< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » gewone opvang (-3jaar) voor kindjes met een handicap

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kindjes met een handicap
gewone opvang (-3jaar) voor kindjes met een handicap
18/06/2008 @ 16:17

Zijn er mensen onder jullie wiens kind(eren)met een handicap, toch naar een 'gewone' kinderopvang gaan? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Link naar deze reactie
18/06/2008 @ 21:54
Suzan

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat mijn zus gastouder is in Nederland die ook geregeld een meisje met het syndroom van down opvangt.
Net al de andere kindjes die mijn zus "opvangt" in haar eigen huis krijgt mijn zus van de ouders mee hoe ze de verzorging gewenst hebben en van wat ik gehoord heb gaat dit goed.
Van het gastouderburo hadden ze mijn zus al wel bij de sollicitatie gevraagd of ze kindjes met een handicap ook op wilde vangen, voor mijn zus was dit geen probleem.
Groetjes!
Link naar deze reactie
19/06/2008 @ 06:40
karla

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
mijn dochter heft ook down en gaat ook naar de gewone kinderopvang. ze zit sinds dat ze 3 maand is bij een onthaalmoeder en dat loopt heel goed. ze leert ze veel hoor.

groetjes karla

Link naar deze reactie
20/06/2008 @ 22:29
Kim~Tibo*~Jonas~Yenthe

Jonas is ook altijd gewoon naar de onthaalmoeder geweest.

Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 15:01

Bedankt voor jullie reacties. Wat verwachten jullie van inclusieve opvang? Hebben jullie eventueel voorstellen voor een beter beleid inzake kinderopvang?
Link naar deze reactie
24/06/2008 @ 17:49
karla

wij hebben dus een onthaalmoeder voor Jana. daar komt dus ook een kinésiste van de thuisbegeleiding en af en toe ook eens de gezinsbegeleidster. Jana doet het op zich goed dus meer kan ik daar niet van verwachten vind ik. ze word gewoon mee in de groep gezet en zo.
ben eerder bang voor als ze naar een gewone school zal gaan, dat is tenminste ons doel, nu enkel afwachten of de scholen er echt voor open staan.

groetjes karla

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 14:34
Patricia

Da's heel positief om te horen dat het zo goed gaat in de opvang. Ik hoop dat het even positief zal verlopen bij haar eerste schoolervaringen. Ik ben er alleszins van overtuigd dat zowel Jana, als de andere kinderen én de juf/meester veel zullen leren van elkaar.
Nog veel geluk!
Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 14:49

Online Status Bekijk profiel
Hoi

Wat wij wel hebben gemerkt bij ons oudste dochter Nienke die ook downsyndroom heeft is dat de onthaalmoeder dubbel geld krijgt bij opvang van Nienke en dit zeker voor 1 jaar.
Dit waren speciale papieren die door de dokter moesten ondertekend worden.

Nienke zit nu op gewoon onderwijs in het zomerklasje en dit gaat super. Volgend jaar gaat ze nog een jaartje zomerklas en dit omdat wanneer zij dan met die klas meegaat naar het eerste leerjaar er meer kans is dat zij ook verder kan meet de groep van nu merken we dat het nog niet gaat. Dus volgend jaar verder bezien en dan gaat ze mee naar het 1ste kleuterklasje en zo verder en wie weet het eerste leerjaar.

Groetjes
Marijke

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 17:18
karla

de onthaalmoeder van jana krijgt ook extra geld, dacht iets van een 8 euro per dag extra ongeacht jana een hele of een halve dag gaat.
dit wel zo lang jana daar zal zijn.

patricia, mag ik uit eigen nieuwsgierigheid vragen waarom je ons deze vragen stelt?

groetjes karla

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 20:09
Sientje

Jana, mjn dochter(geen syndroom van down, wel ontwikkelingsachterstand en epilepsie en vermoedde van ASS) zit in een gewone kleuterschool. Je moet wel even zoeken want niet alle scholen staan er voor open. inès zat eerst in een andere school en die school wou haar na 2 halve dagen al naar type 2 sturen.
Nu zit ze in een andere kleuterschool. een heel verschil met de eerste school. deze school wil ervoor gaan en doet er ook moeite voor.
Volgend jaar mag ze naar het 2de kleuterklasje gaan.
Het COS heeft zelf moeten toegeven dat ze te goed is voor type 2.
Ik zou zeggen. Goed zoeken, horen wat andere mensen van die school vertellen. want sommige scholen houden alle van kinderen waar niets mee scheelt.

sientje

Link naar deze reactie
25/06/2008 @ 20:57
karla

heb ook een school op het oog waarvan ik weet dat ze niet terugschrikken voor kinderen met leerproblemen en autisme en dergelijke. hoor van die school veel positieve dingen dus wil in september een afspraak maken om eens te praten. voor 3 jaar zouden we jana niet naar school sturen dus. ze moeten idd de wil hebben om er voor te gaan. zullen ook nog langs het COS gaan voordien, ze is al getest op 1 jaar en moest weerkomen rond 2.5 jaar.
er is ook nog een school hier in de buurt waar al kindjes met een handicap zitten en die er ook veel voor doen blijkbaar. en hier aan het begin van de straat is ook een school. maar als ze naar die school kan waar ik eerst over sprak zit ze niet in de voorschoolse opvang (dicht bij mijn werk) en kan mijn moeder ze ook makkelijk afhalen.

komt toch veel bij kijken allemaal he.

groetjes karla

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 16:47
Patricia

Ja hoor Karla. Ik ben laatstejaarsstudente gezinswetenschappen (heel leerrijke, interessante opleiding voor mensen die geboeid zijn door gezin en relaties) en werk momenteel aan een eindwerk over inclusie van kinderen met specifieke zorgbehoeften in de 'gewone' kinderopvang.Het is de bedoeling dat we leren probleemoplossend denken.
Het onderwerp 'inclusie' is tegenwoordig een hot item, maar dat het in de praktijk niet altijd zo gaat als men zou willen, hoeft geen betoog. Dit merkte ik althans tijdens mijn stageperiode in een dienst voor opvanggezinnen. Het ligt hier meestal niet aan de goodwill van de opvang zelf, maar eerder aan de organisatie van de opvang of ruimer gezien, het beleid.
In functie van mijn eindwerk wil ik mij niet alleen baseren op literatuur, studies en onderzoeken, maar liever nog bij de mensen zelf polsen naar hun ervaringen, zowel positief als minder positief. Het kan alleen maar bouwen aan verbetering.
Alvast bedankt voor de reacties! En er zijn er natuurlijk nog meer welkom!
Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 16:50
Patricia

Even ter info: Ik denk dat deze extra vergoeding een logisch gevolg is op een ministerieel besluit van 9 juli 2001. Het gaat over de toekenning van een financiële ondersteuning voor de inclusieve opvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte, aan de opvangvoorzieningen die erkend zijn door of onder toezicht staan van Kind en Gezin (B.S. 28 augustus 2001).
Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 17:12
karla

ik werk zelf bij het OCMW als gezinshelpster dus ken de dienst opvanggezinnen waaronder de onthaalmoeder van jana valt wel vrij goed.
toen jana geboren was hebben wij de onthaalmoeder eerst gecontacteerd met de vraag of ze het zag zitten om een kindje met down op te vangen, aangezien er toch extra kantjes aan zijn. ze kreeg van ons de kans om jana te weigeren als ze het niet zag zitten. uiteindelijk bleek het dus wel haar droom een kindje met down op te vangen dus was er geen probleem.
wat me wel opviel is dat idd de hogere instanties er niet echt op voorzien zijn. zo moest dus worden uitgezocht of de onthaalmoeder extra vergoeding kreeg, aangezien jana voor meer dan 1 kind telt in hun bezetting moest daar ook rekening mee worden gehouden. waar ik wel een probleem mee ondervind is dus het feit dat van kind en gezin uit jana maar als 1 kind ten laste telt terwijl het voor de belastingen als 2 kinderen ten laste telt. als je dan weet dat je normaal vanaf 2 kinderen ten laste je nog een korting krijgt klopt het dus niet dat jana deze niet krijgt. omdat dus het te betalen bedrag per dag via je inkomsten berekend word. is een punt waar geen duidelijkheid in zit. verder merk ik niet bepaald veel dingen op.
mischien heb je hier ook wat aan.

groetjes karla

Link naar deze reactie
29/06/2008 @ 13:37
Kim~Tibo*~Jonas~Yenthe

Mijn onthaalmoeder kreeg voor Jonas ook het dubbele omdat ze door Jonas op te vangen 1 kindje minder mocht houden omdat Jonas voor 2 telde....

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]