dag erna 's morgens heb ik dan zelf gedoucht.

- Voor de borstvoeding heeft er een verpleegster heel mooi uitleg gegeven, ze wilde wel eerst niet drinken. Heb ze dan een halfuur later terug aangelegd samen met Angelo en toen wilde ze wel drinken. De eerste twee dagen hebben de verpleegster goed gekeken voor het aanleggen, tips gegeven, vond dat heel goed. Toch de verpleegsters die ik heb gehad (zijn niet allemaal zo denk ik). Nu ik had al veel uitleg gekregen van mijn schoonzus, veel problemen had ik er niet echt mee.

En mijn vriend en ik hebben echt kunnen genieten van onze meid de eerste uurtjes. Ze hebben ons gewoon op ons gemak alleen gelaten. Vond het zalig!

Groetjes, Peggy.

Link naar deze reactie
06/07/2007 @ 22:16
Astrid

Online Status Stuur bericht
Ik ben in Nederland bevallen.

Zo wie zo een maand te vroeg, dus we waren voorbereid op couveuse, maar achteraf hoefde dat niet gelukkig.

Ik heb er niks van gevoeld toen ze de opening opmeten, maar ik weet eigenlijk niet eens of ze dit gedaan hebben. Ik had het gevoel dat ik moest poepen, dus toen mijn man dit ging vragen kwamen ze aangerend.Kon gelijk gaan persen. Mijn zoontje lagscheef, dus het duurde een uur,maar voor mijn gevoel maar tien minuutjes. Toen hij geboren was kreeg ik hem op mijn buik en gelijk een injectie, een minuut later was daar de placenta.Ik vond dat een onwijs lekker gevoel toen het eruit was,echt een opluchting.

Verder gaf ik geen borstvoeding, dus ik weet niet hoe dat gaat. WIj hadden niet zo heel veel tijd met ons zoontje omdat ie te vroeg was en dus goed nagekeken moest worden.Hij kwam glucose tekort en moest gelijk aan het infuus.

Het ligt er denk ik helemaal aan hoe de geboorte verloopt en hoe het met je kindje is. Oh ja ik mocht gelijk douchen daarna heerlijk en schaamte ken je niet daarna. Ik ging plassen met de deur open omdat ik niet wist hoe het moest met spoelen en zo. Liep er gewoon een schoonmaker langs. Achteraf genant, maar op het moment boeit het je niet op 1 of andere manier terwijl ik er normaal best moeite mee heb hoor.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]