< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

Rainbowbabies

Pepatino.be

Jolena

BasilKato.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwangerschap » borstvoeding

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Zwangerschap
borstvoeding
06/07/2008 @ 21:24

Online Status Stuur bericht
Hey Hey...

Ik ben nu zwanger van mn eerste kindje... En ik zou straks graag borstvoeding geven... Maar ik vroeg me af of je daar nog wat voor nodig hebt... natuurlijk borstvoedingsbh's... Maar zo een afkolfapparaat is dat noodzakelijk...?? En wat heb je er nog voor nodig!?
Weten jullie dat..??

Groetjes

Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 22:18

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
ey rozanne

eerst en vooral proficiat met je !

ik heb ook bv gegeven & ik had 2 BVbeha's gekocht en een paar gemakkelijke t shirts met knoopjes of topjes met spaghettibandjes da's ook gemakkelijk. Een afkolfsysteem heb ik gehaald bij het ziekenfonds. Bij ons was dat de eerste 3 maand gratis. Voor in het ziekenhuis raad ik ook een pyjama met knoopjes aan :-)

Vele groetjes

kelly

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 07:38
sara m

Online Status Bekijk profiel
Een paar borstvoedingsbh's zijn wel handig. Best dat je die pas koopt rond 36 weken zwangerschap i.v.m. de maat.
Wel even zoeken naar mooie bh's, want de meeste in de gewone lingeriewinkel zijn ronduit lelijk!

Een kolf heb ik pas gekocht na een paar weken. Eerst een handmatige kolf, maar toen bleek dat ik nogal veel zou moeten kolven heb ik een elektrische kolf gehuurd. Véééél handiger. Dat moet je wat aanzien. Normaal gezien heb je die in het begin zeker nog niet nodig. Daar zou ik dus nog even mee wachten.

Informeer je zeker goed. De aanschaf van een paar goede boeken over borstvoeding is zeker handig, zodat je weet wat je kan verwachten. in het begin, na een tijdje, aanleggen, kloofjes, ...

Vééééél succes hé! Ih beval in november van een tweede kindje en ik kijk al opnieuw uit naar de borstvoedingsperiode !!

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 07:57
LunaMinoes

dit is ook mijn eerste kindje wat ik verwacht, en ga ook bv geven, bh's haal ik pas tegen het eind, dmv de tip ik die vaker heb gehoord en die hier ook al is gegeven ivb met de maat.. en afkolven ga ik ook doen, lijkt me iets makkelijker, ikzelf zit niet zo prettig op de bank bij bijv. mijn schoonouders borstvoeding te geven, zodat mn schoonouders zien wat ik in huis heb ben er zelf nogal uh.. "preuts" in.. of als er kraamvisite is, kan ik het gewoon de fles geven met mijn melk..

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 08:42
Sophie

Online Status
Hallo iedereen,

bij mijn dochter heb ik ook borstvoeding gegeven tot ongeveer 8 maanden.
Ik heb toen bh's gehad van antita, deze waren helemaal niet modieus, maat wel erg gemakkelijk.
Ik heb mij nadien een elektriche handkolf gekocht van avent, deze was helemaal niet goedekoop, maar heel erg handig, deze zit in een handige tas die je overal kan meenemen en is helemaal niet groot.
Ik kolfde af voor s'nachts zo kon mijn man een flesje geven en ik wat uitrusten.
zelf heb ik in het ziekenhuis een soort syliconen compressen gekregen die je in de driepvries kan leggen en dan na de borstvoeding in je bh kon leggen, deze vond ik super. Ik heb er nadien nog bij de apotheek bijgehaald.
en inderdaad gemakkelijke pyjamas en bloesjes is zeker een must.

zo veel succes met de borstvoeding.

groetjes Sophie

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 11:35
Elle

Hallo allemaal,

ook een tip voor als je moet borstvoeding geven of afkolven op een andere locatie dan gewoon thuis:
een mooie doek (of een gemakkelijke luierdoek) over de kant waar je voedt, zo heb je je privacy, is de kleine niet te veel afgeleid door de omgeving en hebben de mensen niet zo een zicht op al dat moois dat je liever niet toont...

En als het in het begin allemaal niet zo wilt vlotten, vooral niet panikeren en misschien al eens op voorhand op zoek gaan naar een vroedvrouw. Heb ik zelf bij mijn eerste heel veel aan gehad: qua techniek, en zij is later nog 15 keer langs geweest thuis, in het begin om de andere dag en later wekelijks omdat ik niet genoeg melk had. Door haar heb ik 6 maanden borstvoeding kunnen geven met telkens flesvoeding achteraan zodat mijn kindje niets te kort kwam!!!

Voor de antistoffen maakt de hoeveelheid borstvoeding niet uit, voor mij en de baby was het tof om toch dat beetje borstvoeding wat ik had te kunnen geven en voor de papa was het ook tof, want hij kon ook vaak een flesje geven...

Veel succes allemaal en eind dit jaar doe ik ook weer mee want dan komt nummertje twee...
Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 11:56
Vera

De borstvoedingsBH's kocht ik in de Hema, ze zaten mij het beste. Ik vond die van Anita echt niet lekker zitten en daar heb ik zoveel voor betaald.
De borstcompressen van de Hema zaten mij ook goed, die van het zkh waren niet voorgevormd. Volgende keer ga ik wel lilypads proberen, dit zie je dan niet onder je kleren. Dat vond ik echt storend, dat je altijd die compressen zag onder je kleren. Je kunt ook wasbare compressen kopen, denk ook van Anita, beetje aan het milieu denken.
Ik had een manuele pomp van Avent aangeschaft omdat mijn zoontje wat langer in het ziekenhuis moest blijven, maar dat was de slechtste aankoop ooit. Krampen in mijn handen, vermoeiend en door de beweging schoot het soms los. Volgende keer ga ik een elektrische huren via de CM.
Klovenzalf kopen op voorhand is ook altijd handig, want meestal krijg je dat voor in het weekend. Ik had er in het ziekenhuis al enorm last van en daar haden ze dat niet voorhanden. Is mijn man nog moeten gaan rondrijden.
En als je een ongerust type bent (zoals ik) over de hoeveelheid dat je kindje binnen heeft, is een babyweegschaal huren in het begin ook altijd handig. de huurprijs bij de CM is bijna niets.
Succes.
Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 17:51
kersje

Hoi!

Ik ben momenteel zwanger van ons tweede kindje en ben nu de borstvoeding van de eerste pas aan het afbouwen.
De meeste dingen zijn al gezegd geweest, maar ik wil zeker herhalen dat je je GOED moet informeren. Ga naar infosessies in het ziekenhuis of van de LLL of iets dergelijks, lees boeken, lees op het internet, praat met vrouwen die succesvol borstvoeding gegeven hebben en die ervaringsverhalen hebben. Doe al die dingen voor je kindje geboren wordt, zodanig dat je voorbereid bent en dat je een basiskennis hebt van eventuele problemen of dingen die normaal zijn maar waar je ongerust over kan zijn (hoe moet ik omgaan met stuwing enz.). Laat je onmiddellijk begeleiden door een lactatiekundige of vroedvrouw als het niet goed gaat, blijf zelf niet aanmodderen. Die mensen weten veel van borstvoeding en helpen heel veel andere moeders. Het is belangrijk dat je een bepaalde zelfzekerheid hebt die gebaseerd is op realistische verwachtingen. En dat krijg je door de juiste informatie.

Ik heb ook moeten kolven (mijn zoontje was te vroeg geboren en lag in het ziekenhuis) en heb een electrische kolf van de CM gehuurd (medela). Dat is een goede kolf en helemaal niet duur. Bij een normale geboorte en borstvoedingsperiode heb je echter niet onmiddellijk een kolf nodig, dus daar zou ik mee wachten. Eerst kijken hoe het loopt, je kan er altijd om gaan als het nodig mocht blijken.
Voor de mensen die willen kolven omdat ze niet willen voeden waar iemand anders bij is: in het begin (eerste weken) wordt dit sterk afgeraden. Het is belangrijk dat je kindje de juiste drinktechniek leert en dat het kindje zelf de borstvoeding op gang trekt, niet de kolf. Probeer je te verwijderen van het bezoek, zet je in een aparte kamer of stuur de mensen even weg. In een rustige omgeving drinken de meeste kindjes toch beter dan tussen allemaal pratende mensen.

Voor de rest... voedingsbh's dus en borstcompressen (ik vond die van chicco wel heel erg goed).

Veel succes!

Kersje

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 18:39
Noortje

Hoi allemaal

hier ook een mama die graag borstvoeding wilt gaan geven.
Ik vind dit dan ook een erg intressante topic. Ben nu bijna 30 weken ver dus het komt iets dichter bij, en zou me graag beginnen informeren.
Ik zit nav deze topic met een aantal vragen, hier ga ik dan

- Waar kan je klovenzalf kopen?

- Ik heb ook gehoord dat onmiddelijk kolven niet zo goed is, enig idee vanaf wanneer het dan wel aangeraden is?
En stel dat je zo'n electrische kolf wilt huren (ben zelf bij de Voorzorg) , is het dan niet nodig dat je dit genoeg op voorhand doet, heb gehoord dat er lange wachttijden zijn ?

- Waar koop je lilypad compressen?

- Hoe ga ik te op zoek naar een goede voedvrouw of lactatiedeskundige (zijn lactasiedeskundigen ook voedvrouwen?) ?

- Zijn er bepaalde boeken die jullie aanraden ? Of andere "benodigdheden" zoals schommelstoel, borstvoedingskussen, bepaalde zalf en zo verder...?

Veel vragen ik weet het

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 19:47
sara m

Hoi noortje.

Even proberen te antwoorden.

Ikzelf heb alleen een dagje in het moederhuis kloofjes gehad. Dus het tubetje dat ik had liggen, ligt ernog steeds! Bij mij was dat Lansinoh, gewoon te verkrijgen bij de apotheek. Normaal gezien, bij eengoede begeleiding en aanleggen, geen kloofjes...

De vroedvrouw die bij mij kwam heeft me aangeraden pas vanaf 6 weken te kolven, dan kan je kindje ook het onderscheid maken tussen 'live'-voeding en flesjes. Anders is er kans op verwarring bij je kindje. Vroeger had ik ook niet echt behoefte aan kolven.

Lilypads heb ik gewoon bij de babywinkel gekocht. Die stonden bij mij op de geboortelijst. In het begin kon ik deze wel niet gebruiken. Zij houden ook niet die grote hoeveelheid melk tegen.

Ik heb het adres van de vroedvrouw die bij mij kwam gekregen via de materniteit waar ik lag. Maar je vindt ook een lijst op http://www.vlov.be .
Zeker doen! Je krijgt 8 bezoekjes vergoed via je ziekenfonds. Naast begeleiding bij borstvoeding ook om je kindje te wegen, je knip te verzorgen...

Ik heb mijn kolf ook gehuurd via de materniteit, maar kan ook gewoon in een thuiszorgwinkel van de cm, daar zijn er genoeg van. Volgens mij geen wachttijd.

Borstvoedingskussen is wel handig. Voor de rest had ik niks speciaals...

Ik heb het uiteindelijk 1.5 jaar volgehouden, hopelijk lukt dat nu weer. Kijk ook eens op de website van de LLL, en vooral 'genieten', hoe langer je bezig bent, des te makkelijker het wordt, dat mag je niet vergeten... Vooral die eerste 6 weken vond ik heel zwaar!!!

Veel succes

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 21:10
ik

Hallo,

Ik heb zelf 2 jaar BV gegeven en ben van plan hetzelfde te doen voor ons tweede zoontje.
Kwa kledij had ik de BV bh's van bij C&A en die zijn absoluut niet mooi maar wel handig (kon ik met 1 hand op en toe doen) Voor de rest had ik geen speciale kleren. Je kan je best voorstellen dat een kleedje niet zo handig is en dat erg spannende kledij het ook nogal moeilijk maakt maar voor de rest had ik niets speciaals voorzien.
Wat wel belangrijk is voor het voeden zelf is dat je de verschillende technieken kent (rugbyhouding, liggend, buik-tegen-buik,..) Bij mij hebben de vroedvrouwen dat héél goed uitgelegd in het ziekenhuis. Door bij elke voeding je babietje in een andere houding te laten drinken vermijdt je die pijnlijke tepelkloven. Er bestaan ook zalfjes voor (kan je best een bij je vroedvrouw naar vragen. Ik heb er eentje gevraagd in het ziekenhuis en heb nooit bloedende kloven gehad. Maar op sommige momenten begon het ineens wel wat pijnlijker te wordenen dan smeerde ik ook. K heb nooit moeten stoppen met bv of moeten afkolven omdat het niet meer ging.
Heb wel een afkolfapparaatje gekocht omdat ik zoveel melk had dat ik wel drie kindje kon voeden maar dat zie je dan wel..

Nog een dikke proficiat en veel succes met de bv.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]