< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Nieuw samengestelde gezinnen » zwanger en midden in een echtscheiding

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Nieuw samengestelde gezinnen
zwanger en midden in een echtscheiding
29/11/2007 @ 16:14

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hallo,

graag had ik even jullie raad gevraagd.
ik was twee jaar gehuwd toen ik mijn vriend leerde kennen en woon nu officieel samen met hem sinds 22/09/2007 en ben nu al ongeveer een vijf weken in verwachting van mijn vriend. maar klopt het nu wat er word gezegd dat je nu maar officieel 300dagen gescheiden van elkaar moet wonen zodat het kindje niet op je exman zen naam komt te staan? want volgens de berekening zouden mijn exman en ik pas in mei officieel voor de wet gescheiden zijn. want mijn en ik zouden graag hebben dat ons kleine wondertje op zijn naam komt te staan.
ik hoop dat jullie wat wijs geraken uit mijn uitleg.

Link naar deze reactie
30/11/2007 @ 15:44
rallyrijdster

Online Status Bekijk profiel
Hoi Sarah

Wat een moeilijke onderwerp is dit zeg, maar ik kan je onzekerheid begrijpen.
Ik denk dat het geen enkel probleem hoeft te zijn om je kindje de naam van zijn papa te geven, want je geeft aan dat je in mei 2008 volgens de wet helemaal gescheiden bent en dan heb je nog twee maanden te gaan. Je kunt dan altijd nog het kindje met je vriend gaan erkennen en aangeven dat het zijn naam moet krijgen. Je kunt het zelfs nog na de geboorte doen maar dan moet je mee, dus dat lijkt me niet echt handig, vooral omdat je dan alle rust hebt. Dan liever maar laat aangeven dat je vriend de erkenning doet over jullie kindje.
Helemaal vergeten om je te feliciteren met je zwangerschap en ik hoop echt dat je dat je er van kunt gaan genieten.

En als je het echt allemaal precies wilt weten misschien kun je het dan eens navragen bij de gemeente waar je woont hoe het precies zit.

Veel sterkte meid en geniet ervan

Groetjes Marja

Link naar deze reactie
03/12/2007 @ 08:34

hey marja,

thnx voor je reactie.
mijn exman is het gisteren te weten gekomen dat ik in verwachting ben en de dreigementen zijn begonnen. als ie nog zo verder doet ga ik naar de politie klacht gaan neerleggen.
groetjes

Link naar deze reactie
03/12/2007 @ 12:06
rallyrijdster

Online Status Bekijk profiel
Hoi

Jeetje wat vervelend dat er ook nog bij en ik weet uit ervaring dat je dat er niet echt bij kan komen want dat geeft te veel stress op het kindje ook al heb je het zelf niet zo erg door.
Ik zou inderdaad als hij zo doorgaat aangifte doen bij de politie want dat geeft ook wel de nodige rust..

Ik wens je veel sterkte toe en zal je verhaal blijven volgen.

Groetjes en dikke

Link naar deze reactie
03/12/2007 @ 17:26
Kristel

Online Status Stuur bericht
Hoi Sarah,

Ben helemaal niet zeker maar denk dat dat van die 300 dagen waar is. Denk hier eerder al een topic over heeft gestaan.
Ik wil je helemaal geen schrik aanjagen maar ik zou dit toch eens goed en snel uitzoeken.
Ik denk niet dat iemand anders het kindje kan erkennen als je getrouwd ben. Misschien kan de gemeent of de notaris hiermee helpen...

Groetjes

Link naar deze reactie
04/12/2007 @ 13:43
isje

Hey,

Sarah vroeger moest je officieel 300 dagen gescheiden zijn anders kwam het kindje op je ex-mans naam terecht.
Je kan dan wel een procedure ontkenning starten. Dan wordt er een DNA-test gedaan van jou, het kindje en je ex-man. Als het kindje niet van je ex-man is dan wordt de procedure verder gezet en kan nadat alles wettelijk geregeld is je vriend je kindje erkennen en ev. ook zijn familienaam geven.
Ik heb van iemand gehoord dat het nu niet meer zo is maar bij mij was het wel nog zo. Ik weet niet of het veranderd is, best even informeren bij een advocaat.

groetjes,

Isje

Link naar deze reactie
05/12/2007 @ 13:23

Hoi,

volgens de nieuwe wetgeving (althans in België) moet je enkel bewijzen dat je meer dan 300 dagen op een verschillend adres staat ingeschreven !

Je vriend kan jullie kindje gaan erkennen op het gemeentehuis vanaf 6 maanden zwangerschap.

groetjes,
Lily

Link naar deze reactie
05/12/2007 @ 13:25

dank je voor het goede nieuws. maar ik ga toch nog eens voor de veiligheid gaan navragen op de gemeente.
groetjes,
sarah

Link naar deze reactie
23/12/2007 @ 01:39
mamalous

Online Status Stuur bericht
hey sarah,

ik ben zelf op 6 juni 2007 gescheiden en nu 22 weken in verwachting van mijn vriend.

Mijn ex-man zou niet weten wat ie hoorde als het kind van mijn nieuwe vriend zijn achternaam zou krijgen.
Denk dat hij het daar helemaal niet mee eens zou zijn.

Vind het ook een beetje vreemd, als ik het zeggen mag.

Hoop voor je dat het niet zo is.

Sterkte!!

Link naar deze reactie
23/12/2007 @ 22:38
Fie

Ik werk op dienst burgerlijke stand en ben dus een experte qua erkenningen .

Je vriend kan jullie kindje erkennen vanaf 300 dagen nadat je op een ander adres woont dan je ex. De datum waar rekening mee gehouden wordt, is die waarop je officieel op een ander adres ingeschreven bent. Ik bedoel daarmee: het is niet voldoende dat je apart bent gaan wonen, je moet het ook aangegeven hebben bij de gemeente. Dat is de vergissing die sommige mensen maken: ze gaan op een ander adres wonen, maar laten dit niet aanpassen bij de gemeente. En 't is juist de datum van adreswijziging die telt. Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Groetjes
Fie

Link naar deze reactie
13/01/2008 @ 22:30
Myra

Hallo Sarah,

Het is zo dat je 300 dagen officiëel moet gescheiden zijn. Dit wil zeggen na overschrijving op de burgerlijke stand. Je kan dit wel omzeilen om binnen de 300 dagen te hertrouwen. Dan komt het kindje op de naam van je echtgenoot.
Anders moet je sowieso een betwisting vaderschap opstarten (door de moeder) of moet je ex-man een ontkenning vaderschap opstarten. Het is zelfs zo dat dit moet gebeuren binnen de leeftijd dat het kind 1 jaar wordt. Anders kan de rechter nog eens beslissen dat het kind niet van naam kan veranderen. En dit vaak in het belang van het kind.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Groetjes,

Myra

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]