< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Adoptie- en pleegouderschap » Adoptie- of geboortelijst

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Adoptie- en pleegouderschap
Adoptie- of geboortelijst
16/03/2008 @ 11:53
Veke

Hoi allemaal,
Wij gaan binnenkort ons kindje halen, en wilden graag net zoals bij een geboorte, een lijst leggen in een babywinkel. We zijn al in enkele winkels geweest, maar ze doen daar blijkbaar moeilijk over. Aangezien we geen juiste datum kunnen zeggen, kunnen ze ons niet verder helpen.
We vinden het ook raar om zomaar geld te vragen, dat lijkt alsof de mensen onze adoptie helpen bekostigen, en dat willen we niet.
Geen cadeautip op je kaartje zetten, betekent in onze familie en vriendenkring dat je heel veel prullen krijgt waar je niets mee bent.

Hoe hebben jullie dat opgelost?
Link naar deze reactie
16/03/2008 @ 12:00

Online Status Bekijk profiel
Hallo Veke,

Toch verder zoeken hoor, er zijn winkels die het wel doen!
Wij hebben een aankomstlijst gelegd en pas laten activeren als onze zoon hier was. Van bij het begin werden er geen problemen over gemaakt en alles is vlotjes verlopen!

Suc6 bij je zoektocht!

Link naar deze reactie
16/03/2008 @ 13:38
Veke

Nicole,
Wist jij dan al op voorhand dat je een zoontje zou krijgen en welke leeftijd hij had? Wij weten helemaal niets op voorhand (adoptie uit Kazachstan).
Mijn moeder stelde al voor om in een winkel 2 lijsten te gaan aanleggen, een voor een jongen en een voor een meisje. Zij zou dan de juiste lijst gaan activeren. Maar dan zitten we nog altijd met het probleem van de leeftijd. Een 7maander heeft toch hele andere dingen nodig dan pakweg een 15maander.
We blijven zoeken!

Link naar deze reactie
16/03/2008 @ 22:08
truus

Hallo,

Ik vind dit ook heel moeilijk. Ik denk dat wij gaan wachten tot we thuis zijn. We willen de eerste maanden toch nog geen bezoek ontvangen. Dan kunnen we na aankomst een lijst leggen en dan de kaartjes versturen. Dan hebben de mensen nog de tijd om te gaan kiezen. Of zou dit te laat zijn?

Groetjes Truus
Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 12:36
Ferkateli

Online Status Stuur bericht
Bij geboortelijsten moet je ook niet altijd al weten wat het geslacht is (er zijn toch genoeg ouders die dit niet willen weten op voorhand), en de juiste geboortedatum weet je toch ook niet, dus ik zie niet in waarom ze daar een probleem over moeten maken? Als je het op die manier vergelijkt met een geboorte, kan je ze misschien wel overtuigen? De leeftijd is inderdaad wel moeilijker, maar je kan overwegen om alles voor bijv. 15 maanden te kiezen (als dat je max. opgegeven leeftijd is). Dan past het misschien niet meteen, als het over kleding gaat, maar heb je er later wel wat aan. Wel moeilijk met de seizoenen enzo, dan weet je niet goed of je voor een bepaalde leeftijd winter of zomerspulletjes moet hebben... Is er iemand die je goed vertrouwt en je smaak wat kent en zo de lijst in elkaar kan steken als je naar het thuisfront hebt gebeld om geslacht en leeftijd/kledingmaat door te geven? Als je al op voorhand in de winkel bent geweest met haar/hem, kan je wel je idee overbrengen van wat je wil. Ik denk dat ik mijn zus dit bijv. wel zou kunnen toevertrouwen.

En misschien andere spullen, zoals speelgoed voor vanaf 1,5 jaar bijvoorbeeld, verzorgingsspullen die je niet meteen dringend nodig hebt maar wel kan gebruiken?
Wij hadden bij de geboorte van ons zoontje 3 dingen: een geboortelijst met kleding in de buurt van waar onze familie woont (we zijn zelf uitgeweken), een geboortelijst met verzorgingsspullen en speelgoed bij Dreambaby voor de vrienden over heel België (kon over internet besteld worden) en dan nog een zogenaamde pamperrekening. Het geld dat daar op gestort werd (vaak door vrienden in het buitenland of verre familie die niet op bezoek kon komen), gebruikten we om zelf spulletjes (en pampers!) te kopen voor hem. Ik vond het in het begin ook moeilijk hoor, om geld te vragen, maar sommige mensen vonden dat best handig! En wat speelgoed betreft hebben we bewust heel wat speelgoed gekozen, waar hij nu pas wat aan heeft. Hij is nu bijna 1,5 en heeft nog steeds een voorraadje dat we als 'nieuw' uit te kast kunnen halen. Ik vond het onvoorstelbaar hoeveel kadoos we kregen en ben blij dat er ook heel wat bijzaten voor later, want toen had hij er lang niet zo van kunnen genieten, was gewoon teveel ineens.

Ik denk trouwens dat je meestal voor je vertrekt wel meer weet over je kindje dan jullie. Kazachstan is hier denk ik wel wat een uitzondering in, niet? Ik vind dit wel erg moedig, binnenkort zo vertrekken en niet weten wat je te wachten staat! Ik zou het al te spannend vinden! Ik wens jullie het allerbeste toe!

Link naar deze reactie
17/03/2008 @ 13:58
Karolien

Online Status
Hoi Veke,

Wij gaan ook uit Kazachstan adopteren en zitten een beetje met hetzelfde probleem.

Bij de winkel waar wij willen gaan voor onze 'geboortelijst', stelden ze voor dat we 3 maanden op voorhand de grote stukken al zouden reserveren (buggy enzo heb je normaal gezien toch sowieso nodig). De andere spullen die we dan nog zouden willen, zouden we op een lijst zetten die we zelf bijhouden. Vanaf het moment dat we het geslacht en de leeftijd van ons kindje kennen, zou mijn moeder ofzo de extra dingen nog bij op de lijst laten zetten. Het zou geen probleem zijn om achteraf nog dingen toe te voegen.

Groetjes,
Karolien
Link naar deze reactie
15/04/2008 @ 12:55
friemeltje

Online Status Bekijk profiel
Hej allemaal,

ik snap dat sommigen het moeilijk vinden om geld te vragen. Maar dat zou ik jezelf toch niet zo aantrekken hoor! Als er mensen zijn die liever geen storting doen, dan kopen ze wel iets. Zo moet je maar redeneren.

Ik moet binnen 3 weken bevallen van ons eerste kindje. Maar we zijn er al zeker van dat we het tweede gaan adopteren. Ik was heel snel zwanger, het is echt een bewuste keuze tot adoptie. We moeten nog aan alles beginnen hoor, maar lezen er al heel veel over.

Nou goed, hetgeen ik wil zeggen is het volgende. Een lijst leggen hebben wij niet gedaan, we hebben een deel gekregen en de rest gewoon zelf gekocht. We hebben gedacht aan een rekening te openen voor ons ventje, maar dat paste niet echt in onze redeneringen en niet in wie we zijn als mens. Wij zitten met het gevoel van: hij zal niets tekort komen hier in België, dus waarom een rekening?
Vrienden van ons zijn heel nauw betrokken bij een ngo in Rwanda (Afrika). Die hebben een weeshuis, schooltje opgericht. Nu breiden ze uit door ook een basis ziekhuisje op te richten in het dorpje dat openstaat voor iedereen. Ook heel wat ex-kindsoldaten zitten in het weeshuis.
Ze doen prachtige dingen. Wij hebben nu dus een rekening geopent voor die organisatie. We vragen dus de mensen om geen kadoo's te kopen, maar om het geld over te maken op de rekening. Wij geven dan alles door aan de organisatie in Afrika.

Zo'n dingen zijn dus ook mogelijk.

Groetjes!

Leen

Link naar deze reactie
15/04/2008 @ 16:41
Britt

Online Status Stuur bericht
hey! ik breek even in op het adoptieforum.. ik lees hier op het forum soms wat mee. Mijn zusje zit in een adoptieprocedure vandaar.

Wij gaan zelf bij de geboorte een pamperrekening en een lijst leggen. Bij dreambaby kan je die op internet altijd aanpassen. Je stuurt hem door als hij volledig is.
Misschien is dat een oplossing?
Ik geloof dat je in Kazachstan minstens zo'n drie weken daar bent? Eenmaal je daar bent weet je toch welk kindje je krijgt of niet? (meisje, jongen, leeftijd,...) dan kan je alsnog de aankomstlijst aanpassen. Je moet dan daar wel over een internetaansluiting beschikken ginder. Ik kan moeilijk inschatten, waarschijnlijk is dat ginder niet zo vanzelfsprekend als hier.
veel succes en moed!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]