< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Grote gezinnen » groot gezin - wat als ouders overlijden ..................??

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als eerste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Grote gezinnen
groot gezin - wat als ouders overlijden ..................??
13/08/2008 @ 17:27
Kaatje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
we zouden er hier beter ook es over nadenken...
ik denk dat mijn ouders mijn kinderen zouden opvoeden, ik zou begot neit weten aan wie ik ze anders zou moeten toevertrouwen???

Mijn man heeft 2 oudere kinderen, maar die hebben geen gezin? En eerlijk, klinkt heeeel erg, maar ik zou niet graag hebben dat zij mijn kinderen opvoeden.

en terug On topic: voor mij persoonlijk zou ik nooit aan 4de 5de kind beginnen als ik al moet truken doen om met 3 kids de maand rond te komen. Toen ik zwanger was van mijn eerste, verloor man geheel onverwacht zijn job, ne ik was compleeeeet in paniek over hoe we het in godsnaam moesten redden met een baby bij en 1 inkomen, terwijl ik dan nog es een paar weken later in bevallingsverlof zou gaan. Ik zou die onzekerheid niet aankunnen, ik word al hypernerveus als er maar 1000 euro op de zichtrekening staat.
Als jullie ouders/zus zoiets als mij zijn dan kan ik me bij hun ongerustheid best iets voorstellen eigenlijk.

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 21:09

Man man man... Zwaar gedoe maar hier is het scenario ook volledig uitgekiemd en besproken want het spookte ook enorm door mijn gedachten.. Je zal idd maar een ongeluk tegenkomen ofzo..
Wij hebben nu vier kindjes en gaan voor een vijfde (ook wij hebben het momenteel niet breed, ben blij dat niet alleen ons het niet tegenhoudt).
De kindjes gaan bij overlijden van mij bij de papa blijven, voor de jongste is dit evident maar voor de oudste niet want we zijn niet getrouwd, het zijn niet zijn kinderen en ook niet geadopteerd door hem (ze hebben hun papa nooit gekend). Als we samen overlijden gaan de kindjes naar de zus van mijn vriend en al zijn dit er nu op dit moment vier of worden het er ooit tien (geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt uiteraard) zij heeft hier geen probleem mee.. Het gaat heel haar leven natuurlijk volledig overhoop gooien maar ik weet dat zij dit met heel veel moed gaat aanpakken.. En dan is er nog mijn zusje die voor de aflossing zal zorgen.. Ook zij maakte hier totaal geen probleem van (en ze wordt dit jaar zeventien), ik weet ook wel dat ze hier nu nog niet toe in staat is, maar als ik mijn zus nu zie en haar zie evolueren als vrouw, dan heb ik het volste vertrouwen in die twee meiden.
Het moet allemaal wel nog een keer op papier gezet worden maar dat gebeurd ook wel gauw..

Ik zou me echt geen zorgen maken hoor meid... Weet je, je mag het niet gedacht hebben he, maar moest het ooit gebeuren he, denk je echt dat ze jouw wondertjes in de kou zullen laten staan?

Groetjes

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 20:50
Ee

Tja, je kan daar wel om lachen, en inderdaad, je kan niet alle risico's uitsluiten als je kinderen krijgt, maar die dingen gebeuren wél en het kan toch geen kwaad om rekening te houden met worst case scenario? Voor het geval dat...
Vrienden van mijn ouders hadden 2 zoontjes, en op een avond dat ze terugreden van een familiefeest zijn ze verongelukt. Man sterft, vrouw en zoontjes (3 en 5) zijn ongedeerd. 5 jaar later sterft de vrouw aan een hartstilstand. Dus neen, niet tegelijkertijd, maar die jongetjes waren in elk geval nog steeds veel te jong om voor zichzelf te zorgen.
Mijn zussen en ik hebben dat toch altijd in ons achterhoofd gehouden: toen we elk 1 kindje hadden hebben we expliciet besproken wat er zou gebeuren in het geval dat: haar kindje wordt door ons opgevangen of andersom.
Toen we allebei terug zwanger waren van een 2de hebben we daar nog eens overgesproken. Immers, nu zouden we opeens nie 2 maar 4 kindjes hebben. Het was voor geen van ons een probleem gelukkig, maar het lijkt me absoluut een goed idee om daar op voorhand al eens over na te denken.
Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 17:00
Kimmie

hey,

Wij hebben een voorlopig maar eentje en voor haar is alles geregeld. Wij hebben daarvoor een peter en meter gekozen. Ik dacht dat het echt de mensen zijn die ik wil dat voor mijn kindje zorgen als ik en mijn vriend er niet meer zijn.
Twas echt: Wij dood, jij een extra kind en beide gingen akkoord. Z ben ik toch gerrust.

En laat je niet bang maken eens zo een klein lief wezentje geboren is en er iets met je zou overkomen zijn er altijd mensen die zo hartelijk zijn om je kleintje(s) groot te brengen.

Waar plaats is voor eentje extra is plaats voor ook 2 extra.

groetjes

Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 10:38
hw

Online Status
En om even bij de uitgangsvraag te blijven: mijn ouders hebben ook 4 kinderen. Bij mij (ben de oudste) was al afgesproken dat ik naar mijn tante zou gaan als er iets met m'n ouders zou gebeuren, en dit is zo gebleven, ook nadat mijn ouders hun 4e kindje kregen en mijn oom en tante er zelf 3 hadden. Andersom trouwens ook (kinderen van m'n tante zouden naar mijn ouders gaan). Daar is nooit twijfel over geweest. Tuurlijk, 7 kinderen is een groot aantal, maar mijn moeder en haar zus weten van elkaar dat er genoeg liefde is, en met de opbrengsten van de erfenis (gaat naar de kinderen, voogd als financieel bewindvoeder aanstellen) in het geval er iets zou gebeuren zou het financieel ook geen probleem moeten zijn.

Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 10:35
hw

Online Status
Dieke, ben het helemaal met je eens.

Het is ook een beetje een hellend vlak redenatie die hier gebruikt wordt: de kans is klein dat het gebeurt, DUS zal het ons wel niet overkomen. De realiteit is: het gebeurt, en het kan ook jou gebeuren! Je verzekert je huis toch ook tegen brand, diefstal etc, terwijl de kans klein is dat het gebeurt? Waarom dan je kostbaarste bezit, je kind(eren) niet?
Onze kleine is nog niet geboren, maar we hebben al een testament op laten stellen waarin niet alleen de nalatenschap, maar ook de voogdij geregeld is voor het geval er iets met ons gebeurt. En mocht je over pakweg 10 jaar besluiten dat iemand anders geschikter is, dan kun je het altijd nog aanpassen in je testament! Wij hebben nu voor mijn schoonvader en zijn nog jonge vrouw gekozen omdat zij de enigen in de omgeving zijn met een jong kind én onze normen en waarden goed overeen komen, maar wie weet hebben onze broers en zussen over 10 jaar ook wel gezinnen (studeren nu allemaal nog) en vinden we 1 van hen geschikter. Dan wijzigen we het gewoon.
Ook al is het niet leuk om over na te denken, het is wel een van de verantwoordelijkheden die je als ouders hebt om te zorgen dat je kind altijd in goede handen is, ook als je er zelfs niet meer bent.

Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 09:17
dieke 9Maand Moderator

spreeuwtje: ik vind het erg spijtig te moeten lezen dat zulk onderwerp je doet grinniken. De kans is heel klein... dat zeiden ze bij ons bij het overlijden van ons zoontje ook. Maar je zal dus maar die ene zijn. Dat vind ik hoegenaamd niet om te grinniken.

Ik ben blij dat ik op dit topic gestoten ben. Ik denk dat ik het er straks met mijn man ook eens over ga hebben. In tegenstelling tot mensen die denken dat ze wel nooit die ene zullen zijn, beseffen wij maar al te goed hoe belangrijk zulke dingen zijn voor je gemoedsrust. Ik zou niet willen tussen de sterretjes wonen bij onze jongste terwijl ik me daar dan moet zitten afvragen of onze oudsten wel goed opgevangen worden.

Cientje: mijn diepste mede-leven met het overlijden van je man. Alleen verder moeten met 3 kindjes zal een zware taak voor je zijn. Ik kan nog me nog niet half inbeelden hoe dat moet voelen.

Lieve groetjes!

PS Oh ja, nog even dit: het is niet omdat je beseft dat hoe miniem de kans ook is, je altijd die ene kan zijn, dat je dan constant leeft met de idee dat het morgen kan gedaan zijn! Wij nemen hier ook stilletjesaan terug de draad op, anders is het ook niet leefbaar. Maar we hebben wel een andere kijk op de dingen gekregen en er is niks mis mee om voor je eigen gemoedsrust dingen te regelen voor je kindjes als jij er niet meer zou zijn. Zo erg onvoorstelbaar is dat immers niet. Zeker als er mensen in je familie zijn waar je je kinderen liever niet zou zien belanden, vind ik dat je er toch maar eens ernstig over moet nadenken. En nogmaals, dat heeft helemaal niks te maken met 'constant met die idee rond te lopen'. Dat is gewoon jezelf gemoedsrust kopen en dat is dat beetje tijd dat je nodig hebt om zulke documenten op te stellen wel waard hoor.

[Laatst gewijzigd door dieke - 30/07/2008 @ 09:23] - Link naar deze reactie
29/07/2008 @ 23:34
cientje

hoi

moet het hier nu ook dringend gaan regelen mijn man is onlangs omgekomen bij een ongeval we hebben drie kids twee zoonjtes van 10 en 2 en een dochter van 7. Stel me nu wel de vraag wat als er mij iets overkomt ik weet wel zo goed als zeker dat mijn familie alles zal doen om ze op te vangen maar toch heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan tot 4 weken geleden dan toen hij is omgekomen dus zo een heel gekke vraag vind ik het niet en vnid het de moeite waard om over na te denken.

grtz
Link naar deze reactie
18/06/2008 @ 21:06
Leen

Online Status Stuur bericht
Wij vinden het hier ook heel belangrijk dat er iets geregeld is.
We zijn er momenteel ook mee bezig. We vinden het wel wat moeilijker omdat wij een nieuw samengesteld gezin zijn. Qua financiën is het wel allemaal geregeld, het is alleen de vraag hier wie we die grote verantwoordelijkheid over (bijna) 4 kinderen willen toevertrouwen.

groetjes

[Laatst gewijzigd door Leen - 18/06/2008 @ 21:08] - Link naar deze reactie
18/06/2008 @ 18:47
michele

Online Status
hier is het (gelukkig) geregeld.
en wat de commentaar van anderen betreft, tegenwoordig antwoord ik op van die domme commentaren waar, 1. niemand zich te moeien heeft en 2. het jullie en niet jullie ma's of zus keuze is, met, "tja, we hebben nu toch maar een tv gekocht". de commentaren stoopen gewoon direct en men is zeer gegeneerd
Ben in verwachting van nummerke vier, hebben het momenteel helemaal niet breed, maar dat weerhield ons er niet van om een vierde wondertje in ons hart te sluiten en hej, hebben diegene die het momenteel "breed" hebben de garantie dat ze het binnen enkele jaren nog breed hebben ? er moet maar zoals bij ons een faillissement van de werkgever opdoemen en al je zekerheid is weg. als je daar op gaat denken blijf je beter kinderloos.

Link naar deze reactie
18/06/2008 @ 17:37
kersje

Hihi, ik vind dit ook wel een vreemd onderwerp...

Als je je moet laten leiden door wat er zal gebeuren als je allebei komt te sterven, dan krijg je toch helemaal geen kinderen?
Het gaat erom welke kansen je kinderen krijgen en hoe ze hun kindertijd later ervaren. En als de ouders overleden zijn, hebben ze altijd verdriet... Er zorgt altijd iemand voor je kindjes, we leven in een beschaafd land waar mensen zorgen voor elkaar! Een goede vriend is wees sinds zijn zevende, en heeft zijn jeugd in een pleeggezin doorgebracht, zonder zijn broer of zus. Hij heeft nog steeds contact met hen, heeft gestudeerd, en is nu getrouwd en heeft zelf kindjes. Hij heeft nog steeds verdriet om het overlijden van zijn ouders, dat had niet anders geweest als hij bij familie was opgegroeid. Maar hij neemt zijn ouders dat niet kwalijk (hij is de jongste van drie), moest hij daarom niet geboren zijn?

Ik vind trouwens los van overlijden of niet dat familie niets te zeggen hebben over hoeveel kinderen je krijgt. Mijn schoonvader is daar ook goed in, in ons een schuldgevoel te geven (hij zegt dat het te druk zal worden om met de hele familie tesamen te komen als we meer dan twee kinderen krijgen, omdat HUN huis niet groot genoeg is, stel je voor). Nu, ik heb hem rustig gezegd dat het onze keuze is hoeveel kinderen we krijgen en dat dat helemaal niet zal afhangen van de grootte van zijn huis.

Dus, beslis samen met je partner, en laat familie hier niet tussenkomen!

Veel groetjes,

Kersje

Link naar deze reactie
23/01/2008 @ 21:24

Heerlijk zo'n forum met verfrissende andere ideeen, die houden we erin Spreeuwtje Bedankt!

Link naar deze reactie
21/01/2008 @ 14:08
spreeuwtje

hey..

t spijt me maar ik moet even grinniken hoor..
er is natuurlijk altijd een kans dat beide ouders overlijden..
zeg nooit nooit..
maar die kans is wel heel klein hoor..
en als ik dan lees dat pappa's en mamma's zich geruster voelen als ze weten dat opa en oma op de achtergrond zijn om na overlijden van hun eventueel de kinderen in huis te nemen..
terwijl de kans dat opa en oma tegen die tijd overleden zijn of geen goede gezondheid meer hebben veel groter is dan dat pappa en mamma tegelijkertijd komen te overlijden..

je kunt niet alles voor zijn..
en ik vermoed.. (correct me if i'm wrong) dat jouw zus en je moeder dit argument gebruiken om je van die 4de af te houden terwijl misschien dit niet eens de belangrijkste oorzaak van hun schrik is..
volgens mij denken ze eerder aan het geld van de studie e.d. maar vinden ze dit een sterker argument om je te doen overtuigen dat je "dom" bezig bent..

ik vind.. ga na of je als ouder dat vierde kindje nog voldoende te bieden hebt..
of je idd inventief genoeg bent om te zorgen dat dat kindje ook krijgt wat het nodig heeft.. nu en in de toekomst..
dus.. ruimte.. financiele middelen.. en liefde..
vooral dat laatste..
als JIJ denkt dat je dat aankunt..
zou ik lekker bij mezelf blijven en mamma en zuslief laten kletsen..
ik zou het denk ik niet kunnen laten om te zeggen.. ja maar..
strakjes zitten wij met zijn drietjes in een auto.. (oma, zus en jij) en rijden we van het taluut..
waar blijft de rest dan??

ofzo.. :)

groetjes spreeuwtje

Link naar deze reactie
18/01/2008 @ 11:45
mimi@work

Een interessant topic waar ik ook al vaak bij heb stilgestaan...

Mensen denken niet graag en gauw aan jong sterven maar soms is het beter om toch vooraf wat zaken te regelen en op papier te zetten, het scheelt een hoop frustratie en misschien geruzie bij de nabestaanden?

Zelf heb ik een tante en nonkel met vier kids waarvan m'n moeder meter is van eentje. Ik herinner me de afspraak dat zij de zorg voor de kinderen zou overnemen in geval van ( ben zelf enig kind)

Dat is altijd blijven hangen dus toen ik zelf kinderen kreeg hebben m'n man en ik er ook over gepraat. Mijn man heeft een zus met 1 kind maar we vinden hen als opvangouder niet geschikt (totaal andere waarden) dus kozen we voor mijn ouders met financiële begeleiding ve nonkel (ook lang verhaal) in de hoop dat m'n ouders ook lang leven...

Nu gaan we voor een derde (hi Elsi, we meet again) en ik weet zeker dat dit kind voor hen even welkom zal zijn.

Financieel ook hypotheek met schuldsaldoverzekering, levensverzekering, ed maar belangrijkst vanal iemand die hen graag ziet en dezelfde opvoedwaarden heeft zoals wij.
We hebben het al persoonlijk gevraagd maar willen dit nog op papier om conflicten met de schoonfamilie te vermijden...
Weet er iemand of dit bij notaris moet of gewoon een document getekend door beide en gewettigd op stadhuis ofzo?

Laat je zeker niet doen in je keuze voor een vierde kindje, net zoals jij zullen er bij ons mensen vinden dat het huis te klein is, we te weinig verdienen, etc...
Wie zegt trouwens dat ze de drie kind wel nemen als het zover is?
Ik zou het als vriendin alvast een grote eer vinden...ga je er met haar over praten? Wat vind je man?

Succes!
Link naar deze reactie
18/01/2008 @ 10:26

Bedankt voor jullie reacties!

Qua financieen en zo hebben wij het (denk ik, laten het binnenkort door onze adviseur weer eens narekenen) goed geregeld; hypotheek met levensverzekering, pensioenen met overlijdensclausule voor weduwe/weduwnaren en wezen, spaarplannen met overlijdensclausule .........
Maar de daarwerkelijke opvang en verdere opvoeding dat is moeilijk zeker omdat mijn zus 2 of zoals nu hooguit 3 kids wil opvangen. Daar ben ik in principe natuurlijk al blij mee, maar neemt mijn ongerustheid over de eventueel 2 andere (2 aan 2 in opvang) niet weg.

Mijn man zijn familieleden achten wij beiden ongeschikt (lang verhaal) dus daar kunnen we niets mee, ik heb zelf verder geen familie afgezien van mijn ouders maar die zijn dan te oud.

Ik denk erover een héle goede vriendin van mij te vragen voogd tw worden (en mijn zus dan toeziend voogd). Ik denk dat zij zich op z'n minst wel 'vereert zal voelen' dat ik haar zoiets kostbaars toevertrouw (ze kent mij goed en weet hoe moeilijk ik andere mensen durf te vertrouwen) maar dat neemt niet weg dat haar hele toekomst en die van haar gezin (kon zelf maar 1 kindje krijgen tot haar grote verdriet) drastisch zou veranderen! Ik kan me voorstellen en zal dat ook respecteren dat ze moet weigeren. Dan weet ik momenteel even verder niemand

Ik probeer me er niet al te erg mee bezig te houden en het weerhoudt me niet van nog een 4e te proberen te krijgen. Ik moet gewoon zorgen dat ik lang en gezond mag blijven leven en genieten van mijn prachtige kindjes

groetjes,
Vanessa

Groetjes

Zolang ik niet daadwerkelijk gezond zwangerban van een 4e ga ik het haar niet concreet vragen, maar ik denk er wel alvast over na.

Link naar deze reactie
18/01/2008 @ 09:44
petitje

goh ik benhier precies dan goed geregeld.
We hebben natuurlikj ook ma 1 kindje, maar ook darvoor al eigenlijk.
We hebben hypotheek met overlijdensverzekering, dus als een van beiden of allebei overlijden valt die weg, + een levensverzekering, dus over centen geen zorgen.
hebben testament waarin staat wat we willen wat er mee gebeurt en wie we liefst zouden hebben dat da regelt.
En zo ook voor de kleine, er staat alleen wie wij zouden willen dat voor ons zoontje zorgt, zonder dat zelf aan die persoon te vragen.
Ze kennen danonze wil en ze zien maar wat ze er mee doen.

Link naar deze reactie
17/01/2008 @ 21:25
Liesje

Online Status
Hey,

Je mag er inderdaad niet te veel aan denken. Er kan zoveel gebeuren...
Om die reden geen 4e kindje willen, gaat wel wat ver vind ik. Het gaat trouwens niet om het aantal. Volgens mij is het even erg voor een kindje alleen als zijn beide ouders dood zijn...

Niet meer aan denken!

Groetjes, Lies

Link naar deze reactie
13/01/2008 @ 15:58
Elsi

Waw, wat een topic!
Ik heb er wel een wat beladen gevoel aan overgehouden.
Ik begrijp je ouders en zus eigenlijk niet zo goed. MIjn zussen hebben allebei 2 kinderen en momenteel ben ik ook gezegend met 2 kindjes.
Zelf heb ik nog niet vaak stilgestaan bij dit onderwerp, maar ik ben er zeker van dat mijn 2 zussen onze kindjes zeker goed zouden opvangen in geval mijn man en ik allebei zouden sterven. Maar ik heb het hun nog niet gevraagd. HOpelijk zal het ook niet nodig zijn, want wij willen deze zomer gaan voor een 3de kindje. De reden is ook dat ze vooral later toch wat aan mekaar gaan hebben, net zoals ikzelf ook veel heb aan mijn 2 zussen.
Volgens mij moet je toch niet te veel stilstaan met wat er allemaal kan gebeuren. De wereld kan ook vergaan hé. Dan leef je toch niet ten volle meer. Geniet vooral van je gezin en concentreer je op de toekomst en de leuke momenten samen.

Link naar deze reactie
13/01/2008 @ 08:23
Karen

meisje, aub zeg..trek je dat gewoon niet aab, denk gewoon dat je lang en gelukkig samen zal leven...en statistisch gezien is het risico héél erg klein dat jullie beiden overlijden hé
Wij hebben ook 5 kids en helemaal géén familie...dus ja, als er ooit iets met ons gebeurd...maar daar ga ik heus niet van wakker liggen, de kans dat morgen de aarde vergaat bestaat ook hé
Als ik je enigszins gerust kan stellen ze zijn altijd bij ons welkom

Link naar deze reactie
12/01/2008 @ 21:17
marijke

Online Status
hey meid..

ik heb zelf ook drie kinderen en ben zwanger van de vierde.
ik vind het dus ook een fijn idee als ze later wat aan mekaar hebben.
alleen over van stel je voor als we komen te overlijden moet ik eerlijk zeggen ben ik nog niet zo heel veel mee bezig.
je kan toch moeilijk gaan leven van stel er gebeurt mij iets,voor het zelfde geld leef je nog heel wat jaren.
ik heb wel het geluk dat ik weet dat mijn familie alle kids zou opvangen.
maar ik denk zelf dat je niet teveel met dat idee moet leven,dat je doodgaat.
misschien denk ik wat te makkelijk over dit onderwerp.
en het mooiste is natuurlijk wel als je een familie lid of hele goeie vrienden hebt die als het ooit zou gebeuren alle kinderen in huis wil nemen.
maar wij hebben dus ook nog niet echt wat geregeld,waarschijnlijk word het mijn zus die wil ze allemaal wel.
maar we gaan er gewoon vanuit dat we lekker lang blijven leven en oud mogen worden of niet dan.

groetjes

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >

[Reageer]