< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Vaginaal sterk gespierd

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Vaginaal sterk gespierd
01/07/2008 @ 10:53
ikje

Hey!

Ik heb een nogal genant vraagje...op dit moment ben ik 35 weken zwanger van onze eerste spruit en tot nu toe verloopt de zwangerschap fantastisch! Maar ik maak me toch wat zorgen over de bevalling. Ik ben vaginaal nogal sterk gespierd. Praktisch houdt dit in dat ik de spier volledig kan controleren (zoals opspannen, ontspannen), maar dat wil ook zeggen dat mijn spier vaak te stijf staat: maw het is nogal nauw... Elke keer dat mijn man en ik sex hebben, moet die spier als het ware terug wat geforceerd worden.
Dus je kan je wel voorstellen dat ik het niet direct zie zitten om daar een hoofdje door te krijgen...
Wie had dit ook en hoe verliep de bevalling?
Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:04
Miranda

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey,

Hier beetje zelfde probleem, tenminste ik denk dat dat ook een van de redenen is geweest van mijn bevallingsverhaal. Ik heb er altijd wel aan gedacht maar het nooit met iemand over gehad, totdat ik jouw vraagje las. Je kan mijn profiel lezen als je wil. Mijn meisje wou niet indalen...ik denk dat het door de navelstreng kwam maar ook onbewust omdat ik niet kon/wou ontspannen. Toen ik dus accepteerde dat het een keizersnede werd en pijnstilling zou krijgen is ze er ineens door geschoten. Bevallen ging uiteindelijk goed, wel ingeknipt. Ik denk dat je gewoon goed moet leren om je te ontspannen, dat zal zeker helpen. Want gespannen vrijen doet ook pijn, en als je je ontspand is het ook niet zo nauw. Tenminste bij mij wel.

In ieders geval heel veel success, en echt ga op Yoga of een bevallings cursus. Ik ga dat bij een eventuele tweede wel doen, heb het nu niet gedaan maar denk dat ik er wel baat bij zou hebben gehad met het ontspannen.

Groetjes,
Miranda

[Laatst gewijzigd door Miranda - 01/07/2008 @ 11:05] - Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:05
Missy

Ik had dit probleem ook. Op zich viel de bevalling wel mee, maar het is natuurlijk een beetje harder werken tijdens het persen. Volgens de vroedvrouw ging ik bij iedere perswee 3 stappen vooruit en als de wee voorbij was ineens 2 stappen achteruit... Dat wil je dus niet horen als je daar ligt! Uiteindelijk heeft het persen bij mij iets langer dan een uur geduurd en dan heeft de gynaecoloog een beetje geholpen met de schaar Ons zoontje had dan ook wel een iets groter hoofdje dan gemiddeld, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben. Niet teveel zorgen over maken, en het voordeel is dan wel dat je achteraf sneller hersteld.
Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:19
ikje

Alvast bedankt voor de geruststellingen...
Ik kan mijn spier ontspannen, maar bij verschillende bewegingen spant ik die overdag onbewust op waardoor ze altijd wat gespannen staat. Zo heb ik toevallig ontdekt dat ik bij niezen de spier opspan.
Volgens de gyn zou ze gewoon wat meer moeten knippen , maar ik weet niet of ze beseft hoe hard die spier spant, want vrijdag doet ze pas de eerste vaginale controle.
Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:28
Miranda

Hey,

Het zal denk ik meevallen, als het niet zal gaan zal je gyn daar heus wel actie voor ondernemen. Als het echt niet lukt kun je altijd nog met een keizersnede bevallen.

Success in ieders geval en geniet van je bevalling, des te leuker en ontspannender je het maakt des te makkelijker het gaat.

Groetjes,
miranda

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:29
knabbel

Online Status Stuur bericht
ik heb hier ook last van, bij de bevalling van robbe heb ik ook meer dan een uur moeten persen, ze vroeg of ik vroeger toevallig soms veel gedanst heb, ik heb jazz ballet gedaan van mijn 6 tot 18 jaar, waardoor de spieren vanonder ook extra sterk zijn, waardoor mijn bevalling veel trager ging, uiteindelijk heeft ze geknipt en hem met de zuignap gehaald, want bij mij ging hij dus tijdens het persen ook steeds terug naar binnen

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:31
Britt

Online Status Stuur bericht
Hey Ikje, volgens mijn kine kan je best je bekkenbodemspieren trainen voor de bevalling omdat je bevalling dan makkelijker wordt.
Dus in dat geval zou jouw bevalling juist makkelijker moeten gaan.

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 11:35
ikje

Héél erg bedankt voor jullie bemoedigende woorden! Ik hoop echt dat jullie gelijk hebben en dat de bevalling zal meevallen (op wat langer persen na).
De gyn vroeg ook of ik vroeger aan paardrijden had gedaan of intensief gesport had, maar ik ben totaal niet sportief, dus ik heb geen idee waar het vandaan komt...
Ik ben benieuwd wat ze vrijdag zal zeggen...
Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 17:20
Karin

hoi
ik heb dat ook.sex gaat vaak ook moeilijk in t begin.maar eruit is toch anders als erin.ik heb maar een kwartiertje hoeven persen en was niet eens gescheurd of geknipt.volgens de vk was de boel schijnbaar lekker elastisch,ondanks of misschien juist doordat de spieren nogal sterk zijn.
succes met bevallen.!!
Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 21:12
Neentje

hoi,

ook ik had dit bij Mattis aan de hand, de gyn zei dat dit positief was... kan je meer meewerken. Toch hebben ze me een knipje gegeven, maar dit voel je echt niet hoor. (juist nadien is dit niet zo fijn).

De gyn vroeg me ook of ik sport deed, paardrijden ofzo? sterke bekkenbodemspieren. Maar nee, ik rijd geen paard. Vroeger wel gedanst.

succes, niet te veel over piekeren.

x

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 21:39
M&M

Online Status Bekijk profiel
Hier wel een mama met sterke bekkenbodemspieren door het paardrijden. Tijdens de zwangerschap van Wout vroeg de gyne me bij een controle om de spieren op te spannen ... haha, je had zijn gezicht moeten zien .

De bevalling van Wout ging moeizaam, vooral de ontsluiting dan, omdat hij een sterrenkijkertje was. Vanaf het moment dat ik mocht persen was hij er na 2 persweeën. Ik was wel geknipt en gescheurd. Maar omdat ik voordien mijn bekkenbodemspieren al goed onder controle had ging het herstel daarna ook wel vlotter.
De tweede bevalling ging veel vlotter. Deze keer wel meer persweeën gehad (6 à 8) voor ze er was maar geen knip of scheur!
Dus ik denk niet dat het per se een hinderpaal hoeft te zijn. Wat ik wel heb ondervonden is dat het vrijen nu vlotter gaat, dus dat is zeker toch iets positiefs .

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 10:23
ikje

Thx! Ik hoop alvast dat jullie gelijk hebben en dat alles nog wat vlotter gaat! Vooral achteraf zou dat een goede zaak zijn
Ik denk dat de gyn toch ook zal verschieten als ze vraagt om mijn spier even op te spannen, want dat lukt me ook enorm goed
Ik moet zeggen dat jullie mij allemaal wel een beetje gerust gesteld hebben! Thx!
Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 10:51
Sara

Ik heb zelf een vrij sterke vorm van "te sterke bekkenbodemspieren"..., ik heb nl vaginisme. Houdt in dat mijn spieren moeilijk te ontspannen zijn en ik die onbewust constant opspan, en dat ik wat seks betreft al een hele weg heb afgelegd met hulp van kine en seksuologe om gewoon al in staat te zijn om op een gewone manier seks te kunnen hebben en zonder al te veel pijn een eendebek te kunnen laten inbrengen... Kan je zeggen, het is een heel genant probleem, vooral ook psychisch heb ik ervaren (al heb ik nooit iets negatiefs meegemaakt op dat vlak hoor, geen idee waar het vandaan komt).
Nu ben ik dus zwanger, en ook ik ben bang voor die bevalling uiteraard. Geen idee wat ik nu weer mag verwachten. Maar ook volgens de behandelingsartsen zou de bevalling identiek verlopen als die van eender wie anders, door de hormonen die vrijkomen en die die spieren helpen te ontspannen en door het feit dat er iets uit duwen nu eenmaal heel iets anders is dan iets erin krijgen.
Binnen een paar weken heb ik pas mijn eerste vaginale onderzoek, maar heb dit al wel aan de gyn vertelt. Sommigen zeggen dat een epidurale me zou helpen (maar dan vooral door de pijn zelf weg te nemen en me daardoor meer op mijn gemak te doen voelen, omdat ik zoveel schrik heb denk ik), volgens anderen is het al helemaal geen probleem. Denk dat ik een van de weinigen ben die evenveel schrik heeft van de bevalling zelf als van het toucheren...

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 13:36
ikje

hey Sara,

ik zie veel gelijkenissen in je verhaal...maar ook ik heb niets meegemaakt waar ik het mee kan verklaren. Psychologisch heb ik er gelukkig geen last van, alleen maak ik me ook wat zorgen om de bevalling. Mijn gyn raadt me aan om geen epi de nemen, zodat ik zeker goed voel wanneer ik moet meepersen. Anders ging dat problemen geven. Maar zoals ik hiervoor reeds zei: vrijdag is het de eerste vaginale controle, dus ik heb geen idee of ze wel beseft hoe stevig die spier is! Ik hou je alleszins op de hoogte!
Succes!
Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 13:53
elisa

Hé Ikje, geen zorgen maken hoor... Ik heb ook sterke spieren, heb veel gedanst enzo, en zie er alleen maar voordelen in. Tenminste als je je kan ontspannen...
Ik heb ondertussen 2 bevallingen gehad, 2 snelle : alletwee mijn zoontjes waren er op 3 uur, zonder knip of scheur. De jongste was 4 kilo 140 (!!!!) en ook dat ging erg makkelijk. Halverwege de bevalling ben ik even in paniek geschoten omdat ik wist dat hij zo zwaar was, en ben dus inderdaad mijn spieren erg beginnen opspannen, waardoor ik het gevoel had dat hij niet naar beneden wou komen. Heb dit toen tegen mijn vroedvrouw gezegd : hij komt niet, hij komt echt niet, ik denk dat ik een keizersnede nodig heb... (nu kan ik er erg om lachen, toen niet, alhoewel ik de rust zelve was). Zij raadde me toen aan wat rond te wandelen, ben kwartiertje op het toilet gaan zitten op mijn uppie (ze kwam wel regelmatig kijken tuurlijk), en oeps, daarna lukte het ineens wel.
DUs ,vertrouw maar op jezelf, het lukt je. ALs het mij gelukt is ,waarom zou het jouw niet lukken? EN vaak kan het ook zonder knippen of scheuren hoor, als de vroedvrouw of gyn je maar goed begeleidt...
Succes.
Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 13:58
ikje

Thx Elisa!
Jullie bemoedigende woorden en ervaringen krikken me op!

Ik heb ook besloten om te beginnen met perineum massage olie van Weleda. Ik weet niet of het iets zal helpen, maar slecht zal het ook niet doen.
Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 16:33
ikje

@Sara
Het toucheren is redelijk goed verlopen! De gyn was wel niet zo zacht als mijn ventje, maar het viel goed mee! Nu de bevalling nog!
Succes meid!!
Link naar deze reactie
08/07/2008 @ 22:25
Sara

Hihi, dankje voor de info! Fijn dat dat stukje bij jou alvast erg goed is gegaan... Bij mij volgt dit volgende week woensdag, maar dat zal dan wellicht ook wel meevallen. 'k Laat je nog wat weten.

Nu inderdaad de bevalling zelf nog, maar dat gaat vast ook vlotjes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]