< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Twee- en meerlingen » Graag wat raad kwestie de "rechten" bij tweeling

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als eerste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Twee- en meerlingen
Graag wat raad kwestie de "rechten" bij tweeling
22/07/2008 @ 21:02

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
aanmoedigingspremie en ouderschapsverlof kan je pas na geboorte invullen daar je de geboortedatum moet invullen! misschien best eens naar je ziekenkas bellen voor zeker te zijn. :-)

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 21:00

hey

ik heb vandaag naar mijn ziekenkas gebeld en dat moet ,zoals ik dacht, niet aangevraagd worden. je hebt daar recht op dus krijg je dat automatisch. Als je in zwangerschapsverlof gaat krijg je papieren om in te vullen en daar staat dan op dat je een tweeling verwacht; ingevuld door gyn. Zij zien dat in je dossier en je moet daar niks voor doen.
Dat is wat er mij gezegd geweest is. Moest enkel na de geboorte eventueel attest binnenbrengen als ze bv in couveuse zouden moeten blijven voor een aantal tijd.

grtz xxx

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 20:54

Online Status Bekijk profiel
Hey dames,

Bedankt voor de uitleg!
Ben ik toch weer wat wijzer geworden.

Vandaag ben ik even bij het ACV binnen geweest. Die hebben me ook veel kunnen vertellen.

De papieren kwestie ouderschapsverlof en aanvraag aanmoedigingspremie heb ik nu al. Dan moet ik nog wel eens bij de ziekenkas passeren.
Kan je die papieren al voor de geboorte invullen om 19 weken bevallingsverlof te krijgen ipv 17 weken? Of moet dat na de bevalling gebeuren?

Sorry voor al die vragen hoor. Waarschijnlijk zullen ze me dat op de ziekenkas zelf ook wel kunnen vertellen ..

grtjs,
Inge

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 22:14
magalie

Beste Inge,

Ik ben ook geschrokken van de papierwinkel, maar uiteindelijk loont het de moeite hoor. Ik ga proberen het effe op een rijtje te zetten:

*kraamgeld: kan je aanvragen bij het kinderbijslagfonds waar jouw werkgever of die van je partner bij aangesloten is. Dit kan vanaf 6 maanden zwangerschap. Je moet dit formulier ook een stukje door de gyne laten invullen en zorg zeker dat hij "tweeling" invult onderaan het formulier. Je krijgt dubbel kraamgeld ter waarde van een eerste kind (ook al heb je al één of meerdere kindjes). Het bedrag kan je opzoeken, maar was iets van +/- 2100 euro.

*zwangerschapsverlof/moederschapsrust: inderdaad 17 weken standaard. De 2 weken extra krijg je van het ziekenfonds en daar moet je gewoon achter vragen bij het ziekenfonds. Zij sturen dan een standaardbrief naar het hoofdbureau waar jij enkel wat standaardgegevens moet op invullen. Als ik me niet vergis krijg je deze weken omdat je meestal langer dan x weken voor de uitgerekende datum al thuis moet blijven. Verder is het zoals Méline zegt, dat je moederschapsrust verlengd wordt met de dagen/weken dat je kindjes langer in het ziekenhuis moeten blijven (afdeling neonatologie (misschien ook pediatrie na 1e ontslag?), niet enkel couveusekindjes) - 7 dagen. Onze kindjes hebben bv. 3 weken op neonatologie gelegen (warme bedjesafdeling) en ik heb 2 weken bijgekregen. Om deze dagen/weken bij te krijgen, krijg je van het ziekenhuis een standaardformulier of je vraagt het formulier van het ziekenfonds en laat het in het ziekenhuis invullen en geeft het terug af bij het ziekenfonds.

*ouderschapsverlof: geldt voor elk kindje en voor beide partners tot de kindjes zes jaar zijn. Ofwel kies je per kind fulltime 3 maanden, partime 6 maanden of 15 maanden 4/5. In totaal is dat dus 6 maanden (FT), 12 maanden (PT) of 30 maanden 4/5. Je mag de verschillende types ook combineren maar enkel in logische stukken. Zo neem ik bv. van ons zoontje 1 maand fulltime en 10 maanden 4/5. De rest (van ons dochtertje) neem ik waarschijnlijk volledig in 4/5 als ze naar school gaan. Mijn man neemt de volgende zes jaar elk jaar een maand ouderschapsverlof in juli. Voor de aanvraag van het ouderschapsverlof moet je enerzijds je werkgever inlichten ten laatste 3 maanden voor het begin van het ouderschapsverlof (per aangetekend schrijven of ondertekening per ontvangst). Het aanvraagformulier zelf kun je downloaden van de site van de RVA (formulier C61) en kan je pas invullen na de geboorte omdat je de naam van het kindje waarvan je het ouderschapsverlof neemt en de geboortedatum moet invullen. Voor elk soort moet je een apart formulier invullen en laten vervolledigen door je werkgever. Zo heb ik bv. één moeten invullen voor de maand fulltime en één voor de 4/5. Dit formulier moet je aangetekend opsturen naar de RVA en je krijgt vlug antwoord. Van de RVA kan je een maximumtoelage van +/- 640 euro per maand krijgen. Je kan nog een aanmoedigingspremie van iets meer dan 100 euro aanvragen van de Vlaamse Gemeenschap/ Vlaams Gewest.

*kraamhulp: heb ik gebruikt vanaf de kindjes naar huis kwamen (begin april tot eind juni). Eerst 2 halve dagen in de week, daarna 1 halve dag per week. Hier krijg je per kind in totaal 60 uren (aan 5 euro per uur)terugbetaald door het ziekenfonds. Wij hadden een kraamhulp via Familiehulp. De bijdrage wordt berekend op basis van je loon en wij moesten 9,60 euro per uur betalen. Dit min de 5 euro van het ziekenfonds, kwam dus voor ons op 4,60 euro per uur. Het moet natuurlijk klikken met die vrouw/jongedame en je moet duidelijk zeggen wat je wil. Bij ons heeft de kraamhulp vooral huishoudelijk werk gedaan (koken, strijken, af en toe boodschappen en af toe stofzuigen of poetsen). Ik wilde niet iemand die mijn kindjes kwam afpakken, ik wilde gewoon iemand die de rest van de beslommeringen van me afnam. Goed afspreken dus!

Sorry voor de lange uitleg, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groetjes,

Magalie

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 16:09

hoi Inge,

Je hebt idd recht op 19 weken in totaal, maar bij mijn weten moet je dat niet aanvragen maar krijg je dat zowiezo bij het afgeven van attest van gyn voor de bevalling en attest van gemeentehuis na de bevalling.. en ipv 3 maanden kan je 6 maanden ouderschapsverlof nemen (bij volledige onderbreking) Als je kindjes in de couveuse liggen dan wordt er vanaf 7 dagen de dagen die erop volgen, bijgeteld bij uw bevallingsverlof.. Dubbel kraamgeld ook natuurlijk enzo...
Dat zijn denk ik de voornamste dingen en het enige waar ik weet van heb

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 15:39

Online Status Bekijk profiel
Graag wat raad kwestie de &quot;rechten&quot; bij tw
Hey dames,

Kan iemand me helpen met raadgevingen betreffende de administratieve zaken die in orde moeten gebracht worden bij het krijgen van een tweeling?

Het bevallingsverlof is 17 weken, maar kan mits aanvraag van de moeder verlengt worden naar 19 weken. Waar, wanneer en hoe moet dat aangevraagt worden?

Wanneer je een tweeling krijgt heb je recht op het dubbel ouderschapsverlof? Dus ipv bijv. 15 maanden 4/5e werken (zoals bij 1 kindje), kan ik 30 maanden 4/5e gaan werken?
Ik las op het internet dat dat je voor het ouderschapsverlof recht hebt op 13 x de uren dat je werkt per week? Dit komt toch helemaal niet overeen met die 15 maanden, of wel?

Nog andere tips/raadgevingen?

Ik heb al zoveel verschillende dingen gelezen dat ik op den duur allemaal niet meer weet ...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

grtjs
Inge

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]