< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » De bevalling en erna... » Taken kraamverzorgster

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » De bevalling en erna...
Taken kraamverzorgster
24/08/2008 @ 20:58
Bo

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik was benieuwd of iemand weet wat precies de taken van de kraamverzorgster zijn!
Toen onze vorige KV weg was kon ik ontzettend veel eten weggooien uit de koelkast wat over de datum was. Nu was er op een ander forum een discussie bezig, heel veel vonden dat het de taak is van de man om de koelkast na te kijken. Maar je kijkt toch sowieso de koelkast na als je daar eten en drinken uitpakt?
Was wel benieuwd wat jullie daarvan vinden en of iemand precies weet hoe het zit!
(mijn vriend let daar dus nooit op en was alleen maar met zoonlief bezig, die had me bij wijze van nog melk van 3 weken geleden gegeven in de verontstelling dat het karnemelk was )

Link naar deze reactie
24/08/2008 @ 21:03
Eva

Verzorgen van de baby en de mama. Licht huishoudelijk werk.

Er is wel een verschil welk pakket je hebt gekozen ( hoeveel uur enzo ), misschien kan je dat eens na kijken op de site van je kraamzorg.

Denk persoonlijk dat haar taak niet is om de koelkast bij te vullen en bij te houden qua datum.
Link naar deze reactie
24/08/2008 @ 21:09
Britt

Online Status Stuur bericht
dit staat er op de site waar ik kraamzorg heb aangevraagd. Persoonlijk vind ik het ook niet de taak van de kraamverzorgster om de inhoud van de koelkast bij te houden.

De kraamverzorgster:
helpt, begeleidt en stimuleert de ouders bij de verzorging van de pasgeborene en geeft heel wat praktische tips vanuit haar ruime ervaring
heeft bovendien aandacht voor de jonge moeder (hygiënische zorgen,…)
zorgt ook voor de andere kinderen, neemt licht huishoudelijke taken op zich, doet boodschappen,....
Kortom, ze helpt mee de eerste dagen thuis prettig en zorgeloos te maken voor jou en je gezin.
De kraamverzorgster komt je minimum 3 uur per dag bijstaan, tussen 8 uur 's morgens en 20 uur 's avonds. Het aantal uren en de uurregeling wordt afgesproken met de verantwoordelijke.

Link naar deze reactie
24/08/2008 @ 21:29
Yvette*

Bij mij was ze er alleen voor moeder en kind. Huishouden wordt niet gedaan, mits ze zelf de stofzuiger pakt e.d. maar ze is niets verplicht!

Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 08:29
Maris

Ik ga ervan uit dat de kraamhulp de normale dingen in het huishouden doordraait. De zorg voor mij en de baby en de hygiene in de badkamer en wc. Maar ook dat ze zorgt voor de kraamvisite. Dus dan ziet ze toch wanneer iets over de datum is.....Gelukkig let mijn man daar ook op dus ik maak me er helemaal niet druk om.

Maar ik heb wel al gehoord dat er veel verschil zit in kraamverzorgsters. De ene doet veel meer dan de ander. Ik heb zelfs al iemand gehoord die de was ging sorteren in moeder en kind was. De was wat van de vader afkomstig was deed ze niet die moest hij zelf maar doen...belachlijk.

Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 09:28
Karen

oei, die laatste kraamverzorgster maakt nog meer werk van het werk zeg .. doe die was dan in 1x .. je kan ook erg moeilijk doen!

Maar goed, ja regels zijn regeltjes eigenlijk ...

1 Van haar taken is letten op hygiene. In mijn ogen geldt dat niet alleen voor de wc en de badkamer, maar juist ook voor de keuken en het eten/drinken. Vind het persoonlijk dus een slechte zaak dat ze daar zo slecht op gelet heeft.

Ik vind dat het ook een beetje geven en nemen is. Als de vader bijvoorbeeld al met de auto de boodschapjes haalt, hoeft de kvz-ster dat niet te doen en kan ze bijvoorbeeld wat meer tijd in de was steken.
Ik vind dat de kvz-ster er is om je te helpen en begeleiden bij de dagelijkse dingen. Ze hoeft echter niet alles voor haar rekening te krijgen, ze is ook niet een 'slaaf' van het gezin natuurlijk.

Als er nou wat minder beknibbeld zou worden op de kraamzorg door de politiek. Het is namelijk nog schandaliger dat sommige delen van Nederland in de zomerperiode niet eens kraamzorg kregen omdat er te weinig kvz-ster zijn!!!

Liefs,
Karen

Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 20:01
Bo

pff ja op dat andere forum wordt er fel gereageerd hoor! Ik wist vlak na de bevalling niet dat je de borstkolf af moest wassen voordat hij in de sterilisator ging Zei er 1 dat 'een door de zorgverzekering betaalde KV' er niet is om dingen uit te leggen die al in de boekjes staan...
Nou sorry hoor! Alsof je in de laatste weken voor de bevalling nog even alle bijsluiters gaat lezen ( en dat onthoud na een bevalling!)
Sommigen vonden ook dat de KV er niet is om de visite te bedienen, zij vond dat ze zelf wel thee konden zetten en beschuitjes smeren.
Daar is toch juist de KV voor? Om je te helpen met dingen die je niet zelf kan?
Mannen hebben ook maar 2 dagen vrij, nemen alle mannen dan vrij na de bevalling? De mijne deed dat juist nadat de KV weg was!
Maar idd, ze hoeft ook niet de voorraadkast op alfabet te zetten en de vriezer te ontdooien!
Ben wel heel erg benieuwd of we dit keer een leuke krijgen en of je nog echt een KV nodig hebt bij een 2de!

Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 21:12
minnie

Online Status Bekijk profiel
nu er is een groot verschil tussen belgie en nederland
in belgie is het belangrijk
dat de keuken ,wc en badkamer hygienisch proper zijn
als je bv geeft moet de ijskast proper zijn. alle dagen eten maken
boodschappen doen maar ze mogen niet te lang weg blijven verzorging van de baby (het spoelen van de vrouw is regio gebonden in brabant doen ze het niet in antwerpen wel)
stofzuigen maar met nat kuizen zijn ze niet verplicht
en zoals al eerder gezegt het hangt van kv tegen kv af

Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 21:33
Saskia

Kraamzorg is er in principe voor moeder en kind. Daarnaast als er tijd en zin over is de rest. Wij hebben in de week kraamhulp verschillende kraamverzorgsters gehad.

De ene dame vond gezelligheid heel belangrijk en zorgde dat de kaarsjes aanstonden, de kraamkamer gezellig was met bloemen en de rotzooi was opgeruimd. Zij heeft echt werkelijk waar ALLE was gedaan! Dus ook het dekbed wat nog lag van voor de bevalling! Echt toppie! Daarnaast zorgde zij voor lekker fruit, koffie, ontbijt voor mij en mijn man.

De andere dame was meer van de informatie. Bij haar kon ik terecht voor vragen en informatie. Schoonmaken deed zij dus iets minder. Ook was zij er alleen voor moeder en kind, en werd dus alleen onze was gedaan.

Boodschappen doen was hier de taak van mijn man.

Kortom: alles is per kraamverzorgster verschillend. Vaak is het wel zo dat bij een 2e ook de hulp en aandacht voor het andere kind er is.

Veel plezier in de kraamweek!
Link naar deze reactie
25/08/2008 @ 21:44
Xanthe

Ik werk als verzorgende bij familiehulp, ook wij bieden soms kraamhulp. Onze taken zijn er in de eerste plaats voor moeder en kind te zorgen. Wij mogen van de helft van de tijd helpen met de poets (meestal komen we er 4u, dus 2u waarvan max. 4u in de week). Het is niet zo dat wij ineens de grote kuis moeten gaan doen. Wij mogen bv strijken, wassen, boodschappen doen, poetsen, en vooral met kind en moeder bezig zijn. Hoewel en spijtig genoeg dit meestal uit de hand loopt en de meeste moeders verwachten dat wij 4u staan te poetsen wat normaal niet in ons takenpakket staat en wij dit mogen weigeren (wat ik begrijp want heb ook mij huis graag proper he). Nu heb je er idd die zich aan de regels houden dus 2u poetsen en je hebt er ook die er 4u staan te poetsen die dan natuurlijk de goeie zijn. Ik doe dit eerlijk gezegd ook niet 4u staan poetsen, ik heb zoiets van ik heb mijn diploma gehaald en ben verzorgende geen poetsvrouw! Begrijp me nu niet verkeerd want ik begrijp ook hoe moeilijk het is om iets uit handen te geven zoals bv je kind enzo, maar mss toch eens nadenken wat jij verwacht dat een kraamverzorgster. En ivm de koelkast naar het eten en drinken kijken als ons dat gevraagd word is dit geen probleem hoor. Ik hoop dat je hier een beetje met bent wat de taken zijn van een kraamverzorgster. (dit gaat dan wel over kraamhulp van familiehulp he.
-x- Xanthe

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 08:19
Bo

ik snap het nu wel! onze Kv wou ook alles strijken, maar dat doe ik zelf ook niet dus dat hoefde voor mij niet. Had ik liever dat ik even kon slapen en dat zij een tijdschrift ging lezen. (ze had toen het bed,ontbijt en de badkamer al gedaan)
Het was ook niet dat ik haar liet poetsen hoor! Ze ging ook iedere dag de slaapkamer dweilen, maar met onze kat vond ik het vervelender dat ik beneden kwam en ik allemaal haren onder m'n voeten had. Die slaapkamer kon me niet zovel schelen, vond 1 keer die week wel genoeg!)
Maar dat durfde ik dan weer niet te zeggen

Dat is wel iets wat ik de volgende keer ga proberen, een beetje voor mezelf opkomen!
Was ik dood en doodmoe kwam m'n schoonmoeder (wéér) op bezoek. Volgens mij dacht de kv dat ik het gezellig vond, want ze stuurde haar iedere keer gewoon naar boven. Ik dacht dat 5 keer per minuut zeggen dat ik zo moe was wel duidelijk was... Maar niet dus!
Nu wil ik gewoon zeggen dat ik moe ben en NU wil slapen! ( als dat lukt natuurlijk, ik heb dan ook een peutertje rondlopen!)

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 09:10
Britt

Volgens mij mag je de kv wel vragen om even op je peuter te passen hoor zodat jij een dutje kan doen. Tenminste zo staat het op de website van de kraamzorg die ik aangevraagd heb.

Xanthe, ik vind dat niet meer dan normaal hoor. Ik denk dat ik gewoon ga vragen wat kan en wat niet kan.

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 09:28
Karen

Ik poets mijn huis ook niet 4 uren per dag (tja misschien nu met mijn nesteldrang haha, maar das een ander verhaal!) dus ik ga ook echt niet verwachten of eisen dat een kvz-ster dat doet!

Net als strijken, dat doe ik zelf ook eigenlijk niet behalve de babykleertjes ivm hygiene ... dus dan zou het onredelijk zijn als ik verwacht dat hij/zij het ineens wel allemaal moet doen.

En het verschilt inderdaad per kvz-ster. Het moet altijd maar klikken en een beetje op dezelfde golflengte zitten als het gezin natuurlijk. Daarom is zo'n eerste gesprek samen met de kvz-ster ook super belangrijk. Wat verwacht je van haar en waaraan kan zij voldoen binnen haar werkveld. Als je dat van te voren al duidelijk hebt en samen hebt afgesteld, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 10:31
Dinja

Ik heb een hele goede kraamverzorgster gehad.
Ze zorgde mee ons zoontje, kookte, stofzuigde, deed was en strijk en ging ook naar de winkel. Ze stond er ook op dat ik in de voormiddag als zij er was nog wat ging slapen. Terwijl zorgde zij voor ons zoontje.. tenzij hij moest eten natuurlijk.
De dagen dat zij geweest is (ik denk 7 dagen) hadden we iedere dag vers eten en ook nog een extra portie voor de diepvries.

Hadden we dit maar geweten bij ons eerste zoontje. Toen was ik hopeloos verloren de eerste weken. Alles lag onderste boven in ons huis. Nigel at 12x per dag dus veel anders deed ik niet. Van eten maken kwam ook niks in huis...

Groetjes,
Dinja

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 11:29

Wij hebben ook een kraamverzorgster aangevraagd en de verantwoordelijke is hiervoor 2 weken geleden aan huis gekomen om mooi uit te leggen wat de taken precies zijn. Komt in princiepe overeen met Familiehulp. Ook hier blokken van 4 uren waarvan max 2 uren poetsen. Voor de rest mag je ook samen gaan boodschappen doen, mag ze koken, wassen en strijken en natuurlijk ook voor het kindje zorgen (waar je je als moeder wel goed moet bij voelen). Ook werd mij gezegd dat het echt wel kan en mag dat de kv voor de baby zorgt terwijl jij bijvoorbeeld een dutje gaat doen of op je gemak een bad wilt nemen ofzo.
Maar blijkbaar hangen de taken echt wel af van afdeling tot afdeling.
Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je het op voorhand allemaal weet, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Gewoon even naar de afdeling bellen en daar horen wat ze zeggen hé!

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 12:57
minnie

Online Status Bekijk profiel
het is ook heel belangrijk dat je de eerste dag eens kennismaakt en toch een uur uitrekt voor een rondleiding door u huis en terwijl kun je vragen wat ze wel en niet doen
ik vond het heel leuk dat als ik s avonds ging slapen dat het bed was opgemaakt en er s middags eten op tafel stond mijn was en strijk was gedaan de rest vond ik ook leuk maar dat was zo van leuk dat het gedaan is maar het was niet zo nodig

Link naar deze reactie
26/08/2008 @ 17:44
sneakiesthippo

Online Status
Mijn moeder is al jaren lang kraamverzorgster. Al zeker een jaar of 26. En ze gaf aan dat ze onderandere overgestapt is naar de thuiszorg vorig jaar omdat er steeds meer huishouden bij komt om te doen. Ze zijn er voor moeder en kind en evt andere kindjes en doen daarbij het dagelijkse huishouden. Zorgen voor visite en maken eten klaar als daar tijd voor is. Ligt er ook aan hoeveel uur je heb en hoeveel tijd de rest in beslag nam. Mijn moeder kwam wel eens bij gezinnen die dus 2 a 3 weken geen was hadden gedaan voordat ze bevallen waren en werd van me moeder verwacht dat ze dat dus allemaal weg ging werken of dat het huis al tijden niet gedaan was en dat ze dat dan moest gaan doen. Dan wordt je inderdaad gebruikt als poetsvrouw en dat zijn ze niet. Overleg met je kv wat ze wel en niet wil en kan doen en wat je van dr verwacht.
Mijn moeder komt bij mij kramen dus ik heb geen vreemde in huis. ze blijft ook langer omdat ik lichamelijk niet goed ben. Dit zal na de bevalling ook niet anders zijn en zal meer tijd nodig hebben om bij te komen dus ik vindt het heerlijk.

Link naar deze reactie
27/08/2008 @ 11:35
petitje

hm inderdaad zoiemand moet eerst eens komen kennismaken vind ik
dat was hier niet t geval , ik zag ze voor t eerst 6 dagen na mijn bevalling en t klikte niet
t lag misschien aan mij da weet ik niet, maar ik voelde me super goed en vond zo een vreemde in huis dus maar niks
heb t 2x 4u aangekeken (waarbij de 1ste keer papa ook thuis was 2de maal niet meer) en t toen stopgezet , t was niks voor mij.
Ze zei ook gelijk schoonmaken doe ik niet.
Ze wou wel eens swifferen, tja dat kon ik zelf wel, en toen ik dat zei begreep ze da wel en heeft toch ff gestofzuigd (kat in huis) en door de keuken gedweild (duiddellijk wel tegen haar zin).
Had voor haar wat strijk laten staan dus elke dag wel een mand gestreken, wassen doe ik snachts op nachttarief, en uithangen doe ik liever zelf is op onze zolder. wegleggen ook
kan nie begrijpen dat sommigen een vreemde tussen hunne was willen laten wroeten...
koken deed mijn man ( nu ook) als ie thuiskwam dus dat was er ook niet te doen
ik moest niet meer slapen overdag dus verveelde me, en voelde me niet op mijn gemak om bv een boekske te lezen of wat tv te kijken terwijl ze bezig was..
en voor de baby zorgde ik liever zelf

ach t zal vast wel aan mij gelegen hebben maar moest ik ooit nog eens bevallenv raag ik t niet meer aan.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]