< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » combinatie-test

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
combinatie-test
26/09/2007 @ 10:38
Happy

Online Status
Hallo,

Ben nieuw op het forum. Ben volgens mijn bereking nu bijna 9 weken zwanger. Morgen naar de VK. Gisteren aan onze ouders verteld. Ben blij maar moet ook nog steeds erg wennen aan het idee.
Aan de telefoon, tijdens het maken van een afspraak bij de VK, vroeg de VK of we wilden nadenken over het laten doen van een combinatiestest. Zijn ze tegenwoordig verplicht. Kunnen o.a. dan zien hoeveel % kans je hebt op een kind met het down-syndroom. Wie heeft dit laten doen? Waarom wel/ niet?
[Laatst gewijzigd door Happy - 26/09/2007 @ 10:39] - Link naar deze reactie
26/09/2007 @ 12:42
karla

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hey

gefeliciteerd met je zwangerschap.

zijn reeds verschillende topics over mischien kan je die ook eens nalezen.
ik heb het wel laten doen en bij was deze test in orde. echter is het maar een risicoberekening die dus veel te weeg kan brengen. een slecht resultaat en na een punctie goed nieuws, of een goed resultaat en na de bevalling de schok van je leven (spreek zelf uit ervaring, ben nu 25)
ik zelf laat ze niet meer doen omdat ze in mijn ogen niets waard is.

veel succes.

groetjes karla

Link naar deze reactie
26/09/2007 @ 16:45

Hallo happy!

Eers en vooral proficiat met je zwangerschap!

Wat bedoel je juist, dat de gyneacoloog verplicht is dit je te vertellen over die test of dat je verplicht bent om het te doen?

Iedereen is daar volledig vrij in, dit is je eigen keuze!

Wijzelf hebben besloten om het niet te laten doen, zoals Karla al zei, het is een berekening, géén zekerheid!
Als ze bv zeggen, je hebt 1 kans op de 30 voor een kindje van syndroom van down, wat zou je dan doen? Beebje laten weghalen? Ik persoonlijk zou het alleszinds niet laten weghalen, want je hebt 29 kansen op de 30 dat je kind wel gezond is ... en dan moet je je nog al die maanden liggen zorgen maken om hetgeen het wel eens of niet kan zijn ...

Veel succes in je keuze maken!

Groetjes Katrien

Link naar deze reactie
26/09/2007 @ 17:31
Maggie

Online Status
Ik weet niet hoe oud je bent...maar hoe jonger je bent, hoe minder betrouwbaar de uitslag. Bij meiden van bijv. 25 jaar (wat ik zelf ben, dus vandaar dat ik het las) heb je maar een kleine kans op een kindje met down syndroom en bij deze kinderen hadden ze het maar in de helft van de gevallen goed voorspeld.
Als je ouder bent dan is de voorspelling wel betrouwbaarder.
Maar wanneer je een heel hoog risico hebt, dan heb je nog steeds een kans van ongeveer 1 op 200....dus 199 kansen op een gezond kindje. 't lijkt mij een heel moeilijke afweging....dus ik heb besloten die test niet te doen....

Link naar deze reactie
26/09/2007 @ 18:38

Er is een hele discussie over gaande. In Belgie is het weer standaard, in Nederland heb je de keuze.
Mijn gyn had er een duidelijke folder over, en lees er ook wat over op internet. Tot welke keuze je komt is aan jullie.

Zelf vond ik het onderdeel van onderzoeken, zoals ook een 20 weken echo. We hebben er eigenlijk niet echt over nagedacht, over de "kans-uitslag", of het WEL of NIET goed zou zijn.

Uiteindelijk kregen we een uitslag van 1 op 5200, daar was ik toch wel blij mee, althans het geen garantie geeft op een gezond kind natuurlijk.
Het blijft een persoonlijke keuze en je hebt duidelijk VOOR en TEGEN "groepen".

Bij mij hebben ze de nekplooi gemeten en 6 buisjes bloed afgenomen, 2 weken later hadden we uitslag.

Succes met de keuze en evt. uitslag

Kooppie

Link naar deze reactie
28/09/2007 @ 19:46

Hallo

Het is inderdaad voor iedereen heel verschillend! Ik heb het wel laten doen, ik had er ook niet erg bij stil gestaan het hoorde voor mij ook bij een simpel onderzoek! Nu van mij is dit dan niet zo goed afgelopen want er was 1/25 kans dat er iets mis was met mijn kindje en toen ik na 14 dagen mocht gaan voor een vruchtwaterpunctie bleek mijn kindje gestorven te zijn en dat na net geen 20 weken zwangerschap. Ik ben dan 8 maanden later opnieuw zwanger geworden en we hebben terug die test gedaan en inderdaad enkele weken in angst geleefd maar het was voor mij wel geruststellender toen ik hoorde dat de uitslag goed was. Ook nu heb ik het opnieuw laten doen en ik had weer een kans dat er iets mis was heb dan een vruchtwaterpunctie laten doen en die was maar het zijn wel lange weken als je moet wachten op een uitslag.
Maar je moet dit voor jezelf uitmaken! Oh ja die test gaat niet alleen over het syndroom van down, mijn kindje had trimosie 18.
Veel succes en je hoeft je daarom nu nog geen zorgen gaan maken bij de meeste mensen is die uitslag wel goed hé.
Groetjes Natasha

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]