Mijn kinderen hebben hier alledrie heel veel last van gehad.
Mijn dochter was amper vier maanden toen ze zelf niet wou kijken naar iemand anders. Alleen mama en niemand anders.
Ik heb toen ze vijf maanden was één maal geprobeerd om mn ma voor haar te laten zorgen maar dat was een groot drama.
Mijn ma zei; vertrek maar binnen vijf minuten is het over maar ze heeft uren!! geweend tot ze uiteindelijk doodmoe in slaap is gevallen.
Sindsdien durfde ik haar nooit meer alleen laten en dat heb ik ook nooit meer gedaan.
Bij haar heeft het geduurd tot ze naar school ging ( Bijna drie ).
Mijn jongens hadden het ook maar niet zo vroeg en mijn jongste zal zelfs nu nog naar niemand gaan die hij niet goed kent. Als we bezoek hebben ( oma, opa, tante, nonkel)
dan blijft ie altijd eerst een tijdje in mijn buurt en na verloop van tijd begint hij dan zelf met hen te spelen.
Ik heb heel veel slecht commentaren gekregen ( vooral schoonouders) dat ik men dochter niet dwong om bij anderen te gaan want ik ging er zogezegd een associaal kind van maken...
Mijn dochter is nu zes en het sociaalste meisje uit...
Ze speelt en praat met iedereen op school en bij familie en kennisen en bij vreemden kijkt ze eerst even de kat uit de mouw en als ze ziet dat het te vertrouwen is ( mama in de buurt, juf in de buurt,...) dan heeft ze daar ook geen problemen mee.
Wat ik maar wil zeggen is dat elk kind anders is en ieder kind leert op zn eigen tempo mensen te vertrouwen en het verschil tussen 'goed' en 'kwaad'.
Het is heel vermoeiend en zwaar als je kinderen zo zijn maar ik heb het er wel voor over. Als je kind die aanpak nodig heeft dan moet dat maar.
Als jou kindje er ( nog )geen last van heeft dan zal dat wel in zn persoonlijkheid liggen. Geen zorgen om maken zou ik zeggen.