< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Twee- en meerlingen » zwangerschapsrust tweeling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Twee- en meerlingen
zwangerschapsrust tweeling
06/07/2007 @ 12:21
AM

Dag dames,

even een praktische vraag ivm zwangerschapsrust.

Ik zal op 28 weken stoppen met werken en dan heb ik nog een 4 weken verlof ingepland. Mijn niet-werkende periode zal dan beginnen lopen vanaf 10 september, dan ben ik 32 weken. Dit zou dan via de ziekenkast zijn.

Nu zou volgens het CM vanaf de geboorte (indien niet té prematuur) van de tweeling 6 weken worden teruggeteld en dan zou ik deze 6 weken - van de 19 weken waarop ik recht -heb sowieso kwijt zijn.

Weten jullie of ik evt dit kan oplossen en ervoor kan zorgen dat ik nadien nog meer dan 13 weken heb ivp al 6 weken volledig kwijt te zijn waar we uiteindelijk toch niets aan hebben?

Bedankt alvast voor de tips!

Groetjes,
AM
Link naar deze reactie
06/07/2007 @ 14:05
Uli

Online Status
Hoi AM,
ik zit al van dag één thuis! reden: werk met kleine kindjes en niet immuun voor CMV.
Daardoor moet ik ook verplicht de weken voor de bevalling opnemen. Heb ook nog 4 weken verlof staan, maar die hou ik dan voor na de bevalling. Dan heb ik 11 weken na de bevalling + 4 weken verlof = 15 weken. Daarna nog eens kijken voor borstvoedingsverlof of ouderschapsverlof.
groetjes
Link naar deze reactie
07/07/2007 @ 21:14

Online Status Bekijk profiel
Bij mij was dat hetzelfde; Ben eerst met vakantie gegaan, was 28 wkn en toen ziek moeten melden en dan gaan ze dus uit van die 6 wkn ipv 4 wkn voor de bevalling. Hier kun je zelf niets aan doen. Dit heeft met die ziekmelding te maken. Maar wrs. beval je eerder want een tweeling blijft bijna nooit tot de uitgerekende datum zitten, en dan is de optelsom eigenlijk hetzelfde. Je verlof blijft 16 of 19 wkn en die dagen/ weken die je eerder bevalt, komen er later na de bevalling erbij...En dit is in Nederland, verschilt misschien nog met België. Je kunt wel ouderschapsverlof nadien opnemen. En soms kun je na de zwangerschapsverlof een maand onbetaald verlof opnemen zonder verlies van pensioen en andere kosten.
Hopelijk heb je hier wat aan... Succes.
Berdian

Link naar deze reactie
07/07/2007 @ 21:58
ikke

Ik zit ook al een tijdje thuis, eerst op de ziekenkas tot aan de bevalling en dan wordt er terug gerekend. De weken die dan nog overblijven kan ik dan nog opnemen. Maar bij een tweeling zijn het toch 8 weken ipv 6?
Link naar deze reactie
08/07/2007 @ 09:24
M

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
AM,

Ik was ook zwanger van een tweeling, maar ben mijn kleine meisjes, nu 3 maanden geleden, verloren na 19w2d zwangerschap. Ik zou vanaf 26 moeten thuis blijven.
Normaal (bij één kindje) heb je recht op 15 weken zwangerschapsrust, maar las je vroeger moet thuisblijven, telt men er 6 weken af... Bij een tweeling heb je recht op 4 weken extra (dus 19 weken), maar als je vroeger thuis blijft, worden er 8 weken afgenomen... Als jij thuis blijft in ziekenkas vanaf 32 weken, dan is dat maar 8 weken op voorhand, dus die ben je in principe kwijt, tenzij je vroeger bevalt natuurlijk, dan heb je meer na de bevalling. Het is wel zo dat je bij de CM een extra week kan aanvragen als je vroeger bent moeten thuisblijven. Ze betalen dan voor een extra week na de bevalling...
Moesten je kindjes in het ziekenhuis moeten blijven, langer dan 7 dan, dan komen die dagen (na de eerste 7) ook nog eens bij je zwangerschapsrust. Hopelijk is dit echter niet nodig...

Maar wat Uli zegt is misschien nog de beste oplossing... NIet in vakantie gaan, maar direct in ziekteverlof en je 4 weken vakantie na het bevallingsverlof opnemen... De kans dat je de 8 weken voor de bevalling sowieso kwijt bent is immers groot... Het enige probleem kan natuurlijk zijn dat je zwangerschapsrust loopt tot in het nieuwe jaar (als ik het zo uittel zal dat wel) en ja mag misschien je verlof van dit jaar niet meenemen aar volgend jaar... Anders kan je ook nog enkele weken verlof van volgend jaar aan je zwangerschapsrust plakken... Of ouderschapsverlof opnemen...
Bij 2 kindjes heb je wel recht op 2x 3 maanden ouderschapsverlof...

Hopelijk is dit wat duidelijk.
Moest je nog vragen hebben, laat gerust iets weten.

Groetjes en succes ermee!!
M

[Laatst gewijzigd door M - 08/07/2007 @ 09:29] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]