< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Je baby » Wat moet een baby tussen 14 en 15 maanden kunnen

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Je baby
Wat moet een baby tussen 14 en 15 maanden kunnen
11/10/2008 @ 13:44

Online Status Bekijk profiel
Ons zoontje is 14maand een half en ik vroeg me af wat ze al op deze leeftijd moeten kunnen?
Ik bedoel dan niet motorisch want op dat gebied heeft hij een achterstand door slappe spieren waarvoor we twee keer in de week kine volgen en al een heel verschil maakt.
Voor de rest kan hij heel goed duidelijk maken wat hij wil, wijst naar alles, zegt dan vaak ook 'kijk' als hij de aandacht wil vestigen, zegt papa en pakken.Zeg al van 10 maand dada, klapt nu in de handjes en kan 'handjes draaien', steekt handjes in de lucht als we vragen hoe groot hij gaat worden, zegt waar zijn dikke buik is. Kan een toren bouwen, is heel geïnteresseerd in puzzels, kan zelf van een drinkbeker drinken, wil zelf eten maar daar moet ik nog helpen bij het opscheppen.
Verstaat duidelijk het woordje Nee.
Enfin er zullen me nog wel dingen te binnen schieten maar ik zou eens willen vergelijken met andere leeftijdgenootjes! Tiebe is namelijk 6 weken te vroeg geboren en ik vraag me soms af of hij wel kan volgen met zijn leeftijdgenootjes.

Alle reacties welkom!

Link naar deze reactie
11/10/2008 @ 20:43
mies

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
lieve sgat,,,
een kind van een beplaade leeftijd MOET niet iets kunnen he
dat zeggen zoveel mamas en daraom jagen we elkaar alleen maar op
en het cb helpt daar ook nog eens een handje aan mee,want hij MOET dit en hij MOET dat

onze zoon is bijna 16 mnd

hij zou eigenlijk al papa en mama MOETEN zeggen,maar zegt nog geen enkel woord,,als hij iets wil wijst hij ernara en maakt er een geluid bij,,

wat onze zoon al kan:

als ik nee zeg,,luisteren(niet altyd hoor)
als ik zeg pak je bal,afstandbediening enz ,pakt hij ze
als ik zeg leg dat,,,eens terug legt hij het terug
hij kan zwaaien
nee schudden
zelf stukjes eten pakken(als ie er zijn in heeft)
eten met lepel als ik m wel help hoor

kusjes geven als ik er om vraag

onder me poortje lopen als ik dat vraag

als ik zegt open en dicht sluit hij de deur enz

als ik zeg dans eens,gaat hij dansen

enz enz!!

het cb vind dat hij moet praten,vind dat hij moet doorslapen,vin ddat hij niet zoveel borstvoeidng meer mag,vind dit vind dat!!

ik kijk naar de dingen die hij wel goed doet,en alles komt op zn tijd,niet alles tegelijk he,hij loopt nu als een tierelier,dan kan ik niet verwachten dat hij alles tegelijk zouMOETEN he

jouw kind doet het ook super hoor

Link naar deze reactie
12/10/2008 @ 14:12

Online Status Bekijk profiel
ja ik weet wel dat hij niet iets 'moet' kunnen maar het is toch wel een beetje normaal dat ik bezorgd ben. Aan zijn grove motoriek is veel werk door de slappe spieren dus ben ik ben ik soms bezorgd of hij mentaal wel goed volgt. Tiebe wordt door zijn prematuriteit ook opgevolgd in Leuven en daar voorlopig alles ok maar je stelt je als mama toch veel vragen he!
Stappen gaat nog een hele tijd duren want nu met de kine willen ze vooral dat hij eerst leert kruipen. Op de moment'tijgert' hij enkel nog achteruit en schuift hij op zijn poep. Kruipen op handjes en knietjes doet hij nog niet omdat hij hier gewoon nog ni klaar voor is. Al denk ik dat hij dan vrij snel van kruipen naar stappen gaat gaan.
Maar zoals eerder gezegd heb ik idd wel het gevoel dat hij best wel 'clever' is.Is op dit moment ook heel leergierig en alles wat ik voordoe kan hij vrij snel erna zelf. Vooral als we achteraf 'bravo' doen vindt hij dat geweldig en doet hij het nog een keer of twee.
Best wel schattig! Nog mama's of papa's met peutertjes van deze leeftijd?

Link naar deze reactie
12/10/2008 @ 17:04
Nathalie vdw

hey,

mijn dochtertje is 12 maand en het ziet er naar uit dat ze ook geen vlugge gaat zijn op vlak van grove motoriek... ze zit gewoon op haar poep en schuift zo wat vooruit en achteruit en nu begint ze haar ook wat op te trekken op haar knietjes... da zal ze van de mama hebben ( ik liep pas op 18 maand) , maar op vlak van fijne motoriek en praten is ze wel straf!!

ze zegt al mama en papa, poes en tom ( van tom en jerry) en beetje ( beertje ) en dada
ze doet al heel lang klappen in de handjes en nu sinds kort ook op het hoofd. ze doet bravo, ze wuift als we weg gaan...
bouwt zelfal torens,...
ze eet al bijna zelf ( stukjes fruit op een vorkje prikken ) en wil alsmaar meehelpen met een lepeltje tijdens de groenten...
kan lichaamsdelen aanduiden

en waarschijnlijk nog zoveel meer dat ik vergeet

ik vind het soms ook jammer dat ze nog niet kruipt omdat ze op die manier zoveel meer zelf kunnen ontdekken he maar ik ben er van overtuigd dat ze niet alles tegelijkertijd kunnen leren!! de een is vlugger op vlak van grove motoriek en een ander op fijne motoriek of praten

groetjes

Link naar deze reactie
16/10/2008 @ 23:08
stampertje

Mijn dochter is 15 maanden oud. Ze is echter wel 2 maanden te vroeg geboren. Maar ze kan het volgende:

kleine stukjes los lopen
papa zeggen, mama gaat nog niet van harte
ze kan het geluid van een hond, eend en kip maken
ze kan klap eens in de handjes en dan ook op het bolletje
ze kan ja en nee schudden
ze vraagt de hele dat wat is dat?
ze wil geen stukjes eten dus pureren we nog steeds,maar ze eet wel heel goed
ze heeft een hele fijne motoriek, kan een rijstkorrel van de tafel pakken
we mogen niet helpen want ze wil alles zelf doen
ze kan aanwijzen waar haar navel en haar voet zijn
ze wil overal bij zijn
slaapt redelijk door, wordt alleen wakker als ze haar speen niet kan vinden
danst op de maat van de muziek

Hopelijk heb ik je hier een beetje mee geholpen. Het CB vind dat ze meer hoort te zeggen. "Ze moet met 2 woorden kunnen praten." Zoiets als "Ja mama, nee mama." Onzin. Elvira doet alles op haar manier. Ze mag dan te vroeg geboren zijn, ze doet het hartstikke goed. We zijn heel trots op haar.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]