< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » contract loopt af tijdens zwangerschap

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
contract loopt af tijdens zwangerschap
18/07/2008 @ 10:00
Gientje

Online Status Bekijk profiel
Hallo meiden,

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten als ik: mijn contract loopt af in oktober. Ik zal dan een maand of 6 zwanger zijn. Nu ben ik zo vreselijk bang dat ze m'n contract niet verlengen, ik slaap er zelfs slecht van. Als ze niet verlengen heb ik echt een groot financieel probleem... .
Mijn omgeving zegt dat ik me niet druk moet maken onder het mom van 'komt tijd komt raad' maar ik maak me er wel druk om.
Zijn er meer die dit probleem hebben???

Groetjes Gientje

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 10:14
El31

Ik heb je profiel gelezen en lees dat je ook al ruime tijd bezig bent om een kindje te krijgen. Wist je baas dit? en weten ze al dat je nu zwanger bent?

Is het niet mogelijk om dit probleem met je baas te bespreken, zodat je weet waar je aan toe bent?

Mocht je contract niet worden verlengd, heb je recht op een uitkering. Tijdens een uitkering heb je ook recht op zwangerschapsverlof en tijdens het zwangerschapsverlof heb je geen sollicitatieplicht en ontvang je 100%. Misschien ben je nu iets gerustgesteld over je financiele positie als je contract niet wordt verlengd!

succes

el31
Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 10:21
Kelly

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hey daar!

Ik heb ook met de schrik gezeten om het volgende...
Ik ben in Juni in een bedrijfje begonnen als intrim. Toen was ik al 1 maand zwanger maar k wist het toen nog niet! Toen ik het dan wist na 5 weken was ik dolgelukkig maar had toch een naar gevoel omdat mijn baas mij wist te zeggen dat ik vanaf augustus een vast contract kreeg! (in juli heeft het bedrijf collectieve sluiting).
Ik dacht bij mezelf ai ai ai als ik moest wachten tot mijn 3 maanden voor een zekerheid van de zwangerschap dan was dit net na ontvangst van mijn contract en dan pas zou ik mij enorm slecht gevoeld hebben! Dus ik heb in alle eerlijkheid alles uitgelegt aan m'n baas en ook dat ik ni wou wachten tot m'n 3 mnd. Hij begreep heel de situatie en wenste mij proficiat. En dan de ultieme vraag... Mag ik dan nog blijven?? Hij zei zolang ik mijn werk goed en nauwkeurig blijf doen ziet hij er geen probleem in waarom ik niet zou mogen blijven!
Een pak van mijn hart als je baas zo reageerde! pfff oefff

xxx Kellyke

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 10:24
Gientje

Hoi El31,

Bedankt voor je snelle reactie!
M'n vorige baas was er volledig van op de hoogte, die heeft m'n contract uiteindelijk niet verlengd door de vele ziekenhuis bezoeken. Deze baas wist er wel van, maar eerlijk gezegd durfde ik niet alles meteen te vertellen. Hij weet dat ik nu zwanger ben en is blij voor me. Maar over m'n contract doet ie vaag. Ik heb twee weken geleden al een gesprek aangevraagd maar daar word niet op gereageerd...

Ik had begrepen dat je uitkering maar 70% van je laatst verdiende salaris is.. Vandaar dat ik me zo druk maak! Maar volgens jou is de uitkering 100%? In NL?? Ik hoop het zo, zou een stuk beter slapen...

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 11:09
El31

Volgens mij krijg je de 1e 3 maanden 75% van je laatst verdiende loon en daarna 70%, maar als je in de zwangerschapsverlof zit, krijg je weer 100% (tenminste dat heeft een vriendin van mij verteld). Je kan hier ook zelf kiezen of je 6 of 4 weken van te voren wilt "stoppen" met werken.

In jou geval zou dat betekenen dat je 6 weken 75% ontvangt en daarna weer 100%. Waarschijnlijk is dit wel te overleven. Ik ga het nog eens navragen en je kan ook op de site van het uwv kijken.

Heel veel succes en zoals je vrienden zeggen, probeer je niet al te druk te maken, het komt goed !!

el31
Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 15:22
titi

Beste Gientje,

Ik zie dat je van Nederland bent. Hier in Belgie ligt het een stukje anders.
Ik sta namelijk in het onderwijs. Mijn directeur wist van onze problemen rond het zwanger worden. Ik stond daar nu reeds bijna 2jaar. (niet vast benoemd). Nu eind juni heb ik het slechte nieuws gekregen dat ik geen verlenging krijg van mijn contract en dat ik niet meer kan opstarten in september.
Een grote klap in mijn gezicht. Ik ben maar eens gaan rondvragen want een baby op komst, grootse verbouwingen aan het doen...
Ik zit nu tot eind augustus nog onder het statuut van het onderwijs.
Vanaf september moet ik gaan stempelen. Dit bedraagt dan 60% van je vorig loon en een week voor dat ik moet bevallen ga ik in zwangerschapsverlof. Dan is het ook 60% van mijn vorige wedde.
Dus echt wel niet veel een financieel zeer moeilijk.
Gelukkig hebben we goede vrienden en kunnen we rekenen op hun emotionele steun...
En financieel zal het wel moeten lukken, ze laten niemand op straat leven hé.
Ik heb deze info allemaal kunnen verkrijgen via mijn vakbond. Als ik jou was zou ik ook eerst eens alles laten op papier zetten zodat je wat voorbereid naar je baas kan stappen.

Ik had eerst maar recht op ongeveer € 300 per maand. Omdat ik 14 dagen te kort had gewerkt. Met mijn directeur had ik dat besproken en zij heeft mij 14 dagen kunnen extra geven. Zo val ik nu in een schijf waardoor ik ongeveer €725 verkrijg. Toch een heel stuk beter. Maar als ik me niet had geinformeerd zouden we dit nooit hebben kunnen oplossen.

Succes meid.

titi

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 15:28
Gientje

Jeetje Titi,

wat een stress moet dat voor je opgeleverd hebben! En dan ben je nu zo vreselijk optimistisch! Wat knap van je meid!

Misschien raar om te zeggen, maar gek genoeg maak ik me dankzij jou reactie iets minder druk: als jij het gaat redden doe ik het ook!

Ik wil je heel veel sterkte toewensen in deze moeilijk financiele tijd en ook heel veel geluk en liefde. Dit is natuurlijk ook een hele mooie tijd voor je, dankzij het babytje in je buik!

Ik hoop nog eens van je te horen hoe het gaat

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 15:59
Kindercola

Ikzelf heb met het bijltje gehakt vorig jaar! Mijn contract liep af per 1 maart en ik was toen ook zo'n 6 maanden zwanger! Ook ik kreeg mijn contract niet verlengt onder het mom dat ik niet functioneerde! En in dit geval ging het ook nog om een 0 uren contract!!!
Ik was vreselijk kwaad maar kreeg alleen te horen dat ik aan mijn kindje moest denken!!! Alsof ik dat niet continu deed?!

Dus ik begrijp je situatie compleet!

Ik kreeg een WW uitkering vanaf 01 maart en was toen dus ook sollicitatieplichtig! Ook als je zwanger bent MOET je solliciteren, maar ze knepen wel een beetje een oogje toe. Dus solliciteer op banen waarvan je toch al weet dat je die niet krijg! En solliciteer je wel op banen die je graag wil dan kun je er al zeker van zijn dat je die toch niet krijgt! Misschien hard om te zeggen maar het is nu eenmaal de waarheid!

De eerste twee maanden van mijn uitkering kreeg ik 75% van mijn laatstverdiende loon en daarna 70%. Zover ik weet kreeg ik toen niet in ene de volle 100% hoor!!! Het bleef die 70%. Normaal als je een baan hebt doet je baas dat tot 100% aanvullen! Het grote voordeel van een uitkering is wel dat je zelf mag kiezen om 4 of 6 weken van te voren met verlof te gaan. Natuurlijk heb ik voor 4 weken gekozen!!! Je zit toch al thuis en doet haast niks!!! Met het gevolg dat ik pas weer per 1 september moest gaan solliciteren. Sander was toen al 3 maanden en niet 2,5 en dat scheelt echt hoor in mijn gevoel!!!
Verder is het zo dat ik toen ik mijn verlof had ik elke week mijn "ziektegeld" kreeg uitbetaald, maar volgens mij is er iets verandert want ook nu heb ik een WW uitkering en ben ziek en ik krijg gewoon maandelijks mijn geld.

Je bevallingsverlof/ziekteverlof telt niet mee voor de duur van je uitkering!!! Maar netto levert het je eigenlijk niks op want de WW uitkering stopt (staat stil) pas na 13 weken! (Je krijgt dan ziektegeld) Dus dat zou betekenen dat je 3 weken respijt hebt. (16 weken zwangerschapsverlof - 13 weken = 3)Dus mijn uitkering zou per 01 maart 2008 eigenlijk stoppen, dat zou dan drie weken later worden! Ik had geluk dat ik aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof gelijk weer aan het werk kon en daar heb ik een half jaar gewerkt en toen werd ik weer op straat gezet! Dus nu weer een WW uitkering voor een jaar!

Ik zou zeggen geniet van je vrijheid die je nu hebt! Als ik nu terugkijk op dat jaar dan kan ik zeggen dat het eigenlijk wel heerlijk was om thuis te zitten!!! Geen last van dat ik mijn werk niet goed kan uitvoeren (kwaaltjes enz. ik werk namelijk in de kinderopvang) en vooral die laatste weken doorploegen en uitkijken naar het begin van je verlof. Ook ik heb mij zorgen gemaakt over het financiële aspect van alles en kon dat moeilijk loslaten, maar je zult toch moeten want het kan niet anders!!!

Ik ben toen in september weer met frisse zin begonnen en heb er absoluut geen spijt van.

Dus doe je best! Je kunt je wel druk maken maar dat heeft geen enkele zin! Maar ja... dat zal wel in de vrouw zelf zitten!!!

Groetjes,

Carola

[Laatst gewijzigd door Kindercola - 18/07/2008 @ 16:07] - Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 17:34
Kindercola

Trouwens je bent niet verplicht om het te vermelden dat je zwanger bent! Dus je kunt rustig je nieuwe contract afwachten!!!
Pas als je er echt niet meer onderuit kunt (dus dat ze het gaan zien!) kun je het zeggen en bij de één is dat sneller als bij de ander!

Groetjes,

Carola

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 17:35

Hallo,

Hier misschien een tip die niet helemaal netjes is, maar die je wel een hoop zorgen weg kan nemen.
Ik heb ook twee keer gehad dat mijn contract afliep tijdens mijn zwangerschap.
Ik had nogal last van misselijkheid (zelfs in het zh gelegen) en heb er voor gezorgt dat ik voor het einde van mijn contract in de ziektewet kwam.
Hierdoor krijg je tot het einde van je zw-verlof 100% van je salaris doorbetaald en je hebt geen sollicitatie plicht.
Dus als je een of ander kwaaltje hebt waarvan je denkt daarvoor zou ik me ziek kunnen melden gebruik dit dan.

Ik zou wel eerst met mijn baas overleggen over of hij het contract wel of niet wil verlengen en dit pas als uiterste noodgeval gebruiken!!

Heel veel succes ermee en een fijne

Groetjes,
Astrid

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 19:39
Sabje

ik heb het 6 jaar geleden ook gehad.
ik werd aangenomen toen ik al 3 maanden zwanger was.
ik heb toen gezorgt dat me proeftijd voorbij was.
ik heb al die tijd kleding gedragen zodat het niet opvalde dat ik zwanger was en toen ik 6maanden was heb ik het verteld en ben ik de ziektewet in gegaan.
me contract liep af toen ik net bevallen was en hij heeft toen me bevallings verlof ook moeten door betallen.
daarna ben ik de ziektewet weer in gegaan om rustig een nieuwe baan te vinden.

ik moet zeggen niet erg netjes
maar ben blij dat ik het zo heb gedaan

gr sabje
Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 19:54
leen

Hallo,

OOk ik zit in hetzelfde schuitje.. IK werkte in een ziekenhuis, en mijn contract is 30juni afgelopen.. Daar ik in de verpleging werk, kon ik dus niet zwijgen, we zijn verplicht het te melden binnen de 3 weken dat we het weten, ivm de risicos op infectiegevaar etc.. We worden dan ook verwijderd ten laatste 3 weken na dat we het nieuws hebben meegedeeld..

We krijgen een uitkering moederschapsbescherming en die bedraagt maar 60% van ons loon, dus van die 100% gelijk hier wordt gesproken, dat zou ik mij toch maar eens heel goed gaan bevragen want dat klopt volgens mij toch niet zo.. Ik dacht dat je 70-80% kreeg als je op gewoon bevallingsverlof gaat..

Wel krijgen we op het einde van ons bevallingsverlof ons resterende 30% op het brutoloon van het fonds van beroepsziekten..

groetjes

Link naar deze reactie
18/07/2008 @ 20:54

Hey meiden,

Leuk dat jullie er een topic voor geopend hebben.
Had onderstaand al in de topic 'kindje voor februari 2009' gezet, zal het hier ook even opnieuw plaatsen waar het meer thuishoort.

...
Ben net op een nieuwe job begonnen (bediende in een autodealer).
Toen ik ben aangenomen, wist ik dat ik in't kort aan kids ging beginnen. Een week later ben ik gestopt met de pil.
Had dan een lange opzegtermijn te doen op m'n vorig werk. En toen ik begon bij m'n nieuwe job (23 juni) was ik 7weken zwanger +/-.
Veel vrienden wisten het al en via via is het een week later naar de oren van de directie gegaan (was ook van plan om te zwijgen op het werk tot week 12).
Heb een proefcontract van 6maanden. Tel er de 2maand die ik al zwanger was, kom je uit op 8maand zwanger als ik mijn vast contract krijg.
Anyway... Hij riep me naar hem toe en vroeg of hij me mocht feliciteren... Heb dan meteen toegegeven. Heb hem wel gezegd dat ik het hem wou zeggen na 3maand omdat ik dan meer zekerheid had.
Hij nam het goed op en vroeg of ik van plan ben om terug te komen werken na de bevalling. Heb ja gezegd natuurlijk.

Ben bij de vakbond geweest en ze hebben me verteld dat ze me steeds kunnen ontslaan. Ze kunnen zeggen reorganisatie of voldeed niet aan de eisen. Zelfs al ben je zwanger, 100% zeker ben je nooit zij de bediende van de vakbond.

Natuurlijk houden ze nu heel erg rekening mee met mij en leven ze allemaal mee.
Hou er wel rekening mee dat ze iemand niet gaan opleiden heel de proefperiode om daarna die persoon buiten te zetten en opnieuw tijd en geld in een andere persoon te zetten.

Dus ja... Afwachten he. Maar denk dat er slechts 5% dit meemaakt. 95% van de bazen houden er rekening mee. Dit heb je nou eenmaal voor als je vrouwen aanneemt he!

x

Link naar deze reactie
19/07/2008 @ 09:01
Kindercola

@ Leen

Ik denk dat jij uit België komt???
Hier in Nederland liggen de regels net weer ietsje anders!

Groetjes,

Carola

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 09:52
Melissa

Online Status
Hoi,

ik zit in dezelfde situatie. voorlopig heb ik nog een contract tot eind december. Dat is dan ook net rond de periode dat ik moet bevallen. ik ben dus ook nog niet zeker of ik nadien terug gewoon kan gaan werken en voor hoeveel
Hier bedoel ik mee 3/4 of 1/2. Ik werk in de bijzondere jeugdzorg en ben ook onmiddellijk moeten stoppen toen ik wist dat ik zwanger was. Daarvoor heb ik steeds 3/4e gewerkt. (met jaarcontract van 1/2 en vervangingscontract van 'n kwart) Maar toen ik zei dat ik zwanger was, zou de vrouw die ik op dat moment moest vervangen plots gaan terugkomen (waardoor ik op halftijds zou gaan en ook maar zou uitbetaald worden als halftijdse.) Ze is inderdaad teruggekomen (voor maar 2 weken) en toen opnieuw vertrokken. ondertussen hebben ze die extra uren aan iemand anders gegeven en dus ben ik niet meer zeker of ik ze nog ooit zou terugkrijgen.
Maar wat ik wel altijd heb gezegd is dat ik niet halftijds wil werken (pas 'n huis gebouwd, 'n kindje, ...). Dit is ook iets wat mijn diensthoofd weet.
Dan zoek ik me wel ander werk, waar ik dan geen 2 avonden per week + weekends moet werken.
Dus ik maak me er niet zo heel veel zorgen over, aangezien er werk genoeg is.
Op dit moment probeer ik zo veel mogelijk van mijn zwangerschap te genieten en het werk dat komt wel goed.

Groetjes

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 10:02
Claudia

Gientje ik heb vorig jaar exact hetzelfde gehad. Ik zit in het onderwijs en mijn zwangerschapsverlof begon de eerste dag na de grote vakantie. Ik wilde eerst wachten met het bekend maken van mijn zwangerschap tot ik wist of ik een nieuw contract kreeg maar het duurde zo lang dat ik het op een gegeven moment wel moest vertellen. Mijn angst was vooral dat mocht ik geen nieuw contract krijgen op zoek gaan naar een nieuwe baan geen zin had want ze zouden me pas na het verlof aannemen en dan hadden we financieel een probleem. Dus ik ben het met knikkende knieen gaan vertellen maar ze waren super blij en vertelde dat ze echt afgaan op je kwaliteiten en ik mocht dus blijven. Er viel een enorm blok van mijn schouders..

iemad die ik ken zat in exact hetzelfde schuitje dit jaar en toevallig dit jaar ongeveer hetzelfde uitgerekend dan ik afgelopen jaar en zij heeft wel pech want haar contract wordt niet verlengd...

tja dus het ligt echt aan de werkgever.... ik kan alleen maar zeggen dat je je er niet druk om moet maken en dat je maar moet denken dat de kleine het belangrijkste is en er altijd wel baantjes zijn die je zolang zou kunnen doen mocht je financieel een probleem krijgen...

groetjes!!

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 10:20

ik had dit ook.
was 5 maand zwanger en ze gooiden me er zo uit.
reden? ik ben 4 keer ziek geweest!
vreemde was dat ze wisten dat ik 4 keer in het ziekenhuis heb gelegen maargoed.

mijn chef zei nog doodleuk goh dat je niet moet huilen.
ik zo alsof ik ga huilen voor deze ***baan.

toen zei ze daarna dat mijn contract ook puur niet verlengt werd door mijn zwangerschap.
opzich had ik het kunnen aanvechten maar ik was het toch al zat.

dus als ze geen goede reden hebben onderteken dan niks zou ik zeggen.

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 10:22

en zowieso krijg je tijdens je zwangerschapsverlof 100% uitbetaald.
daarna weer 70% geloof ik.

wel uitkijken hoor want bij mij maakten ze de fout door beiden door te betalen dus en de zwangerschapsuitkering en de werkeloosheidsuitkering.

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 10:33
Gientje

Ik ben in elk geval 'blij' dat ik niet de enige ben die in dit nare schuitje zit/heeft gezeten. Pffff, ik ben er nu wat meer van overtuigd dat het toch wel goed komt uiteindelijk, hoe dan ook. Leuk is absoluut anders, en ik maak me er ook nog steeds erg druk om.
Eind deze week heb ik 2 weken vakantie, door enorme drukte ga ik er niet vanuit dat ik deze week nog uitsluitsel krijg of ik mag blijven of niet. Ik ga in elk geval proberen het tijdens m'n vakantie van me af te zetten en daarna weer verder te kijken.
Misschien kan ik uitzendwerk doen tot aan het verlof eventueel...
Ik hoop het maar!

Wilde wel nog ff kwijt dat ik het erg knap vind hoe de meiden die het al hebben meegemaakt zich erdoorheen hebben geslagen! Ik hoop dat ik dat tegen die tijd ook zo kan doen!

Nog een vraagje; Begreep ik goed dat als je voor het einde van je contract in de ziektewet zit je dan wel 100% blijft ontvangen na afloop van je contract?
Idd niet netjes, maar als het nodig is om m'n inkomen te houden zou ik het doen! Het is immers ook schandalig om een zwangere vrouw op strata te zetten!

Veel liefs Gientje

Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 20:45
titi

hallo,

Kan iedereen het wat vinden met het mooie weer?

En Gientje? Hoe staat het nu bij jou? Al wat meer informatie ingewonnen? En wat zijn de resultaten? en heb jij de moed al wat terug gevonden?

We moeten optimitisch blijven hé. Aan het wondertje en mijn ventje heb ik enorm veel steun en vind de moed om verder te gaan.
Hier zijn wij druk aan het verbouwen en kunnen af en toe onze kleine ukkepuk gaan bewonderen.
Vandaag zijn we terug langs de 3D-4D geweest. De traantjes liepen terug even over mijn wangen. Zo schattig toch. We gaan maandag nog eens langs en dan staat donderdag de gyn op de agenda.

Toedeledoe

titi

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >