< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BabyGoodies.eu

Popje.com

Rainbowbabies

Pepatino.be

Jolena

BasilKato.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Grote gezinnen » waarom geen groot gezin?

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Grote gezinnen
waarom geen groot gezin?
19/10/2007 @ 18:58

Waarom kiezen weinig mensen nog voor een groot gezin?

De mensen hadden het vroeger ook niet breed met een groot gezin.
dus dat mag de reden toch niet zijn...
Zijn de mensen dan de essentie van het leven kwijt en kiezen ze enkel nog voor de luxe en het matrieele?
Ik leef met het vermoeden dat het nergens warmer is dan in een groot gezin.
Ik ken veel mensen met een groot gezin en die zijn met minder gelukkig.
Ik ken ook veel mensen die heel veel hebben en een pak minder gelukkig zijn.
Link naar deze reactie
19/10/2007 @ 21:50
Emmeke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi!

Ik zei vroeger altijd dat ik 5 kids wilde, maar ben daar nu van terug gekomen.

Ik vind nu mijn dochter zalig! En ik hou zoveel van haar dat ik me niet kan voorstellen dat ik van nog zo'n 4 hummels zou houden
Bovendien woon ik nu goed en er is gewoon niet meer plaats dan voor 2 kids... of ik zou ze allemaal op een kamer moeten proppen, maar dan denk ik al aan die discussies als ze groter zijn

Bovendien vind ik wel dat het financiele meespeelt. Als ik veel kinderen zou willen, dan zou ik ook echt Full Time thuis willen zijn. Ik denk dat zo'n gezin anders niet draait. En wees eerlijk, het is wel héél makkelijk om 5 kinderen te hebben ze en ze bv allemaal in de creche/school te steken ganse dagen. Ik werk nu maar deeltijds en vind het prima zo. Ik kan mijn dochter de aandacht geven die ze nodig heeft en ik heb ook even wat tijd voor mezelf. Bovendien ben ik echt niet het type huismoeder, dus het zal niet echt marcheren voor mij... Nu hebben we het best goed (financieel) en ik vind het erg prettig dat ik mijn dochter kan kopen wat ik wil. Met 2 kindjes wordt dat al moeilijker en met nog meer, nog moeilijker!

Ik geef je volledig gelijk hoor. We zijn gewoon veel te fel op onze luxe gesteld. Maar wat doe je er aan hè. Als ik echt uit mijn hart veel kinderen zou willen, dan zou ik me daar wel bij neerleggen dat het ook met minder kan. Maar momenteel voel ik het echt nog niet zo aan.

Hier zal nog wel ooit een broer/zus komen, maar wanneer, dat weten we nog niet!

Groetjes!

Link naar deze reactie
20/10/2007 @ 10:16
kelly bil

hoi
ik ben mama van 27 en heb ook vier kinderen verwacht een vijfde in december vele mensen schrikken hun af grote gezinnen omdat ze teveel luxe willen maar het is niet als je een groot gezin heeft dat je ook de luxe niet heb ik werk namelijk niet ben fultime huismoeder voor voor de kindjes er te zijn dat ze niet ergens anders moeten zijn in de vakantie en ze hebben echt niets te kort echt veel te veel hebben ze dat ze bijna niet weten met wat gespeeld en kwa kleding hebben ze ook niets tekort en wij als man en vrouw ook niet alles wat we willen kopen we ik denk dat het echt aan jezelf ligt want vele mensen verspillen hun geld aan domme dingen
mensen ook van oooo in verwachting van vijfde ben je wel goed snik zeg dan als antwoordt terug wie moet ze opvoeden jij of ik en ze zwijgen dan wat ook al erg geworden in aan de kanten van bij ons is de reactie van de mensen en is het allemaal vandezelfde papa zeg dan ja het zijn allemaal van dezelfde papa en ze zijn dan content de mensen zijn voor niets meer beschaamd de dag van vandaag maar een groot gezin is echt plezant en gezellig

hopelijk kiezen er nog mensen voor een groot gezin

Link naar deze reactie
20/10/2007 @ 10:17
heidi

Tja waarom niet??

Ik denk dat het vooral komt door de manier waarop onze maatschappy de laatste decennia geevolueerd is.
Vroeger had je het klassieke rollenpatroon he. Moeder aan de haard vader aan de toog. het was niet meer dan normaal dat vader ging werken en moeder thuis bleef om voor de kinderen en het huishouden te zorgen. Vrouwen waren toen een pak minder mondig dan nu.Daar komt dan nog eens bij dat vroeger anti-conceptiemiddelen helemaal niet op het niveau stonden als nu. Denk dus dat veel vrouwen als ze echt konden kiezen ook toen voor een kleiner gezin hadden gekozen zenne.
Het is vooral een keuze die je voorje zelf maakt.
Wil je carriere maken en in luxe leven begin je gewoon niet aan een gezin met meer dan 2 kinderen dat valt gewoon niet te combineren.
Ondanks het feit dat ik hogere studies heb gedaan heb ik nooit de behoefte gehad om ook daadwerkelijk een cariere te beginnen.
Ik wilde altijd 4 kinderen en kijk nu ik zit aan het dubbele.

Hier primeert natuurlijk de warmte en geborgenheid van een groot gezin. Wij zijn content met 1 vakantie per jaar. Maar ik begrijp mensen die 2 of 3 keer per jaar op vakantie willen. Die liever mooie kleding meubels en auto's hebben. Waarom niet?? Wij leven in een vrij land en iedereen is vrij te doen met zijn of haar leven wat die wil.
Ik zal er niemand op miszien. Enige wat mij soms enorm frusteert en ook wel pijn doet is dat het tegenovergestelde niet waar is.
Ik wordt wel veroordeeld op mijn groot gezin. De meeste mensen denken dat onze kinderen enorm veel tekort komen, maar ik kan je verzekeren dat dat echt het geval niet is. het is niet dat ik onbezonnen aan het grote gezinnen avontuur begonnen ben. Ik weet heel duidelijk waar ik voor sta en weet ook hoe duur het leven kan zijn. Ik zou echt geen kindje op de wereld zetten mocht ik op voorhand weten dat dat kind hoe dan ook geen kans op een degelijk leven zou hebben.

Ik ben van het principe laat ieder zijn leven . Het is niet omdat je die levensstijl niet begrijpt of zelf niet ziet zitten dat hij verkeerd is.
Sommige mensen willen nu eenmaal actief uitgaan of in verenigingen bezig zijn of luxe vergaren of carriere uitbouwen. Das hun volste recht. Maar aan de andere kant zijn er ook de mensen zoals ik en anderen hier die een warm gezin verkiezen boven die andere zaken. Het is mijn leven, het is mijn werk maar vooral het is mijn keuze. Dus vind ik dat ik evenveel respect verdien als diegene die een andere levensstijl verkiezen. Ik doe er niemand kwaad mee

Link naar deze reactie
20/10/2007 @ 11:04

Vroeger was de vrouw thuis en kon zorgen voor de kinderen.

Tegenwoordig en vooral sinds de euro moet ook de moeder gaan werken, want niet alle vaders hebben een royaal inkomen.

Wij gaan voor nr. 3, en dat scheeld dat ik overdag bij mijn kindjes kan zijn, en weekenden en avonden werk.

maar dan is het genoeg, want als we een avondjes weg willen bijv.
bedrijfsuitje enz. is het fijn om oppas te hebben, en dat word met 3 al iets moeilijker, dus laat staan meer.

Wilma

Link naar deze reactie
21/10/2007 @ 08:44
Karen

Online Status Stuur bericht
sorry hoor, maar hier moet ik echt op reageren: ik heb ook 5 kids en werk full time, durf gerust te stellen dat ik een hele fijne carriere heb opgebouwd...zelfs met(veel) kinderen is dat dus mogelijk...maar dan ongenuanceerd commentaar als: 'tja het is gemakkelijk om 5 kinderen te hebben en ze dan allemaal in de creche of om te stoppen'...
de oudste zitten een ganse dag op school(dat lijkt me bij iedereen het geval te zijn hé!) dus van 8u tot 15.30u geen 'dumpen'...tenzij je natuurlijk schoolgaan ook bekijkt als ooh zo belastend voor je kind...
s'avonds gaan die van ons nog een uurtje naar de naschoolse opvang...een uurtje afkicken van school noem ik dat...dan gaat papa hen halen en wordt er thuis huiswerk gemaakt of gespeelt, meestal ben ik thuis rond 18.30u...dan eten we en tegen 21u liggen ook de oudsten in bed...
Wat de meeste mensen vergeten is dat je met 2 bent hé voor de opvang van je kinderen...je kan als vrouw net zo gemakkelijk carriere maken als je man en net zo gemakkelijk een groot gezin hebben, in ons geval een bewuste keuze..we zijn zelfs nog aan het twijfelen over een zesde...

Link naar deze reactie
21/10/2007 @ 09:28
Nancy

Hallo,

Ook wij zijn bezig voor nr 4.
En idd wij hebben ook mensen die reageren van , jullie zijn gek.
Ook wij antwoorden dan telkens van : moeten jullie er voor zorgen of wij.
En idd je bent met 2 om in het huishouden te werken en kids op te voeden, anders moet je er niet voor kiezen.
Ik werk ook fulltime, en alles verloopt hier goed.
Er is altijd iemand om de kids nr school te brengen en iemand om ze af te halen, en dan bedoel ik mama of papa.
Alleen woensdag middag moet de kleinste 9 j naar bomma om de 14 dagen.
wij hadden de luxe om onze uren zo te kiezen.
Vroeger sliepen ze ook met 3 of meer zelfs op d ekamer.
Bij ons slapen de jongens 16 en 13 samen en het meisje alleen.
Er is dus nog plaats om eentje.

Groetjes,
Link naar deze reactie
21/10/2007 @ 10:19

hoi
ik heb ook vier kindjes en ik werk ook niet maar mijn man wel en ze krijgen hier ook bijna alles wat ze vragen

Link naar deze reactie
21/10/2007 @ 19:27
Susie

Er wordt gezegd dat financieen het niet zouden kunnen zijn en dat je dan gewoon wat minder luxe moet leven. Ik heb het idee dat veel mensen hier een aardig (gezamelijk) inkomen hebben.
Mijn man heeft een heel laag inkomen, hij is dan ook laag geschoold (niks mis mee toch). Ik werk parttime en heb wel een goed inkomen, maar ik werk maar 24 uur, dus rijk zijn we niet.
Wij houden het bij 2 kindjes (als we zo gelukkig mogen zijn een 2e te verwelkomen, we hebben er nu eentje en gaan volgend jaar voor de 2e) en dit is zeker wel een financiele kwestie. Ik zou al mijn kinderen namelijk graaaaaag eten willen geven.
Als er namelijk geen geld voor eten zou zijn, nee dat gaat me te ver.

Dus wij willen er gewoon 2. (Of we moeten de loterij winnen )

Link naar deze reactie
21/10/2007 @ 20:28
kristien

Hoi,

Wij hebben 8 kinderen en het zijn echte schatten en ze hebben ook niks te kort er zijn ook wel heel veel reactie's zo van amaai 8 kinderen maar ik trek me van de reactie's van de mensen niks aan wij zijn heel blij met ons grote gezin.
groetjes

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 06:37
Karen

klopt inderdaad, maar ik ga werken, niet noodzakelijk voor de centen, alhoewel een spaarpotje voor de kids natuurlijk mooi meegenomen is, maar ook mezelf 'volwaardig ' te voelen...nu even wachten, voordat ik alle tbm over me heen krijg...dat is een hééél persoonlijk gevoel...ik heb echt niet voldoende aan mijn huishouden te beredderen...dat is te saai voor mij...ik zoek de actie van mijn werk op, ik kan me best voorstellen als ik aan de lopende band in een fabriek zou staan dat dat gevoel dan niet aanwezig is...maar nu dus wel...
Maar als je financien zo slecht zijn dat je bang bent dat je meer dan 2 kids niet te eten kan geven...denk dan aub 2 keer na voor je voor nr 3 gaat.
Ik spreek vaak mensen met 4 kinderen en meer die elke euro moeten omdraaien en die op het einde van de maand boterhammen van den aldi met choco moeten eten...en dat zijn ook mensen die 'bewust' voor die kinderen hebben gekozen en reeds in die situatie zaten toen ze er nog maar 1 hadden ook...wel dat vind ik egoistisch tov die kinderen, want hoeveel liefde er ook in dat gezin is...als je soms met een rommelende maag naar bed moet...sorry, maar geef me dan liever een klein gezin en iedereen een volle maag...

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 07:29

hallo

Ik ben momenteel werkloos tot m'n kleinste naar school gaat.binnen een 1,5jaar is dat.heb al 2oudste kindjes van 4jaar oud en min vriend gaat werken en m'n kids hebben ook nix te kort ze emme alles wat ze willen.

liefss

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 11:37
mama van 3 schatjes

hallo, ik heb ook 3 kindjes als de kleinste naar school gaat dan gaan we ook voor nr 4. Ik werk op het moment ook niet, mijn vriend wel en ik vind dat je vooral je kinderen liefde en geborgenheid moet geven en nie al die luxe, het mag maar moet niet, ze zijn net zo gelukkig als ze bijwijze van 1 barbie hebben dan ze er 10 hebben want dan weten ze nie met welk te spelen, iedereen moet doe waar hij of zij zich goed bij voelt maar ik vind kinderen het mooiste ter wereld en blijf ook graag bij ze groetjes

Vermoedelijke bevalling op 01/07/2009.
Al 2 weken en 4 dagen zwanger (6.45% ver), nog 37 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 14:51
heidi

Karen jij verwoord precies wat ik bedoelde met ieder zijn eigen leven en zijn eigen keuze. Trouwens ik vind het fantastisch dat je je grote gezin ook nog kan combineren met een full time job. Ik zou niet weten hoe er aan te beginnen eerlijk gezegd.
Maar zoals jij de nood hebt aan buitenshuis werken, wat ik kan begrijpen heb ik die nood niet. Dus hier dient het probleem van een huishouden beredderen en werken zich niet aan.
Wat je daar zegt over die boterhammen volledig mee eens.
Niemand kent je financiele situatie beter dan jij zelf. Als je dus op voorhand al weet dat het financieel niet al te best gaat en de kans er in zit dat je je kinderen soms niet meer dan een boke met choco kan geven dan denk je inderdaad beter eens 3 keer na voor je aan een volgend kindje begint.
Wij hebben hier een redelijk hoog inkomen dus ook wij moeten ons op dit moment hier geen zorgen over maken. En als mijn ventje door omstandigheden zijn werk zou verliezen staat er genoeg opzij om een jaar te overbruggen en hem de kans te geven opnieuw naar een degelijk job uit te zien.

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 15:31
kissie

hoi hoi
ik zou ook graag een groot gezin willen hebben en dan heb ik het maar over 3 kinderen dat vind ik genoeg
vroeger gingen ze ook niet echt op vakanties en zo en ja dat willen we wel blijven doen en full time te gaan werken nu de kinderen klein zijn doe ik ook niet ik heb er voor gekozen en moet ik ook de grootste gedeelte er bij zijn

de finanicieen van vroeger waren veel makkelijker en niet zo veel dingen waarvoor je moet betalen en en gulden tijd was veel voordeliger
en toen waren er ook niet veel studies je ging werken en zeer enkelen deden een studie momenteel wil je eht beste voor je kind en wil je ze laten studeren en moet ook tot de 18
als je kijkt wat je dan moet gaan betalen nu kun je het nog alles is al vrij duur pampers en zo
maar studerende kinderen zijn handen vol met geld beter gezegd bakken vol met geld en ik hoop dat ik dat straks nog kan betalen met 2 kinderen en dat is waar de meesten niet aan denken later die studies dat is niet te vergelijken met nu straks betaal je alles zelf en reis kosten dat loopt over de 10.000 euros per kind per jaar minimaal ja en dan nog de andere bij komende dingen eten drinken hypotheek brandstof kosten auto en andere verplichtingen die je moet betalen nou reken maar uit wat je kwijt bent ik schrik daar van en dat doet mij terug deinzen van meer kinderen de toekomst de prijzen zijn momenteel al aardig actueel9ligt ook aan welke studies en waar die studie is) maar reken niet op een mee valler het loopt hoger in de kosten dan je zult denken en ik misschien al wel denk
en de prijzen lopen alleen maar op en het wordt steeds moeilijker om je hoofd boven te houden zelfs al met 1 a 2 kinderen

dus van vroeger en nu is niet te vergelijken en is het zelfde als appels met peren beter gezegd totaal wat anders druiven

iedereen heel veel succes

groetjes kissie

Link naar deze reactie
22/10/2007 @ 15:49
Yvette

Sinds dat de euro is ingevoerd vind ik dat alles serieus omhoog is gegaan qua kosten. Denk ook maar eens aan de ziektekosten. Ze willen nu ook nog eens een redelijk hoge eigen risico erin gaan voeren, en als je idd. een niet al te hoog inkomen hebt (zoals wij-hoeplijk betert dat over een jaar) dan moet je denk ik niet zomaar voor een groot gezin kiezen. Wij willen de kinderen ook een bedrag geven als ze volwassen zijn, daar sparen we voor. Ik vind net wat Susie zegt, het moet wel haalbaar zijn. En is dat het bij jullie: heel goed!

Wij houden het wel bij 2 ( 3 misschien een jaar of 6,7). Soms krijg ik weleens het gevoel van mensen dat dat juist weer raar is, omdat het zo 'gewoon' is. Tja, het lijkt ook nooit goed he.

Of je het nu bij 2 houdt, of bij 8 is echt heel persoonlijk. En ook wel financieel afhankelijk denk ik.

Groetjes

Link naar deze reactie
04/02/2008 @ 16:06

moeder van 7 kinderen en 8e op komst
Hoi, ik ben moeder van 7 kinderen, mijn oudste dochter wordt dit jaar 21 en mijn jongste zoontje wordt dit jaar 8 jaar oud. Ik heb altijd geroepen dat ik 4 kinderen zou willen hebben. Maar bij mijn 4e verliep niet alles volgens plan, ik heb 10 weken in het ziekenhuis gelegen en ze werd met 35 weken geboren. Toen alles achter de rug was en het gezin weer liep als voorheen wilden we het graag nog een keertje goed over doen en toen kwam nr 5. Toen de 5e er eenmaal was zei mijn ( ex ) man: ik wil graag net zoveel kinderen als mijn ouders ( en dat waren er 7 ) nou ik vond het prima, want als je vroeger in armoede gezinnen kon hebben met 10 tot 14 kinderen waarom zouden er nu dan geen gezinnen kunnen zijn met 7 kinderen. Het ligt er maar net aan waar jij je prioriteiten neer legt. Het is wel zo dat je je constant moet bewijzen tegen over de buiten wereld. Want loopt een kindje uit een gezin met 2 kinderen met een scheur in zijn broek buiten te spelen dan hoor je daar niemand over maar liep mijn kind met een scheur in zijn broek buiten te spelen dan hoorde je de mensen zeggen van: Ach dat kan ook niet anders met 7 kinderen er zal wel geen geld zijn voor een nieuwe broek!! Je kind is echt je visitekaartje want daar wordt je op afgerekend. Nu sta ik daarboven en laat de mensen maar kletsen. Ik ben nu zwanger van mijn 8e kindje en ik ben er gelukkig mee en ik hoop in oktober een gezond kindje op de wereld te mogen zetten. En ik ben TROTS op mijn huidige 7 kinderen, gr. Nicole

Link naar deze reactie
04/02/2008 @ 16:56
ChoCho

Online Status Bekijk profiel
Awel proficiat Nicole, jij bewijst dat het kan succes verder

Link naar deze reactie
04/02/2008 @ 17:05
Nancy

hier zijn wij ook zwanger van de vierde.
ook ik blijf fulltime werken in shiften, vroege en late.
bij ons is er altijd iemand (papa of mama) die de kinderen naar school doet, en er is altijd iemand( ook papa of mama) die ze van school haalt.
de 2 grooteste doen alles alleen, maar hebben ook hun aandacht nodig natuurlijk , zij sporten ook, en wij gaan elk weekend naar alle 3 kijken.
heel druk maar heel leuk.
en idd, je bent met 2 om te werken, en met 2 om te kuisen en te wassen.
hier verloopt alles op wieltjes.

Link naar deze reactie
07/03/2008 @ 11:21

mama van 5 mooie kids
hoi ik ben 27 jaar en ben pas moeder weer geworden van ons 5 de kindje
ik was 17 kreeg ik me 1ste en nog steeds van dezelfde man me laatste
wij zijn idd ook erg gelukkig met ons gezin en wij zijn veroordeeld wij zijn dan asosialen omdat wij 5 kids hebben
nou vind ik niet de
1 kiest niet voor kids en de ander gaat er wel voor
ik wil zeggen kan niet echt zonder me kids ze zijn alles voor me en vind een ander hoeft ze niet op te voeden en wij wel
dus als mensen klagen of zeuren zeg ik betaal jij mij boodschappen of kleding voor me kids en geef jij hun jouw aandacht of opvoeding anwoord is nee dus bemoei met je eigen leven

ik ben blij met me 5 kids en ben trots op hun
mijn kids zijn 9 8 6 3 en bijna 12 weken

p.s hoe maakt je zo een leeftijdsbanner onder je naam

groetjes en dikke knuffels jessica
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >