< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » risico eten van de Chinees?

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
risico eten van de Chinees?
01/05/2008 @ 13:02
Charlotte

Hoi,
Ik ben nu zo'n 6-7 weken zwanger en over 2 weken hebben we een feest en gaan we eten bij de Chinees. Nu vroeg ik me af of er risico's zijn aan het eten van Chinees als je zwanger bent? Iemand die dit weet? Of eten jullie dit gewoon? Je weet natuurlijk niet hoe het allemaal is bereid...of overdrijf ik
Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 17:29
Ingibjorg

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik heb al een aantal keer chinees gegeten. Je moet niet vergeten dat die mensen het zelf ook meestal eten dus het zal echt wel in orde zijn

Ingibjorg

Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 18:01

Online Status Bekijk profiel
dag!!

proficiat met je zwangerschap!!

ik was altijd super ziek toen ik zwanger was van mijn twee kindjes en het enige dat ik binnen hield was chinees eten!!

ik lette wel op dat ik niet bij om het even welke chinees restau ging!!

mijn kindjes zijn super gezond (ik ben niet immuun voor toxoplasmose))

zo ik hoop dat ik je toch wat geholpen heb!!

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 18:16
Kaatje

Online Status Stuur bericht
Ik heb ook regelmatig chinees gegeten, zou niet weten welk risico daar aan is. Ik ga wel altijd bij dezelfde, waarvan we weten dat het ok is.
Wel een tip voor nadien, mocht je BV geven: veel baby's kunnen niet tegen melk met chinese smaak:-) de vroedvrouw had me gewaarschuwd, dat ze daar een olie gebruiken die bij baby's vaak krampen geeft. ik heb het een keer getest, vorige zaterdag chinees gegeten, en de hele zondag had Floortje krampen!!! en ze heeft verder op die hele maand dat ze er al is, nog geen krampen gehad... dus ik eet nu even geen chinees meer

Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 18:32
Britt

het wordt gezegd omdat ze vaak eten opwarmen. Veel dingen maken ze op voorhand en worden dan gewoon opgewarmd als iemand ze besteld.
Het is ook wel logische hé: meestal kan je binnen het kwartier of 20 min een hele rijsttafel voor 10 personen gaan afhalen: dit kan niet anders als dat ze het opwarmen.
Al denk ik niet dat het heel erg veel kwaad kan...
Als je het toch wil vermijden kan je bv. zeggen dat je niet te veel zout mag eten. Dan moeten ze alles vers maken. Mijn schoonmoeder moet zoutloos eten voor haar gezondheid en als we bij de chinees gaan dan duurt het een pak langer daardoor voor we eten krijgen. Maar dan weet je dus wel dat je geen opgewarmde maaktijd krijgt.

Bij mij stelt het probleem zich niet. We zijn één keertje chinees gaan halen en ik ben toen zo misselijk geworden van de geur dat het gedacht alleen al mijne maag nu doet draaien...
Toch gek wat al die hormoontjes met je lijf doen hé!!

Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 19:26
wensje

Ik kom nooit meer bij de chinees...ben anderhalf jaar terug zoooo ziek geweest van het eten (wat 1 jaar geduurd heeft!!!)
Dat probleem lag na vele onderzoeken aan de hygiene...maar ik hoef nooit weer chinees eten,terwijl ik er gek op ben!!!

Vele ziekenhuisbezoeken gehad....zo last van me darmen dat ik het letterlijk uit gilde,kon niet lopen,staan,zitten etc.
Zat vast op het toilet of in het ziekenhuis.
Pfff geen pretje...ja dit is dus echt een horror verhaal.

ALs je er zeker van bent dat het een goed restaurant is (wat wij ook dachten als vaste klant) lijkt het me geen probleem.
Maar als je zwanger bent en je krijgt nu zoiets....dan ben je verder van huis.
Ik gun het niemand....en daarom wilde ik het toch even vertellen.

Liefs wensje

Link naar deze reactie
01/05/2008 @ 21:13
Moon

Hoi hoi, ik kan het weten..lol.
De sauzen worden inderdaad op voorhand klaargemaakt, maar het vlees en de groenten zijn allemaal vers bereidt.

Ik zelf ben een giga fan van pittig eten en eet het dus met plezier. Mijn zoontje heeft er gelukkig geen last van. Maar ik moet wel oppassen voor uien, citrusvruchten en dranken met cafeine

Link naar deze reactie
02/05/2008 @ 13:28
Sofie

ikzelf eet zo weinig mogelijk uit huis. Als we gaan eten neem ik gewoonlijk spaghetti of kippefilet, maar laat ik de groentjes - ook al zijn ze klaargemaakt - liggen. ik vind het risico vééél te groot. En het is tenslotte maar 9maanden hé, als je BV geeft natuurlijk nog wat langer. Maar in ieder geval is het maar tijdelijk.
Ik maak liever alles zelf klaar, dan ben ik zeker dat het geen kwaad kan.....

Link naar deze reactie
02/05/2008 @ 21:04
angelique meijer

Hoi dames,

Ik denk dat "het chinese eten" eigenlijk niet veel uitmaakt, ik denk
dat je moet uitkijken bij alle restaurants en tentjes, ik eet daarom ook niet graag buitens huis.

groetjes,

Angelique

Link naar deze reactie
11/05/2008 @ 13:58
Charlotte

He bedankt voor de antwoorden!! Alleen twijfel ik nog steeds, misschien bel ik de vk nog wel even voor zaterdag (dan hebben we dus een feest waar een chinees buffet wordt bezorgd). Normaal gesproken heb ik nog nooit last gehad van het eten van de chinees. Maar ja mijn fam. weet het nog niet... Van dat opgewarmde eten heb ik idd ook al eens gehoord. Heb er wel zo'n zin in!!!
Liefs Charlotte
Link naar deze reactie
13/05/2008 @ 11:21
Siepie

beste allemaal,

Ik heb tijdens mijn zwangerschap meerdere malen chinees gegeten, absoluut geen probleem. Ik snap ieders bezorgdheid, maar ik vind wel dat er allemaal overdreven gedaan wordt over eten. Je mag geen rauw vlees en kazen van rauwe melk, maar voor de rest mag je gewoon alles eten hoor.

Wat betreft de hygiene, tja, daar heb je de warenwet etc. voor. Het is ook heel ongezond om niet hygienisch te eten als je niet zwanger bent, en dan zijn we met zijn allen toch ook niet ineens zo krampachtig hiermee bezig. (ik bedoel dat we dan de sla ook niet tussen onze broodjes uithalen).

Ik zou lekker genieten van je chinees, je kindje kan hier echt geen schade aan ondervinden hoor!

veel plezier!

Link naar deze reactie
18/05/2008 @ 10:59

Volgens mij kan Chinees eten helemaal geen kwaad. Dat eten wordt gewokt in de pan en zolang je niks rauw eet kan het volgens mij geen kwaad. Wel heeft de Chinese keuken een slechte reputatie qua hygiëne. Heb er eens een docu-serie van gezien op tv... Brrr.

Mij hebben ze verteld dat het eerder kwaad kan kebab te gaan eten. Ten eerste sproeien ze soms iets op het vlees (pikant smaakje) zodat je niet proeft wanneer je bedorven vlees aan 't eten bent en ten tweede zit er veel rauwkost bij waardoor je kans maakt op toxoplasmose als die groenten niet zorgvuldig gewassen zijn.

Ga vooral geen Sushi eten bij de Japanner of een biefstuk die nog rood is vanbinnen of ereger nog: préparé. Dat is pas slecht.

Enfin, je moet niet te paranoïde worden van al dat gedoe en eet gewoon wat je lekker vindt.

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap per ongeluk van een ovenschotel gegeten waar blijkbaar mozarella door zat. Bovendien hadden die schotels 1 dag lang buiten in een schuurtje gestaan omdat er niet genoeg frigo's waren om ze allemaal koel te zetten. Ik weet dus niet aan wat het gelegen heeft maar ziek was ik wel! Nog andere mensen van de familie eveneens. Mijn zus vertelde me doodleuk pas achteraf hoe dat eten bereid werd en ze voelde zich enorm schuldig. Ik had zo schrik op een miskraam. Heb heel de nacht overgegeven en diarree gehad. De dokter is gekomen om een spuit in mijn poep te zetten en zei dat het inderdaad een soort voedselvergiftiging was...

Je ziet... Het moet niet altijd op restaurant gebeuren hé. Uiteindelijk is alles goed afgelopen en is Lauren een perfect normaal kind.

Link naar deze reactie
19/05/2008 @ 11:48
Amontillada

Wat betreft die steak en sushi/sashimi: natuurlijk alleen maar van toepassing als je geen antistoffen aanmaakt voor toxoplasmose. Anders kan dat ook helemaal geen kwaad.
In tegendeel zelfs: rauwe vis is juist heel gezond en levert een boel vitamines en mineralen. Uiteraard dat je het wel moet gaan eten in een restaurant dat te vertrouwen is: de hygiëne van wat er op je bord verschijnt is natuurlijk wel belangrijk.

Maar zoals iemand hier eerder al zei: niet te krampachtig gaan doen, dat is helemaal niet goed. Dat zei mijn huisarts trouwens ook. Het enige wat zij echt niet aanraadde, zijn rauwe mosselen en rauwe oesters. Nu eet ik al niet graag mosselen, rauw of gekookt, dus dat vind ik niet zo'n punt. En die oesters: voor een jaartje eraf blijven zal echt wel lukken :) Alleen jammer met de feestdagen natuurlijk, maar dan zijn er nog wel wat alternatieven ;)

Link naar deze reactie
19/05/2008 @ 16:29
Kacie

Mijn schoonouders hebben een hele tijd een chinees afhaal restaurant gehad en wat zij deden was het vlees vers bereiden (bv kippebrokjes maken of gewoon in stukjes snijden) en per portie invriezen.
Dan wanneer er een bestelling was, uit de diepvries, even ontdooien en dan wokken met kruiden, boullion ... .

De groentjes waren altijd vers, of ten laatste van de dag ervoor en altijd mooi in de koelkast bewaard. Ook de soepen werden altijd op 't moment zelf klaargemaakt.
Zo'n grote wok gaat zoiezo snel, hoor.

Zij hebben in ieder geval nooit klachten gehad.

P.s. een tip voor echt lekker chinees: als er enkel chinezen in 't restaurant zitten heb je kans de echte chinese keuken te proeven.
Jammergenoeg zijn alle chinese restaurants in Brugge 'verwesterd', nu ik m'n schoonma haar keuken gewend ben, lust ik dat niet eens meer.

[Laatst gewijzigd door Kacie - 19/05/2008 @ 16:30] - Link naar deze reactie
19/05/2008 @ 16:54
Britt

jep kacie dat ken ik!
In antwerpen kan je in de "chinese straat" (waar de twee draken in het begin staan) nog heerlijk echt chinees eten! Een heel verschil met sommige andere afhaal chinezen hoor!!!

Link naar deze reactie
19/05/2008 @ 18:00

Hoi, Ik heb gelezen dat het vooral de MSG (een soort artificiële smaakmaker zeg maar)die je moet vermijden... Ik heb er toch wel last van als ik niet zwanger ben, en nu ik zwanger ben laat ik het dus zeker staan!
Link naar deze reactie
21/05/2008 @ 08:18
Amontillada

@Britt: je bedoelt de Van Wezenbeekstraat. Inderdaad: daar vind je échte chinese restaurants, en ook de Sun Wah natuurlijk! Ga dit weekend langs daar voor van die gepekelde gember, omdat gember schijnt te helpen tegen de misselijkheid, en ik dat zowieso graag lust.

@Anne: je moet natuurlijk niets eten waar je je voordien ook al niet goed bij voelde... maar langs de andere kant ook niet te paranoïde worden. In alles wat niet organisch en vers en weet-ik-wat is, zal wel iets zitten dat niet zo optimaal is. Dan denk ik dat je meteen beter voor macrobiotisch gaat. Vooral niet stressen, en goed naar het advies van je arts luisteren. En dat blijft voor ieder individueel.

Link naar deze reactie
21/05/2008 @ 09:41

Ik ga deze avond Japans eten, zo'n restaurant waar voor ons het eten wordt klaar gemaakt. Wat kan ik best laten staan? 't zal ook een test worden of ik mijn zwangerschap nog even geheim kan houden.
Link naar deze reactie
21/05/2008 @ 15:13
Amontillada

Hi Ve,

eerst en vooral: weet je of je immuun bent voor toxoplasmose? Indien je immuun bent, moet je eigenlijk niks laten bij de Japanner. Behalve dan de saké :)

Indien je niet immuun bent: wat jij bedoelt is zo'n tepan-plaat. Die is gloeiend heet, voedsel wordt daar heel intens door verhit, dus bacteriën hebben in principe niet veel overlevingskansen.
Kijk eventueel uit met hetvolgende: als je vlees krijgt, zie dat het doorbakken is (normaal gezien het geval vanwege de hoge temperaturen).
Sushi en sashimi is niet aan te bevelen als je niet immuun bent voor toxoplasmose, maar ze hebben ook heerlijke soepen als voorgerecht, of je kan voor tempura gaan (gefrituurde, in deeg gewentelde groenten ed).
Als dessert: ga voor sorbet, of anders iets warms als geflambeerde banaan (de alcohol verdampt bij het flamberen).

Ik hoop dat dit iets helpt!

Link naar deze reactie
21/05/2008 @ 15:23
Poison Ivy

Online Status
Hoi iedereen,

hoe gaat het?

Ik wou effe reageren op vorige berichtje: het is niet zo dat je enkel moet oppassen met sushi e.d. als je niet immuun bent voor toxoplasmose!!!
Toxoplasmose kan je enkel oplopen door rauw vlees, slecht gewassen groentjes, ... maar nooit door vis of schaaldieren te eten!
Het is vooral listeria dat je kan oplopen door rauwe schaaldieren te eten (gekookte schaaldieren kunnen ook geen kwaad). Maar mijn gyneacoloog heeft me gezegd dat listeria bijna niet meer voorkomt, dus de kans is heel klein dat je het oploopt tijdens je zwangerschap. Maar toch, beter beetje té voorzichtig zijn zeker dan...

Groetjes

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >