< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwangerschap » jullie ervaringen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Zwangerschap
jullie ervaringen?
02/09/2008 @ 16:50
debby

Omdat het ons derde en laatste kindjes is hebben we deze keer gekozen voor kraamzorg. Nu vraag ik me natuurlijk af wat ik hiervan mag verwachten.
Wat mag een kraamverzorgende zoal doen? Wat mag je vragen om te doen?
Het is toch ook de bedoeling dat ik deze kind een beetje aandacht kan geven, dus afentoe mee gaan wandelen zonder de andere twee kindjes er bij. Die hebben tenslotte ook exclusieve aandacht gehad van mama toen zij geboren werden.

Wat was jullie bevindingen? Vonden jullie het leuk? Een aanrader?
Is het duur?
enz....?
Link naar deze reactie
02/09/2008 @ 17:27

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb ook kraamzorg aangevraagd, dus ervaring heb ik er nog niet mee, maar ik weet ondertussen wel wat hun 'taken' zijn enzo. Bij 'Solidariteit voor het gezin' komen ze in blokken van 4 uren bij je thuis. Je kunt kiezen hoevaak per week. Van die 4 uren mogen ze 2 uren huishoudelijk werk doen: stofzuigen, dweilen, ramen poetsen... De twee andere uren mogen ze bijvoorbeeld naar de winkel voor jou, met je kindje bezig zijn terwijl jij bijvoorbeeld een uurtje in bad kruipt of een uurtje wil rusten ofzo. Ze mogen ze dus wassen, voeden en noem maar op. Natuurlijk mogen ze zich ook met de andere kindjes bezig houden terwijl jij je aandacht dan enkel op je kleintje kunt richten. Ook groentjes kuisen of aardappelen schillen enzo...
De prijs hangt af vanwaar je het vraagt en je wordt normaal ook een stuk terugbetaald door je ziekteverzekering. Soms betaalt de hospitalisatieverzekering ook een extra deel.

Link naar deze reactie
02/09/2008 @ 19:22

kraamzorg
Hallo,

Ik ben nu zwanger van ons derde kindje en wij hebben vorige keer ook al beroep gedaan op kraamzorg (omwille van bevalling met keizersnede).
Voor ons is dit heel goed meegevallen en we gaan dit ook deze keer zeker doen.

Eigenlijk deed ze hier allerlei dingen. ze waste, deed de strijk, heeft vensters gewassen (kan wel alleen als je geen te hoge vensters hebt want ze mogen om veiligheidsredenen maar drie treden hoog op een laddertje!?)
Ze verzorgen ook de andere kindjes indien nodig. Zorgen voor een 4-uurtje, verpamperen, met hen spelen, ...
Ook de voorbereiding voor het avondeten deed ze (aardappelen schillen, groenten schoonmaken...) Wanneer je 's middags warm eet en ze komt in de voormiddag dan maakt ze dit volledig klaar.
Indien nodig nemen ze ook de zorg van je baby even over zodat je even kan rusten of een uurtje of 2 bijslapen...

De eerste 20 uur werden bij ons door de hospitalisatieverzekering terugbetaald omdat het een keizersnede was, voor de overige uren heb je dan nog de tegemoetkoming van het ziekenfonds.

Veel geluk met de bevalling

Lieve
Link naar deze reactie
02/09/2008 @ 19:30

Hoi,

Sorry, effe het gedeelte over de prijs vergeten.
Wij hebben gewerkt met "landelijke thuiszorg" en zij berekenen hun prijs aan de hand van het inkomen (belastingsformulier van vorig boekjaar).

Hier kwam het dan op ongeveer 17€ per uur. Wij hadden ons voorgenomen om het kraamgeld daaraan te spenderen, maar wij hadden het geluk dat de hospitalisatie een groot deel terugbetaalde... da's altijd fijn natuurlijk.
Ons ziekenfonds deed een tegemoetkoming van 5€ per uur voor 30u, indien je partner bij hetzelfde ziekenfonds is aangesloten worden dat 60u. (Christelijk Ziekenfonds)

Hopelijk ben ik nu niks meer vergeten.

Lieve
Link naar deze reactie
03/09/2008 @ 10:06
sneakiesthippo

Online Status
grappig is dat het verschil tussen landen. Hier is het heel normaal dat je kraamzorg krijgt en je krijgt dan ook minimaal 49 uur en max 80. Afhankelijk van hoe je je ziektekosten verzekering heb kost het je iets aan eigen bijdrage. Vaak iets van 3 euro per uur ofzo.
Nu heb ik het geluk dat mijn moeder kraamverzorgster is en dus bij mij komt kramen en het me dus ws niets kost. Zoiezo omdat het me moeder is en ze op 0 uren basis weer even terug gaat naar haar andere werk en aan de andere kant omdat ik goed verzekert ben en dus ws geen bijdrage heb. Mijn moeder wordt dan door haar vorige werk betaald voor de uren die ik krijg van het bureau en de rest blijft ze gewoon.

De kraamzorg zorgt voor moeder en kind en mag licht huishoudelijk werk doen. Ook zorgt ze voor de andere kinderen. Het is niet zo dat ze als poetsvrouw gebruikt kunnen worden, wat andere denken. Ze zorgen wel dat je huis schoon is en vooral waar moeder en kind komen, maar ze hoeven niet van boven naar beneden alles op en top schoon te maken. ook afhankelijk van wie je krijgt hoeveel ze wel of niet doen.
Van tevoren krijg je als het goed is gesprek dus bespreek het dan eens wat je verwacht en kan verwachten!

Link naar deze reactie
03/09/2008 @ 12:11
debby

Bedankt voor de antwoorden.
Ben nu bijna 33 weken ver ( 32+4dg) en morgen komt er iemand langs om alle papieren in orde te maken. Hier zal ook een deel worden terugbetaald door de ziekenverzekering en het wordt op basis van onze loon berekent, kan dus goed zijn dat we aan 3 euro per uur zitten.

Groetjes
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]