< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's en slapen » wanneer boven slapen overdag?

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's en slapen
wanneer boven slapen overdag?
27/08/2007 @ 12:01
M.

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hoi allemaal,

mijn kindje is nu net 2 maanden en vroeg me af wanneer ik ze best overdag boven te slapen leg.
de laatste tijd valt ze veel moeilijker in slaap beneden.
in haar wieg ligt ze zowiezo niet graag dus ze valt meestal in slaap in haar sitter maar de laatste tijd vecht ze constant tegen haar slaap en ik heb haar nu boven gelegd en na nog geen 5 minuten was ze aan t slapen.
en als je ze dan al boven legt overdag, doen jullie dat dan in t donker of met de rolluiken wat opgetrokken?
oja, en leg je ze dan al op vaste uren in bed of eerder als ze moe is?

groetjes en bedankt

[Laatst gewijzigd door M. - 27/08/2007 @ 12:01] - Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 12:08
N_atalie

Online Status
Ik heb er zelf geen antwoord op... Speel alleen zelf met de zelfde vraag de laatste tijd...

Meisje is 3 maanden en ik heb soms ook de indruk dat slapen in de box de laatste tijd niet zo denderend gaat. Ik heb ondertussen wel een slaapritueeltje: als ik zie dat ze moe wordt (gapen, in oogjes wrijven) doen we een nieuwe pamper om, neerleggen in parkje, dekentje/lakentje over haar, speentje geven, knuffeldoekje langs haar.

Ik dacht altijd om haar in haar bed te laten slapen vanaf het moment dat ze echt een lang slaapje doet in de namiddag... Nu zijn het vaak kortere slaapjes en hier in de woonkamer vind ik gewoon een fijner idee omdat ik haar dan beter in de gaten kan houden tussendoor.

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 12:12
Claudia_D

Online Status Stuur bericht
Hallo Laura,

ik heb mijn kindjes altijd boven te slapen gelegd, daar hebben ze veel meer rust dan wanneer ze in de woonkamer in de box in slaap vallen. Je kan ze gerust boven wegleggen en dan de gordijnen of rolluiken zo dicht doen dat het felste licht weggenomen wordt. Je kindje moet een duidelijk verschil zien tussen en dag en nacht slaapje.

Als je je kleintje in de gaten wilt houden of wil kunnen horen kan je het beste een babyfoon naast het bedje zetten, dan hoor je ze direct.

Jullie merken zelf dat slapen in de box niet echt meer gaat want ze worden daarin veel te veel afgeleid.

Lekker boven neerleggen en zelf even genieten van de rust om je heen heerlijk.

Geniet van jullie kleintjes.

Groetjes Claudia

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 13:55
spreeuwtje

sano heb ik nooit beneden laten slapen..
slapen doe je in bed..
de box is om te spelen.. en de wandelwagen om mee te wandelen..
Sano ligt dus snachts en overdag in zijn ledikantje.. snachts gaan de gordijnen dicht.. want t is nacht.. en overdag blijven ze open..
het gaat prima.. hij maakt er nooit een punt van.. slaapt meteen zodra ik beneden ben.. ik hoor hem nooit huilen of mopperen.. en na een paar uurtjes wordt hij weer wakker..
de babyfoon staat aan.. dus ik kan meteen reageren als hij wakker wordt..

heerlijk rustig voor hem boven.. heerlijk rustig voor mamma beneden.. en zo heb ik altijd een blije baby..

groetjes spreeuwtje

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 15:32
vanessa

Online Status Bekijk profiel
ja hoor, ik deel dezelfde mening...als baby het aangeeft (maw als hij niet meer vlot in de box in slaap valt), dan verhuist hij naar zijn kamertje.

Eerlijk waar, het geeft ook mama ineens terug een meer tijd en vrijheid: als je WIL kan je stofzuigen, ramen lappen, met potten en pannen rammelen, keihard met de radio meezingen...of gewoon een zelf een dutje doen of een boekje lezen
Lenne is naar boven verhuist als ik merkte dat de daarvoor normale huishoudgeluiden hem in zijn slaapje stoorden. Ik was niet van plan om op te tenen rond te lopen, maar wilde ook dat hij rustig kon dutten. In zijn eigen bedje dan maar met de rolluiken halfstok om de zon uit zijn kamer te houden ('s nachts potdicht). Nooit een probleem geweest én veel betere en langere slaapjes.

Ik liet hem aangeven wanneer hij moe was. Als je een kindje een strikte regelmaat nodig heeft, dan doe je er beter aan om hem op vaste tijden in bed te leggen. Lenne hoefde dat niet echt, dus liet ik het hem zelf "beslissen". Vervolgens met tutje en knuffel naar boven, in de slaapzak en slechts zelden protest. Ook nu slaapt hij nog minstens 3u per dag (in 1 of 2 keer).

Veel succes!!
Vanessa

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 15:39
Vlinder

Hallo,

Ik heb Jasmijn alleen in het begin beneden gehad te slapen. Maar toen de visite overdag een beetje voorbij was is ze mooi naar boven gegaan. Heerlijk rustig en weet ze zelf ook waar ze aan toe is! Ik denk dat dat na een kleine maand was.
Succes ermee..

Groetjes Erica

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 16:21
nieke

Hoi,

mijn dochtertje is met 5 maanden boven op haar kamertje gaan slapen. Ik merkte dat ze al sneller wakker werd bij wat geluid en dat ik zelf ook niet meer op m'n gemak was (daarmee bedoel ik, op de toppen van m'n tenen lopen om ze niet wakker te maken). Ik vond het wel jammer, want ik vond het erg leuk om ze zo dicht bij me te hebben, maar na enkele dagen waren we het allebei goed gewoon. En vond ik het erg leuk om de radio weer eens wat luider te kunnen zetten

Groetjes
Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 18:14

Hoihoi,

ik weet eigenlijk niet sinds wanneer wij Sem boven in bed hebben gelegd. Maar al vrij snel.
Ik ben het met de bovenstaande dames eens: het geeft gewoon meer regelmaat.
Bed is om te slapen
Box is om te spelen (en soms als ik het te laat zie om een dutje in te doen)
We laten hem zelf bepalen wanneer hij gaat slapen (nou ja zodra hij gaapt of in zijn oogjes wrijft) en meestal ligt hij dan ook dik een uur in bed hoor.
De rolluiken laat ik overigens gewoon op halfstok open (dit ivm volle zon smiddags en bij helemaal open wordt het er te warm). Snachts gaan de rolluiken dicht, hij moet immers weten wanneer het dag en nacht is.

Succes Virgenie

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 18:30

Hoi,

onze jongens sliepen vanaf dag een boven. Met een babyfoon heb ik precies in de gaten als er iets is, kan hem zelfs horen snurken! De lamellen zijn dicht zodat het felste licht gedimd is.

En ja, het is heerlijk om even tijd voor jezelf te hebben voor vanalles en nog wat!

Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 21:07
Anke

Ons dochtertje is nu 2 maanden en zij slaapt enkel 's nachts boven in haar bedje. Haar dutjes overdag zijn in de box beneden. Maar met dit te lezen, denk ik dat dat misschien moet veranderen. Ze slaapt veel minder overdag dan enkele weken geleden. Misschien heeft ze minder slaap nodig, ofwel wordt ze inderdaad gewoon sneller wakker door de alledaagse huiskamergeluiden.
Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 22:03
an

Sem valt niet snel in slapp.
Dus als ik hem overdag boven zou leggen, dan kan ik dus elke keer de trap op en neer.
Ik leg hem hier in de kinderwagen en dat gaat prima.
S,nachts slaapt hij wel in zijn bed.
Maar zijn kamer grenst aan die van ons en dus ben ik er dan zo bij.
Het is bv nu ook enorm warm boven.
Als overdag de zon schijnt is het bloedheet.
Hier in de woonkamer is het lekker koel en dus ook beter slapen.
Maar als dit niet meer lukt, dan ga ik hem ook wel in bed leggen overdag.
Maar nu slaapt hij overal doorheen.
Hij is 3 maanden
Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 22:29
kristel

Vanaf het moment dat hij geboren is!!! dit heeft de kraamhulp ons ook echt zo aangeleerd. Rust en regelmaat!!!
bed is om in te slapen, box alleen om in te spelen.
Hoe kan het dat bij de anderen de kindjes beneden slapen, ik neem aan dat de kraamhulpen allemaal volgens dezelfde methodes werken?
Ik woon overigens in Nederland.
Link naar deze reactie
27/08/2007 @ 22:34
kristel

Oh ja, en ik leg hem in bed als ik zie dat hij moe is, dus als hij aan t gapen is, ogen wrijven, drukker word. Let maar eens goed op je babietje, dan leer je die signalen vanzelf herkennen. Dan kan hij nog wel eventjes mopperen als hij in bed ligt, maar tegenwoordig is dat slechts paar minuutjes ofzo, want als je dit patroon herhaalt weet hij waar hij aan toe is en gaat hij lekker slapen. Als je hem pas in bed legt als hij te moe is, al een tijdje aan t jengelen, kan hij meer moeite hebben om in slaap te komen.
Maak t overdag iets donkerder in de kamer, maar niet pikkedonker. Zo leert hij dagnachtritme. 's Nachts is het donker en moet je doorslapen!! tenminste, dat is de bedoeling :) succes ermee
Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 09:14
Debby

Ik heb ook gemerkt dat dat het beste werkt, als hij moe is, naar zijn bedje. Ergens vind ik het wel jammer, hij is zo schattig als hij slaapt. Maar het is belangrijker dat hij zijn rust krijgt. De eerste maanden kon hij slapen waar hij lag, zelfs terwijl wij met de stofzuiger rondliepen, maar sinds een maand of 2 gaat dat niet meer.

Het enige 'nadeel' aan ons heel brave zoontje, is dat hij het niet laat weten als hij wakker is. Als hij wakker is, ligt hij in zijn bed wat te spelen, rond te kijken. En heel stilletjes dat ik het zelfs niet hoor met de babyfoon... En er ligt geen speelgoed in zijn bed, gewoon rondkijken of met zijn handjes spelen is voldoende om hem bezig te houden. Dus ga ik regelmatig kijken, want tijdens zijn wakkere tijd wil ik hem wel in de buurt.

Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 11:40
vanessa

Hey mama's,

Tot de leeftijd van ongeveer 3 maanden zijn baby's meestal weinig beïnvloedbaar door omgevingsgeluiden, het leven in de baarmoeder heeft ze dat immers geleerd (luister maar een in het zwembad onder water hoeveel lawaai een je ervaart en in onze buik heb je dan nog eens een hartslag, darmgeluiden, onze stem...). Dat komt dus ongeveer overeen met de leeftijd dat vele mama's hier ondervinden dat het wat moeilijker gaat.

Kristel, enerzijds denk ik dat veel mensen de raad van de kraamhulp niet als wet beschouwen en anderzijds, hier in België hebben slechts weinigen kraamhulp waardoor je het thuis ook van meet af aan zelf je weg wat moet zoeken. Elk kindje is ook wat verschillend, dus de ene slaapt misschien best vanaf dag 1 in bed boven, de andere kan gerust dutten in de box. Trouwens, tot de tijd dat Lenne naar boven verhuisde, werd er echt wel niet "gespeeld" in die box. Het spelen beperkte zich eerder tot spelletjes bij mama op schoot of tijdens de luierwissel.

An, ik begrijp dat je een hekel hebt aan trappen op en neer lopen om je baby in slaap te krijgen. Daarom deed ik ook altijd boven een aantal klusjes (was wegleggen, badkamer opruimen, bedden dekken/aftrekken, enz) als hij al eens moeilijker in slaap geraakte. Dan was dat ook weeral achter de rug

Groetjes,
Vanessa

Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 12:17
M.

dank je wel allemaal voor jullie uitleg, ik zie dat het bij iedereen nogal verschillend is.
denk dat ze in nederland dus meer gaan voor het boven slapen, ik ben van belgie en heb geen kraamhulp dus zoek alles wat op mijn eigen uit.
als ons meisje beneden slaapt is dat in haar sitter (daar ligt ze heel graag in) of idd in haar box maar die is aangekleed als wieg, dus er ligt helemaal geen speelgoed in ofzo, t is net als een bedje hoor, met matras, lakentje, dekentje,...
nuja vandaag heeft ze al boven in bed een dutje gedaan en nu is ze net weer in de sitter in slaap gevallen en ga ik ze wel laten liggen want t is net middag en ze heeft zo de gewoonte van te wenen net als we gaan eten
k zal maar gewoon op men gevoel afgaan denk ik en het bekijken van dag tot dag en haar laten aangeven wat ze liefst wil

groetjes en bedankt allemaal

Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 12:30
Angelique

Ik ben hier overdag alleen en dus is het erg rustig hier.
Hij ligt nu lekker in de kinderwagen te slapen.
Ik heb er echt geen problemen mee hoor.
Mijn dochter sliep ook in de box toen ze zo klein was.
Een box is om te spelen, ja dat is zo, maar een kind van die leeftijd speelt nog niet.
Dus als hij wat groter is zal hij vast en zeker naar bed gaan overdag.
Maar ik vind het wel prettig als hij bij me is en ik kan hem dan ook in de gaten houden.
Ik heb wel een babyfoon, maar hij is af en toe nogal druk en ligt dan zonder dekentje.
Dit kan ik niet zien als ik beneden ben en nu wel.
Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.
En wat de kraamhulp betreft, die heb ik niet gehad nu bij mijn zoon.
Maar dat zijn allemaal standaard regels.
Als het kind zich goed voelt is dat toch prima?

Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 14:01
kristel

Hoe werkt dat dan in Belgie? Als jullie thuis bevallen, is er dan niemand die jullie helpt met zorg voor baby, moeder, huishouden? Ik had 7 dagen een kraamhulp, echt heel fijn hoor. Ze helpen je met de borstvoeding, het huishouden, helpen met het leren verzorgen van je baby, ze zorgen voor lekker ontbijtje op bed ontvangen de kraamvisite met kopje koffie en beschuit met muisjes. En nog veel meer dan dat. ze geven ontzettend veel info over van alles en nog wat rondom het kraambed. het is natuurlijk wel zo dat je moet doen wat jij wilt, het zijn enkel adviezen en je moet doen waar jij je goed bij voelt. tuurlijk slaapt mijn zoontje ook wel eens in de kinderwagen. maar thuis over het algemeen gewoon in zijn wiegje. geeft hem toch meer duidelijkheid?
Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 19:40
mies

hoi

ik doe voeden,ingebakerd boven in bedje slapen totdat hij wakker wordt(meestal na een uurtje ofzo)hij vind t niet leuk overdag in bedje slapen maar hij moet van mij,daar is het rustig en dat is goed voor m!!!als hij dus na een uurtje ofz wakker wordt neem ik m op cshoot en speel 15 min met m totdat tie moe wordt,daarna leg ik m op zn buik in de box en valt hij heerlijk in slaap totdat ie weer honger heeft!!en zo gaat dat de hele dag!!!!

dikke kus miesje en ej(everon jamaido)

Link naar deze reactie
28/08/2007 @ 22:49
Anke

Door jullie ervaringen hier te lezen, heb ik daarnet besloten ons dochtertje (2 maand) boven in bedje te slapen te leggen na het eten (laatste dagen sliep ze na haar laatste borstvoeding nog in haar park tot wij naar boven gingen, en dan namen we ze pas mee naar boven). Nu ligt ze dus boven te slapen, terwijl wij nog beneden zitten.
Ze sliep wel direct (wat hier beneden nooit het geval is), maar nu lijkt ze zo ver weg. Ik zou elke minuut boven willen gaan kijken of alles nog wel in orde is, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hebben jullie dat niet?
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >