< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » dysmatuur??

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
26/07/2008 @ 17:33

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo,

Ons kleintje weegt nu op 37 weken slechts 2300, ongeveer 600 gram te weinig, de laatste 3 weken is hij/zij niks bijgekomen.
We worden opgevolgt,maar voor de rest is alles nog dik in orde.
Als blijkt dat ons kleintje toch niet meer bijkomt heeft de gyne laten weten dat ons kleintje geboren moet worden.
Natuurlijk zijn we wel wat ongerust en zien we er tegenop als ons kleintje in de couveuse zou moeten, niet het superergste dat weten we, maar toch.
zijn er mama's onder jullie die di herkennen en misschien meer weten hoe waarom....?

groetjes Akoos

Link naar deze reactie
26/07/2008 @ 20:59
Kelly

Hallo akoos

Mijn zoontje was ook een dysmatuur (1910 gr geboren op 38,5 weken zwangerschap). Bij mij kwam dit omdat mijn placenta zou goed als afgestorven was. Daardoor kreeg hij niet genoeg voeding. De gyn had de laatste 6 weken geen echo meer gedaan dus wisten we dit niet. Gelukkig zijn mijn weeën spontaan begonnen want door de bijna afgestorven placenta had ons zoontje bijna geen hartslag meer. Bij het binnengaan in het ziekenhuis had ik een half uur later al een spoedkeizersnede. Ze hebben hem ook een 10 min moeten reanimeren en hij is 15 dagen op neonatologie moeten blijven.
Nu is hij een heel vrolijke, altijd lachende en gezonde baby van bijna 7 maand oud.
Hij is overal iets voor wat de motoriek betreft. Zijn gewicht en lengte komen nog iets achter maar zo is mijn schatje langer klein.

Er is anders al een topic geopend onder te vroeg geboren. Nl zijn er nog mama's met dysmatuurtjes.

Er zijn daar verschillende redenen van dysmatuur.

Groetjes
Kelly

Link naar deze reactie
26/07/2008 @ 21:47

hey,

Yano is ook prematuur/dysmatuur werd met 32 weken gehaald en woog 1200gram.

hij werd geschat op ong. 28 weken.
hij kreeg te weinig bloed via de navelstreng.
en er waren nog een aantal dingen maar dat was oa het voornaamste.

ook had ik het CMV virus en daarvoor een vruchtwaterpunctie gehad waaruti bleek dat yano het nog niet had.
maar nog geen 3 dagen later is hij gehaald wegens zijn hartje dat constant stilstond.

ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken.
immers is yano nu gewoon een flink kereltje.

succes

[Laatst gewijzigd door madeleine - 26/07/2008 @ 21:49] - Link naar deze reactie
27/07/2008 @ 09:10
Iselha

Ik ken ook iemand die na een volledige zwangerschap een kind had van 2400 g. De jongen is intussen 4 jaar, kerngezond en heeft er niets aan overgehouden. De reden was verkalking van de placenta.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 00:35

Hoi Akoos,

heb 2 jongens en 1 meisje, onze meid, nu 2,5 jaar, werd op 39 weken geboren via keizersnede met een gewicht van 3 kg rond en een lengte van 50 cm. Onze jongens, nu 4,5 en net 1 werden beiden dismatuur geboren via keizersnede op respectievelijk 39 en 38 weken met een gewicht van respectievelijk 2,285 en 2,215 kg en een lengte van resepctievelijk 46 en 45 cm.
een dismatuurtje is een baby die geboren wordt na de 37 weken aan een geboortegewicht lager dan 2,4 kg (dismatuur = te licht), een prematuurtje (prematuur = te vroeg) is een baby die geboren wordt voor de 37 ste week. Prematuurtjes moeten meestal altijd in de couveuze, dismatuurtjes raar of zelden omdat zij hun temperatuur met wat hulp van de lampen kunnen houden. De meeste dismatuurtjes houden ze echter ook in observatie op de NIC (Neonatale intensive care) omdat die hun suiker in vele gevallen nog niet zelf op peil kunnen houden en ze op de kamer teveel risico lopen op herhaalde hypo aanvallen zoals suikerpatienten die kunnen hebben.
De rede dat ik twee maal een dismatuurtje heb gekregen ligt bij mij gewon in het feit dat ik blijkbaar kleie jongens krijg en grote meiden (een andere verklaring was er niet voor, zeker niet omdat de 3 zwangerschappen hetzelfde verliepen tot in de 35 ste week en enkele mijn beide jongens hetzelfde "voor hadden").
Ik moet zeggen de eerste keer leek het woord NIC mij iets vreselijk engs en erg (vooral omdat je je kindje niet bij je op de kamer hebt en je steeds weg en weer moet om het te voeden), maar moest het nu weer een kleine jongen worden in januari dan heb ik er totaal geen schrik meer voor. Ik weet dan dat hij daar op zijn plaats is en ze hem klokje rond in het oog houden. Ik kan gewoon op de NIC borstvoeding gaan geven en je wordt ongelooflijk goed op de hoogte gehouden van al wat ze doen met je kleintje (dat was toch zo in het middelheim ziekenhuis in Antwerpen waar ik bevallen ben). Het is niet leuk als je hoort dat ze hem elke twee uur in zijn voetje prikken om zijn suikerwaarde te controleren en vaak krijgen ze de borstvoeding (of indien je gaat voor commerciele voeding, de flesjesvoeding) via een sonde als ze nog niet goed verteren. Maar ze zijn er echt op de beste plaats omringd met de beste zorgen.
Onze oudste nu 4,5 heeft er niets aan over gehouden, is zeer pienter en volgens sommigen zeer slim (maar ik vind dat op die leeftijd zeer relatief), hij is ondertussen ook 115 cm groot (wat groot is voor zijn leeftijd) en zit vol energie. Hij liep volledig zelfstandig op 8 maand en zit vol nieuwsgierigheid naar techniek en wetenschap. Oze jongste werd vorige week 1 jaar, is 82 cm groot (wat ook al geen kleintje is) en heeft deze week zijn eerste stapjes gezet. Van hun eerste avontuur hebben ze dus niets overgehouden, in tegendeel ze zijn in alles sneller dan hun zus, die "normaal" geboren werd en pas liep op 17 maand, in alles veel voorzichtiger is en vaker eerste denkt en dan pas doet. ook zij is niet van de kleinsten ondertussen. Ze begint in september voor het eerst aan haar schoolavontuur en is nu 97 cm groot. Ze zitten hier dus ongeacht hun "start" allemaal boven de grafieken en kind en gezin is content

Een dismatuurtje; het is "niet leuk" de eerste dagen, maar ze lopen die "achterstand" snel in hoor.

Veel succes binnenkort en het komt allemaal wel goed.

[Laatst gewijzigd door michele - 04/08/2008 @ 00:36] - Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 09:50
melinda

Ons Zoë is geboren na bijna 41w zwangerschap en mat 47cm en woog 2600 kg.

ze is nog steeds niet zo groot maar is heel goed mee en is motorisch zeer sterk (stept op één been op grote jongensstep, fietst op twee wielen, schommelen kan ze alleen = toen ze 4 was).

werd tevens getest op begaafdheid en dit was zeer behoorlijk.

groeten

melinda

groetjes
Link naar deze reactie
24/09/2008 @ 14:08

Dysmatuur
Onze zoon is januari dit jaar geboren na een zwangerschap van 38,4 weken. Hij had een groeiachterstand van gemiddeld 6 weken. Bij de geboorte (na een natuurlijke bevalling) woog hij 2050 gram en was hij 44 cm groot. Na 2 wk couveuse mocht hij mee naar huis. Oorzaak was een te kleine placenta (ca 400 gram terwijl deze gemiddeld 1000 gram hoort te zijn). Hij was echt vel over been toen hij geboren was, maar nu is daar niets meer van te zien!

Afgelopen 8 maanden is er wel veel gebeurt met onze kleine man. Hij is 4x opgenomen geweest (koorts, influenza, virus) en met 4,5 maand geopereerd aan zijn liesbreuk (2x!).
Hij is erg vrolijk en motorisch doet hij het volgens het "boekje". Hij slaapt 'snachts erg onrustig - veel wakker. De osteopaat constateerde dat de rechterkant van zijn schedel erg vast zit en hij is nu bij haar hiervoor in behandeling. Tevens heeft hij erg last van zijn darmen, we zijn dan ook gestopt met bijvoeding (fruit, potjes etc) en terug naar 5 flesvoedingen per dag.

Al met al doet hij het qua ontwikkeling erg goed, echter hij is enorm vatbaar. Elk virus pakt hij op....

Succes,
Lia
Link naar deze reactie
25/09/2008 @ 22:44
Danielle

Jeetje Lia. Het houdt ook niet op voor jullie zoontje he.

Naomi was ook dysmatuur.
1785 gr met een lengte van 45 cm.
Geboren met 36 weken precies.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]