< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » ADHD een handicap?????????

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kindjes met een handicap
ADHD een handicap?????????
18/04/2008 @ 14:35

tweeling
Hoi allemaal, ik ben blij dat ik hier terecht kwam en hopelijk kan er mij iemand helpen. Mijn tweeling-meisjes zijn 7 jaar en ik word hoorndol van hun. Vooral de "jongste", ze is heel erg vermoeiend, vraagt constant aandacht, is soms agressief, kan in de zetel geen 5 seconden stil zitten (heb ik zelfs al es getimed bij haar lievelingsfilm), heel opstandig als ik haar iets vraag... Haar zus daarentegen kruipt soms stilletjes in de zetel en zuigt nog op haar duimpje, is liever alleen. Als ik vergelijk met mijn 2 zonen, 9 jaar en 6 jaar, denk ik soms echt dat er iets hapert aan hun. Dacht al aan ADHD maar waar kan ik tercht om dit te laten testen? Op school gaat het tamelijk goed volgens de juf maar thuis loopt ze ven hot naar her. Ik woon in oost-Vlaanderen en zou heel graag eens met iemand praten over haar gedrag maar waar? Hopelijk kan er iemand mij helpen? Hartelijk dank.

Maude
Link naar deze reactie
18/04/2008 @ 16:50
Anje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,
wij zijn via de kinderarts doorverwezen geweest naar het centrum voor kinderpsychiatrie bij az St-Lucas in Brugge. Daar is hij dan getest door een orthopedagoog. Misschien ook eens via je kinderarts vragen? Ofwel eens op het clb vragen, daar zijn ze toch voor?!

Anje

Link naar deze reactie
09/06/2008 @ 16:09
patje81

Online Status Bekijk profiel
mensen de eeuwige discussie wat wel een handicap is en wat niet. Als het met medicatie te onderdrukken is ADHD in dit geval, is het dus geen handicap.
Iedereen heeft dan wel iets. Is een chronische depressie dan ook een handicap?
Nee je moet er mee leren leven, en dat kan een stuk aangenamer worden door medicatie.
Het is maar hoe je het bekijkt. Iemand die spini bifida heeft kun je niet leren lopen, ook niet met medicatie. Iemand met ADHD kan met medicatie zich stukke beter concentreren etc. Dus conclusie, GEEN handicap.
Ik ken er 2 die het hebben volwassenen. De een zegt ik heb het en is een handicap en gaat dus ook niet werken omdat ze het niet wil en dr alles aan doet om niet te hoeven.
De ander heeft het ook, medicatie en werkt gewoon. Waar een wil is is ook een weg :D

Liefs Patje

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 12:26
Marijke 9Maand Moderator

Patje 81, jouw reactie is totaal ongepast, weet jij wel goed wat ADHD is? Ik stel voor dat je eerst wat meer opzoekingswerk verricht voor je hier je mondje komt roeren, want je hebt totaal geen besef van wat je hier allemaal neer komt pennen.

Mijn zoontje nu 6.5 is op zijn 4 jaar getest door het COS te Gent, dat ligt op de tereinen van het UZ Gent maar is volledig onafhankelijk. Wij zijn naar daar gegaan toen Jens drie jaar was, en dit op aanraden van verschillende mensen. Onze Jens kon geen 5 min stilzitten, is rap over zijn toeren, zijn mond staat geen seconde stil enz... Ik moest er eerst op gesprek en heb toen 9 maand op de wachtlijst gestaan (vaak is het langer maar ik kende iemand die daar werkte). Uiteindelijk is mijn zoontje onderzocht door een kinésist, een logopedist, een erghotherapeut, een kindspsycholoog en een kinderpsychiater. Dit alles heeft me maar 50€gekost. 2 Maanden duurde alle onderzoeken en daarna had ik vrij snel de diagnose, mijn zoontje heeft ADHD, kenmerken van ODD en van het autismespectrum, daarenboven heet hij nog eens een hele grote achterstand tov leeftijdsgenootjes. Er werd ons aangeraden om hem bijzonder onderwijs te laten volgen type 3. Dit was een zeer zware klap voor ons, ik wist wel dat er iets wat, maar dat allemaal, dat hadden we niet verwacht, ik had ook helemaal niet verwacht dat hij niet normaal begaafd was, de stap naar het bijzonder onderwijs was dan ook heel moeilijk voor ons, niet dat ik verwachtte dat mijn zoon dokter of advocaat zou worden, maar toch...Ondertss volgt Jens 2 jaar bijzonder onderwijs, hij is er ondertss opengebloeid en doet het goed, hij gaat vooruit, is al veel van zijn achterstand kwijt toch hij heeft het nog altijd moeilijk en dat zal altijd wel zo blijven. Van al de kindjes in zijn en leefgroep is hij toch de rustigste dus dat stelt me ook alweer wat gerust, agressief is hij nog zelden en we weten nu hoe er gepast op te reageren. Onze zoon krijgt sinds januari 2007 ook rilatine, eerst dik tegen mijn goesting, maar het werpt vruchten af dus dat is wat telt voor mij, als mijn kind maar gelukkig is, dank zij dat pilletje is het rustig in zijn hoofd en kan hij beter naar de juf luisteren, hij vraagt er meestal ook zelf naar, toch geef ik het hem hier thuis niet, ik merk niet zoveel verschil als op school dus vind ik het hier niet nodig. Als we weg moeten in de drukte zal hij er zelf wel om vragen en dan maak ik eens een uitzondering.

Dan zou ik juist nog willen zeggen dat ADHD wel een handicap is want mijn zoon heeft zelfs een serieuse verhoging gehad van zijn kindergeld, wel komt dit waarschijnlijk ook door het bijzonder onderwijs, wat best wel duur is (1250€ per jaar). Wij krijgen nu voor 3 kinderen 710€ kindergeld ipv 441€. Voor het geld doen we het niet want ik had liever een kindje gehad met alle kansen kwa onderwijs, maar jammergenoeg heeft 't niet zo mogen zijn. Maar soit, onze Jens is gelukkig op zijn school dus dan zijn wij dat ook.

Ik zie dat je topic al van even geleden dateert maar mocht je vragen hebben stel ze gerust, ik kan je eventueel alle gegevens geven om een afspraak te maken bij het COS.

Marijke

[Laatst gewijzigd door Marijke - 08/07/2008 @ 12:28] - Link naar deze reactie
09/07/2008 @ 10:58
Kiddo

{{url=http://www.zitstil.be}}
Hallo iedereen en ook Maude,

Ik ging jaren op vakantie met kinderen en jongeren die bijzondere aandacht hebben (syndroom van down, autisten, epilepsie, mentale achterstanden, karaktergestoorden, ADHDers, ... noem maar op).

Ik heb eens een cursus gevolgd die gegeven werd door Zit Stil, waarin enorm veel tips werden gegeven ivm hoe omgaan met ADHD'ers.

Ik dacht toen 'amaai das nog eens iets waar je iets aan hebt'. De dokters leggen u wel uit wat ADHD is, maar daarmee weet ge nog ni hoe ge dat moet aanpakken hè.

Tegenwoordig krijgen vele 'heel actieve' kinderen de stempel ADHD op zich gedrukt, wel ik ben met echte zware ADHDers op kamp geweest en ik kan u verzekeren dat dat meer is dan 'heel actief' zijn hoor. Vooral de concentratiestoornissen zijn niet makkelijk, maar zie ADHD aub niet als een handicap.

Succes ermee

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 20:15
Viena

Online Status
De discussie of ADHD al dan niet een handicap is, vind ik eigenlijk nogal straf... Ik werk als therapeut in een revalidatiecentrum voor kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen.

Eén ding is zeker ADHD vormt een serieuze beperking op je functioneren. Bij de meeste kinderen is de hyperactiviteit en de concentratiestoornissen behoorlijk onder controle te krijgen dmv medicatie, maar er zijn kinderen die ondanks dit het toch nog heel moeilijk hebben. Veel kinderen die bij mij komen, beseffen ook dat ze anders zijn en vinden hun eigen overbeweeglijkheid enorm lastig. Je zal maar steeds op je kop krijgen terwijl je er eigenlijk niet kan aan doen. Er gaat namelijk heel wat fout in de chemische werking in de hersenen. Het is dus wel degelijk een stoornis. Of je deze stoornis ook als een handicap ervaart, wordt volgens mij bepaald door de last die je er van hebt in je dagelijkse leven... Maar banaliseer ADHD aub niet!!! Geloof me het leven is dan zwaarder dan je zou denken...

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]