< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » middagslaapje en kleuterschool

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
middagslaapje en kleuterschool
10/08/2008 @ 13:11
ma

Tot welke leeftijd deden jullie kindjes een middagslaapje? Onze zoon van 2 toen 's middags nog een slaapje van soms 3 uur. Hij zou na de krokusvakantie 2009 naar school kunnen, maar moet dan wel in volledige dagen gaan. Hoe kan ik zijn middagslaapje tegen dan afbouwen?
Link naar deze reactie
10/08/2008 @ 14:02
dieke 9Maand Moderator

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hey

Als dit een raad kan zijn: mijn ervaring leert me dat 'afbouwen' weinig nut heeft. De onthaalmoeder hier in 't dorp zei me dat ook ooit eens, dat ze medelijden had met al die kindjes de laatste week van augustus, omdat hun ouders dan ineens wilden dat ze al op tijd in hun bed zaten, om al te wennen aan het regime van de school. Zij zei: 'Laat dat toch uit! Vanaf de eerste dag dat het terug school is, komen die doodmoe thuis en dan zitten ze meteen terug in het juiste ritme omdat ze 's avonds simpelweg moe zijn en dus op tijd gaan slapen.' Dat heb ik altijd onthouden.

Onze oudste sliep ook nog vaak 's namiddags toen hij naar school begon te gaan. Op zijn schooltje waren er wel bedjes voor de middagslapertjes. Maar hij wou helemaal niet slapen hoor, die eerste schooldag in de namiddag! Dus heb ik hem maar meteen hele dagen laten gaan, het was bij hem gewoon ook ineens gedaan met middagslaapjes en hij ging er 's avonds een pak vroeger in.

Ik maak me dus nog niet teveel zorgen over de middelste, die in januari zal mogen starten op school en die nu nog een dikke 3 uur slaapt in de namiddag.

Je kan het misschien wel eens testen, dat doen wij soms ook. Als je bv. naar een speeltuin of zo zou gaan. Wij doen dat wel eens vaker, dat we dan onze Tjen wakker houden in de namiddag, want anders is er voor Stan ook niet veel aan, dan kan ie nooit eens ergens naartoe in de namiddag. Op zo'n dagen dat er dan veel te doen is, zoals speeltuin of zo, heeft Tjen er geen moeite mee om wakker te blijven in de namiddag. Hij wordt dan tegen de avond aan wel wat zeurderig, maar gaat dan gewoon extra vroeg zijn bed in. En dat is toch ook het regime dat je wil als je kind naar school gaat he. Dus misschien kan je dat eens uitproberen, zien of dat een beetje lukt. Je kindje nu al zijn middagslaapje proberen te verminderen of zo, dat vind ik een beetje sneu.

Groetjes!

Link naar deze reactie
11/08/2008 @ 12:44
kk

Online Status
de mijne gaat pas eind mei naar school, maar hij word nu pas wakker tegen 8 uur (wat dan vroeger zal zijn), hij slaapt in de namiddag een 2uurtjes (dan niet meer) en gaat nu al tegen 7uur zijn bed in. Ik kan hem toch moeilijk tegen 5 uur in zijn bed leggen.
Die eerste maand ga ik proberen dat mijn ma hem misschien kan gaan halen smiddags (maar gaat misschien niet een hele maand lukken). Tegen september is hij toch bijna 3 jaar, misschien kan hij dan beter wakker blijven.
we zullen daartegen wel zien zeker, is nog lang he.

Link naar deze reactie
11/08/2008 @ 14:32
Anneke

mijn zoontje gaat in september naar school en slaapt ook nog zoveel.
Bij hem kunnen ze ook s middags op school slapen maar omdat ik nog thuis ben ga'k hem tot de herfstvakantie maar halve dagen sturen.
Ik denk dat je het gaat moeten proberen en dat hij zelf wel gaat aangeven of het lukt of niet

Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 16:48
Ellen

Hallo,

Mijn dochtertje mag ook in september naar school (geboren januari 2006).
Ze slaapt in de namiddag 1.5 uur en dan maken we ze wakker, want 's avonds is ze moeilijk in bed te krijgen (is gemakkelijk 21 uur).
Dus ik dacht zoals dieke, ik laat haar overdag op en dan zal ze vanzelf 's avonds wel vroeger naar bed gaan.
Niks dus, ze is het gewoon om een half uur tot een uur na haar oudere zus van 4 jaar te gaan slapen en geen haar op haar hoofd dat eraan denkt om nu vroeger in bed te kruipen.
Gevolg: heel ambetant overdag wegens moe zijn en af en toe toch in de zetel in slaap vallen.
Ik heb de mogelijkheid om haar 's middags bij mijn schoonouders te laten slapen, dus misschien wacht ik gewoon nog even om het middagslaapje af te schaffen. Niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk en soms moet je gewoon even doorbijten. Maar als ze 's avonds in bed zit te brullen omdat ze niet wil slapen, dan kan mijn oudere dochter ook niet slapen en begint die ook te roepen en dan heb ik de volgende dag 2 ambetante kinderen. Na een paar dagen zal dit misschien vanzelf wel ophouden, maar dat heb ik nog niet uitgetest.

@ka: mei is nog lang. Tegen dan is je kindje 8-9 maanden ouder. Dat is voor een peuter een eeuwigheid. In het schooltje waar mijn kinderen gaan (of zullen gaan voor de jongste) kunnen ze in de namiddag een slaapje doen.

Groetjes

Ellen
Link naar deze reactie
12/08/2008 @ 22:03
Kaatje

mijn zoontje gaat sinds maart naar school, en hij is altijd halve dagen gegaan, omdat ik thuis was in bevallingsverlof, en omdat hij 3 u slaapt in de middag.

In sept zal hij hele dag moeten gaan,op de dagen dat ik werk, maar dan moet hij daar gaan slapen van mij. Kan gelukkig, slaapklasje...
Hij heeft wel al de slaapbedjes getest, vorig jaar, dus hij weet wat het is. Hij kan nu wel es een keer overslaan, maar de dag erna zeker niet meer, hij is dus 3 jaar, en heeft nog steeds een goeie dut nodig. Hij kan er maar deugd van hebben he

Link naar deze reactie
13/08/2008 @ 13:22
Anneke

Online Status Stuur bericht
Middagdutje
Hey Dames

Mijn dochtertje gaat vanaf april 2009 ook naar de peuterklas (zo'n voorbereidend klasje op het eerste kleuterklasje waar ze dan vanaf sept 2009 terecht kan).

Ik stel me soms ook de vraag hoe we dat gaan doen met haar middagdutje. Maar ik merk nu al dat ze er wel in slaagt om het zonder middagdutje te stellen. Ze is dan 's avonds wel afgepeigerd, maar ze heeft dan toch een héél fijne dag gehad !

En ik ben er zeker van dat als ze ziet en hoort dat de andere kindjes ook geen dutje doen, de juf haar met geen stokken in dat bed zal krijgen.

Hanne gaat nu ook al rond 19u gaan slapen in de week, dus ik hou er al rekening mee dat dat in de toekomst nog zal vervroegen hé ... maar tegen dan is ons tweede pukkietje er en kan ik me daar dan ten volle op concentreren !

Veel succes dames, we houden elkaar wel op de hoogte hé

Anneke

Link naar deze reactie
18/08/2008 @ 13:12
Inne

Online Status Stuur bericht
Hallo,

Ons oudste poppemie slaapt momenteel nog altijd een 3-tal uur in de namiddag. Ik heb al eens geprobeerd om haar een hele dag wakker te houden, maar omstreeks 16u00 begint ze al te zeuren. In mijn ogen is dit toch wel een teken dat ze het nog nodig heeft.
Ik laat haar in September dus toch maar halve dagen gaan en ik laat ze 's middags lekker slapen. Gelukkig heeft zij 2 oma's die dichtbij wonen en bereid zijn haar van 't schooltje te halen, dit is natuurlijk ook niet vanzelfsprekend.
En verder zien we wel wanneer ze dit niet meer wil, ze zal dit zelf wel aangeven.
Groetjes,
Inne

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 21:38

hey
Onze oudste is ook net 3 en gaat sinds februari naar school. Tot nu toe is ze halve dagen geweest omdat ze in de namiddag soms nog 3u slaapt. Ze is wel al enkele keren een hele dag geweest op vrijdag omdat ze dan om 15u al gedaan hebben en ze zo al een beetje kon wennen aan de hele dag op school, eten in de eetzaal, enz. Ze weet ook dat er kindjes zijn die smiddags wat slapen, en heeft zelf ook al eens op zo'n bedje gelegen maar toen niet geslapen. In september zal ze dus wel hele dagen gaan, en er is mogelijkheid om te slapen, normaal is dat enkel voor de peutertjes maar er zijn elk jaar wel enkele uit 1e kleuterklas die ook nog slapen.
Nu is ze meestal rond 7u wakker, slaapt samen met zus op de kamer en ze maken elkaar wel wakker... Ze gaan rond 20-20.30u slapen. Hoe dat zal gaan in september zien we dan wel. Ik ben ook van mening dat het geen zin heeft om de dutjes in de vakantie te gaan afbouwen, zolang ze de kans krijgen kunnen ze er maar deugd van hebben! Als ze dat nodig hebben, en het kan, waarom niet he?

groetjes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]