[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 03/07/2008 @ 08:35 mams | Hallo, die van mij zit nog niet in deze periode....wacht in spanning af...pfff... Mijn buren hebben wel kindjes in deze leeftijd en nu met het mooie weer zijn ze natuurlijk veel buiten. Deze kindjes hebben ook een gigantische eigen wil en proberen alles uit. Wat me echter opvalt is dat ze constant negatieve aandacht vragen. Dit krijgen ze dus ook absoluut!!! Wat ik 'mis' is ook eens iets positiefs, dit hoor ik daar niet, als ze mooi aan het spelen zijn ofzo of in wat voor situatie dan ook, geef eens een compliment denk ik dan als ik haar weer hoor tieren... Ze willen aandacht, probeer ook eens iets positiefs te zeggen, daar groeien die kindjes van!! Wat ik nu net op heb geschreven is dus puur de situatie van mijn buren, ik kan niet zeggen of het bij jou ook het geval is maar wilde het toch even zeggen, het kan zijn dat je in een negatieve spiraal bent gekomen waarin alleen nog maar de negatieve dingen worden benoemd en deze spiraal moet dan worden doorbroken. In ieder geval; succes ermee!! |
| 03/07/2008 @ 09:03 esther | Met een kind kon ik nog best tegen de kuren en ben toen helaas niet altijd even consequent geweest . Maar nu met twee kinderen . Ik weet hoe je je moet voelen! En hier ook hoor. Iedereen vindt hem fantastisch, intelligent en erg lief. Mijn ouders zijn nu een paar keer bij zijn buien geweest en herkenden hem niet. Wat bij mij heeft geholpen is het lezen van het boekje Peuterpuberteit. Mijn zoon is ver vooruit wat betreft taal en motoriek. Doordat hij zo goed praat ging ik ervan uit dat hij me ook daadwerkelijk begrijpt. Maar een kind van net twee jaar heeft dat vermogen nog niet. Hij kan zich niet in anderen verplaatsen. Dat uitproberen en die buien zijn ook niet bedoeld om je dwars te zitten of je te irriteren. Het is een natuurlijke drang om grenzen te verkennen en te verleggen. Met dit alles in mijn achterhoofd kan ik me beter in mijn zoon verplaatsen. Dat praat natuurlijk zijn gedrag niet goed! Ik zeg nu ook vaak dat hij best boos mag zijn, maar dat hij niet met speelgoed mag gooien. Er staat zelfs in dat boekje dat een peuter pas na 1000x nee zeggen (=ongeveer drie weken ) begrijpt dat hij iets daadwerkelijk niet mag!Wat ik nu doe is hem direct na negatief gedrag uit de situatie halen. Eerst deed ik dat nooit, omdat ik dat als belonen zag. Ik leid hem dan af met wat anders en geef hem dan aandacht als hij lief speelt. Ik zeg nu ook heel duidelijk dat ik niet naar hem luister wanneer hij negatieve aandacht vraagt. Dan is het ook snel gedaan. Om het voor mezelf leuk te houden wissel ik ook af. De boodschap is altijd 'nee' wanneer iets niet mag, maar de manier waarop ik dat breng doe ik afwisselend. Natuurlijk wel altijd duidelijk. Ik leg ook uit waarom dingen niet mogen, omdat ze gevaarlijk zijn of veel geluid maken. Ik zet hem tegenwoordig ook niet meer in de hoek. Werkt hier niet en irriteert me alleen maar. Hij loopt er continu uit en zit me dan uit te dagen. Als hij echt iets doet wat niet kan, dan hou ik hem vast. Hij begint dan te schreeuwen en te huilen, maar geef hier geen aandacht aan. Ik vraag dan een paar keer of hij het niet meer zal doen. Pas als hij zegt van niet, dan laat ik hem gaan na een knuffel en een kus. Hier werkt dit allemaal best goed en is voor jezelf ook beter uit te houden. Anders blijf je heel erg in het negatieve hangen. Natuurlijk laat ik mezelf met regelmaat gaan en ben dan inderdaad aan het schreeuwen met de nodige schuldgevoelens als gevolg... Klinkt trouwens goed je nieuwe aanpak ![]() |
| 03/07/2008 @ 09:07 esther | Wat mams zegt klopt inderdaad. Ik geef mijn oudste ook veel meer positieve aandacht. Een kus of knuffel tussendoor, een aai over zijn hoofd, zeggen dat hij lief speelt. Ik geef hem kleine klusjes en zeg dan dat hij mama zo goed helpt. Ze groeien inderdaad van positieve aandacht, vooral in hun zelfvertrouwen! Soms is positieve aandacht geven heel moeilijk, vooral wanneer je moe bent en wanneer hij al de hele dag negatieve aandacht vraagt. |
| 03/07/2008 @ 10:01 barbara | Hier ook zo'n heeerlijk kind, winkels die tractors verkopen sla ik tegenwoordig maar over, want dan krijgen we van die reclame taferelen, echt 1 ramp!! en thuis gaat het best goed, alleen met naar bed gaan pyama aan dan lokt hij ons uit!!! zoo niet normaal mijn vriend zette hem dan in de hoek maar ja dan ging hij alleen maar later naar bed, dus nou heb ik ingepland als hij niet luisterd dan krijgt hij geen verhaaltje! nou na een paar x geen verhaaltje luisterd hij nou dus aardig savonds.. en hij heeft wel vaker buien hoor!! gewoon tussendoor maar geef er niet teveel aandacht aan! maar soms wordt je er wel knetter gek van pff |
| 03/07/2008 @ 10:07 esther | Lies, het boekje is geschreven door José Sagasser. Ik heb het online besteld. Hier zijn mijn man en ik een avond gaan zitten om door te nemen wat nu wel en wat niet mag in huis. Inderdaad erg belangrijk om een lijn te trekken. Ze lijken inderdaad zoveel te begrijpen. Hier komt meestal eerst de opmerking 'mag niet hè?' en doet dan iets van niet mag. Hierdoor denk je dat hij inderdaad weet dat iets niet mag. Maar dat wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk weten wat 'niet mogen' inhoudt! Staat ook in het boekje... Bij de opvang is hij gelukkig nog steeds het voorbeeldige jongetje. Hij gaat naar een gastouder (OM) en zij staat erg stevig in haar schoenen en is erg consequent. Precies wat hij nodig heeft. Ben al die tijd veel te 'soft' geweest, maar merk thuis dat een hardere (meer duidelijkheid) aanpak voor hem veel beter werkt. Hoe reageert jouw oudste op jouw jongste? Ik hou het hierbij. Er komt zo een jeugdverpleegkundige van het CB langs om eens te kijken naar het gedrag van mijn oudste. Kan nooit kwaad om wat tips te krijgen! Gaat overigens vooral over slaapproblemen en zichzelf pijn doen. |
| 03/07/2008 @ 16:32 esther | Hier heeft er ook een opeens veel aandacht nodig. Slaapproblemen worden al minder nu we consequenter en vooral duidelijker zijn. Zichzelf pijn doen is niet dagelijks aan de orde en hangt meestal samen met moeheid. Heb dit gedrag tot nu toe genegeert, maar heb nu het advies gekregen dit juist niet te doen en te zeggen dat hij lief is en daarom zichzelf niet hoeft pijn te doen. Julie, ik hoop dat de kinderpsycholoog je verder kan helpen. Wanneer heb je een afspraak? Op korte termijn? Kan tot 3,5 jaar/ 4 jaar duren deze kuren ... Ach, als de oudste er klaar mee is hebben we de jongste nog! Ik geloof wel erin dat hoe beter je ermee omgaat, hoe minder 'last' je ervan hebt. |
| 03/07/2008 @ 17:29 | Hallo, Ik heb het ook voor met mijn zoontje van 1 jaar. Bij de onthaalmoeder en mijn ouders is hij superbraaf en bij ons probeert hij vanalles uit. Hij slaat en roept en laat me zijn pamper niet verversen. Ik heb hem gisteren in zijn park gezet, hij was aan het roepen en tieren, en heb hem genegeerd. Het was na 10 minuten gedaan! Ik ga dit systeem blijven hanteren. Gaat dit snel over of blijven ze effectief proberen bij de ouders? |
| 03/07/2008 @ 20:34 esther | Ik voel me zeer vereerd ![]() ![]() |
| 05/07/2008 @ 21:14 nijntje | ja,wij hebben hier ook zo eentje ,hij is er wel al bijna 3,5j,maar heeft echt zo van die kuren. Of hij wil zich niet kleden s'morgens,trekt soms zijn broek weer uit al die aan is,of wil niet eten,of wil niet gaan slapen. Of zijn stoel staat hem niet aan,wil hij dan weer op andere plaats zitten,waar zijn broer al zit en normaal altijd zit. Meestal als hij een van zijn kuren heeft ,moet hij in het plaatsje naast de keuken wat uitrazen,en mag pas terug binnen als hij braaf is. Hij probeerd zoveel mogelijk zijn zin door te drijven en iedereen zou mooeten toegeven. Soms weet ik het ook niet meer hoe je het beste aanpakt. Aan de andere kant kan hij dan ook zo lief zijn ,en wil hij dan nog een dikke knuffel enz. De juf in school gelooft het ook niet,ze zegt dat hij zo lief is,ze smelt er gewoon voor. |
| 06/07/2008 @ 09:17 esther | Hier ook een sterk willetje. Deze zin alleen al opschrijven heeft lang geduurd, omdat hij nu opeens in 'een aandacht-opvraag-fase' zit. Is nieuw sinds een week. Had hij tot nu toe vooral bij zijn vader. Ik geef dan aan dat mama even bezig is en dat als mama klaar is ze komt spelen. Aan de ene kant ben ik wel blij met zo'n sterk willetje. Zonder peuterkuren is het een heerlijk mannetje dat altijd hard aan het lachen is, altijd vrolijk is en het heel leuk vindt om met andere kinderen te spelen. Toegeven is overigens iets wat ik nooit heb gedaan. Nee is nee. Met niet duidelijk bedoel ik vooral dat we in de nachten als hij aan ons bed stond vaak te lief waren voor hem, omdat we geen drama in huis wilden. Nu zijn we er achter dat hij juist gebaat is bij duidelijkheid (een harde, duidelijke stem met een duidelijke boodschap) en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. En die maken weer plaats voor nieuwe problemen . |
[Reageer]

Peuterkuren en schuldgevoelens

. Ik weet hoe je je moet voelen! En hier ook hoor. Iedereen vindt hem fantastisch, intelligent en erg lief. Mijn ouders zijn nu een paar keer bij zijn buien geweest en herkenden hem niet.
) begrijpt dat hij iets daadwerkelijk niet mag!
...
. Gelukkig zijn ze daar nogal ferm, want anders ..
. Heb ik haar ook gezegd ...
).