< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Augustus 2007-Club » Even voorstellen + vraagjes

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Augustus 2007-Club
Even voorstellen + vraagjes
13/01/2008 @ 21:35
Cin

Online Status Stuur bericht
Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus stel me even voor.

Ik ben Cindy, 28 jaar (alé morgen toch :-) ).
Ik ben mama van een lieve dochter Zita, geboren 24-08-07.
Ik moet voorlopig nog niet terug aan het werk, ik begin terug op 3-03-'08.
Mijn dochtertje krijgt nog steeds bv (6 à 7 voedingen per dag) We hebben geen vast schema, ik voed op verzoek.
Sinds deze week zijn we (terug) begonnen met groentenpap (we hebben ong. 1 week groentenpap gegeven, maar door een keelontsteking zijn we hiermee tijdelijk gestopt).
Hopelijk gaat dit vlotjes, zodat we dan met fruit kunnen beginnen en dan zou ik mijn bv stilletjes willen afbouwen (tegen dat ik terug begin te werken)

Graag had ik van jullie eens wat reacties/tips/verhalen op mijn 2 volgende vragen:
* Hoe en wanneer hebben jullie de bv afgebouwd? En hoe is dit verlopen? Of geven jullie nog steeds bv terwijl jullie gaan werken en hoe doen jullie dat dan?

* Zita slaapt overdag bijna nooit, ze is wel moe (geeuwen, in oogjes wrijven...), maar geraakt niet in slaap. Soms valt ze aan de borst of gewoon op schoot in slaap, maar van zodra ik ze ergens (bedje/park...) leg is ze terug wakker en begint ze te wenen. We hebben al dikwijls geprobeerd om haar wakker in haar bedje te leggen, maar dan begint ze te wenen. Met het laten wenen heb ik echt een probleem, ik krijg dit niet over mijn hart.
Waar slapen jullie kindjes overdag en hoe vallen ze in slaap (alleen, met jullie hulp -> hoe dan?) Hebben jullie ook een periode gehad, waarin jullie kindjes overdag niet sliepen? is dit dan zomaar overgewaaid?

's avonds valt ze of aan de borst in slaap of op onze schoot, als we ze dan in bed leggen slaapt ze (bijna altijd) gewoon verder. Dit lukt dus overdag nooit! 's nachts sliep ze, tot een 2-tal weken door, nu wordt ze 1 à 2x wakker en krijgt dan even bv, slaapt dan gewoon verder tot 's morgens.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sorry voor mijn lange bericht hoor...

Groetjes

Cin
Link naar deze reactie
13/01/2008 @ 22:08
Marijke

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Welkom!

Ik heb borstvoeding gegeven tot 1 week voor ik moest gaan werken.
Ik heb 1 maand fulltime borstvoeding gegeven, nadien heb ik geleidelijk aan 1 flesje/dag ingeschakeld (afgekolvde melk). Ik kolfde toen 1x/dag af terwijl de papa het flesje gaf. Toen Vince 2 maanden was hebben we die afgekolvde melk vervangen door poedermelk (zonder problemen trouwens). Toen kolfde ik dus ook niet meer af. Zo heb ik geleidelijk aan de borstvoeding vervangen door een flesje, dit heeft zo een 8-tal weken geduurd. Dus 1 voeding/week afgebouwd ongeveer. En zo was ik volledig gestopt met borstvoeding toen ik terug moest beginnen werken.
En Vince heeft nooit problemen gehad om aan flesjes te drinken aangezien we hem dit snel gewoon gemaakt hebben.
Omdat ik de borstvoeding echt heel geleidelijk aan heb afgebouwd heb ik dus ook nooit geen last gehad hiervan, de huisdokter had me aangeraden om dit zo te doen (ze heeft zelf 6 kindjes en heeft het zelf iedere keer ook zo gedaan denk ik - dus dat was een heel goed advies).

Vince sliep in het begin heel veel overdag.
Dit begint nu geleidelijk aan te minderen, soms slaapt hij zelfs niet overdag, en is dan stikkapot en heel lastig door oververmoeidheid.
Daar is vrees ik niets aan te doen, als ze echt moe zijn zullen ze wel slapen zeker. Wat hier soms wel helpt, in het bedje leggen, op de zij, en je hand wat op het hoofdje houden en een beetje op het hoofdje aaien - Vince valt dan redelijk snel in slaap.
Als Vince mega moe is begint hij meestal ook te zeuren en valt hij dan uiteindelijk toch nog vanzelf in slaap - waar hij ligt (park, zetel, speeltapijt - eender). Dat niet willen slapen is hier ook echt met periodes...ik denk dat dit misschien iets te maken heeft met de beruchte "sprongetjes"? Op 4.5 maand heeft hij een periode gehad dat NIETS, maar dan ook NIETS goed was, dit heeft zo een week geduurd en toen was het weer over.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes

Marijke

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 10:07
Bieke

Hey Cin,

oei, dat is wel een serieus slaapprobleem! Je moet haar inderdaad echt wel dringend aanleren om zelf in slaap te vallen en niet enkel op schoot of aan de borst, want anders gaan er grote drama's gebeuren als je terug moet gaan werken... Ik weet niet of je dochtertje naar een onthaalmoeder of crèche gaat, maar geen van beide heeft natuurlijk tijd om je kindje zo in slaap te gaan wiegen!
En ik vrees dat de enige oplossing zal zijn dat er toch wat traantjes aan te pas komen... Maar zoals Marijke zegt, leg haar in haar bedje en blijf erbij staan, zachtjes praten helpt meestal (toen mijn dochtertjes helemaal in het begin moeilijk in slaap geraakten, vertelde ik hen heelder verhalen, ze werden dan rustig van mijn stem), eventueel zachtjes aaien over het hoofdje. Als ze echt te hard begint te wenen, uit bedje nemen en kalmeren op de arm, rustig rondwandelen. Wat ik altijd gedaan heb, is altijd dezelfde sfeer creeëren, nooit van afwijken. Ik bleef op hun kamertje, ging NOOIT met hen naar beneden na bedtijd, gordijnen dicht, nachtlampje aan, CD met (instrumentale) slaapmuziekjes en dan maar rondjes stappen met baby op de arm en zachtjes praten. Zodra ze een paar minuutjes gekalmeerd was, legde ik hen in bedje terwijl ik zachtjes verder bleef praten. Die routine moest ik soms wel een paar keer herhalen (soms meer dan een uur aan een stuk), maar mettertijd gaat dat sneller en sneller en nu leg ik hen gewoon in bed en (meestal) gaan ze direct slapen. Denk dat ik dat bij alle 2 wel een week of 2 heb moeten volhouden. Ook overdag gaat Lissa nu vlot slapen, bedje in, tutje en dodo! Belangrijk is dat je haar DIRECT in bed gaat leggen als je de eerste tekenen van vermoeidheid ziet!!! Geen 5 minuten wachten! Ik heb een periode gehad dat ik zorgde dat Lissa in pyjama met propere pamper en slaapzak aan lag tegen het uur dat ze ongeveer moe ging worden (toen 1,5 uur nadat ze wakker geworden was, als je erop let, zal je merken dat er altijd ongeveer evenveel tijd tussen de dutjes zit) zodat ik onmiddellijk kon reageren als ze moe werd, want zelfs de 5 minuten om dat te doen, waren er te veel aan. En je zal zien dat, eens ze wel overdag slaapt en een mooie routine aangekweekt heeft, dat ze dan ook veel vlotter gaat slapen, want een oververmoeide baby is het moeilijkste om in slaap te krijgen!!! Het lijkt een contradictie, maar het is echt wel zo, dat weet ik uit praktijkervaring

Succes ermee en als je nog vragen hebt, stel je ze maar!

Groetjes

[Laatst gewijzigd door Bieke - 14/01/2008 @ 16:09] - Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 13:04
Katrien

Online Status Bekijk profiel
hey Cin

ik sluit me helemaal bij Bieke aan. Steeds hetzelfde ritueeltje doen en na een tijdje gaat het gaan slapen al een pak makkelijker.
Hier heeft dat ook geholpen en Janne valt nu ook vanzelf in slaap. Soms zeurt ze nog een tijdje maar ook dan houd ik hetzelfde ritueeltje aan. Soms moet ik maar 1 keer teruggaan en soms 5 keer.

Veel succes
Katrien

[Laatst gewijzigd door Katrien - 14/01/2008 @ 16:02] - Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 13:41
Cin

Hey dames,

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

Ik ga er deze namiddag, van zodra ze tekenen van vermoeidheid toont, direct werk van maken!

Groetjes
Cin
Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 16:12
Bieke

Gelukkige verjaardag trouwens hé Cin
'k Was er vanmorgen nog niet echt bij en vermits je had geschreven dat je morgen jarig was... Maar ja, dat had je wel gisteren geschreven natuurlijk!

Groetjes

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 20:04
Marijke

We proberen ons hier zoveel mogelijk aan vaste rituelen te houden, ook overdag (dat lukt natuurlijk niet altijd even goed).
Ik zal eens ff proberen 1 van onze routines op te schrijven, dus dit is de week dat Vince in de voormiddag naar de creche gaat.
- 6u15-6u30: flesje (in bed bij mama en papa)
- 6u45: Vince blijft nog wat bij de papa in bed
- 7u30: papa frist Vince op en brengt hem naar de creche
- 9u30: flesje
- 11u30: groentenpap
- 14u00: oma gaat Vince afhalen
- 15u30: flesje 240 ml
- spelen met de oma of eens weggaan
- 16u30-17u: fruitpap
- 19u00: badje (om de 2 dagen) + pyjama aan
- 19u30: nog wat spelen met de papa/mama of op de speelmat
- 20u00: flesje 240 ml + nog wat knuffelen nadien
- 20u30: bedje in!

Nu deze week is de eerste week dat Vince in de namiddag naar de creche gaat, dus nu weet ik nog niet zo goed hoe het deze week gaat verlopen.
Maar het avondritueel behouden we normaal gezien zoals het nu is, buiten het badje gaat nu in de voormiddag zijn.

In t begin was het hier ook wat zoeken en hard zijn - we hebben hem ook soms echt moeten laten huilen (we gingen dan wel om de 5 minuutjes eens kijken, tutje teruggeven, beetje praten, aaien over hoofdje - MAAR we hebben hem nooit terug uit zijn bedje genomen).
Dus enkel uit bed nemen voor pamper, flesje of bij ziek zijn.

Groetjes

Marijke

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 20:53
Cin

Bedankt Bieke!!

Groetjes

Cin
Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 21:20
IlseVR

GELUKKIGE VERJAARDAG !

Ik ben vandaag voor het eerst terug gaan werken en ik heb vorige week donderdag (10/1) voor het eerst een BV overgeslagen. Voorheen legde ik Lynn aan om 6.30u, 10.30u, 14.30u, 18.30u en ik kolfde 1 keer uitgebreid af voor ik ging slapen (+/- 23.30u). Nu geef ik Lynn eten rond 6u, ik kolf op het werk af om 12u, ik leg Lynn aan rond 18u en ik kolf nog eens af voor ik ga slapen.
Dit ga ik een tijdje proberen vol te houden.
Lynn heeft het soms ook moeilijk om overdag in slaap te geraken, 's avonds is geen probleem. Ik probeer nu ook hetzelfde ritueel te volgen en ik merk wel beterschap.
Vandaag in de crèche had ze - gelukkig - heel goed en lang geslapen.

Groetjes

Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 21:24
Cin

Nog eens dankjewel Marijke voor je goede uitleg.

Zo zag het er bij ons uit sinds gisterenavond (s avonds proberen we deze uren zo veel mogelijk te respecteren):
- 18u45: badje + pyjama aan
- 19u30: bv
- 19u45: in bed gelegd (sliep al, was (weer) aan de borst in slaap gevallen

Sinds Zita ziek geweest is, is nu ong. 2 weken geleden, komt ze terug voor nachtvoeding.
Deze uren verschillen dus elke nacht. Voordien sliep ze al een heel aantal weken door, van tss 20u-21u tot tss 6u-7u45. Per dag hadden we voor ze ziek was gemiddeld 6 voedingen, dit zijn er nu weer een hele hoop meer. Ik wil stillekes aan beginnen met flesvoeding, in de hoop dat we dan ook een wat strakker schema hebben qua etenstijden.

dus de voorbije nacht en dag:
- 00u10: Zita wakker, had honger tot 00u40 ad borst (hier weer in slaap gevallen)
- 1u: Zita terug wakker. papa was net thuis van zijn werk, dus hij is gaan troosten, heeft muziekje opgezet en zo is ze na 10à15 minuten terug in slaap gevallen.
- 4u55: Zita nog eens wakker: 10 minuten bv en ze sliep verder
- 5u20: blijkbaar had ze nog reuze honger, dus terug bv (tot 5u40), dan heeft ze verder geslapen (in slaap ad borst) tot 7u
- 7u: zita wakker, papa is pamper nog eens gaan verversen en dan is ze bij papa en mama in bed komen liggen, weer bv en ze viel terug in slaap om 7u40
- 9u15: Zita wakker en uit bedje gehaald + bv
- voor de middag is ze even met papa naar de winkel geweest en heeft ze dus wat in de maxi-cosi geslapen
- 12u30: groenten +bv
- na eten wat gespeeld met papa en mama
- om 13u55: de eerste vermoeidheidssignalen duiken op - papa brengt haar direct naar boven en legt haar in bed. Na 20 minuten jammeren, wenen, troosten, muziekje, even terug rondwandelen in haar kamer... is ze in slaap gevallen in haar bedje (wist niet wat ik zag)
maar 20 minuten later was ze terug wakker. toen ik ging kijken leek ze nog moe, dus ik maar gaan troosten, muziekje, aai over hoofdje, zachtjes praten... (papa was net naar werk vertrokken). Ze heeft toen echt heel hard gekrijst, gejankt, enz. Omdat ik ze niet getroost kreeg, heb ik ze dan maar uit bedje genomen om wat rond te wandelen. Tevergeefs, ze begon keihard op mijn t-shirt te sabbelen, dus weer bv
na 10 minuten goed doordrinken, viel ze weer ad borst in slaap
maar eens ik ze terug in haar bedje gelegd had, was ze weer wakker
ik heb haar dan 10 minuten laten wenen, maar ze werd er bijna blauw van.. (juffrouw met pit)
we zijn dan maar naar mijn mama vertrokken en zo is ze in de auto in slaap gevallen en toen ik ze eruit haalde sliep ze gewoon verder (in totaal 45 minuten)
- bij oma hebben we dan wat gespeeld en zijn dan naar huis gekomen
- 19u45: badje
- 20u05: bv
- 20u40: in bedje gelegd (sliep weeral ad borst)

onze dag/nacht ziet er dus heel rommelig uit en ze krijgt dus heel vaak bv, wat een aantal weken geleden toch wel minder was en sliep ze ook door, nu niet meer :-(
Papa krijgt ze ook al wel in slaap, maar moet dan wiegen tot ze in slaap ligt en dan bedje in...

Ik word er echt wat depri van, zo is het echt wel vermoeiend.
Slapen jullie kindjes dan door tot 's morgens zo?

We zijn nu 5 dagen met groenten bezig, ze eet maar een paar kleine kleine hapjes.
Hebben jullie er een idee van of ik ook al fruit mag beginnen of al een bv mag beginnen te vervangen door kunstvoeding?

sorry weer heel lang verhaal en weer vragen, maar weet me effe geen raad meer

Groetjes

Cin
Link naar deze reactie
14/01/2008 @ 21:32
Cin

Hey Ilse

Bedankt voor je reactie!

Begrijp ik het goed dat je gewoon een bv voeding laten vallen hebt en deze vervangt (door opvang) door kunstvoeding of geef je gekolfde melk mee naar de opvang?

Op hoeveel voedingen staat ze dan nu: 4? en wat met groenten en fruit?
En eet Lynn de laatste keer om 18u/18u30 en dan bedje om te slapen tot 's morgens?

Groetjes
Cin
Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 18:36
Marijke

Wij hebben hier ook een slechte nacht achter de rug gehad...Vince is zeker 3x wakker geworden (we zijn dat dus niet meer gewoon! normaal slaapt hij door).
We denken dat er tandjes in aantocht zijn, nu voelde ik redelijk duidelijk onderaan in zijn mondje toch een randje zitten of te wel is het toch een groeispurtje...
Hij is wakker geweest om 22u (honger), om 2u en om 4u.
We hebben hem wel terug in slaap gekregen met tutje geven.
Nu heeft hij vandaag overdag wel weer heel veel geslapen, gisteren wou hij wel geen dutjes doen overdag!
Soms is ons schema ook een warreboel hoor, je hebt zo van die dagen dat het ook echt niet wil lukken om de regelmaat er in te houden.
Maar dan proberen we het "normale" schema toch zoveel mogelijk te benaderen! Vandaag was het dus weer een beetje een geklungel.
Hopelijk gaat het de volgende dagen weer beter.

Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 19:39
Cin

Oei Marijke, als je gewoon bent om door te slapen 's nachts doet het wel pijn om er terug uit te moeten hè.
Ik hoop dat het vannacht beter gaat!

Zita heeft vannacht eigenlijk vrij goed geslapen (= 1e nacht in een paar weken, dat ze dat terug doet).
Ze lag om 20u40 in haar bedje, even wakker om 2u20 en dan terug verder geslapen tot 8u30.
Overdag heeft ze een half uurtje in de nm geslapen na 3 kwartier (in slaap) wenen.
Dan loop ik zelf rond met stress en werk ik het ocharme op mijn lieve echtgenoot uit :-(
En hij doet dan zo zijn best om ons meisje te troosten.
Enfin we moeten hier blijkbaar echt even hard in zijn, en even laten huilen. Hoop dat er snel verbetering in zit.

nu slaapt ze sinds 18u45 in haar maxi-cosi (was in auto in slaap gevallen)
Als ze wakker wordt, direct badje in, eten en bij eerste vermoeidheidssignaal terug bedje in...

Bedankt allemaal voor jullie reacties, dat doet echt wel deugd!!

Groetjes
Cin
Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 23:00
IlseVR

Hallo Cin,

Onze dag ziet er nu ik aan het werk ben als volgt uit:
- ik sta op rond 5.30u en maak mij klaar
- rond 6u maak ik Lynn wakker, kleed haar aan en geef haar BV.
- rond 7u gaan we naar de crèche
- daar eet zij rond 10u, kunstvoeding (180 water en 6 schepjes) of afgekolfde melk (*) (dat hangt er een beetje vanaf hoeveel melk ik heb, ik had helaas geen voorraad aangelegd)
- ik kolf op het werk af rond 12u
- rond 14u eet Lynn (*)
- 16u stoppen met werken (voorlopig gaat dit nog) en Lynn gaan halen
- rond 18u geef ik Lynn groentepap en daarna krijgt ze BV. Ze eet immers nog niet voldoende van haar groentjes en ik vind het eigenlijk ook heerlijk om ze bij mij te laten eten
- rond 19u gaat Lynn in bad
- rond 20u geef ik haar laatste voeding: afgekolfde melk in een flesje
- rond 20.30u gaat Lynn slapen en ik hoor haar praktisch nooit 's nachts
- ik kolf nogmaals af rond 22.30u
en dan ... SLAPEN zoals ik nu ga doen!

Slaapwel.

PS: zoals je ziet, staat Lynn nog op 5 voedingen

Link naar deze reactie
15/01/2008 @ 23:08
Cin

Ilse

Bedankt!

Ik hoop dat ik ook snel op zo'n mooi schema kom te staan, want nu ziet het er elke dag anders uit.

Groetjes en slaapwel!

Cin
Link naar deze reactie
16/01/2008 @ 09:06
Bieke

Hey Cin,

je zal inderdaad een beetje hard moeten zijn...
Je zei ergens dat het bij je man vlotter gegaan was en dat is omdat jij degene bent die je dochtertje bv geeft en niet je man. Als jij haar in slaap wil krijgen zonder bv, begrijpt ze dat niet. Ze ruikt jou en associeert je met eten! Bij je man heeft ze dat uiteraard niet en dus zal ze sneller gaan slapen zonder voeding bij je man dan bij jou! Misschien is het dus een goed idee om je man een paar dagen in te schakelen voor het bedritueel (in de mate van het mogelijke natuurlijk, want als ik het goed begrijp werkt hij in ploegen of zo?) en eens ze aan het ritueel gewend is, kan jij het overnemen, meestal associëren ze na een paar dagen het slapengaan dan niet meer met voeding.

Ah ja, Lissa eet ook nog 5 keer, waaronder 1 keer 's nachts. Ze wordt ook geregeld wakker voor haar tutje, dus hier ook nog serieus onderbroken nachten...
Groetjes

[Laatst gewijzigd door Bieke - 16/01/2008 @ 09:07] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]