< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Februari 2008-Club » Kindje in stuit: keizersnede of stuitbevalling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Februari 2008-Club
Kindje in stuit: keizersnede of stuitbevalling
14/01/2008 @ 11:11
Elizah

Online Status
Hoi,

Even een vraag: mijn kindje ligt al vanaf week 24 in stuit en doet dat nog steeds (met 35 weken). Grote kans dus dat ze rond de uitgerekende datum nog steeds zo ligt!

Een stuitbevalling lijkt me verschrikkelijk, dus ik neig naar een keizersnede. Toch ben ik heel benieuwd wat jullie ervaring is!
Misschien laat ik me nog overtuigen om toch een stuitbevalling te proberen....

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 11:32
lies

Online Status
hallo, elizah,

ik ben van mijn eerste zoontje bevallen met keizersnede omdat hij in stuit zat. op 36 weken hebben ze nog een meting gedaan van mijn bekken en dat zag er eigenlijk wel goed uit voor een spontane stuitbevalling, ware het niet dat de baby met één beentje naar boven zat en één beentje onder zich. dus een spontane bevallling was dan toch helaas uitgesloten. ik had geen keuze. ik ben dan op donderdagavond (38 wk) binnen gegaan in het ziekenhuis, heb nog een nachtje redelijk goed geslapen en de vrijdagochtend was de operatiekamer voor mij gereserveerd voor de 'bevalling'. alles was dus gepland van te voren.
het was mijn eerste operatie over het algemeen dus ik wist niet wat me te wachten stond. ik vond het best zwaar; de combinatie van zelf te herstellen van de operatie en ook de zorg voor een pasgeboren baby'tje. maar gelukkig ben ik goed hersteld.

en raad eens. ik ben nu ruim 36wk zwanger en mijn tweede kindje zit opnieuw rechtop in mijn buik. nu wel met beide beentjes naar boven dus het zou wel lukken voor een spontane bevalling. maar een stuitbevalling is helaas absoluut uitgesloten als je al een litteken hebt van keizersnede. dus ik weet terug wat me te wachten staat. ook al had ik heel erg gehoopt op een spontane arbeid dit keer.

al bij al valt het wel mee, hoor, die keizersnede. de eerste dagen zijn het zwaarst omdat je nog niet uit je bed kan als je baby'tje huilt enzo. je moet altijd rekenen op de papa of een verpleegster om de baby bij u in bed te brengen, etc... eerste badje, eerste pampertje verversen, dat is dan allemaal voor de papa. niet altijd leuk. ik heb de eerste dagen dan ook behoorlijk wat kraamtranen gelaten. maar dat hoort erbij voor iedereen. je niet laten gaan op dat moment is heel belangrijk. proberen om je geluk te zien doorheen je eigen pijn en je verdriet omdat niet alles loopt zoals je had gehoopt of verwacht.
de band met mijn baby was niet minder sterk, ook al heb ik van 9u tot 11u30 moeten wachten om hem voor het eerst te kunnen vasthouden.

Elizah, ik duim voor jou! Misschien gebeurt er toch nog een klein wondertje en kan je toch spontaan een stuitbevalling hebben?

Veel moed,
Lies

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 11:39
Nancy

Online Status Stuur bericht
ik ben 13 jaar geleden gewoon bevallen met een stuitje.
heb al wel horen zeggen dat dit blijkbaar niet meer gedaan word.
zou best de raad van je gyn opvolgen hoor.
ik persoonlijk heb van de bevalling geen last gehad, ging zelfs vlotter dan de eerste.
maar dat zal zeker afhangen van persoon tot personn.

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 12:08
Anje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo
mijn dochter lag ook in stuit en is met keizersnede geboren. Bij ons in het zh worden geen stuitbevallingen gedaan voor eerste kindjes, als het een tweede is doen ze het soms wel (na bekkenmeting e.d.). Maar omdat mijn dochter dysmatuur was, wilde de gyn geen risico nemen en werd het dus een keizersnede ook al was mijn bekken breed genoeg.

Succes
Anje

Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 16:22
Elizah

Online Status
Dank je wel voor jullie reacties! Tja, blijft moeilijk. Er zitten ook echt wel nadelen aan een keizersnede. Ik had zelf nog niet eens gedacht aan het feit dat je dan de eerste dagen niet uit bent kunt om je kindje te verzorgen, das wel erg jammer lijkt me. Goed om te lezen dat een stuitbevalling ook goed kan gaan. Het is meer dat ik weet dat er wel wat meer kans is op complicaties, omdat het hoofdje er als laatste uit moet en de navelstreng er dan soms omheen zit. Ik wil het liefst zo min mogelijk risco lopen voor het kindje......
Nou ja, ik ga er nog maar eens rustig door met voor en tegen argumenten verzinnen en wie weet is ons meisje zo lief om op het laatste moment toch nog te draaien

Link naar deze reactie
22/01/2008 @ 21:37

Online Status Stuur bericht
mijn kindje is 2 dagen voor de 36 weken gedraait

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]