< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

Rainbowbabies

Pepatino.be

Jolena

BasilKato.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwanger worden... » foliumzuur

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
06/08/2008 @ 10:51
eilan

Online Status Stuur bericht
Hallo iedereen

Ik lees al een tijd mee op dit forum maar heb nog maar zelden iets gepost. Mijn man en ik willen vanaf volgend jaar ongeveer aan kinderen beginnen. Omdat ik een tijdje geleden toch op jaarlijkse controle moest bij de gyn heb ik daar toen ook met hem over gesproken. Hij vindt het totaal niet nodig dat ik foliumzuur neem, hoewel ik bijna overal op internet lees dat dit echt wel aan te raden valt. Ik vroeg me dus af of er nog vrouwen zijn die dit NIET genomen hebben (met of zonder advies van de gyn) en wat hun bevindingen daarover zijn.

Alvast bedankt!
eilan
Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 10:56
Cat

Online Status Bekijk profiel
Eilan , jeetje wat een rare gyn zeg ? sorry dat ik dat zo zeg , maar het is algemeen bekend dat het heel erg goed is om Foliumzuur te nemen om oa een open ruggetje enz tegen te gaan .
Als je volgend jaar aan kinderen wilt beginnen moet je misschien nu nog niet van start gaan met foliumzuur maar je kan het nemen een maand of 2 op voorhand .
Kwaad kan het sowieso niet , dus nemen zou ik zeggen

Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 11:21
missie

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik vind het toch maar een rare gyn die jij hebt hoor....
Mijn gyn zei net dat het goed was dat ik daar aan gedacht had.
Enkele maanden ervoor beginnen is goed hoor... Maar doen!!
Je kan het gewoon in de apotheek krijgen zonder voorschrift.

Groetjes

Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 11:41
Lizzy

Ik zou een jaar op voorhand ook wel erg vroeg vinden en misschien is dat wat de gyne bedoeld.
Schadelijk is het absoluut niet, alleen maar goed eigenlijk.
Foliumzuur begin je eigenlijk te slikken op het moment dat je stopt met de pil en de mogelijkheid er is om zwanger te raken.

Maargoed als je na een jaar proberen nog niet zwanger zou zijn slik je ook al een jaar foliumzuur inmiddels hihi
Ik zit er ook al vanaf maart aan ... en ik voel me nog steeds kiplekker

Liefs
Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 14:34
lila

Ik ben begonnen met foliumzuur van 't moment dat ik gestopt was met de pil. Het heeft 2 jaar geduurd vooraleer ik zwanger was, en ik heb het steeds ingenomen.
Kan geen kwaad, hoor, heb niks negatiefs ondervonden.

Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 20:11
eilan

voor alle duidelijkheid: met volgend jaar bedoel ik dus begin volgend jaar (vanaf de jaarwisseling ongeveer). Het is dus echt niet meer zo heel ver af...
Maar goed: ik ga er zelf nog eens goed over nadenken en misschien ook eens raad vragen aan mijn ha. Langs de ene kant vind ik het zelf ook heel raar dat de gyn er niet achterstaat en wil ik liever toch foliumzuur nemen, langs de andere kant vind ik het dan weer een vreemd gevoel om dit "achter de rug van mijn gyn" te doen. Mijn man vindt het niet nodig om foliumzuur te nemen aangezien de gyn gezegd heeft dat hij het niet nodig vond. Maar mijn man leest natuurlijk ook niet mee op babyforums...

Het is wel opvallend dat er nog geen reacties gekomen zijn van vrouwen die geen foliumzuur genomen hebben. Heeft iedereen hier dan werkelijk wel foliumzuur genomen?

groetjes en bedankt voor de reacties die er al gekomen zijn!
eilan
Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 20:48
coyote

hey,ik heb geen foliumzuur genomen bij men eerste zwangerschap,wist het ook niet echt en na een paar maanden vroeg de gyn of ik het nam maar ben er toen ook niet meer met begonnen. en heb toch een kerngezond kindje.moet wel zeggen dat ik het nu ben beginnen nemen van de moment ik met mijn pil gestopt ben.
groetjes

Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 20:53
maggie

Hoi Eilan,

Wat ik me zo afvraag na het lezen van alle reakties is de reden waarom de gyn. dat heeft gezegd.
Ook ik vindt het erg stom dat hij dat zegt.
Moet je maar eens lezen wat foliumzuur precies doet, en wat betreft je vriend: het is natuurlijk jouw lichaam en jij bent verantwoordelijk voor een gezond kindje, ik bedoel ermee te zeggen dat het zowiezo geen kwaad kan, en als je toekomstige kindje onverhoopt iets krijgt dan kan je je zelf of je vriend jou er niet de schuld van geven.

Dat is hetzelfde als toen ik zwanger was en mensen om me heen zeiden dat je best brie uit de supermarkt mag eten, en nog meer van die dingen.
Nou ik heb het nooit gedaan zodat ik niet me eigen voor me kop zou slaan als er mis was.
Wat de rest dan ook zal denken kan me dan niet zoveel schelen maar risico`s neem ik zeker niet.

Nou meid, ik hoop dat je doet wat je beste lijkt en toch een beetje wat aantrekt van wat er op het forum geschreven wordt.
Succes en de groetjes van maggie

[Laatst gewijzigd door maggie - 06/08/2008 @ 20:55] - Link naar deze reactie
07/08/2008 @ 07:22
Cath

Online Status
Eilan,

Tsja hier nog eentje die foliumzuur neemt hoor!
Ik zou het eigenlijk ook gewoon nemen. je hebt er geen voorschrift voor nodig. Het is niet echt spotgoedkoop (weet niet precies hoeveel exact, mijn man gaat die telkens halen), maar er zitten 90 tabletjes in een doos, dus kan je er drie maanden mee weg.
Het is ook maar een vitamine hé! Er gaat echt niets raars met je gebeuren hoor. Het is een supplement dat je ook kan zien als een "gezondheidskuurtjé". Ik lees op de bijsluiter zelfs dat foliumzuur ook aangeraden wordt voor vrouwen die de pil nemen. Ook oudere mensen hebben vaak een tekort. Eén van de oorzaken waarom je tekort aan foliumzuur in je lichaam hebt, kan zijn door het drinken van alcohol.
Maar iets doen achter de rug van de gyn, daar zou ik me toch niets van aantrekken. Hij gaat dat niet plots aan je bloed zien hoor! En dan nog, zou ik zeggen dat je hoorde dat het toch door velen aangeraden wordt en je uitgaat van het principe "baat het niet, het schaadt ook niet"!
Als je beslist het niet te nemen, ga je waarschijnlijk toch weer af en toe twijfelen, moet ik het nu toch niet beter doen... Dus tenzij je helemaal geen stresskip bent, zou ik zeggen:
Folavit 0,4 (er zijn nog andere merken ook hoor)!

Link naar deze reactie
11/09/2008 @ 13:57
marleen

Online Status
hallo elian,

Ikzelf heb ook nooit foliumzuur in genomen en heb een perfect gezonde baby.
Het kan natuurlijk nooit kwwad he, maar als je ongepland zwanger wordt neem je het toch ook niet.
Mijn vriendin dacht dat ze geen kindere kon krijgen en was voor ze het wist al 4m zwanger ook zij heeft het nooit genomen en heeft al 2 mooie gezonde kinderen.
Je moet het echt zelf weten als je zeker wil zijn neem het dan.
Groetjes
Link naar deze reactie
11/09/2008 @ 19:14
Ilse

Online Status Bekijk profiel
Hoi dames,

Toch even de andere kant van het verhaal laten horen ... Indien je geen foliumzuur neemt en alles gaat goed, dan heb je geluk en kan je ervan uitgaan dat het onnodig was. En het is inderdaad maar een héél klein kansje dat je kind leidt aan spina bifida of 'open ruggetje' - dat is wat door foliumzuur voorkomen wordt. Maar je zal maar bij dat kleine percentje horen hé ...

Wij zijn in 2006 onze baby verloren doordat ze in de problemen kwam tijdens de geboorte. De placenta sloot alle zuurstoftoevoer af tijdens contracties, waardoor onze kleine meid bij elke wee meer in zuurstofnood kwam. De gynae - en nadien ook het internet- wist ons te vertellen dat zoiets slechts 1 op 3 miljoen keer voorkomt. Maar geloof me: als zoiets jou overkomt, stellen die cijfers niets meer voor.

En zelfs al heb ik géén risico genomen tijdens de zwangerschap, toch blijft het door mijn hoofd spoken of er iets was dat ik had kunnen doen of laten.

Mijn raad: bespaar jezelf de hersenbrekers en de risico's (hoe klein ook), en neem foliumzuur. Het heeft trouwens geen enkele bijwerking.

Veel succes allemaal,
Ilse

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]