< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwangerschap » harde buiken en melkafscheiding

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Zwangerschap
harde buiken en melkafscheiding
06/07/2008 @ 21:01
Skiemmie

Online Status Stuur bericht
Hallo, maak me een beetje zorgen. Heb regelmatig harde buiken. Maakte me daar eigenlijk niet ongerust over omdat dit vrij normaal is. Maar nu merk ik juist dat er al wat melk uit mijn tepels komt. Iets wat ik bij mijn vorige zwangerschap niet heb gehad voor de bevalling. Wat nu?

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 21:22
kitty

Online Status Bekijk profiel
zolang de harde buiken geen pijn doen en heel regelmatig komen is dat ok.
en die melk...kan geen kwaad,hoor! ik heb vorige zwangerschap vanaf een 25 weken met borstcompressen geslapen...het spoot er bij wijze van spreken uit... je borsten zijn goed aan het werk!

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 11:27
Skiemmie

Zo erg is het bij mij niet dat de melk er uit spuit maar was toch een beetje geschrokken. En ja, die harde buiken doen niet pijn maar wel vervelend gevoel vind ik. Ik zie trouwens dat Ditte en Kaz precies even oud zijn!
Groetjes

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 13:57
kelleke

hey

de melk kan idd geen kwaad... hier spuit het er met momenten ook uit hoor. en de harde buiken zolang ze geen kwaad kunnen ook niet.

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 14:08
Anna

Online Status
Hier net hetzelfde,
veel harde buiken en daardoor af en toe paniek (met een volle blaas voelt het soms toch wel een beetje pijnlijk, vind ik)

en die melk is er bij mij echt al heel lang
de vroedvrouw vond dat heel normaal, sommige vrouwen maken al snel melk aan, andere pas tegen het einde van de zwangerschap.
Is wel schrikken he die eerste keer wakker worden in een plasje...

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 15:28
Skiemmie

Ja, moet dinsdag terug naar de gyn. Zal toch blij zijn als ik geweest ben.Denk ook dat de baby in stuit ligt. Voel de laatste dagen alleen beweging heel onderaan mijn buik. Soms net of er een voetje bijna uitsteekt. Echt geen fijn gevoel...

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 18:50
Emma

Hoi Skiemmie en de rest ,

ik moet woensdag naar de gyneacoloog. Ook ik denk dat het babytje bij mij in stuit ligt (ben 29 weken) en vraag me af wat dat dan betekent voor de bevalling? Of is het nu nog te vroeg om zoiets vast te stellen?

In elk geval die melkafscheiding heb ik al sinds 16 (jaja!) weken Soms is het een tijdje minder , soms ineens weer heel veel. Het kan zeker geen kwaad.

Harde buiken heb ik een week of 2 geleden ook erg veel gehad, niet pijnlijk maar zeer frequent en ik voelde me er ook niet zo goed bij.. Ik heb dan de materniteit van mijn ziekenhuis gebeld, en die hebben mij aangeraden langs te komen om aan de monitor te liggen.
Dan kunnen ze alles even controleren. Kindje vond dit wel niet zo leuk (vanalles dat op mn buik lag, nee nee, dat heeft het niet graag) maar ik was daarna zo veel geruster

En rara, de harde buiken werden gelijk minder

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 21:16
konijntje

Online Status
Vraagje: wat zijn nu harde buiken eigenlijk?? Ik hoorde of las ergens dat als je een harde buik hebt, dat hij dan ook werkelijk hard is. Maw, je kan er geen putje in drukken.

Ik heb wel af en toe gespannen buiken maar kan wel nog indrukken. Ik voel wel duidelijk het verschil tussen ontspannen en gespannen buik.

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 21:31
Emma

ik kan er ook nog wel op drukken , maar het is toch anders.
Ik vind persoonlijk de beste uitleg : alsof je een voetbal hebt ingeslikt
daar zit dan nog wel een laagje over wat je kan indrukken, maar al snel zit je op die harde, leren voetbal.
Alles (je huid) spant ook harder op en je buik lijkt een beetje "op te stijgen"

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 21:52
konijntje

Online Status
En hoelang kan dat zo gemiddeld duren? Zo'n gespannen buik bij mij kan wel 10 a 20 minuten duren. Maar ik heb er helemaal geen last van.

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 22:07
Emma

heb wat info voor je opgezocht :

Wat men ‘harde buiken’ noemt, is een natuurlijk fenomeen. Het is dus normaal dat je er af en toe enkele voelt tijdens je zwangerschap op voorwaarde dat het pijnloos is en sporadisch voorkomt. Sommige zwangere vrouwen zullen er geen voelen, anderen zullen het een tiental keer per dag voelen.

Je baby ondervindt geen last hiervan omdat hij ronddobbert in het vruchtwater dat niet samendrukbaar is. De harde buiken kunnen jou wel wakker maken of opschrikken maar je baby wordt er niet wakker van.

Je baarmoeder is een spier die, net zoals andere spieren, kan samentrekken: de spier rolt zich een beetje op, verhardt en verslapt dan weer beetje bij beetje. De duur van deze samentrekking kan variëren van 10 à 20 seconden tot een minuut. Je voelt deze samentrekkingen van de baarmoeder als je buik harder wordt.

Zo’n ’harde buik’ wordt ook wel eens oefenwee genoemd maar dat is een misleidende term omdat het verontrustend kan werken voor vrouwen die regelmatig harde buiken hebben. Harde buiken hebben echter niks met weeën te maken maar zijn een voorbereiding van de baarmoeder op de sterke weeën die tijdens de bevalling nodig zijn. De officiële benaming van harde buiken is ‘Braxton Hicks-contracties’, genoemd naar de arts die ze voor het eerst beschreven heeft.

Deze zwakke, onregelmatige samentrekkingen bereiden de baarmoeder voor op de sterke weeën die nodig zullen zijn voor de bevalling. Naarmate de bevalling nadert, kan het aantal en de intensiteit ervan variëren

Deze samentrekkingen komen normaal gezien vooral ’s avonds voor, na een vermoeiende dag, na stress, na een verandering in houding of na het nemen van de trap. Zij gaan niet gepaard met pijn en komen nooit aanhoudend voor.

De belangrijkste vraag in geval van harde buiken is de volgende: heeft dit gevolgen voor de baarmoederhals?

De baarmoederhals mag niet te vroeg veranderen want de baby is nog niet klaar om geboren te worden. Breng dus je gynaecoloog altijd op de hoogte van het feit dat je harde buiken hebt zodat hij/zij kan nagaan of de baarmoederhals nog goed gesloten is en of er geen risico bestaat op vroeggeboorte.

Harde buiken worden als verontrustend beschouwd als ze pijnlijk zijn. Deze pijn is vergelijkbaar met het zeurend gevoel voor de menstruatie of met krampen in de onderbuik. Dergelijke samentrekkingen zijn gevaarlijk omdat ze vroeggeboorte tot gevolg kunnen hebben. Als je dus last hebt van pijnlijke harde buiken die lang aanhouden, als je het plots warm krijgt en je hartslag versnelt, moet je dringend contact opnemen met je arts. Je kan in dit geval ook een afspraak maken met de kraamkliniek waar men de activiteit van je baarmoeder goed kan opvolgen dankzij de opname van de samentrekkingen op een monitor.

zo, nu weet je er bijna alles over
Link naar deze reactie
10/07/2008 @ 19:26
konijntje

Online Status
Bedankt!!

Dan heb ik dus nog geen harde buiken gehad

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]