< 9Maand-Sponsor >

< Publiciteit >

Baby Junior

Jolena

BasilKato.be

Rainbowbabies

Pepatino.be

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » Mozarella

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
14/05/2008 @ 06:13

Online Status Bekijk profiel
even een vraagje , ik heb er nog niet heen gekeken in de winkel ofzo.. maar weten jullie of je mozarella mag eten ja of nee
Ik heb er al paar dagen zooooo een zin in!!

Miss'ke

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 06:35

Online Status
hoi hoi
nee ik zou het niet eten meis
ik wens je een fijne zwangerschap
Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 08:44
Floor

je hebt mozarella met gepasteuriseerde melk. Die kan je gerust eten. Ik heb er maandag van gesmuld op een communiefeestje.

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 08:46
Ann

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Ik dacht dat het mocht als het op basis van gepasteuriseerde melk is, niet met rauwe melk! (Maar ik dacht dat die met rauwe melk hier niet veel verkocht wordt)

Ik heb de gepasteuriseerde de vorige keer wel gegeten, ik moest al zoveel laten!

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 09:10
nieneke

Soms hangt het ook van gynaecoloog tot gynaecoloog af. Van de mijne mocht ik dit en dit wel en dat en dat niet, en een vriendin die ook zwanger was mocht dat en dat wel en dit en dit niet en zo net het tegenovergestelde:)
Mozarella heb ik gewoon gegeten, zelfs salami en superano enz terwijl mijn vriendin dat allemaal niet mocht... (bij mijn 2e heb ik zelfs mee kaasschotel gegeten, en echt maar een paar soorten niet aangeweest)
Het enige wat ik echt gelaten heb was prepare en rood vlees; eigenlijk vlees in het algemeen (de 2e zwangerschap was dat)en ontdekte ik de vegetarische alternatieven die me zo smaakten omdat meeste vlees toen duf en dood proefde in mijn mond, echt vies

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 09:48
Evy

Online Status Stuur bericht
Alle kazen die gemaakt zijn van gepasteuriseerde melk mogen, zelfs camembert en brie. Alleen goed kijken op de verpakking of er wel degelijk opstaat dat het van gepasteuriseerde melk gemaakt is. Smakelijk!

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 10:32
elke

Ik heb ook al op veel verpakkingen mozzarella staan kijken omdat ik er, met dat goede weer, zo'n zin in had... Op de bekendste (santa lucia van galbani) staat niks vermeld, dus die durf ik niet kopen, want 'normaal' is mozzarella van rauwe melk.

Maar in de Colruyt verkopen ze alvast ook mozzarella van gepasteuriseerde melk! Dus smakelijk...
Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 11:43

hehe dankje voor jullie reacties!!
nu weet ik waar ik moet hene kijken!
zal straksjes is rondkijken in de winkel se!!

groetjes Misske

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 16:45
Siepie

Beste allemaal,

Als de kaas van ongepasteuriseerde melk is gemaakt, zijn ze verplicht om dat op de verpakking te melden. Als er dus niks op de verpakking staat, mag je het gewoon hebben.

Ongeveer 95% van de kazen die hier verkocht worden zijn gemaakt van gepasteuriseerde kaas (zeker de kazen die je ijn de supermarkt koopt). Je moet aleen oppassen met verse witte kazen bij de kaasboer etc, die zijn vaak van ongepasteuriseerde melk gemaakt. Maar goed, dan kun je het natuurlijk gewoon even aan de kaasboer vragen.

Dus....smullen maar van die mozarella!

Groetjes,

Simone

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 16:51
Anne-Sophie

Siepie : is dat voor Nederland of voor België ? Ik durf het toch niet te eten als er niet duidelijk gepasteuriseerd op staat hoor ...

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 17:01
Siepie

Hoi Anne-Sophie,

Dat is voor NL. De volgende tekst heb ik op internet gevonden en dit heb ik ook letterlijk zo van mijn vk meegekregen:

"Rauwmelkse zachte kaas
Eet tijdens de zwangerschap geen rauwmelkse kaas (ook wel Au lait cru genoemd). In Nederland worden rauwmelkse zachte kazen nauwelijks meer gemaakt, in het buitenland wel. Een klein deel van die buitenlandse kazen wordt geïmporteerd. Rauwemelkse zachte kaas kan een listeria-infectie (listeriose) veroorzaken.

Lees meer over het gevaar van listeriose tijdens de zwangerschap.

Als op het etiket van de kaas ‘au lait cru’ staat, dan bevat de kaas rauwe melk. De voorverpakte fabriekskazen fabriekskazen bevatten geen rauwe melk. Deze fabriekskazen worden van gepasteuriseerde melk gemaakt. Bij pasteurisatie van melk worden alle schadelijke bacteriën gedood.

Controleer altijd het etiket van de kaas. Staat er niets op het etiket van de voorverpakte fabriekskaas? Dan is de kaas ‘veilig’. Als je kaas koopt bij een kaasboer (bijvoorbeeld op de markt, bij een kaasboer of traiteur), vraag dan altijd na of het een rauwmelkse kaas is".

Ik heb dus gewoon mijn brie, mozarella etc. uit de supermarkt gegeten, bij anderen heb ik altijd gevraagd of het verse kazen waren of niet. Versa kazen heb ik voor de zekerheid niet gegeten, maar de rest wel.

Overigens zijn er zoveel producten waar de listeria bacterie in zit, maar op de één of andere manier heeft iedereen het altijd alleen ocer de kazen, terwijl die groep juist het kleinst is.

Groetjes,

Simone

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 17:20
Anne-Sophie

Ik weet niet of dat hier bij ons ook verplicht is dat ze dat erop vermelden dus speel ik liever veilig. Vooral bij die franse kazen staat het er niet altijd op.

Link naar deze reactie
14/05/2008 @ 19:33
hw

Online Status
Heel begrijpelijk.
Bij twijfel doe ik het ook niet hoor. Vind het wel lastig soms, vooral in een restaurant, ik moet bij de halve menukaart zeggen dat ik het niet mag Nou ben ik ook wel erg streng voor mezelf, behalve de rauwmelkse kazen laat ik ook alles met rauw, rood of rauw gerookt vlees, rauwe of gerookte vis, ongewassen rauwe groenten, voeding die zeer rijk is aan vitamine A (bepaalde soorten vis, paté e.d.), voedingsmiddelen en dranken met toegevoegd vitamine A (bijv. multivitaminesap) en alles met alcohol staan. Dat is nog verrassend veel, moet echt goed opletten, vooral bij andere mensen of in restaurants!
Maar goed, het is allemaal voor het goede doel, en na de zwangerschap haal ik de schade wel in

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 09:18
Anne-Sophie

op restaurant moet ik ook zo nadenken want ik laat eveneens alles staan, alleen die vitamine A, daar let ik niet op. De meeste voedingswaren die daar heel rijk aan zijn laat ik sowieso staan.
Huwelijken zijn ook een probleem en op bezoek is toch heel delicaat vind ik. Bij mijn ouders loopt overal een kat rond en dan hoop je maar dat ze er genoeg op let dat die niet in aanraking is gekomen met voedingswaren...

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 10:36
Louise

Ik mag van de gyne. geen mozzerela eten omdat er de listeria bacterie kan inzitten. (die kans is natuurlijk klein, maar toch) Deze bacterie is heel gevaarlijk voor je kindje. Het kan hersenvliesontsteking bij de moeder brengen en het kindje kan dood geboren worden of bepaalde afwijkingen hebben zoals blindheid,doof,enz...
Dus ik bijt liever een paar maandjes op mijn tanden.

Gr.

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 10:45
Anne-Sophie

Nu op pizza mag het wel geloof ik. Zolang dat het sterk verhit is.

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 13:46
Huppeldepupje

Online Status
De mozzarella van de aldi is ook gepasteuriseerd!
Maar ik eet dat ook enkel als het verhit is (dus idd op pizza of zo).
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:18
hw

Online Status
Louise: dat kan kloppen, maar geldt alleen voor rauwmelkse mozzarella. Als er op de verpakking staat dat het alleen van gepasteuriseerde melk is gemaakt mag je het gewoon eten hoor, door het pasteuriseren zijn de bacteriën (dus ook de Listeria) uitgeroeid! Beetje slordig dat de gynaecoloog dit niet duidelijker gezegd heeft.

Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 11:20
Louise

hw, ja inderdaad de gyne zei zeker niet eten maar over gepasturiseerd (of hoe schrijf je dat woord) heeft ze niets verteld.
En als de mozarella niet gepast. is en op een pizza ligt (dus verhit is ) mag je het dan ook eten?

Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 11:44
Anne-Sophie

Ik heb toch gelezen dat het dan geen kwaad kan omdat door te bakken de bacteriën gedood worden.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >