< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

Pepatino.be

Rainbowbabies

Jolena

BasilKato.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Nieuw samengestelde gezinnen » Kan nieuwe vriend dochter "adopteren"?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Nieuw samengestelde gezinnen
Kan nieuwe vriend dochter "adopteren"?
28/08/2007 @ 21:10
Helen

Online Status
Hey iedereen, ik zit met een dilemma. Zal proberen de situatie uit te leggen.

Op dit moment heb ik een dochter van mijn ex, ze is bijna 1 jaar. Officieel was zij niet helemaal gepland, mijn ex en ik waren eigenlijk al uit elkaar toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Hij heeft haar wel erkend, en is dus officieel haar vader. In de weekenden gaat ze meestal een dag en een nacht naar hem toe, verder is ze bij mij. En mijn 'nieuwe' vriend.

De famillie van mijn ex lijkt mij niet zo te mogen omdat zij vonden dat ik de zwangerschap niet door had mogen zetten omdat we al uit elkaar waren. Ik kon dat alleen niet en heb besloten helemaal voor mijn dochter te gaan, met of zonder hun zege. Nu zei de moeder van mijn ex laatst dat mijn nieuwe vriend mijn dochter wel kon adopteren (HOE KUN je dat nou zeggen over je eigen kleindochter?! maargoed).
Mijn ex en ik kunnen op zich redelijk met elkaar opschieten, al komt dat vooral omdat ik er alles aan doe om mijn dochter haar biologische vader te laten kennen, zodat ze mij dat in ieder geval later niet kan verwijten (en ook mijn ex niet).
Echter, hij lijkt vooral te willen leven volgens het 'wel de lusten niet de lasten' principe. Ze mag bij hem komen wanneer het hem uitkomt, maar eigenlijk zou hij liever geen cent voor haar neer willen leggen. Persoonlijk denk ik dat dat vooral komt door zijn moeder maar dat is een ander verhaal. Hij is -vooral in het begin- totaal niet in haar geiinterreseerd geweest.

Mijn huidige vriend en ik hebben het dan ook regelmatig over de uitspraak van mijn ex-schoonmoeder. Soms wilden we toch dat zij van mijn vriend was in plaats van van mijn ex... het zou alles zo veel gemakkelijker maken voor iedereen. Alleen vraag ik me af wat ik mijn kindje dan aan doe...

In ieder geval is mijn vraag: KAN mijn huidige vriend mijn dochter adopteren, zodat ze officieel zijn dochter word? En wat zijn dan de rechten van haar biologische vader?

Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven
Groetjes!

Link naar deze reactie
31/08/2007 @ 13:35
Patricia

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi

Het kan

Maar dan moet de echte vader volledig afstand doen van haar dus dan geeft hij zowel zen rechten als plichten naar het kind op en worde dat de rechten en plichten van je vriend dus wat wil zegge ( laten we hopen van niet ) dat als jullie uit elkaar gaan hij zal moeten betalen en het bezoekrecht zal krijgen maar dan moet de echte vader zen toelating tot adoptie geven .

een goede vriendin van mij haar ex heeft diet aan de hand gehad die had zen toelating geven aan zen exvrouw dat haar nieuwe vriend de kinderen kon adopteren .

maar ik denk dat het wel iets kostelijk zal zen om dat wettelijk in orde te krijgen

Link naar deze reactie
01/09/2007 @ 12:03

hoi,

ik denk ver vooruit en zou als opte nemen om je dochter op uw achternaam te zetten.
je huidige nieuwe vriend is momenteel je partner maar stel (hopenlijk niet maar je weet niet) dat ook deze relatie eindigt dan heeft je kind weer een naam van een persoon die ze amper zal zien !
makkelijkste oplossing vind ik dus dat je je dochtertje al die ellende kan besparen .

laat je ex- schoonmoeder geoon links liggen als je met je ex vriend wel kan praten en over een kan komen is dat het belangrijkste je ex-schoonmoeder kan je perfect negeren .

greats nic

Link naar deze reactie
12/09/2007 @ 10:48

hey,

ik heb bijna dezelfde situatie voor. mijn ex heeft echter al 5 jaar geen contact meer met zijn dochter. mijn nieuwe man wil onze dochter adopteren.
ik heb dus al sinds jaar en dag een advocaat die veel van zulke zaken weet. Als je ex akkoord gaat, is zoiets vrij simpel en helemaal niet kostelijk. als je ex niet akkoord gaat heb je een probleem. (veel exen gaan op het laatste niet meer akkoord).in jouw geval, je ex heeft contact met zijn dochter en is blijkbaar een goede vader, heb je dan geen poot om op te staan.
wat niet kan en dit heb ik op dit forum als antwoord zien staan is dat jij je dochter op jouw naam zet. ik heb mij hierover verscheidene keren geïnformeerd en dit is verleden tijd. deze wet is afgeschaft.

dus als je zeker bent van je nieuwe relatie (ik zou zeggen wacht minstens 3 jaar) : ga er dan voor !!!

veel geluk en als je vragen hebt, stel ze gerust.

kim
Link naar deze reactie
20/11/2007 @ 17:23
Donna

Online Status
Hoi Helen,

Het adopteren gaat niet zo makkelijk. Tenzij je ex er toestemming voor geeft. Waarom wil je je kind laten adopteren? Is het omdat je niet wilt dat als er jou wat overkomt het kind naar de vader moet?
Of omdat je ex-schoon moeder zo een opmerking maakt? Of heb je een kinderwens samen?

Ik ben nu 2 jaar samen met mijn vriend. We hebben in ons testament laten zetten dat mijn ouders momenteel voogd zijn over "ons" kindje van 5. Als mijn vriend en ik samen een kindje krijgen. Dan zal mijn vriend automatisch voogd worden van "ons" kindje. Zodat ze toch niet uit elkaar gehaald kunnen worden zonder pardon.Mocht mij wat overkomen.

Weet niet of zoiets een optie is.

Veel succes met de keuze die je gaat maken.

[Laatst gewijzigd door Donna - 20/11/2007 @ 17:25] - Link naar deze reactie
04/01/2008 @ 19:53

Online Status Bekijk profiel
Hallo, ik las je bericht en ik vroeg me af of je in NL of België woont, want dat verschilt wel wat natuurlijk.
In NL betekent 'erkennen' niet zo veel. Wat je wel kan doen is 'gezag aanvragen' bij de kantonrechter via een notaris. Maar ik weet niet of je huidige vriend dat zou willen en of je daar toestemming van de 'erkenner' voor nodig hebt. Klinkt in ieder geval minder heftig dan 'adopteren' wat volgens mij een hele klus is... Succes!
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 11:16

als ouders zijnde heb je samen het ouderlijk gezag.
ook als je gaat scheiden houd je samen het ouderlijk gezag.
het heet het ouderlijk gezag omdat dit standaard via de wet geregeld is op het moment van erkenning bij de geboorte of bij geboorte binnen een huwlijk.

als je samen met je nieuwe partner het gezag over je kind wil gaan voeren dan heet dit het Gezamelijk gezag, dit gezag word ingeschreven in een register.
de biologische vader moet toestemming geven
in tegenstelling wat er eerder beweerd word word de biologische vade4r niet ontslagen uit zijn rechten en plichten
omgangsregelingen die er zijn blijven bestaan en ook de plicht van alimentatie blijft bestaan tot het kind 21 is.....(18 als vader dat regelt bij de rechter met gegronde redenen)

de nieuwe partner heeft normaal gesproken alleen maar het zorg plicht en geen verdere rechten
bij het gezamelijk gezag krijgt die partner ook de rechten maar ook de eventuele alimentatie verplichting na een eventuele scheiding.

op het moment dat de moeder (biologische moeder) wat overkomt, moet de partner na overlijden van de moeder alsnog het 1-oudergezag aan vragen voor het desbetrefde kind.........de biologische vader kan hier bezwaar tegen voeren........

de biologische vader behoud ten alle tijden het recht om zijn gezag weer terug te vragen..........

dit is in Nederland zo............
het is een lang verhaal, begrijp je iets niet vraag het dan maar!!!

groetjes pat

Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 16:22
Britt

Online Status Stuur bericht
moest je van belgië zijn kan je altijd juridisch advies vragen in de justitiehuizen. Ze gaan jouw probleem niet volledig oplossen maar gaan je wel uitleggen wat mogelijk is en wat dat wettelijk inhoudt. Daarna verwijzen ze je door naar waar je moet zijn.
succes

Link naar deze reactie
29/06/2008 @ 17:15
b&f

Online Status
Ik woon in nl en mijn kids zijn enkel erkend door de biovader, hij heeft nooit het gezag aangevraagt.
Nu wil ik dat mijn huidige man het gezag krijgt maar, hoe pak ik dit aan? Moet de biovader toestemming geven ookal heeft hij geen gezag? En zitten daar hoge kosten aan of valt dit mee?

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]