< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's voeding » Rapley methode

Vorige reacties:
< vorige pagina
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's voeding
Rapley methode
30/07/2008 @ 15:39
Simba

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Bij ons staat de zoutpot op tafel, wij doen nergens van te voren zout in.

Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 16:47

ik stoom de groenten en aardappelen ook. wij hebben een stoomoven dus dan gaat da super snel. daar kan je nooit zout bij doen dan dus altijd zonder zout. doen da soms ergens extra op maar dan is da op ons eigen bord. gebruik dan ook een beetje van de groentjes die wij eten voor seppe zijn pap. wel heb ik geblancheerde groentjes ook in de diepvries zitten. ik snij da bv wordteltjes in stukjes, 1 minuut stomen of koken, direct in koud water met ijsblokjes en dan op een schotel in de diepvries. zo vriezen ze niet in een grote blok aan elkaar maar elk stukje appart. de volgende dag haal ik die van de schotel en dan alle stukjes gewoon in een diepvrieszakje en sluiten met een klip of wasspeld. echt super makkelijk want dan kan ik elke keer gewoon nemen wat ik nodig heb, en zitten alle groenten los in de diepvries. elke dag andere combinatie dus. heb ook gehoord da je ook diepvriesgroenten van in de winkel mag nemen. best wel handig voor spinazie of erwtjes.

ik denk zelf ook dat een combinatie van beide het beste is. zwart-wit is nooit goed hé, beter een tussenweg, dan heb je het goede van allebei.

veel succes nog met je zwangerschap en de andere kindjes

Link naar deze reactie
11/08/2008 @ 23:42
akiki

Online Status Bekijk profiel
hoi,
effe terug deze topic naar boven halen:
ik heb Jasper intussen al een paar keer wortel aangeboden (spelenderwijs, niet als maaltijd), maar hij lijkt nog niet door te hebben dat hij erop moet kauwen. Ik heb ook al es zoete aardappel aangeboden, maar dat was te zacht, dus dat ging niet goed. Bij een gestoomd appeltje vond hij het vnl. leuk om erop te zuigen. Uit dit alles concludeer ik dat hij eigenlijk nog niet rijp genoeg is om al echt te kunnen eten?
Nu heb ik een vraagje: Jasper moet heel vaak kokhalzen bij dit alles. Hij krijgt dan tranen in zijn ogen, lijkt te zullen stikken. Hoe blijf je hier kalm onder? Verbetert dat als hij ouder wordt? Moet ik voorlopig stoppen met het aanbieden van eten? Hoe groot is het risico dat hij echt stikt? Rapley lijkt me erg leuk om te doen, maar niet als ik elke maaltijd met angst moet doormaken...
Tips, ervaringen, zijn zeker welkom...
Groetjes,
Akiki

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 01:42

ik doe combi rapley en gewone papjes. wil dus zeggen dat ik normaal de papjes geef, en stukjes fruit en groenten tussendoor. seppe heft dat kokhalzen soms ook, maar dat is net een reflex om iets dat naar achter schiet terug naar voor te krijgen. ik houd hem dan met zijn hoofdje beetje naar voren en probeer het eten uit zijn mond te krijgen. lukte tot nu toe prima. vind die combi ook makkelijkst. zou er niet vanuit gaan dat hij nog niet klaar is om echt te eten. zolang ze geen tandjes hebben kunnen ze ook nog niet bijten, dat moeten ze ook leren hé. gewoon blijven proberen tussendoor en als hij zich verslikt vooral rustig blijven. als het echt zacht is denk ik ook ni da hij echt kan stikken in dat eten.

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 10:32
binni

Hallo,

Ik blijf dit topic ook nog steeds volgen,en ik raak er ook steeds meer van overtuigd om de combinatie te doen.Is ook het makkelijkst als ze naar de onthaalmoeder zal gaan,dan krijgt ze de traditionele papjes en thuis kan ik dan experimenteren met de Rapley-methode.Ik ben ervan overtuigd dat dit haar ontwikkeling ook ten goede zal komen.Ik denk trouwens dat in veel culturen van papjes maken geen sprake is en dat de Rapley-methode daar instinctief wordt toegepast.Hoe was het trouwens pakweg 100 jaar gelden bij ons?Fruitpap met banaan?Ik denk het niet!En ons volk is ook "groot" geworden.Dus Rapley:laat maar komen!
Veel succes iedereen!

Binni

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 11:28
nien

ha binni, ik doe het net zoals jij zegt! fruitpapjes zal ze bij de oppasoma krijgen, daar oefen ik nu dus mee (gaat trouwens prima), en vanaf haar 6 maanden krijgt ze groentjes a la rapley...

akiki, anders wacht je eens een weekje? of geef echt heel grote stukken zoals een broccoliroosje of hele wortel? dan kan jasper experimenteren zonder dat het met kokhalzen gepaard gaat...
ik weet het ook niet hoor, misschien kom ikhier binnen een maand net hetzelfde vragen

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 12:01
akiki

hoi,
ik geef een gestoomde wortel op zijn geheel, of een vierde appel, of een hele zoete aardappel. Dus geen kleine stukken.
Ik ben voorlopig nog niet met groente- of fruitpapjes begonnen, omdat ik eigenlijk echt liefst zes maand fulltime bv wil geven. Vanmiddag ga ik spreken met de onthaalmoeder. Ik zal es zien of zij achter rapley staat, of liever papjes geeft. Dan heb ik nog twee weken om Jasper voor te bereiden he (ga vanaf september terug voltijds werken).
Oh ja, nog dit: moet je groenten altijd 's middags geven en fruit in de namiddag? Want met rapley is het net handig dat je kindje met je mee kan eten, en wij eten altijd 's avonds warm.
Ik heb het boek van Stefan Kleintjes besteld, ik hoop dat het gauw binnen komt, want ik heb zoveel vragen, en hoop dat er in het boek vele antwoorden te vinden zijn!
groetjes!

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 12:12
greet

Online Status Stuur bericht
jesse eet al geruime tijd groenten en fruitpap. ik had hem eens een stuk meloen gegeven , maar hij kokhalsde ook enorm. nu heb ik het een paar keer geprobeerd met een boudoir koek (ik weet het , snoep) , daar heeft hij het ook lichtjes mee , maar die koek smelt dan zelf snel weg waardoor het vanzelf overgaat.

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 21:40
Winnie

Akiki, wacht nog een maandje voor je met rapley begint. 5 maand is nog wat vroeg. Je kan ook proberen met broccoli, dat was hier een groot succes. Bij zaken als wortel en appel, hebben ze de neiging om erop te zuigen, en als er dan een stuk afbreekt en in de keel schiet, is dat wel even schrikken.
Greet, meloen is hier nooit een succes geweest, soms zelfs tot overgeven toe! Je kan ook met rijstwafels proberen.

Leuke rapley-tip: schil een appel en doe het klokhuis weg met een appelboor. Snij de appel dan in schijven zodat je 'bijtringen' krijgt. Zo gaat het appel eten een pak vlotter!

Oja, wij geven thuis alles rapleygewijs, maar in de creche worden de groenten geprakt en fruit in stukken aangeboden. Een combinatie gaat dus perfect.

Succes allemaal!
Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 22:27
nien

even melden dat een komkommer als tut blijkbaar ook prima werkt

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

< vorige pagina

[Reageer]