< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Nieuw samengestelde gezinnen » Welke familienaam krijgt ons kindje??

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als eerste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Nieuw samengestelde gezinnen
Welke familienaam krijgt ons kindje??
11/08/2008 @ 15:13
Britt

Online Status Stuur bericht
Het is idd zo dat de wetgever vermoedt dat je ex echtgenoot de vader is indien je 300 dagen voor nog samenwoonde. Zijn vaderschap komt dan automatisch vast te staan tenzij het vaderschap van een derde vast komt te staan. Dit kan je vinden in art 317 zie hieronder (Wordt dit vaderschap betwist, dan wordt de vorige echtgenoot geacht de vader te zijn, behalve wanneer ook zijn vaderschap wordt betwist of wanneer het vaderschap van een derde komt vast te staan.)

Ik denk dat je nieuwe vriend dus zijn kind kan erkennen volgens mij. Best vraag je zoiets na bij een justitiehuis (even op google intikken) dat is gratis + krijg je er vaak juistere informatie dan op gemeente en districtshuizen. De wet is de laatste tijd namelijk nogal veel veranderd dus duurt het steeds even voor iedere dienst op de hoogte is...

Even de wetsartikelen die van toepassing zijn. Die kan je zelf nalezen. Als je iets niet begrijpt: shoot!

De volledige wetgeving vind je ook terug via google: "burgerlijk wetboek" ingeven en dan de eerste link die je ziet staan. En dan titel VII afstamming.

HOOFDSTUK 2 : VASTSTELLING VAN DE AFSTAMMING VAN VADERSZIJDE
Afdeling 1: Vermoeden van vaderschap

Artikel 315
Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Artikel 316
Deze regel geldt niet wanneer uit een beslissing houdende vaststelling van het vermoeden van afwezigheid blijkt dat het kind geboren is meer dan 300 dagen na de verdwijning van de echtgenoot, onverminderd de rechten van de te goeder trouw handelende derden.

Artikel 316bis
Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :

1° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen nadat de rechter de overeenkomst tussen de partijen heeft bekrachtigd in verband met de aan de echtgenoten gegeven machtiging om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken overeenkomstig artikel 1256, van het Gerechtelijk Wetboek, of na de beschikking van de voorzitter zitting houdend in kort geding die de echtgenoten machtigt om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na neerlegging van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1288bis van hetzelfde Wetboek;

2° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;

3° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 door de vrederechter uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd.

Artikel 317
Het kind dat geboren is binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en na een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.

Wordt dit vaderschap betwist, dan wordt de vorige echtgenoot geacht de vader te zijn, behalve wanneer ook zijn vaderschap wordt betwist of wanneer het vaderschap van een derde komt vast te staan.

Artikel 318
§ 1. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden betwist door de moeder, het kind, de man ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en de persoon die het vaderschap van het kind opeist.

§ 2. De vordering van de moeder moet worden ingesteld binnen een jaar na de geboorte. De vordering van de echtgenoot moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij niet de vader van het kind is, die van de man die het vaderschap van het kind opeist moet worden ingesteld binnen het jaar na de ontdekking van het feit dat hij de vader van het kind is en die van het kind moet worden ingesteld op zijn vroegst op de dag waarop het de leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt en uiterlijk op de dag waarop het de leeftijd van tweeëntwintig jaar heeft bereikt of binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat de echtgenoot zijn vader niet is.

Indien de echtgenoot overleden is zonder in rechte te zijn opgetreden, terwijl de termijn om zulks te doen nog niet verstreken is, kan zijn vaderschap binnen een jaar na zijn overlijden of na de geboorte, worden betwist door zijn bloedverwanten in de opgaande en in de neerdalende lijn.

Het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 317 kan daarenboven worden betwist door de vorige echtgenoot.

§ 3. Onverminderd het bepaalde in §§ 1 en 2, wordt het vermoeden van vaderschap teniet gedaan indien door alle wettelijke middelen is bewezen dat de betrokkene niet de vader is.

De betwisting van het vermoeden van vaderschap van de echtgenoot wordt bovendien, behoudens tegenbewijs, gegrond verklaard :

1° in de gevallen bedoeld in artikel 316bis ;

2° wanneer de afstamming van moederszijde door erkenning of bij rechterlijke beslissing is vastgesteld;

3° wanneer de vordering werd ingesteld vooraleer de afstamming van moederszijde is komen vast te staan.

§ 4. De vordering tot betwisting van het vermoeden van vaderschap is niet ontvankelijk, als de echtgenoot toestemming heeft gegeven tot kunstmatige inseminatie of tot een andere daad die de voortplanting tot doel had, tenzij de verwekking van het kind hiervan niet het gevolg kan zijn.

§ 5. De vordering tot betwisting die wordt ingesteld door de persoon die beweert de biologische vader van het kind te zijn, is maar gegrond als diens vaderschap is komen vast te staan. De beslissing welke die vordering tot betwisting inwilligt, brengt van rechtswege de vaststelling van de afstammingsband van de verzoeker met zich. De rechtbank gaat na of aan de voorwaarden van artikel 332quinquies is voldaan. In ontkennend geval wordt de vordering afgewezen.

Link naar deze reactie
11/08/2008 @ 14:08
Marie

Online Status
Kristin,

bedankt voor je info...
Als ik uittel zal mijn kindje geboren worden op meer dan 300 dagen na nieuw adres.
Maar wat als het kindje te vroeg geboren wordt?
Als het bijvoorbeeld een maand te vroeg geboren wordt, vallen we wel weer binnen die 300 dagen...

Link naar deze reactie
07/08/2008 @ 15:22
kristin

De 300 dagen worden gerekend vanaf het moment dat je officieel niet meer samenwoont, dus dat het in het rijksregister is overgeschreven.
Dus als jij kan aantonen dat je al langer dan 300 gescheiden leeft van je man, kan je vriend het kindje gewoon erkennen en zjin naam geven
Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 12:33
Marie

Online Status
Is er iemand die heel recente info over dit onderwerp heeft???

Link naar deze reactie
07/07/2008 @ 21:36
miss boesy

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
je kunt je kind toch wel eerst op je eigen naam zetten,dus de achternaam van de moeder,....
want als je zogezegt niet weet of twijfelt kun je je kind ook je eigen naam geven,...

en achteraf kun je dan je kind ze naam veranderen in die van je vriend....

Link naar deze reactie
22/03/2008 @ 16:29
zotje

Online Status
het is inderdaad zo dat je zelf 300 dagen moet gescheiden zijn en niet je vriend . heeft er niets mee te maken . heb het zelf meegemaakt en heb zelf informatie gevraagd bij advocaat
groetjes
Link naar deze reactie
22/03/2008 @ 16:26
mama

hoikes,ben net gisteren naar districtshuis antwerpen geweest ivm naam vh kind.mn moet 300dagen appart wonen en mn ziet dat aan het adres dat op je pas staat.ook al ben je gescheiden en nog geen 300dagen dan krijgt dat de naam vd ex of van jezelf.eens de 300dagen gepasserd dan ga je samen met je nieuwe partner naar gemeentehuis en zou ht kindje op zn naam gezet kunnen worden.t enige is dat dat dan geld kost,hoeveel kon die heer ons niet zeggen.heb al op verschillende gemeentenhuizen gaan horen en den helt weet het blijkbaar zelf niet goed.hoop nu dat deze uitleg goed is want zou ons kindje er binnekort moeten gaan aangeven.succes
Link naar deze reactie
22/03/2008 @ 13:43
jessica

Online Status Bekijk profiel
hallo veerleke

er is een nieuwe wet die regel telt dus ni meer da je moet gescheiden zijn hij kan het zowiezo herkennen wel aan 6maanden zwangerschap met attest van dokter naar het gemeentehuis gaan en dan kan je vriend het kindje herkennen.
ik zit in de zelfde situatie ik ben al 4jaar weg van mijn man en k ben nu zwanger van mijn nieuwe vriend ben wel nog ni gescheiden me ex hou het tegen en heb informatie genomen en het kindje kan op mijn vriend zijn naam komen die wet is er van 1 juli 2007

met vriendelijke groetjes jessica

Link naar deze reactie
22/03/2008 @ 13:16
Veerleke

Online Status Bekijk profiel
Partner nog niet gescheiden
Hallo,

Sinds een jaar woon ik samen met mijn vriend die ik al 5 jaar ken, hij is een superlieve man... maar treuzelt nogal in wettelijke beslissingen (doen ze dat niet allemaal . Hoewel hij al jaren gescheiden leefde van zijn vrouw, mààr in hetzelfde huis, hebben ze nooit werk gemaakt van de scheiding.
Dit komt natuurlijk ook omdat ze samen een zoon hebben van ondertussen 12 jaar en het co-ouderschap zo gemakkelijk was te verdelen. (hoewel het nu ook supergoed gaat hoor, ik zie mijn vriend's soontje al helemaal als grote broer)

Sinds een maand ben ik gestopt met anticonceptie, want we zouden graag samen een kindje hebben... natuurlijk bestaat de kans dat mijn vriend niet gescheiden is tegen dat ik zwanger ben.
Klopt het dat het kindje automatisch mijn achternaam zou dragen, maar dat mijn vriend het kindje wèl kan erkennen als dat van hem?
En als dat zo is, wanneer kan het kindje dan de naam van de papa dragen? Ik las hier iets over 300 dagen na de scheiding.

Héél erg bedankt voor jullie reacties

Link naar deze reactie
27/10/2007 @ 15:29
michian

Je kan er idd ook voor kiezen om een kind de achternaam van de moeder te geven.Ik heb twee kinderen die allebei mijn achternaam hebben.Mochten mijn nieuwe partner en ik samen nog een kindje krijgen krijgt ook deze mijn achternaam om de eenheid tussen de kinderen te behouden.

Link naar deze reactie
18/10/2007 @ 19:26

hallo allemaal,

mijn vriend is ook gescheiden terwijl ik zwanger was van Gioia, Ik weet nu wel niet hoe het zit in NL maar wij moesten dus wachten tot hij officieel gescheiden was (dus toen het ook veranderde bij de dienst burgerlijke stand van uw gemeente) dan pas kan je je kindje de familienaam geven van de papa en indien dit nog niet verandert is op daar op de dienst (dat gebeurt +/- 4 weken na de laatste handtekening op de rechtbank) dan krijgt het kindje automatisch de familienaam van de mama tot je dit ooit zelf laat veranderen (tegen betaling!!!)
En nee dit geldt niet voor de vrouwen die aan het scheiden zijn, als een vrouw bevalt binnen de 9 maanden na het ondertekenen van de laatste scheidingsakte bij de rechtbank dan krijgt het kind ook automatisch de familienaam van de ex-echtgenoot! Dit is nl vorig jaar mijn vriendin overkomen en die is bevallen in dec. 2006 ... Ik denk niet dat die wetgeving daar al in is verandert hoor!

Grtjs

Sabrina

Link naar deze reactie
12/09/2007 @ 15:59
Mariet

Hoi Lindsay

Ik ben pas sinds 2 weken gescheiden van de vader van mijn eerste kindje en toen wij voor de erkenning gingen mijn nieuwe partner en ik zeiden ze dat t geen enkel probleem was en nu hebben ze ook in de pc gezet dat onze dochter zijn achternaam krijgt en daar hebgben wij natuurlijk ook een kopie van meegekregen

Succes verder

Gr mariet

Link naar deze reactie
04/09/2007 @ 18:21

Naar wat ik vernomen heb is de wet veranderd en moet je nu niet meer 300 dagen wettelijk gescheiden zijn maar wel kunnen bewijzen dat je al 300 dagen niet meer samen woont.

Link naar deze reactie
02/09/2007 @ 20:56
fingertips

Ja, ik heb er zelf ook al naar geteld, zal idd ongeveer zoiets zijn van eind december, maar je weet natuurlijk nooit hé Laat ons maar hopen dat het dan nog niet komt.
Zou wat vroeg zijn hé.
Bedankt voor jullie reaktie.
Lindsay

Link naar deze reactie
02/09/2007 @ 17:28
IllyTje

Als je kindje na 29 december geboren wordt is er normaal gezien geen enkel probleem. En dat zou je toch moeten halen denk ik zo.

(of ik moest natuurlijk verkeerd geteld hebben)

*Kus*

Link naar deze reactie
01/09/2007 @ 19:21

Alvast bedankt voor jullie reacties, de zenuwen gierden me ff door het lijf toen ik hier op het forum las dat je 300 dagen moet gescheiden zijn. Ik(mama) heb voor de 2de keer getekend voor echtscheiding op 10 januari en sinds 04 maart stond het in de bevolkingsregisters ingeschreven. Nu gaat het er, als ik het uitreken, op aan komen, want de verwachte bevallingsdatum is 23 februari '08. Er ook rekening mee houdend dat mijn 2 dochters beiden 4 weken te vroeg ter wereld kwamen. We hadden nu wel al trouwplannen maar wilden het nog uitstellen tot na de geboorte, maar als ik dit lees zullen we er maar eens werk van gaan maken zeker, want als het kindje te vroeg komt dan staat het op mijn ex zijn naam en dat mag in ons ergste nachtmerries nog niet voorkomen.
Link naar deze reactie
01/09/2007 @ 19:10
Carootje

Hey Lindsay,

als je het je vriend is die gescheiden is, telt die regel niet. dat is alleen als het de vrouw is die gescheiden is, heeft te maken met de erfgenaamwetgeving. Als jij het toch bent die gescheiden is, moeten er inderdaad 300 dagen tussen de wettelijke scheiding en geboorte zitten. Kom je daar niet aan, dan kan je pas na de geboorte (of op 6 maanden door een vruchtwaterpunctie, maar houdt risico in) het vaderschap aan de hand van een DNA-test laten bewijzen. Maar dan zal je kindje zowiso nog even de naam van je ex dragen. De enige manier waarop je dit kan voorkomen is wettelijk te trouwen met elkaar... Dan krijgt je kindje wél automatisch de familienaam van je vriend en dus van de echte papa. Het is een ingewikkelde wet en eigenlijk komt die best hard over, maar dit is om het kindje te beschermen, zonder papa heeft het geen erfrecht snap je?

Als je nog vragen hebt, lees ik het wel!
Succces!
Carootje.

Link naar deze reactie
01/09/2007 @ 19:08
Ann G.

Jij moet lang genoeg wettelijk gescheiden zijn zodat je kindje niet de naam van je ex krijgt.Hoelang je vriend gescheiden is heeft hier volgens mij niets mee te maken.

veel succes met je zwangerschap

Link naar deze reactie
01/09/2007 @ 18:59

Ik ben ondertussen 4 maand zwanger van mijn vriend, die onlangs wettelijk gescheiden is. Nu las ik dat je 300 dagen wettelijk gescheiden moet zijn om het kindje de naam van mijn vriend te kunnnen geven? Als ik dan tel dan komen we niet aan genoeg dagen. Wie weet hier meer over? Moeten wij dan dringend gaan trouwen nu?
Mag er niet aan denken dat het kindje de naam krijgt van mijn ex-man,; brrr
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]