< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » November 2008-Club » Pijnbestrijding tijdens bevalling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » November 2008-Club
Pijnbestrijding tijdens bevalling
21/08/2008 @ 12:44

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hi meiden,

Vandaag ben ik voor controle bij de gyneacoloog geweest en alles was goed. Wel had ik een aantal vragen wat pijnbestrijding tijdens het bevallen betreft.

Mijn gyneacoloog staat positief t.o. een ruggeprik en we hebben nu afgesproken dat ik met 38 wkn controle van de rijpheid van de baarmoedermond krijg. Als die "rijp" genoeg is dan wordt ik ingeleid.

Ik ben van mening dat als je meer ontspannen de bevalling in gaat, het beter is voor jezelf en je kindje. De risico's zijn niet zo groot. En uberhaubt brengt een bevalling risico's met zich mee. Ik heb respect voor diegene die het zonder prima af kunnen. Helaas schijnt 1 op de 5 vrouwen hun bevalling als traumatisch te ervaren (voornamelijk in ziekenhuis). Aangezien er in andere westerse landen bij een bevalling pijnbestrijding als "gewoon" wordt gezien en in de wetenschap dat sommige landen verder zijn op medisch vlak dan nederland, heb ik deze keus gemaakt.

Ik ben wel erg benieuwd naar eravringen van anderen. Dus ik "hoor" graag van je.

Liefs,
Fluwa

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 12:50
Cinke

Ik ben bij Cas z'n bevalling naar het ziekenhuis gegaan, met het gedacht van "er bestaat pijnbestrijding, lukt het me niet meer dan pak ik dat gewoon". Het is er voor iets dus waarom het niet gebruiken.
Maar in het ziekenhuis aangekomen had ik al 6cm, en de pijn viel goed mee.
Echt wel weeënstormen, dat ik op korte tijd al op 10cm zat.
Geen minuut dat ik heb gedacht en nu wil ik epidurale.
Ik heb niet echt ongeloofelijk veel pijn gehad dat ik nniet meer verder kon, heb dan ook wel een heel snelle en vlotte bevalling gehad.
dat het bij het tweede ook zo gaat zijn dan
Mensen die er voor kiezen , en mensen die er niet voor kiezen ook

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 13:01
bollie

Online Status Bekijk profiel
Hallo Fluwa,

Ikzelf ben twee maal spontaan en zonder pijnbestrijding bevallen. Ik heb natuurlijk wel twee makkelijke bevallingen gehad, maar heb toch een aantal uurtjes weeën moeten wegpuffen (bij robbe van 12u 's nachts en hij is geboren om 10u20, bij Jarne zijn de weeën begonnen om 3u 's nachts en hij is pas 's avonds om 20u geboren). Dus de ontsluiting ging niet supervlug, maar de bevalling heeft de eerste maal een kwartier geduurd en Jarne was er zelfs al na 5 minuten (de gynaecoloog heeft het jammer genoeg niet gehaald ... ).

Ik ben bevallen in een ziekenhuis dat heel erg achter natuurlijk bevallen staat, dus er wordt daar niet snel aangemoedigd om pijnbestrijding te doen. En ik ben ook wel trots dat ik het gekund heb. Maar natuurlijk maakt ieder dat voor zichzelf uit, op zo'n momenten moet je alleen eerlijk zijn tegenover jezelf. Dus ongeacht wat de partner, dokter, moeder, vriendin, ... zegt : jij moet volledig achter jouw keuze staan !

Ik wens je in ieder geval een vlotte bevalling toe en geniet van de mooie ervaring !

groetjes,
Bollie

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 13:37

bij mijn eerste had ik eupiderale gevraagd tegen 06:00 kreeg ik die. lag al met hevige weeen van 12uur snachts daar in het ziekenhuis. tegen dat ik echte persweeen kreeg was mijn verdoving al uitgewerkt dat was rond 14uur. eigenlijk heeft de verdoving mij door de storm heen geholpen. maar voor het echte werk zelf was het dus zonder. nu bij mijn volgende ga ik het zonder doen. althans dat ga ik toch proberen.

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 14:06
fropsel

Een vraagje, waarom zou je je laten inleiden op 38 weken? Als je wacht tot de bevalling spontaan op gang komt kan je toch ook nog een ruggeprik krijgen? Aan een inleiding zijn ook risico's verbonden, lijkt mij.
Waarom een gezonde (veronderstel ik toch) zwangerschap vroegtijdig afbreken? Wat inleiden toch eigenlijk is...

Ik ben volledig akkoord wat betreft dat je meer pijn kan verdragen als je ontspannen bent. Maar als je zegt dat je beter kan ontspannen thuis, dan versta ik de inleiding niet goed.. dat gebeurt toch in het ziekenhuis?
Voor mezelf weet ik dat ik veel onstpannender zal zijn in het ziekenhuis waarbij ik dan veronderstel dat medische hulp direct bij de hand is, wat thuis niet het geval is. En dat gevoel geeft mij stress. Ik weet dat ik zelf machteloos sta als mijn kind of mij iets overkomt tijdens de bevalling dus maakt het mij gerust in een ziekenhuis te kunnen bevallen. Dat wil niet zeggen dat ik zo veel mogelijk van het voorbereidende werk thuis zou willen doen (natuurlijk met een vroedvrouw in de buurt).

Zelf zou ik liever kijken waar ik geraak met pijn (ik kan redelijk wat verdragen) en op het moment zelf beslissen. Ik ben nog helemaal niet overtuigd dat zo'n ruggeprik geen kwaad kan voor mijn kindje... om nog maar te zwijgen over hoe tegennatuurlijk inleiden me lijkt.
Maar dat is persoonlijk..
Is het wel goed voor je kindje, inleiden? Lijkt mij dat de baby daar niet zo erg is op voorbereid. Normaalgezien, bij een bevalling die spontaan op gang komt, geven de beeb en je lichaam aan dat het tijd is.

groetjes
F.
[Laatst gewijzigd door fropsel - 21/08/2008 @ 17:35] - Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 14:14
marjoontje

ik ben ook ingeleid met 42week mijn arts heeft mij zo lang laten lopen omdat hij lieve geen inleiding wou doen,omdat bij een inleiding ook meer rissico,s zitten dan bij een normale bevalling,bij een inleiding is de kans groot dat je uren ligt te puffen en het niet door zet en je als nog een keizersnee moet,en ook het inleiden is voor het kindje niet goed,je lichaam maakt niet zelf het hormoon aan maar het word je gegeven,dus het kindje kan zich nergens op voor bereiden en komt in weeen stormen terecht van de hormonen die je krijgt,ik had behoorlijke weeen ze kwamen en net als die weg was een hap lucht en er kwam er al weer 1,ook ik had een ruggeprik alleen helaas ik heb er weinig van kunnen merken met de weeenstorm.
als er geen reden is voor inleiden dan zou ik rustig wachten.

groetjes marion,

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 15:53
iniminimama

hallo,

Ik ben mijn vorig kindje verloren op 4.5 maanden en moest dit bevallen. Bevalling ingeleid en inderdaad, wilde niet op gang komen, nog een sonde in baarmoederhals gehad, werkte ook niet, dan infuus met weeopwekkers, waar ik trouwens enorm ziek van ben geweest, maar niks helpte, dus inleiden lijkt me ook geen goed idee. Het doet ook meer zeer als normale bevalling heb ik al horen zeggen. Heb toen een ruggeprik gehad en had hier bijwerkingen van, vooral jeuk in voeten en benen. K dacht dat ik zot werd van jeuk. Sommige vrouwen hebben hier last van.
Nu mijn eerste kindje heb ik zonder verdoving gebaard. Ben toen wel zolang mogelijk thuis gebleven, zodat ik daar de meeste pijn kon opvangen in een vertrouwde omgeving, wat bij mij hielp. Je voelt je toch meer op je gemak in je eigen huis. Daarna heb ik in het ziekenhuis nog een uurtje of 2 moeten wachten tot ineke er was. Het deed natuurlijk geen deugd!!, maar ik vond het doenbaar. Ik heb ook spastische darmcolon en heb dus regelmatig buikpijn die je echt kan vergelijken met de eerste weeën, dus ben al wat gewend. Bij de eerste onderga je alles ook gewoon, omdat je niet weet wat er komt, nu ik het wel weet, ben ik niet zeker of ik geen ruggeprik wil. Ik ga wel probreren om zolang mogelijk zonder te doen. De gedachte om heel de dag in een ziekenhuiskamer te liggen wachten met weeën lijkt me wel geen prettige gedachte. Het wordt dus beslissen op het moment zelf voor mij. Ik veroordeel wel niemand die een ruggeprik wil, aangezien iedere bevalling anders is en iedereen een andere pijngrens heeft. Maar ik probreer het zonder.

mvg
iniminimama

Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 16:53
saar

interessant onderwerp!

ik ga ook proberen zonder epidurale, maar als het ondraaglijk wordt ga ik er toch een vragen denk ik

liever zo dan totaal uitgeput zijn op het moment zelf

we zien wel...

[Laatst gewijzigd door saar - 21/08/2008 @ 16:53] - Link naar deze reactie
21/08/2008 @ 18:05
Laura

Ik zie het ook wel, ik hoop enorm dat ik gewoon kan bevallen deze keer en ga kijken hoe heftig het is en of ik de pijn aankan. Als ik rugweeen krijg (heb naast BI ook rugklachten nav een ongeluk 12 jaar geleden) dan kan het zijn dat ik erg veel pijn heb. In elk geval: als ik het niet meer zie zitten zal ik zeker om een ruggenprik vragen. Maar ik ga het zonder proberen. Ik zal sowieso in het ziekenhuis moeten bevallen omdat ik eerder een keizersnede heb gehad. Ik heb het nog niet met mijn vk gehad over pijnbestrijding. Maar ik wil binnenkort wel vragen hoe het ziekenhuisbeleid daarin is. We hebben binnenkort een infoavond, mag je vragen stellen en de verloskamers en kraamkamers zien etc. Dan ga ik het vragen denk ik.

Een bevalling die wordt ingeleid is vaak heftiger dan een bevalling die spontaan op gang komt hoor! Verder heb je denk ik hetzelfde nadeel als bij een keizersnede (die heb ik de eerste keer gehad, was stuitligging): namelijk dat de baby zelf de bevalling niet in gang heeft gezet en dat de zuigreflex minder goed is dan bij een spontane bevalling. Het kindje is er gewoon nog niet aan toe en is moe na de bevalling en zwakker dan normaal. In geval van problemen is inleiden net als een keizersnee een goede optie. Maar ik zou bij een probleemloze zwangerschap zeker niet voor de 40 weken gaan inleiden. Maar ieder zijn mening!

[Laatst gewijzigd door Laura - 21/08/2008 @ 18:08] - Link naar deze reactie
23/08/2008 @ 14:53

Inleiden
Hi weer,

Ik ben niet geinformeerd over het hoe en wat als de arts je gaat inleiden. Ik had het idee dat ze dat altijd doen, maar dat is dus niet zo begrijp ik. Ik wil uiteraard het beste voor mijn kindje en als inleiden echt veel risicovoller is dan is de keus snel gemaakt, dat lijkt mij duidelijk.

Wat ik het belangrijkste vind buiten de gezondheid van mijn kindje, is dat ik zelf de keus heb of ik wel of geen pijnbestrijding wil. Bij ons hebben ze 24 u p dag de voorzieining, dus het is mogelijk. Ik wil geen "miep" naast mijn bed die mij zegt dat ik mij niet moet aanstellen en dat het er allemaal bij hoort......

Over 3 weken heb ik weer een afspraak en dan zal ik verduidelijking vragen over het inleiden. Volgens mijn gyneacoloog zou het allemaal geen grote risizo's met zich meebrengen, maar wil het nu toch even heel duidelijk weten.

Andere verhalen nog steeds van harte welkom.

Zijn er ook meiden die vooraf pijnbestrijding hebben gevraagd, maar die het niet hebben gekregen?

Liefs,
Fluwa

Link naar deze reactie
23/08/2008 @ 15:47
Britt

Online Status Stuur bericht
inleiden zonder reden lijkt me ook wel raar. Mijn gyne weigert sowieso een inleiding voor 40 weken tenzij op medische indicatie. In principe leiden ze (is een praktijk van 3 gynes) in vanaf je 10 dagen overtijd bent.
Je kan vragen m op 40 weken ingeleid te worden maar dan moet je daar een goede reden voor hebben (vb. man vertrekt naar het buitenland en kan anders de bevalling niet meemaken)

Wat pijnbestrijding betreft: daarin laten ze je helemaal vrij: je kan om een ruggeprik vragen als je dat wil. Waarschijnlijk ga ik mét ruggeprik bevallen. Een tand laten trekken doe ik ook niet zonder verdoving...

Link naar deze reactie
23/08/2008 @ 19:34
Laura

Ik wil ook geen Miep die zegt dat ik niet zo moet piepen. Ik denk dat ik haar tijdens een flinke wee flink zou uitschelden
Ik vind ook dat je recht hebt op pijnbestrijding. We leven niet meer in de middeleeuwen natuurlijk. Als mannen moesten bevallen dan was de ruggenprik waarschijnlijk standaard procedure
Wel geloof ik dat je beter met de weeen 'mee kunt werken' zonder ruggenprik. Ik ga zonder proberen, maar zodra ik barst van de pijn wil ik dat ze me helpen!

Fluwa, ik denk niet dat inleiden hele grote risico's met zich meebrengt. Maar ik denk wel dat de bevalling er zwaarder van wordt (het is niet natuurlijk, die weeen schijn je slecht te kunnen opvangen) en dat het voor je kindje zeker beter is om geboren te worden na een spontane bevalling. Ik mag ws niet ingeleid worden, omdat er dan meer druk komt op de baarmoeder en ik een keizersnee heb gehad bij mijn eerste.

[Laatst gewijzigd door Laura - 23/08/2008 @ 19:34] - Link naar deze reactie
30/09/2008 @ 22:35

Hi,

Zijn er inmiddels meiden die nu ook bezig zijn met het uitzoeken van wel of geen ruggeprik nemen en evt inleiden?

Heeft iemand zich laten in leiden omdat je het niet meer trok? (veel klachten etc.)

Liefs,
Fluwa

P.s.
Wat gaat het snel nu he!

Link naar deze reactie
30/09/2008 @ 23:23
Prinsesje

Online Status
@ Fluwa, bij ons in de kliniek zijn ze tegen inleiden. Tenzij er echt medische problemen zijn.

@ Fropsel, ga ook proberen zo lang mogelijk thuis, in vertrouwde omgeving te blijven. In zh kan je tot 8, sommige gevallen, 9 cm nog een prik vragen. Vind ik heel positief, want wil eerst zo proberen, vooral omdat ook mijn ventje tegen het prikje is. Een vriendin van hem is zo verlamd geraakt, daarmee.

@ Iniminimama, heb ook al last gehad vroeger van spasmen in darmen. Pijnlijk he? Kon je jouw bevalling daarmee vergelijken?

@ Laura, hopelijk kan ik ook zonder, zou willen proberen. Hopelijk is beebje niet meer in stuitligging maandag bij bezoek aan gyn en kunnen we dus zo proberen...

@ iedereen, ik wil zonder prik en zeker zonder inleiding proberen!! Maar geen slecht woord voor de mama's die het ene of het andere of een combinatie van beide verkiezen hoor!!

@ Fluwa, zoals ik juist zei he ga zeker zonder inleiden, te meer omdat ons zh en onze gyn er niet zo voor zijn. Ga zonder prik proberen omdat wij een vriendin hebben die er niet zo goede ervaringen mee heeft gehad. Ga jij nu prik nemen en inleiden? Heb je veel klachten voor de rest? Rust in ieder geval maar goed he? Hèhè, idd gaat snel nu!!

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 08:45
Paty

Hoi meiden,
Ik zal wss binnen 2 weken ingeleid moeten worden. De gyn gaat zolang mogelijk proberen te wachten.
Mijn placenta is te veel en te snel aan het verouderen door mijn hoge bloeddruk, ook al neem ik hiervoor medicatie.

Vind het wel raar om dit te weten,nu is het zo echt afwachten of we na elk onderzoek naar huis of naar het ziekenhuis moeten.
Ons kindje werd maandag op 35 weken geschat op 2600gr. Valt dus wel heel goed mee, vind ik.

Ga snel de kids naar school doen,
tot later,
Paty

[Laatst gewijzigd door Paty - 01/10/2008 @ 08:46] - Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 10:48
marieke

@paty, 35 weken en 2600 gram is zeker goed denk ik. Bij ons zal het geboortegewicht maar net dat zijn. Bij zwangerschap van 40 weken he??

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 11:23
Paty

@ Marieke,
Da's wel echt schattig zo een klein beebje, vind ik. En zeker als alles goed in orde is en de longetjes en alles ok is.
Maar ik ben wel een beetje bang dat het een foute schatting is en dat ze minder zal wegen, want bij mijn ander 2 was de schatting ook veel hoger dan hun werkelijke gewicht. Scheelde toch bijna een halve kilo hoor.

Paty

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 12:14
saar

ik ben ondertussen van mening veranderd ivm epidurale
kwam een meisje tegen, 2maand geleden bevallen, epi werkte maar half, dus tweede epi bij, kindje kon er niet tegen-spoedkeizersnee

dus er zijn wel risicos vr het kindje! dus nee dankjewel, tenzij ik echt op ben, en er geen andere oplossing mr is!!

Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 19:27
Prinsesje

Online Status
@ Saar, daar zijn we ook voor he? Iedereen helpen!!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]