Anneke,
Op zich is het bijzonder onderwijs echt geen slechte keuze. Je hebt de positieve aspecten opgenoemd, dus die ken je. Of ze ongelukkig gaat zijn, betwijfel ik zelfs. Maar... bekijk ook eens de praktische kant van de zaak. Bijvoorbeeld die bus die je daar vermeldt. Hier in de streek worden de kinderen voor het bijzonder onderwijs ook opgehaald. Lijkt een prachtige service, maar is niet meer dan een noodoplossing. Vaak zitten die kinderen erg lang op die bus, vooral als ze pech hebben aan te begin van die ronde te zitten. Als je een school voor bijzonder onderwijs in de buurt vindt, is je probleem alweer opgelost. En zo zullen er nog wel praktische zaken zijn.
Als de huidige school bereid is om met Laurine haar beperkingen rekening te houden én als ze gon-begeleiding krijgt (daar wordt een normaal IQ voor verondersteld), zou ze idd best nog haar kleuterjaartjes in haar huidige school doen.
Bijzonder onderwijs hoeft Laurine haar toekomst ook niet te beperken. Niemand zegt dat ze niet terug naar het gewone onderwijs kunnen. Ik ken voorbeeldjes genoeg: meisje uit blo wordt juf, jongen uit blo behaalt diploma TSO...
Ik wens je nog heel veel moed, want het is idd niet niks als je geconfronteerd wordt met de beperkingen van je kindje. Zelf heb ik een zoontje met ASS (autisme spectrum stoornis). Hij heeft nu z'n tweede kleuterklasje gedubbeld en dat heeft hem goed gedaan. We hopen dat hij recht heeft op gon-begeleiding (de aanvraag is ingediend). Over enkele maanden gaat hij voor 8 weken naar een speciaal klasje van het centrum waar de diagnose gesteld is om hem van dichtbij te volgen en de problemen precies te benoemen en oplossingen te zoeken.
Evi,
'k Zie dat Jefke pas 2,5 jaar is. Mijn jongste zoontje is ook pas gestart. Wat hij precies doet, daar heb ik ook het raden naar, gewoon omdat hij nog niet veel zegt. Ik weet van de juf dat hij er plezier in heeft, en dat vindt ze voorlopig het voornaamste. Jefke heeft nog tijd, en in veel schooltjes krijgen ze in de eerste kleuterklas ook nog behoorlijk wat krediet. Zorgen voor later dus, het kan nog alle kanten uit.
Groetjes!