Beste Inge,
Ik ben ook geschrokken van de papierwinkel, maar uiteindelijk loont het de moeite hoor. Ik ga proberen het effe op een rijtje te zetten:
*kraamgeld: kan je aanvragen bij het kinderbijslagfonds waar jouw werkgever of die van je partner bij aangesloten is. Dit kan vanaf 6 maanden zwangerschap. Je moet dit formulier ook een stukje door de gyne laten invullen en zorg zeker dat hij "tweeling" invult onderaan het formulier. Je krijgt dubbel kraamgeld ter waarde van een eerste kind (ook al heb je al één of meerdere kindjes). Het bedrag kan je opzoeken, maar was iets van +/- 2100 euro.
*zwangerschapsverlof/moederschapsrust: inderdaad 17 weken standaard. De 2 weken extra krijg je van het ziekenfonds en daar moet je gewoon achter vragen bij het ziekenfonds. Zij sturen dan een standaardbrief naar het hoofdbureau waar jij enkel wat standaardgegevens moet op invullen. Als ik me niet vergis krijg je deze weken omdat je meestal langer dan x weken voor de uitgerekende datum al thuis moet blijven. Verder is het zoals Méline zegt, dat je moederschapsrust verlengd wordt met de dagen/weken dat je kindjes langer in het ziekenhuis moeten blijven (afdeling neonatologie (misschien ook pediatrie na 1e ontslag?), niet enkel couveusekindjes) - 7 dagen. Onze kindjes hebben bv. 3 weken op neonatologie gelegen (warme bedjesafdeling) en ik heb 2 weken bijgekregen. Om deze dagen/weken bij te krijgen, krijg je van het ziekenhuis een standaardformulier of je vraagt het formulier van het ziekenfonds en laat het in het ziekenhuis invullen en geeft het terug af bij het ziekenfonds.
*ouderschapsverlof: geldt voor elk kindje en voor beide partners tot de kindjes zes jaar zijn. Ofwel kies je per kind fulltime 3 maanden, partime 6 maanden of 15 maanden 4/5. In totaal is dat dus 6 maanden (FT), 12 maanden (PT) of 30 maanden 4/5. Je mag de verschillende types ook combineren maar enkel in logische stukken. Zo neem ik bv. van ons zoontje 1 maand fulltime en 10 maanden 4/5. De rest (van ons dochtertje) neem ik waarschijnlijk volledig in 4/5 als ze naar school gaan. Mijn man neemt de volgende zes jaar elk jaar een maand ouderschapsverlof in juli. Voor de aanvraag van het ouderschapsverlof moet je enerzijds je werkgever inlichten ten laatste 3 maanden voor het begin van het ouderschapsverlof (per aangetekend schrijven of ondertekening per ontvangst). Het aanvraagformulier zelf kun je downloaden van de site van de RVA (formulier C61) en kan je pas invullen na de geboorte omdat je de naam van het kindje waarvan je het ouderschapsverlof neemt en de geboortedatum moet invullen. Voor elk soort moet je een apart formulier invullen en laten vervolledigen door je werkgever. Zo heb ik bv. één moeten invullen voor de maand fulltime en één voor de 4/5. Dit formulier moet je aangetekend opsturen naar de RVA en je krijgt vlug antwoord. Van de RVA kan je een maximumtoelage van +/- 640 euro per maand krijgen. Je kan nog een aanmoedigingspremie van iets meer dan 100 euro aanvragen van de Vlaamse Gemeenschap/ Vlaams Gewest.
*kraamhulp: heb ik gebruikt vanaf de kindjes naar huis kwamen (begin april tot eind juni). Eerst 2 halve dagen in de week, daarna 1 halve dag per week. Hier krijg je per kind in totaal 60 uren (aan 5 euro per uur)terugbetaald door het ziekenfonds. Wij hadden een kraamhulp via Familiehulp. De bijdrage wordt berekend op basis van je loon en wij moesten 9,60 euro per uur betalen. Dit min de 5 euro van het ziekenfonds, kwam dus voor ons op 4,60 euro per uur. Het moet natuurlijk klikken met die vrouw/jongedame en je moet duidelijk zeggen wat je wil. Bij ons heeft de kraamhulp vooral huishoudelijk werk gedaan (koken, strijken, af en toe boodschappen en af toe stofzuigen of poetsen). Ik wilde niet iemand die mijn kindjes kwam afpakken, ik wilde gewoon iemand die de rest van de beslommeringen van me afnam. Goed afspreken dus!
Sorry voor de lange uitleg, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Groetjes,
Magalie