< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » Zindelijkheidstraining - helemaal hopeloos...

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
Zindelijkheidstraining - helemaal hopeloos...
11/04/2008 @ 13:52
Bieke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Sophie,

zoals hier al eerder gezegd, hangt het af van school tot school (ik ben dus ook van België). We hebben het gevraagd toen we Lotte enkele maanden geleden gingen inschrijven en ze hebben ons duidelijk gezegd dat het bij hen niet toegestaan is. En eerlijk gezegd kan ik hen helemaal begrijpen (hoewel het mij dus niet goed uitkomt...) want een kleuterjuf heeft zo al genoeg werk zonder ook nog eens pampertjes te moeten verversen!

Een situatie zoals bij je zoontje vind ik toch niet echt kunnen, ten eerste is 33 kindjes voor 1 juf al veel (maar dat is spijtig genoeg in veel scholen zo), maar als er dan ook nog eens 12 zijn die nog niet zindelijk zijn... ocharme die kleuterjuf! Ik heb ook met haar te doen!

Groetjes

Link naar deze reactie
11/04/2008 @ 14:20

Hoi hoi...

Jammer zeg, Bieke, dat het nog niet echt wil lukken. Tis op zich inderdaad niet zorgwekkend maar als ze daardoor nog niet naar school kan wel super vervelend natuurlijk..
Toen ik zo zat te lezen kwam er een idee in me op, misschien is het helemaal niets maar goed....
Wat nou als je je dochter overdag extra drinken geeft? Logischerwijs moet ze dan ook vaker plassen toch, de kans dat het dan goed gaat is dan al een stuk groter. Als ze dan eens op het potje gaat zitten moet je natuurlijk vréselijk overdrijven hoe flink ze is! En als ze dan (per ongeluk) ook nog een keer plast dan prijs je haar natuurlijk helemaal de hemel in, je doet een vreugdedansje en een bijzonder liedje en vooral gewoon lekker gek omdat ze zo ontzettend goed is geweest...

Hier werd mijn zoontje echt helemaal hysterisch toen hij het potje alleen al zag, en sinds hij voor de lol zijn knuffel erop heeft gehad (omdat zijn konijn nodig moest plassen)wil hij zelf iedere keer plassen op het potje!

Heel veel succes ermee in elk geval!

Groetjes.
Link naar deze reactie
11/04/2008 @ 16:14
Bieke

Hey Vera,

als Lotte op het potje gaat (zonder iets te doen weliswaar), moeten de knuffels ook altijd mee

Vorig weekend zat ze zelf op het grote toilet (met zo'n verkleinladder/bril), favoriete knuffel ('poesje') zat op haar andere potje aan haar voeten en de 'baby' (pop) zat ernaast op het poppenpotje
Op zo'n momenten hoop ik dan dat er van al dat plezier toch ook een plasje zal komen, maar zonder resultaat dus... Zo gauw ik zeg dat ze nu flink pipi moet doen, is 't 'nee, nee, nee!'
't Is op zich al een grote drinker, dus plasjes genoeg in haar buikje , maar ze houdt ze gewoon op tot ze haar pamper aan heeft! Ik laat haar dan in haar blote poep lopen, zie dat ze moet gaan omdat ze op zo'n typische manier haar beentjes tegen elkaar houdt , maar op 't potje gaan, no way, ze gaat gewoon haar pamper halen en doet dan pas pipi. Ze loopt trouwens precies niet graag in haar blote poep, meestal staat ze daar direct met haar pamper, broek en sloefkes om terug aangekleed te worden... En als ik dan zeg 'Gaat Lotteke haar pampertje terug aandoen?' is het altijd hééél overtuigend van ja! Zeker als ik zie dat ze moet gaan. Ze weet dus hééél goed wanneer ze pipi moet doen en wanneer niet, en toch had ze overlaatst weer een accidentje: ze ging in bad en ging eerst nog eens op haar potje zitten, blijkbaar was 't hoge nood want ze begon dan toch (na een 10-tal minuutjes spelen op 't potje) een plasje te doen en ineens stond ze recht, terwijl ze bezig was... Ik heb haar dus gewoon terug neergezet, gezegd dat het niets was en getroost, maar ze vindt dat dus zelf vreselijk hé, zo brullen!!! Ook zei ik heel uitbundig dat ze zo flink was dat ze op 't potje deed, maar toch bleef ze brullen tot ik haar uiteindelijk maar gewoon in bad gezet heb. 't Is precies of ze schrik heeft nu als ze pipi doet in 't potje...
Toen ze zindelijk was op 17 maanden had ze dat dus nooit voor, toen bleef ze gewoon rustig zitten tot ze gedaan had met plassen, maar het lijkt wel of ze er nu geen geduld meer voor heeft, want àls ze plast op 't potje (1 keer om de paar weken), staat ze gegarandeerd recht terwijl ze nog bezig is... heel raar...

Groetjes

[Laatst gewijzigd door Bieke - 11/04/2008 @ 16:17] - Link naar deze reactie
17/04/2008 @ 21:22
Ferkateli

Online Status Stuur bericht
Dag Bieke,

Mijn zoontje is nog niet zo oud als je dochter, maar ik heb onlangs m'n eerste tips gekregen voor het beginnen met de zindelijkheidstraining en nu ze nog vers in m'n geheugen zitten, schrijf ik ze even voor je neer, misschien heb je er iets aan...

*begin (of in jouw geval begin opnieuw) met je kindje gewoon af en toe op het potje te laten zitten, niet om pipi of kaka te doen, gewoon om er op te zitten. Leer haar om er gedurende de tijd van 1 liedje of versje op te blijven zitten (ik moet nog steeds een potjesversje verzinnen, maar elk soort versje is goed hoor). Dus niets zeggen van 'nu moet je pipi doen'. Niets moeten, gewoon lekker zitten en later hopelijk vanzelf alles loslaten...

*neem haar mee naar het toilet als je zelf gaat (als je jezelf daar niet ongemakkelijk bij voelt) en leg uit wat er gebeurt. Mijn zoontje mag altijd mee en 1 stukje toiletpapier in het toilet gooien als ik klaar ben, vind ie geweldig... Eventueel zet je een potje daar en mag ze daar op gaan zitten terwijl jij gaat

*wees ALTIJD positief over haar pipi of kaka, ook als het in de pamper is. Zo leert ze dat het niet iets waar ze vies voor moet zijn, of iets waarmee ze je kan chanteren/irriteren in jouw geval. Het lijkt raar om haar te prijzen als ze een pamper vol doet, omdat je dat nu net niet wil, maar als je de nadruk legt op dat ze flink kaka heeft gedaan, en het flink tegen jou is komen zeggen, zonder dat je de nadruk legt op het feit dat het in een pamper is, kan het misschien wel helpen om haar trots te laten zijn over haar 'hoopje' . Forceren, boos worden of zelfs maar geïrriteerd zijn, heeft gewoon altijd het tegengestelde effect...

*Laat haar toe om ongelukjes te hebben. Van een natte broek hebben ze veel meer last dan van een 'natte' pamper. Dit deel zou ik wel moeilijk vinden als je bijv. tapijt of een stoffen zetel hebt, maar het hoort er wel bij vrees ik... Je hebt de hele zomer om haar in een (zwem)broekje buiten te laten lopen, als het weer een beetje mee zit. Lijkt me de ideale periode om haar via ongelukjes te leren droog te worden...

Geef vooral de moed niet op! Ik vind dat je nog tijd genoeg hebt, 4 maand is langer dan je denkt hoor. Als je nu het gewoon wat laat bezinken, rustig aan doet en haar laat wennen aan de gedachte van op het potje gaan, en er in de zomervakantie wat extra tijd aan spendeert, denk ik echt dat het gaat lukken om haar tegen september droog te hebben!

Succes!
Kat

Link naar deze reactie
20/04/2008 @ 21:25
Helen

Online Status
Heyhey! wat betreft zindelijkheids training (als we het daar dan nu toch over hebben) mijn dochter is nu 1,5 en geeft aan wanneer ze 'moet'; ze wijst dan naar haar luier en zegt dan "poepie" (ook met een plasje maar ook als ze een scheet heeft gelaten, sorry voor de details haha) afijn, achteraf dus. In ieder geval vond ik het al fijn dat ze het zelf aan geeft, dus ik denk dat ik misschien ook wel kan beginnen met zindelijkheidstraining. Of is het te vroeg? wat vinden jullie?
en hoe kan ik het dan het beste aan pakken.... met 1,5 is ze nog niet echt heel gevoelig voor sticker- systemen denk ik...
ik zat zelf te denken aan het volgende: ze heeft een spaarpot van een leeuw, die brult als je er een muntje in stopt, dat vindt ze geweldig! misschien dat ik dat als beloningssysteem kan gebruiken... wat denken jullie?
te vroeg?
en hoe hebben jullie het verder aangepakt (aangezien ze het dus achteraf meldt, en niet van tevoren)
groetjes Helen & Evi

Link naar deze reactie
21/04/2008 @ 09:45
Bieke

Helen,

Lotte deed dat ook op die leeftijd, ze was (zo goed als) droog, dag en nacht. Maar blijkbaar is dat toch nog veel te vroeg en bijna alle kindjes die op die leeftijd droog zijn, 'hervallen' na een paar weken... (dat zegt iedereen mij toch). Naar 't schijnt is het het beste om ze op die moment niet op het potje te leren gaan, want als ze hervallen, is het nog eens zo moeilijk om het hen aan te leren... Spijtig genoeg is dat hier dus helemaal het geval... Nu bijna 8 maanden later, is er nog altijd geen beterschap, op een occasioneel plasje op het potje na (meestal in de crèche waar ze samen met de andere kindjes op het potje gezet wordt)

Link naar deze reactie
21/04/2008 @ 10:21
danielle

Online Status
beste bieke,
bij vele mensen die ik ken met kindejes die hebben mij ook bevestigt dat zindelijkheid op een dikke 14 dagen in orde kan komen maar ja je hebt er uitzonderingen tussen die er wat langer over doen, ik heb nu een dochterje die ik ook proper probeer te krijgen ze zegt ook elke keer dat ze kaka of pipi gedaan heeft maar ze weigert om op het potje te gaan zitten, laat je kindje nog maar eventjes doen uiteindelijk zal het wel uit haar zelf op het potje gaan want hoe ouder ze worden hou vies ze van hun eigen worden als ze in hun broekje hebben gedaan. Dit zijn mijn ervaringen met mijn dochters en tot nu toe zijn ze heel goed verlopen.
Misschien 1 tipje probeer eens sponssen shortjes aan te doen en bijt op je tanden en negeer haar als ze vraagt voor een pampertje aan te doen, als je toch wil dat ze proper wordt. Het loopt wel allemaal goed af je gaat zien tegen dat ze naar school moet in sept zal ze wel proper zijn gewoon engelengeduld hebben.
Hallo Helen,
persoonlijk vind ik 1,5 nogal jong om eraan te beginnen ondanks ze toch al aangeeft dat ze haar boodschap gedaan heeft, maar ja dat is ieder zijn mening, maar als je wil je kan altijd proberen en je zult wel gauw merken of het gaat lukken of niet.

[Laatst gewijzigd door danielle - 21/04/2008 @ 10:26] - Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 17:41
Bieke

Het is gelukt! Ze is zindelijk!!!
Met veel moeite en doorzettingsvermogen, maar toch...

In de crèche deed ze al veel langer op 't potje, maar thuis weigerde ze, dus uiteindelijk hebben we gewoon de grote middelen ingezet en geweigerd een pamper aan te doen. 2 weken geleden had ze heel de week flink op 't potje gedaan in de crèche, die vrijdag had ze een hele dag zonder pamper gedaan (in de crèche), zonder accidentjes, dus 's zaterdags heb ik ook geen pamper aangedaan. Zoals verwacht bleef ze weigeren om op 't potje te gaan thuis, mat alle gevolgen vandien: 8 keer in de broek op 1 dag tijd, maar de 9e keer heb ik haar net op tijd op 't potje gezet, dus mooi in 't potje. Ik denk dat ze toen onze reactie toch wel leuker vond dan als het weer eens in de broek was, en sindsdien alles mooi in 't potje!!! Op maandag heeft ze nog 1 ongelukje gehad, maar dat was het. Eigenlijk was ze dus uiteindelijk op 3 dagen volledig proper...

Gelukkig kan mama dus even koppig zijn als dochter, want 't was gewoon een kwestie van doorzetten...

Groetjes

Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 07:44
kelleke

Online Status Stuur bericht
mijn zoontje is nu 20 maanden en sinds een 2tal weken proper... wat pipi betreft toch... vind het echt de laatste 2 dgen vies dat er pipi in de onderbroek komt. ook kaka vind hij wel vies maar gaat stevast in de onderbroek ik kap het dan in het potje en zeg daar moet dat... maar doet dat eigenlijk niet. heeft er soms nog iemand tips?? vorige week wel 2 keer gedaan per ongeluk en was dan wel heeeeeeeeel fier maar nu... of gaat dit ook wel vanzelf komen gelijk de pipi??? ik ben vandaag begonne met een broek boven de onderbroek ben is benieuwd.

groetjes
kelly

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]